Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld uppdaterar forumen

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi får väl se hur länge den skamlösa reklamplugg får ligga ute, men MacWorld har i varje fall skaffat sig nya forum.

forum.macworld.idg.se

Check it out!

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-26 16:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Vi får väl se hur länge den skamlösa reklamplugg får ligga ute, men MacWorld har i varje fall skaffat sig nya forum.

forum.macworld.idg.se

Check it out!

Nils Holmlöv

Det ser snyggt ut! Dock är det trist att alla gamla annonser på Macbörsen tycks försvunnit...

• Medlem
  • Lund
  • 2003-05-26 17:07

Så vitt jag vet så rullar MacWorld-forumet på Mac OS X med inbyggda Apache och PHP. (Nils?)

Martin Björnström: finns det någon ursäkt längre?

Trevligt, trevligt!

/Medlem nr. 77

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 17:14

Det ser snyggt och rent ut. Invision Power Board är nog ett bra val. Har inte hört talas om det tidigare, men det påminner en del om phpBB. (phpBB är dock gratis och bygger på öppen källkod.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Så vitt jag vet så rullar MacWorld-forumet på Mac OS X med inbyggda Apache och PHP. (Nils?)

Martin Björnström: finns det någon ursäkt längre?

OS X, Apache, MySQL, PHP, Sendmail.

Vi får väl se hur det går, burken är en 350 MHz G4 så det är ju möjligt att det slår i taket. Men som sagt, vi försöker i varje fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det ser snyggt och rent ut. Invision Power Board är nog ett bra val. Har inte hört talas om det tidigare, men det påminner en del om phpBB. (phpBB är dock gratis och bygger på öppen källkod.)

Det är/gör IB oxo ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 18:23

Är det bara jag som har missat något eller kan man inte använda en egen avatar?

/Acke, som inte är så sugen på att ha gul konstnärskyckling som min avatar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv

forum.macworld.idg.se

Check it out!

Nils Holmlöv

Jag tror vår lilla bransch tjänar mer på att samarbeta än att konkurrera - kör hårt nille! Go, go!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag tror vår lilla bransch tjänar mer på att samarbeta än att konkurrera - kör hårt nille! Go, go!

Ungefär vad jag hade i tankarna när jag mailade/messade dig förra veckan angående G!. Men ngt svar kommer inte ... Jag kanske ska gör a som Nils

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-26 18:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65

Precis som Windows XP. Är det så du menar mondo?
Man behöver väl inte vara någon Photoshop guru för att få det hela att se lite Macigare ut ellr?

lite benägen att hålla med. känns ganska mycke microsoft/msn/windows ut.

snabbt och bra...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-26 19:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
lite benägen att hålla med. känns ganska mycke microsoft/msn/windows ut.

snabbt och bra...

Snabbt och bra men knappast snyggt.

• Medlem
  • 2003-05-26 19:09
Citat:

jag tycker funktionen verkar vara i stort sett densamma som 99mac:s. Det är väl konkurrens så det visslar om det?!

Acke: Jag lyckades inte heller med avataren...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 19:10
Citat:

Precis som Windows XP. Är det så du menar mondo?

Nä. Det ser inte ut som Win XP tycker jag, utan är mycket rent och diskret. Dessutom rullar det inte på en Windows-server utan en äldre G4-burk.

Jag antar att MW använt de standardknappar som ingår i Invision Power Board, med dessa är kan man ju enkelt att byta ut om man vill.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag tycker funktionen verkar vara i stort sett densamma som 99mac:s. Det är väl konkurrens så det visslar om det?!

Acke: Jag lyckades inte heller med avataren...

Visst är det konkurrens - men jag tvivlar på att 3.800 medlemmar bestämmer sig för att "börja om på nytt" med ett tomt forum där det inte finns testlabb/tester och aktuella nyheter.

Jag skulle säga att MacWorld är där vi var i Juni 2001 ungefär, och mycket har hänt sedan dess.

Dessutom har ju jag en massa skoj på gång...

• Medlem
  • 2003-05-26 20:03
Citat:

Visst är det konkurrens - men jag tvivlar på att 3.800 medlemmar bestämmer sig för att "börja om på nytt" med ett tomt forum där det inte finns testlabb/tester och aktuella nyheter.

Jag skulle säga att MacWorld är där vi var i Juni 2001 ungefär, och mycket har hänt sedan dess.

nej det var inte så jag menade. Och jag märker nog att det härnder en massa saker. Det tackar jag för!

Men ändå tycker jag att det ser ut om en attack från IDG. De erbjuder ju en ganska snarlik tjänst till i stort sett samma målgrupp (macanvändare).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 20:09

Det är väl bra med konkurrens? Tidigare fanns det ju ingen. (MacNytt osv är inte ens med och lirar på banan.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 20:15

Om det är snyggt eller inte?
Det är i alla fall inte barnbajsbrunt.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-26 20:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av István

Tänkte just detsamma;) Här kan väl knappast prata om snygg layout.:rolleyes:

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-26 21:00

Jag tycker att det var bra design förutom att det var väldigt likt något Microsoft skulle ha gjort på deras hemsida. Inte för att det ser hemskt ut. Men det blir lite ovant för en Macanvändare att titta på

Men som sagt, 99mac är ju inte heller så himla snyggt. Det är nog bara det att man hunnit vänja sig. Jag skulle vilja ha strawberry-färg på 99mac. Skulle bli asballt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Tänkte just detsamma;) Här kan väl knappast prata om snygg layout.:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av István

En het potatis det där. Vill minnas att det pratats om det där förrut. Ibland ganska vilt...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-26 21:11
Citat:

Är inte det tvärt om?
Har inte MacWorld större "förråd" av tester?
Och vem har roligast?
Nils eller Björnström?
Det kan man undra.
Det sägs åtminstone att den körs på Mac och inte som 99mac på pc. Man får höra om det från pc sidan att Mac är bra till att leka med men att köra en server det ska man ha en pc - "...som 99mac..."
Tack!

Jag har inte en aning om vad Nils har för planer, naturligtvis kan MacWorld ha gjort en helomvändning och satsar med heltidspersonal på webbsidan och publicering av redaktionellt material kostnadsfritt - men det låter inte troligt.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-26 21:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Är inte det tvärt om?
Har inte MacWorld större "förråd" av tester?
Och vem har roligast?
Nils eller Björnström?
Det kan man undra.
Det sägs åtminstone att den körs på Mac och inte som 99mac på pc. Man får höra om det från pc sidan att Mac är bra till att leka med men att köra en server det ska man ha en pc - "...som 99mac..."
Tack!

Lyssna aldrig på PC-sidan. Ska man köra server så ska man köra Unix på en rejäl hårdvara från IBM, HP eller Sun. PC och Windows är bara skrattretande

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-26 21:28
Citat:

Jag har inte en aning om vad Nils har för planer, naturligtvis kan MacWorld ha gjort en helomvändning och satsar med heltidspersonal på webbsidan och publicering av redaktionellt material kostnadsfritt - men det låter inte troligt.

Det viktigaste är att ni båda har roligt för då är det vi som blir vinnare. Konkurrensen skadar aldrig, den kan bara berika.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 21:58

Det är trevligt med mångfald tycker jag. Man kan hoppas att MW också drar igång Mac-pubar, men det kanske är att ha för höga förväntningar? När det gäller forumet måste man väl säga att det ser bra ut, särskilt med tanke på att det är version 1.0 än så länge. Lite lite mer puts och studs på skripten bara så blir det nog finemang.

Citat:

Här kan väl knappast prata om snygg layout.:rolleyes:

Jag måste erkänna att jag tycker ett forum inte ska kännas för "snyggt". MacPrat var skitsnyggt senast jag tittade och borde vinna något pris för sin form, men det känns lite för "fint" för att man ska vilja diskutera Apache-konfiguration i kalsonger och skäggstubb.

Jag gillar att 99mac påminner litet om webForum.nu som var där jag startade min bana som forumdeltagare. Men 99mac är ju mycket roligare eftersom vi delar en "religion"

Allt fungerade jättebra tills jag bytte mailadress i profilen.

Nu får jag inte kolla på dagens aktiva, inte kontakta admin, inte skriva inlägg, inte starta inlägg, inte....

Ja, ni förstår. Hoppas att Nils fortfarande läser här.

/medlem 77

Äntligen! Macworlds läsare förtjänar ett bra och lättanvänt forum.

/c

Bevaka tråden