Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktiva monitorer eller Passiva monitorer

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-03-12 17:44

Hej, ska köpa mig ett par monitorer (och dom får bli ruggit billiga ) p.g.a att mina högtalare är nu trasiga.

När jag tittade runt på musikbörsens hemsida så fans det aktiva och passiva monitorer.
Vad är skillnaden?

  • Medlem
  • 2008-03-12 17:56

Aktiva har inbyggda förstärkare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 23:12

Kör passiva och använd ditt gamla steg tills vidare.. Sen kan ju olika steg låta olika i sig - och där med bli en liten djungel av tester framöver i o f s Men du får bättre passiva monitorer för samma peng troligen (?)

Å andra sidan är ju oftast steget i aktiva monitorer bra matchade mot elementen från början, men har du redan ett slutsteg får du ju mer för pengarna med passiva.

Citat:

Å andra sidan är ju oftast steget i aktiva monitorer bra matchade mot elementen från början

Det där är oftast löst säljsnack om man inte börjar titta på rätt dyra monitorer. Det är oftast/alltid billigt skit de trycker in i lågbudgetmodellerna. Frågan är snarare om det är mer eller mindre prisvärt att köra passiva med ett äldre steg.. jag tror att det oftast är så.

Sant Volantiz. Man får nog dessvärre vad man betalar för... Så dåliga element, dåliga steg på billigare monitorer

Å andra sidan finns det ju många budgetmonitorer som duger alldeles utmärkt när man lär känna dem. Man kan ju inte direkt ha mycket till krav om man inte är beredd att betala för det. Men jag har kört på mina Behringer Truth i typ 6 år nu, funkar finfint.
Min tumregel är däremot att ju sämre monitorer desto fler system måste man referenslyssna genom.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-03-13 15:09

haha, tror jag inte är redo för monitorer än. Fattar inte ett skit ^^
Men efter ha köpt en trumpad, betalat hemsidan, betalat lån m.m. så hamnar jag på c.a. ynka 1000:-
Men jag har tidigare haft vanliga högtalare för 800 så det räcker nog med 1000:- monitorer + att jag måste ha dom snabbt för nu i helgen så ska jag spela in några låtar och det är lite jobbigt att redigera i mono.

Någon som kanske kan ge tips på billiga men någorlunda monitorer eller någon som vill sälja sina gamla?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-13 15:14

Det billigaste som är vettigt att köpa i mitt tycker är behringer truth, går väl på runt 3000:- paret (men låter rätt bra för det priset). Köpa nya monitorer som är billigare än det är i mitt tycke bortkastade pengar, då kan du lika gärna köpa något begagnat hifi-paket eller nåt och få något som det faktiskt går att lyssna i. Billiga monitorer ger i allmänhet inte speciellt mycket kontra vanlig hifi.

Du kan få köpa mina Behringer Truth för 1500:-

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-03-13 18:46
Ursprungligen av Jonas W:

Du kan få köpa mina Behringer Truth för 1500:-

Vad är det för Behringer Truth? sökte på dom och kom upp massor olika...
Kan se vad jag kan dra bak på så kanske jag har råd att köpa dom

B2031A heter de.

http://www.behringer.se/B2031A/?lang=ENG

Nypris i sverige ligger runt 3500-4000 har jag för mig.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-03-13 22:33

Ok, ska se om jag har råd med dom. Fick i gång mina gamla högtalare igen genom att byta plats på sladdarna och sätta ett sudd mellan men det glappar och har sig som f*n så jag behöver ändå nya snart

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-13 22:35

JOE .. Gammal hi-end referens hifi funkar finfint också

- Om det inte e gratis så e det så pass billigt ofta så det e värt det..
- Jag kör på sånt tillsvidare .. som sagt; det gäller ju egentligen bara att "kunna" \ ref'a mot annat som gäller...(och hoppas på att en inte e ute på för djupt vatten)

1
Bevaka tråden