Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen iPhone

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Grattis!
Hur/var återuppstod den? Spärrad och inge kul att leka med så den blev inlämnad som upphittad istället?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 10:33
Ursprungligen av petterf:

Grattis!
Hur/var återuppstod den? Spärrad och inge kul att leka med så den blev inlämnad som upphittad istället?

Den låg i en taxi. Taxichauffören visste hur den funkar så han kollade kontaktlistan och ringde från sin egen telefon till kontakten "hem". Schysst kille!

Hur hamnade den i taxin? Ja du, din gissning är lika bra som min, men den saknade ju laddare, hörlurar och var spärrad så den kanske inte var så kul helt enkelt. Den kan inte varit så mycket pillad med heller iom att jag laddade den i lördags och den höll fortfarande i gång i går även om det var på gnällen. Nåja, jag är mest glad att den kom tillbaka

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 13:24

Lyckost.

//Rob

åkte du taxi till resturangen eller va det på hemvägen isåfall ? för isåfall snacka du ju inte i den när du gick in;)

Ursprungligen av doggenikke:

åkte du taxi till resturangen eller va det på hemvägen isåfall ? för isåfall snacka du ju inte i den när du gick in;)

EDIT : ELLER så skulle tjuven åka taxi hahaha å tappa den !:D

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 14:35
Ursprungligen av doggenikke:

EDIT : ELLER så skulle tjuven åka taxi hahaha å tappa den !:D

Ja, vi får nog aldrig veta. Synd att man inte har sån där CSI-utrustning så man kunde ritat ut en karta över var den varit

Ursprungligen av rhesus:

Ja, vi får nog aldrig veta. Synd att man inte har sån där CSI-utrustning så man kunde ritat ut en karta över var den varit

Kommer nog i nästa uppdatering ska du se

haha vilken historia, faktisk ganska underhållande. Kul att du och din iPhone slutade lyckliga i alla sina dagar

iPhone är verkligen hal som en tvål, så det är ju inte omöjligt att den glidit ur en ficka, det har hänt mig flera gånger när jag varit lite oförsiktig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 22:30
Ursprungligen av Adrian B:

iPhone är verkligen hal som en tvål, så det är ju inte omöjligt att den glidit ur en ficka, det har hänt mig flera gånger när jag varit lite oförsiktig.

Den är verkligen hal. Den har glidit mig ur handen flera gånger men jag har alltid (hittills) lyckats få tag i den innan den tagit språnget ned mot marken. En gång blev den iofs hängande i hörlurssladden som från en bungee

Återigen, vad som egentligen hände och var den varit får jag nog aldrig veta med 100% säkerhet. Det viktiga är att den kom tillbaka till husse!

Ursprungligen av rhesus:

Den är verkligen hal. Den har glidit mig ur handen flera gånger men jag har alltid (hittills) lyckats få tag i den innan den tagit språnget ned mot marken. En gång blev den iofs hängande i hörlurssladden som från en bungee

lite tur har du allt ! alltid bra att ha !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-12 21:37

Erica Sadun har gjort ett litet hack som rapporterar telefonen position till Twitter med det intervall man vill:-) http://www.tuaw.com/2008/02/21/tuaw-responds-iphone-lojack/

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-04-15 00:10
Ursprungligen av Wyrmel:

Erica Sadun har gjort ett litet hack som rapporterar telefonen position till Twitter med det intervall man vill:-) http://www.tuaw.com/2008/02/21/tuaw-responds-iphone-lojack/

Jag blev av med min iPhone i lördags(12 april), den måste ha glidit ur min ficka när jag var på Diamond Dogs på Avenyn i Göteborg eller kanske på Valand. Nu undrar jag om det inte finns nåt sätt att spåra telefonen i efterhand, har ju inte installerat hacket som nämns ovan klantigt nog.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-16 11:47
Ursprungligen av Wyrmel:

Erica Sadun har gjort ett litet hack som rapporterar telefonen position till Twitter med det intervall man vill:-) http://www.tuaw.com/2008/02/21/tuaw-responds-iphone-lojack/

Hej!
Någon som provat detta ovan och fått det att fungera?
Vore helschysst om någon kunde skriva ner hur man gör typ guide eller hur man installerar det via något tack!?

Stulen iPhone

Flickvännen fick sin iPhone stulen i förra veckan på skolan hon jobbar på.

Så om du blir erbjuden en iPhone (1 gen. köpt i USA) med följande serienummer så får du hemskt gärna höra dig till mig.

Serienummer:75730XPUWH8

Det finns även ett kännetecken då telefonen har ett litet hack i sig precis vid "ljudlöst läge"-knappen på vänster sida.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-02 07:17

Det räcker nog med en stulen iPhone tråd också, så flyttade ditt inlägg hit Martin.
/Moderator

Stulen iPhone

Någon kvick rackare norpade min iPhone idag då jag var på ikea. Trist, trist, och det förde med sig vissa frågor...

1. Vad är en iPhone värd? Både snuten och Folksam vill veta en ungefärlig summa... Jag köpte min för 5100kr, men det var för att jag redan var kund hos Telia.
2. Går det kanske att spåra den via gps? Då kanske man kan se om den är kvar hos ikea, och jag kan åka dit i morgon och kolla under varenda lastpall på självplockningslagret.
3. Någon som vet mer om försäkringsregler? Om den norpades på ikea, får jag ut något på försäkringen då? Jag har läst villkoren, och det verkar så, men jag är inte helt säker eftersom de har strängare villkor på bland annat mobiltelefoner. Någon som varit i samma sits?

serienummret är: 011613009457133 vit 16bg. Telenummer 0705856424.

Alla brukar vara så snälla och beklaga. Det är väldigt rart av er, men ni behöver inte skriva det i tråden. Skicka PM om ni råkar springa på något.

Puss.

Trist det här

Min blev snodd förra lördagen.
Satt på ett cafe på odenplan. Killen bakom mig sköt ut stolen och tog upp allt jag hade från jackfickan

Trist men sant

Har låst den och hoppas på att det inte går att låsa upp heller!

Senast redigerat 2008-10-13 20:03
Ursprungligen av Helmot:

Trist det här

Min blev snudd förra lördagen.
Satt på ett cafe på odenplan. Killen bakom mig sköt ut stolen och tog upp allt jag hade från jackfickan

Trist men sant

Har låst den och hoppas på att det inte går att låsa upp heller!

Vad sa försäkringsbolaget? Ny telefon?

Ursprungligen av Valfrid:

Någon kvick rackare norpade min iPhone idag då jag var på ikea. Trist, trist, och det förde med sig vissa frågor...

1. Vad är en iPhone värd? Både snuten och Folksam vill veta en ungefärlig summa... Jag köpte min för 5100kr, men det var för att jag redan var kund hos Telia.
2. Går det kanske att spåra den via gps? Då kanske man kan se om den är kvar hos ikea, och jag kan åka dit i morgon och kolla under varenda lastpall på självplockningslagret.
3. Någon som vet mer om försäkringsregler? Om den norpades på ikea, får jag ut något på försäkringen då? Jag har läst villkoren, och det verkar så, men jag är inte helt säker eftersom de har strängare villkor på bland annat mobiltelefoner. Någon som varit i samma sits?

serienummret är: 011613009457133 vit 16bg. Telenummer 0705856424.

Alla brukar vara så snälla och beklaga. Det är väldigt rart av er, men ni behöver inte skriva det i tråden. Skicka PM om ni råkar springa på något.

Puss.

Det är ju kanske inte så troligt att tjuven använder ditt simkort, men om han/hon gör det så kan din mobiloperatör berätta vilken mobilmast som ligger närmst. Då kan man ju se om den fortfarande är kvar på IKEA också.

Det är irriterande att jag inte verkar kunna spärra den via telias hemsida. Får knacka på hos grannarna...

Vill Folksam - ett försäkringsbolag - att du talar om vad produkten är värd??!! Ska du få ut kontanter??!!

Detta är verkligen en helt ny policy från ett försäkringsbolag. Det normala är att kunden absolut inte får påstå något värde och att han/hon hämtar ut en nytt likadant exemplar och kontanter ska man inte ens nämna - då är man skum enligt dom.

Ursprungligen av Valfrid:

Någon kvick rackare norpade min iPhone idag då jag var på ikea. Trist, trist, och det förde med sig vissa frågor...

1. Vad är en iPhone värd? Både snuten och Folksam vill veta en ungefärlig summa... Jag köpte min för 5100kr, men det var för att jag redan var kund hos Telia.
2. Går det kanske att spåra den via gps? Då kanske man kan se om den är kvar hos ikea, och jag kan åka dit i morgon och kolla under varenda lastpall på självplockningslagret.
3. Någon som vet mer om försäkringsregler? Om den norpades på ikea, får jag ut något på försäkringen då? Jag har läst villkoren, och det verkar så, men jag är inte helt säker eftersom de har strängare villkor på bland annat mobiltelefoner. Någon som varit i samma sits?

serienummret är: 011613009457133 vit 16bg. Telenummer 0705856424.

Alla brukar vara så snälla och beklaga. Det är väldigt rart av er, men ni behöver inte skriva det i tråden. Skicka PM om ni råkar springa på något.

Puss.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vill Folksam - ett försäkringsbolag - att du talar om vad produkten är värd??!! Ska du få ut kontanter??!!

Detta är verkligen en helt ny policy från ett försäkringsbolag. Det normala är att kunden absolut inte får påstå något värde och att han/hon hämtar ut en nytt likadant exemplar och kontanter ska man inte ens nämna - då är man skum enligt dom.

Jodå, de har en ruta där man ska uppskatta värdet. Gjorde stöldanmälan på internet. Sedan fanns det en annan ruta med "anspråk" och där fyllde jag i att jag ville ha en ny likadan lur.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vill Folksam - ett försäkringsbolag - att du talar om vad produkten är värd??!! Ska du få ut kontanter??!!

Detta är verkligen en helt ny policy från ett försäkringsbolag. Det normala är att kunden absolut inte får påstå något värde och att han/hon hämtar ut en nytt likadant exemplar och kontanter ska man inte ens nämna - då är man skum enligt dom.

Det kanske är normalt att de blir misstänksamma när du ringer, men riktigt så brukar det inte fungera i vanliga fall.

Grundtanken hos en vanlig försäkring är att man får ersättning motsvarande prylens värde efter värdeminskning minus självrisk. Om du t. ex. köper en dator idag som blir stulen om tre år får du inte ersättning för att köpa en ny dator, utan du får ersättning för vad datorn är värd om tre år. Detta får du som pengar på kontot och du kan göra vad du vill med dem.

Det finns vissa undantag. Om prylen är ny kan försäkringsbolaget lägga krav på att du gör ett återköp av en likvärdig pryl om de ska ersätta dig med prylens fulla värde. Det kan också gälla för t. ex. vissa smycken som inte har någon större värdeminskning. Men i många fall kan du även i de fallen välja att få ersättning i pengar men till ett lägre värde.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-13 23:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Vill Folksam - ett försäkringsbolag - att du talar om vad produkten är värd??!! Ska du få ut kontanter??!!

Detta är verkligen en helt ny policy från ett försäkringsbolag. Det normala är att kunden absolut inte får påstå något värde och att han/hon hämtar ut en nytt likadant exemplar och kontanter ska man inte ens nämna - då är man skum enligt dom.

Vad har du för försäkringsbolag?

Fick min iPhone 2G stulen och fick 75% av värdet på bankkontot inom en vecka.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vill Folksam - ett försäkringsbolag - att du talar om vad produkten är värd??!! Ska du få ut kontanter??!!

Detta är verkligen en helt ny policy från ett försäkringsbolag. Det normala är att kunden absolut inte får påstå något värde och att han/hon hämtar ut en nytt likadant exemplar och kontanter ska man inte ens nämna - då är man skum enligt dom.

När min MBP pajade (blev visserligen inte stulen) fick jag pengar av mitt försäkringsbolag till en ny.
Hade betalat 32k för MBPn, varav 4k var AppleCare. så 28k för datorn.
Ungefär 8 månader senare fick jag 27k minus självrisk = 25.5k av försökringsbolaget. Direkt in på mitt bankkonto.

Det blev ju inte sämre iom att Apple precis uppdaterat sin MBP-linje och jag kunde köpa en bättre dator - utan AppleCare då jag kan föra över den jag redan har - för två tusen mindre. Ibland fungerar saker verkligen som de ska. Fast oftast inte tyvärr...

Så här bör du göra om du blir av med telefon, om inte annat så att tjuven inte har någon användning av den, mer än en dyr brevpress

1.
Ring din operatörs kundservice så spärrar de ditt SIM-kort.

2.
Gå eller ring till polisen och anmäl stölden.

3.
Ta sedan kontakt med kundservice igen, ha telefonens IMEI-nummer framme och försök ha någon slags bekräftelse från polisen (nummer på polisanmälan eller liknande). För att se IMEI-nummer så trycker du *#06# på din telefon, se till att skriva upp! Om det redan är försent så fick du med IMEI-nummeret från butiken där du köpte telefonen. Kolla i bruksanvisning, på kartongen eller kvittot.

4.
Nu fungerar inte telefonen i något GSM nät.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 08:59

1. iPhone 3G, 16GB kostar löst (även om det ej är möjligt att köpa endast telefonen) 5495 kr enligt Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 10:46

Jag fick min stulen i våras (den var då köpt i NY) och då frågade jag mitt bolag hur de skulle resonera kring värdet. Alternativen för mig hade varit blocket eller åka tillbaka till NY. Då hittade mitt försäkringsbolag någon firma utanför stockholm som sålde iPhones för nästan 5000,- och det fick jag på mitt konto strax därpå. Finfint för mig.

Men den fråga jag ställer mig här är hur man hanterar att det inte går att köpa en ny utan att förlänga ett befintligt abonnemang eller teckna ett nytt? Det blir inte bara en kostnad på ca 5500 för en ny telefon trots allt.

-Jimmy

  • Medlem
  • Salem
  • 2008-10-14 15:23

Det värsta tycker jag är all den information som finns i telefonen och som kommer på avvägar. Alla kontakter, mess, e-mail, e-postadresser, information i kalendern, koder etc som kan gå att vaska fram för en nyfiken tjuv kan ställa till det ganska ordentligt!

Visst, det går att ha telefonen låst hela tiden men det blir jobbigt att låsa upp den varje gång man ska ringa - FÖR jobbigt tycker jag, än så länge.

Jag efterlyser ett lås som aktiveras när telefonen är längre bort än X meter från mig...

Bevaka tråden