Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera metadata smidigt på OS X och Windows?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker en lösning för att på ett enkelt vis kunna redigera och lägga till metadata i bildfiler. Vi hade först tänkt använda Photoshop Elements, men dels är det osäkert om Mac-versionen kommer på svenska, dels är det mycket krångligt i den senaste versionen (6) då man behöver använda "Organizern" för att lägga till keywords.

Photoshop CS3 fungerar utmärkt, men när det handlar om många användare som i övrigt ej behöver alla Photoshops bjällror och visslor så det ett enormt resursslöseri.

Programmen skall stödja Dublin Core-specifikationen för metadata, vara enkla och vara på svenska (om de inte är väldigt, väldigt enkla).

Finns det någon som har lodat djupt i metadataträsket och kan komma med något förslag?

Jag jobbar med lite liknande grejer, men vår lilla utredning är inte klar så jag kan inte styra dig helt rätt tyvärr. Det är inte jag som skriver den. Vi tar dock fram en egenutvecklad programvara som bygger på någon annans (Adobe eller OSS) plattform, så det är inte riktigt samma lika som du.

Tycker dock inte du bara ska titta på Photoshop och Elements från Adobe utan även på Bridge och Graphics Server, men framför allt på Adobes Extensible Metadata Platform (XMP), inte för att DC är fel, förstås, men XMP är nog minst lika viktig att ha med i planen om det är stora mängder som ska sparas länge.

Ett annat företag än Adobe som har bra produkter är Extensis. De är förstås inte på svenska, men är mycket lättarbetade och i värsta fall går det ju att manuellt översätta. Kolla in Extensis metadata stöd här.

Det är också möjligt att programmet Graphic Converter duger? Det stödjer IPTC-meta-data och finns på svenska. (Det stödjer också XMP och då också DC, men det är rudimentärt på gränsen till obefintligt. Man måste nämligen själv skriva in XML-taggarna.) Skrev jag och tänkte inte på att det skulle funka i Windows också. Sorry.

International Press Telecommunications Council - IPTC har en sida med olika program som stödjer IPTC-Core och om du orkar titta lite noggrannare än jag där så finns det säkert fler som kan tänkas duga. Deras Photo Metadata-sida är också bra. Whitepaper et cetera.

Det finns förstås flera möjliga lösningar på hur man genererar metainformation och sen sorterar sina bilder, en variant är att göra en enkel webblösning som genererar en XML-RDF-fil till respektive bild ungefär som så här.

Berätta gärna hur din lösning ser ut när du har hittat den.

Tackar för svaret!

Bridge är ju förstås en tanke, men hur kan man få tag på det som billigast på ett laglydigt sätt? Det går väl inte att köpa löst?

XMP har vi kollat lite på, men man måste ju fortfarande ha program som är vettiga.

Ska kika på Extensis och vad de har att erbjuda. (Hur bär man sig åt för att utföra en manuell översättning? </offtopic> )

Graphic Converter är ett möjligt alternativ för OS X som vi tittat på, men det känns inte perfekt på något vis. Alldeles för rörig Spara-dialog för att folket jag jobbar med skall känna sig trygga.

Tar gärna emot fler tips! Återkommer när jag kommit på något.

• Medlem
  • 2008-03-14 00:15

Iview media. Enda aber där är att Microsoft äger det, och de har en tendens att bara lägga ned grejer. Men det är ett snabbt och bra program, som funkar nästan lika bra i Windows som på Mac. Dock knappast gratis. Den finns i Vanlig och Pro, osäker på skillnaderna.

Fotostation är också bra, men jag föredrar iView. Dessutom har jag för mig att Fotostation för Windows är rätt äckligt.

1
Bevaka tråden