Jag jobbar med lite liknande grejer, men vår lilla utredning är inte klar så jag kan inte styra dig helt rätt tyvärr. Det är inte jag som skriver den. Vi tar dock fram en egenutvecklad programvara som bygger på någon annans (Adobe eller OSS) plattform, så det är inte riktigt samma lika som du.
Tycker dock inte du bara ska titta på Photoshop och Elements från Adobe utan även på Bridge och Graphics Server, men framför allt på Adobes Extensible Metadata Platform (XMP), inte för att DC är fel, förstås, men XMP är nog minst lika viktig att ha med i planen om det är stora mängder som ska sparas länge.
Ett annat företag än Adobe som har bra produkter är Extensis. De är förstås inte på svenska, men är mycket lättarbetade och i värsta fall går det ju att manuellt översätta. Kolla in Extensis metadata stöd här.
Det är också möjligt att programmet Graphic Converter duger? Det stödjer IPTC-meta-data och finns på svenska. (Det stödjer också XMP och då också DC, men det är rudimentärt på gränsen till obefintligt. Man måste nämligen själv skriva in XML-taggarna.) Skrev jag och tänkte inte på att det skulle funka i Windows också. Sorry.
International Press Telecommunications Council - IPTC har en sida med olika program som stödjer IPTC-Core och om du orkar titta lite noggrannare än jag där så finns det säkert fler som kan tänkas duga. Deras Photo Metadata-sida är också bra. Whitepaper et cetera.
Det finns förstås flera möjliga lösningar på hur man genererar metainformation och sen sorterar sina bilder, en variant är att göra en enkel webblösning som genererar en XML-RDF-fil till respektive bild ungefär som så här.
Berätta gärna hur din lösning ser ut när du har hittat den.