Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge synpunkter på min hemsida

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går sista året på gymnasiet och Projektarbetet ska lämnas in på fredag.:confused:

Mitt projektarbete som är en Hemsida är näst intill klar, ska endast knåpa ihop informations delen och sedan är allt klart. Utom en grej, respons.

Hade vart guld värt om någon/några skulle vilja ge sina synpunkter på hur ni tycker det blev.

Kanske bör påpekas att det är första gången jag jobbar i dreamweaver så det rent tekniska är väl inte så avancerat men utseende mässigt hade vart bra att få veta lite vad ni tycker.

Hemsida

Tack på förhand:)
/Matti

Senast redigerat 2008-03-06 00:52

Hej! Några snabba kommentarer:

1. På min lilla 17" LCD-skärm med 1280x1024 pixlar är texten rent generellt väldigt liten och ganska svårläst. Detta är du nog inte ensam om - massor av sajter kör med miniatyrtypsnitt. 99.se är nog ganska unika med relativt stora teckengrader.

2. Dessutom: att textfärgen är mer eller mindre mörkt grå mot svart botten gör inte texten mer lättläst (exvis texten ovanför tumnaglarna i Portfolio). Visserligen är min skärm något mörkt injusterat på grund av att kontoret är väldigt ljust med fönster en bit bakom mig, men kontrasten mellan text och bakgrund är nog i klenaste laget även på andra skärmar. I synnerhet om upplösningen är hög och texten därmed börjar bli ganska liten.

3. Kanske att det bör finnas en riktig startsida och inte bara kontaktsidan så där direkt.

Fortsätt gärna med att fylla på med mer bilder!

Lycka till! /Johan

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-06 03:44

4. Du får optimera bilderna för internet så att de laddas snabbare. Det tog lång tid för sidan att laddas klart. Nu sitter jag iof på Filippinerna med 384kb lina men jag upplever inte att andra sidor laddas så långsamt.

5. Vad vill du med din sida? Jag förstår inte riktigt vad det handlar om!

Ursprungligen av onnyt:

4. Du får optimera bilderna för internet så att de laddas snabbare. Det tog lång tid för sidan att laddas klart. Nu sitter jag iof på Filippinerna med 384kb lina men jag upplever inte att andra sidor laddas så långsamt.

5. Vad vill du med din sida? Jag förstår inte riktigt vad det handlar om!

AH! bilderna e i 16-bit märkte jag nu. Är det stor skillnad på png och jpeg?

Sidan är riktad tíll folk som skulle vilja anställa mig som fotograf. Så den ska ha en funktion som ett CV nästan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 08:28

Informationsdelen borde göras klar såklart, så man kan få helhetsbilden.
Angående bildformat så funkar både jpeg och png, antar att jpeg är vanligare. 16 bitar ska det inte vara - spara om, den laddar segt.

En annan grej är att det är samma bilder i projekt 3 och två, det ena är ett skolarbete den andra ett omslag - ger en lite "låg" nivå i hjärnan, hur bra bilderna än är så är det inte bra att dom återanvänds.

Rekommendation:
Gör lite blogg/fanzine repotage om saker du brinner för, så att man får mer koll på vem du är och vad du brinner för, plåta kan du i alla fall. Men jag tror att du ska förklara vad du vill plåta.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

En annan grej är att det är samma bilder i projekt 3 och två, det ena är ett skolarbete den andra ett omslag - ger en lite "låg" nivå i hjärnan, hur bra bilderna än är så är det inte bra att dom återanvänds.

Har funderat över det och det känns inte helt rätt att använda samma bilder eftersom skivomslaget dessutom var ett litet "sidprojekt" som jag slängde ihop.

Bilderna är omsparade och ska uppdatera senare ikväll eftersom det inte är min egna hemsida den ligger på, har fått låna lite plats av en vän.

För övrigt väldigt tacksam för all feedback:)

Hej!

Mitt förslag till dig hade varit att ersätta de stora bilderna med text om varje galleri. Personlig text som sprider den stämning du söker. Kanske en känsla av "bakom scenen" reportage?
Texten hade gett fyllighet och skapat en känsla av innehåll, alldeles frånsett din möjlighet att påverka folk med texten om du skriver bra.

De stora bilderna hade du kunnat Lightboxa ut (enskilt eller i galleri) och därmed få upp dem i minst 640 px bredd. Nånstans där går gränsen för meningsfull storlek på foto på en skärm. Framförallt för en fotogaf tycker jag att Lightbox är bra, eftersom det isolerar bilden och leder uppmärksamheten.

Dessa tips är väl inget "inför fredag" men kan vara nåt om du vill jobba vidare med sidan som din länk till dina kunder.
-----------------------------------------------
Red:

Till på fredag: överväg att göra ramen till ditt foto på kontaktsidan en nyans ljusare. Just nu är den så mörk att man nästan frågar sig om beskärningen av bilden missade kanten

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

De stora bilderna hade du kunnat Lightboxa ut (enskilt eller i galleri) och därmed få upp dem i minst 640 px bredd. Nånstans där går gränsen för meningsfull storlek på foto på en skärm. Framförallt för en fotogaf tycker jag att Lightbox är bra, eftersom det isolerar bilden och leder uppmärksamheten.

ah, detta har jag letat efter får kolla vidare på senare:) Mina kunskaper om att koda osv är näst intill obefintliga men det kommer kollas upp senare:)

  • Medlem
  • 2008-03-06 20:46

Själva sidan ser ut som vilken automatiskt genererad sida som helst. Snygg, men inte ovanlig, så den känner jag inte att jag behöver ge kritik på.

Det viktiga är innehållet, och där ska du fokusera på bilder. Skit i text. "Ett skolarbete där uppgiften var att skildra en plats och framkalla en känsla" är helt onödigt att skriva ut. Ta bort det. "Ett skolarbete där uppgiften var att skildra en hobby". Bort.

Ta bort "blandat", och gör fler sidor under projekt. Som besökare struntar jag fullkomligt i om bilderna varit del av något projekt eller inte. Ta bilder som känns som att de kanske hör ihop, och lägg under en flik.

Om du inte är en stark skribent (vet jag inte om du är eller inte) ska du försöka hålla ned text till ett minimum. Vad tänkte du ha under information? Om det inte är något du tror att folk verkligen måste veta skulle jag nog ta bort det med.

En portfolio-site handlar om dina bilder, och möjligen intressanta saker du kan säga om dem. Men då måste texten var riktigt jävla bra, annars gör den bilderna sämre. Texten ska berika bilderna, inte tala om vad vi ser.

Tillägg:
Flera av bilderna är väldigt bra, men det finns kanske några du skulle kunna ta bort. Jag tänker inte säga vilka, men om du under pistolhot blev tvungen att ta bort fem bilder kanske du inte skulle ha så svårt att välja?

Alla bilder som inte är "bäst" drar ned helhetsintrycket. Hellre en bra bild, än en bra och tjugo mindre bra.

Ursprungligen av stfm:

Själva sidan ser ut som vilken automatiskt genererad sida som helst. Snygg, men inte ovanlig, så den känner jag inte att jag behöver ge kritik på.

Det viktiga är innehållet, och där ska du fokusera på bilder. Skit i text. "Ett skolarbete där uppgiften var att skildra en plats och framkalla en känsla" är helt onödigt att skriva ut. Ta bort det. "Ett skolarbete där uppgiften var att skildra en hobby". Bort.

Ta bort "blandat", och gör fler sidor under projekt. Som besökare struntar jag fullkomligt i om bilderna varit del av något projekt eller inte. Ta bilder som känns som att de kanske hör ihop, och lägg under en flik.

Om du inte är en stark skribent (vet jag inte om du är eller inte) ska du försöka hålla ned text till ett minimum. Vad tänkte du ha under information? Om det inte är något du tror att folk verkligen måste veta skulle jag nog ta bort det med.

En portfolio-site handlar om dina bilder, och möjligen intressanta saker du kan säga om dem. Men då måste texten var riktigt jävla bra, annars gör den bilderna sämre. Texten ska berika bilderna, inte tala om vad vi ser.

Tillägg:
Flera av bilderna är väldigt bra, men det finns kanske några du skulle kunna ta bort. Jag tänker inte säga vilka, men om du under pistolhot blev tvungen att ta bort fem bilder kanske du inte skulle ha så svårt att välja?

Alla bilder som inte är "bäst" drar ned helhetsintrycket. Hellre en bra bild, än en bra och tjugo mindre bra.

Låter som kloka råd, precis blivit klar med rapporten och sitter och sak fixa lite på hemsidan nu tänkte jag, blir inga stora förändringar pga tidsbristen. Fy mig som borde börjat mycket tidigare:(

"kill you're babies" sant att jag inte har dödat så många bäbisar ännu.

Annars kommer jag nog fortsätta med hemsidan även efter det är inlämnat och då kanske det dyker upp någon ny tråd där jag ber er omytterligare kritik och tankar:D

Tack för all åsikter och tankar alla ni som bidragit
/Matti

Ps. hindrar inte någon från att komma med fler åsikter om ni kommer på något.

Snygg sida.

Om du förstorer texten och låter textfärgen stå ut lite mer så vinner du mkt läsbarhet.
Det är poäng om inte bara 18-åringar med perfekt syn kan läsa

varför inte låta bilderna framträda mera? Stööre och gärna med en text till.

Bra jobbat annars

Hör av dig hur det gick med betyget/omdömet *nyfiken*

KaRo

Du skriver "Med kameran kan vi måla med ljus..." men samtidigt tycker jag det är för lite kontraster mellan mörkt och ljust.Svart är alltid sobert men kan också bli lite väl dystert. Gillar fotona men tycker att dom liksom försvinner in i ett hål i allt det svarta.
Större text vore också bra för oss som fyllt 20 år...i några omgångar.
Lycka till med det fortsatta hemside-byggeriet !

  • Medlem
  • Sölvesborg
  • 2008-04-12 23:49

Tycker man om fina bilder så kan bra fotografhemsidor vara beroendeframkallande. Jag tror du har ett embryo till just en sådan.

Jag blir dock alltid lite irriterad när jag inte kan klicka upp en bild som jag vill se närmare på. Jag är hopplöst obegåvad när det kommer till webb-design och tillhörande mumbo-jumbo, men jag gillar inte den där "flytta-markören-över-skärmen"-funktionen.
Hellre då att jag kan klicka på bilden och se den i helskärmsläge, alt. flera bilder som bildspel.

En relativt snabb grej vore att du skulle kunna ändra vore att sätta Information som startsida, för att jag vill helst få en presentation av dig innan jag får din kontaktinformation.

Annars tycker jag att du ska förstora upp texten med några pt rakt över, och ha lite mer kontrast mellan text och bakgrund.

Väldigt snygga bilder, och hemsidan är också väldigt trevlig och funktionell.

Dessutom håller jag med stfm på de flesta punkterna. Ta bort några bilder från portfolio och organisera på ett annat sätt.

Hoppas lärarna blir nöjda med resultatet!

1
Bevaka tråden