Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld uppdaterar forumen

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Allt fungerade jättebra tills jag bytte mailadress i profilen.

Nu får jag inte kolla på dagens aktiva, inte kontakta admin, inte skriva inlägg, inte starta inlägg, inte....

Ja, ni förstår. Hoppas att Nils fortfarande läser här.

/medlem 77

Du ska ha fått ett bekräftelsemail. Det är för att vara säker på att det är du och ingen annan som ändrat din mailadress...

Hur som helst har jag godkänt förändringen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Du ska ha fått ett bekräftelsemail. Det är för att vara säker på att det är du och ingen annan som ändrat din mailadress...

Hur som helst har jag godkänt förändringen.

Nu blev det genast bättre!

--
Ett fel uppstod. Om du inte är säker på hur man använder en funktion, eller inte förstår detta meddelande, kontrollera dokumentationen för mer information.

Fel-meddelande:

Du kan inte besöka detta forum.

--

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 10:49

Jag tycker att MWs forum är snyggt. Inte pc-mässigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 10:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag tycker att MWs forum är snyggt. Inte pc-mässigt.

Nu upprepar du dig. Du säger att det är snyggt och inte PC-mässigt. Det är ju samma sak.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 10:58

OK. Knapparna bör bytas ut men det är ju en enkel match.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-27 10:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Nu upprepar du dig. Du säger att det är snyggt och inte PC-mässigt. Det är ju samma sak.

Alltför många tror att de båda orden betyder samma sak.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 11:01

Vad jag menar är kanske att MWs forum inte är pc-mässigt upplagt och inte är fult heller (bortsett från att knapparna är för grälla).

Det ena har med det rena utseendet att göra (knappar, menyer osv), det andra med planeringen av innehållet: tänkandet, uppläggningen. Ja, ni hajar vad jag far efter.

Saxat från MacWorld:

Citat:

I skrivande stund har 307 medlemmar registrerat sig som användare. Dessa 307 medlemmar har sammantaget skrivit 424 inlägg på forum.macworld.se.

Därmed ser våra forum ut att vara på god väg att bli den absolut största samlingsplatsen för nordiska Mac-användare.

Visst kan de "vara på god väg", men är inte formuleringen rätt underbart kaxig när man jämför med 3 800 användare i ett annat bekant forum.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Om det är snyggt eller inte?
Det är i alla fall inte barnbajsbrunt.

Jordfärger (kulörer) är behagligt för ögat anser jag.:p

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Saxat från MacWorld:

Visst kan de "vara på god väg", men är inte formuleringen rätt underbart kaxig när man jämför med 3 800 användare i ett annat bekant forum.;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 23:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Böckert
Jordfärger (kulörer) är behagligt för ögat anser jag.:p

Det viktiga är att färgen inte luktar det den ser ut som...

Jag vill att alla gamla inlägg läggs in i forumet. Det är inte så bra att kasta ett helt forum med all dess info på tippen och uppfinna hjulet igen.

Annars är det ett bra forum, men det är nödvändigt att den tidigare informationen läggs in, alternativt att det gamla forumet är öppet paralleltt, men som ett låst arkiv (d.v.s ingen kan skriva, det går bara att läsa).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Jag vill att alla gamla inlägg läggs in i forumet. Det är inte så bra att kasta ett helt forum med all dess info på tippen och uppfinna hjulet igen.

Annars är det ett bra forum, men det är nödvändigt att den tidigare informationen läggs in, alternativt att det gamla forumet är öppet paralleltt, men som ett låst arkiv (d.v.s ingen kan skriva, det går bara att läsa).

MacWorld är inte ensamma om att ha bytt forumsystem där alla medlemmar och inlägg försvinner - MacPrat gjorde samma sak nyligen.

99mac uppgraderade ifrån UBB till vBulletin (två liknande men vitt skiljda system) för ett par månader sedan och det var mycket jobb med importerna - men vi hade aldrig uppgraderat utan vårt innehåll.

Valet på just vBulletin beror på att det finns en välutvecklad community kring forumprogramvaran och att dom flesta "community-program" har kopplingar till just vBulletin (och PhpBB).

Problemet som uppstår för MacWorld nu är att det inte finns en historik och en faktadatabas att söka i - 99mac kommer passera 200.000 inlägg innan midsommar och det finns enormt mycket fakta, problem och lösningar som kan vara värda många sköna kronor den dag ett problem uppstår på jobbet.

Jag tycker aldrig att det är lämpligt att byta system för ett forum och radera alla gamla inlägg och användare. Då raderas ju också konkurrenskraften som faktabank.

Risken är stor att användarna hellre söker upp ett annat forum. MacWorld måste se till att alla gamla inlägg finns kvar, om inte annat som ett arkiv.

Annars lär jag inte regga om mig där utan håller mig till andra forum (bl.a detta).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 12:53
Citat:

99mac kommer passera 200.000 inlägg innan midsommar och det finns enormt mycket fakta, problem och lösningar som kan vara värda många sköna kronor den dag ett problem uppstår på jobbet.

Det är bra! Men hur hittar man i informationen på bästa sätt?

Du har en liten ruta uppe till vänster - skriv ett sökord och du har svaret inom 2 sekunder...

Alternativt så går du direkt till det forum som bäst passar det du söker efter.

Negativ respons på köpesannonserna?

(kolla antalet svar på köpes annonserna):D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Jag tycker aldrig att det är lämpligt att byta system för ett forum och radera alla gamla inlägg och användare. Då raderas ju också konkurrenskraften som faktabank.

Som jag skrivit tidigare så gick det hela lite fort. Jag hade gärna sett en annan, inte fullt så forcerad övergång. Tyvärr får man inte alltid som man vill.

Vi kommer att se om vi kan återskapa en del eller all information som fanns i de gamla forumen, men precis som i alla andra sammanhang får man väga för och nackdelar. Historia har sitt intresse, men forum är till största delen färskvara. Värdet i ett forum ligger i i första hand i de användare som finns där, inte i vad dessa skrev för ett år sen.

Citat:

Risken är stor att användarna hellre söker upp ett annat forum. MacWorld måste se till att alla gamla inlägg finns kvar, om inte annat som ett arkiv.

Skönt att höra din omsorg om MacWorld. Du brukar annars inte försitta några tillfällen att tala om hur dåliga vi är;)

Men du behöver inte oroa dig. Sedan starten för mindre än 48 timmar sedan har 450 medlemmar registrerat sig och skrivit 750 inlägg. Så om något så har de nya forumen satt fart på en ganska avsomnad verksamhet.

Citat:

Annars lär jag inte regga om mig där utan håller mig till andra forum (bl.a detta).

Jag tror inte du skulle regga dig oavsett vad vi gjorde. Kom ihåg att vi tar betalt för webbsajten, och vi köpte Macpressen. Båda dessa saker har du tidigare sagt att de var och en för sig är tillräckliga för att du inte ska vilja ha med oss att göra. Så det här är väl bara ytterligare en sak på en lång lista över saker du inte gillar hos oss.

Vi får helt enkelt försöka klara oss utan din välsignelse:D

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

[Edit: formattering]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-28 19:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det är bra! Men hur hittar man i informationen på bästa sätt?

Släng bort gammalt!
Oftast är det billigare, snabbare och enklare att uppfinna hjulet på nytt än att söka i gamla arkiv.
Gamla arkiv borde ha ett bäst före datum.
Mycket, ibland upp till 90% av informationen är gammal och har ingen relevans till dagens problem.
Hur aktuell är information om hur ska man byta en hårddisk i en Macintosh LC? Installera System 8.5?
Ska man ha 36 inlägg om detta kvar i ett arkiv? Absolut inte tycker jag. Släg bor gammalt. Vill någon veta det idag är det bara att fråga på nytt.

Jag är tämligen övertygad om att MacWorlds forum kommer att bli en hit. Inte ens jag tyckte att det gamla systemet var särskilt roligt eftersom det stagnerade i utvecklingen totalt. Nu har jag dock svårt att slita mig från forum.macworld.se. Och med bättre stabilitet, total kontroll och intresserade Macare kan det inte gå fel - det har ni väl själva märkt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 21:34

Jag gillar den rena, vilsamma layouten och de behagliga färgerna, samt det faktum att forumet utnyttjar skärmutrymmet effektivt, utan en massa döda ytor på sidorna.

Bevaka tråden