- henkebarn
- Medlem ●
- Helsingborg
Vill tipsa om att läsa sida 2 i DIN Ekonomi i DN idag, 23/3.
Inga nyheter direkt, men jag gillar att Apple får uppmärksamheten och att folk som ännu inte använder mac får en bra bild av oss som gör det.
Går även att läsa på
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=753398
Det stämmer ganska bra. Jag har inget körkort, vilket gör mig väldigt miljövänlig, jag äter bara vegetarisk kost i hemmet och de är oftast ekologiska produkter.
Dricker bara Zoegas mörkrostade kaffe och äter en hel del dyra ostar.
Snobbig är nog inte rätt ord, men målmedveten däremot. Att göra aktiva val i varje situation för att få ut ett nöje av allt man gör. Folk som köper mac kanske bara tycker om att lyxa lite.
Jag tror inte folk tycker att snobbig är ett skällsord idag, därför är det ingen som klagar. Konsumtionssamhället gör att vi kan välja våra egna vägar mycket enklare än förr. Jag tycker om att äta god mat, och spendera mindre pengar på utlandssemestern till Rhodos. Resandet betalas med traktamente ändå
Jag tycker det var en ganska usel "artikel". Baserat på en minst sagt tveksam undersökning säger man sig vilja klargöra skillnaden mellan Mac och PC, vilket man ju egentligen inte gör. När jag såg bilden på framsidan av DN i morse så såg jag fram emot att läsa en ingående artikel i ämnet där man kanske även hade gått in på de tekniska skillnaderna mellan användning av Mac och användning av PC (virus, Gui, programutbud, priser etc). Jag är glad att jag inte behövde betala för min DN.
Jag tror dessutom att den kan ha en negativ inverkan. Kanske finns det någon eller några personer där ute som funderat på att byta från PC till Mac och så ser de den artikeln varpå de kanske tänker - men jag vill ju inte liknas vid en snobb!.
Utan större kritik drar man alla över en och samma kam och går till ytterligheter genom att intervjua folk om deras skoköpsvanor - Goja.
Men vad vill människan ha sagt med artikeln? Att han är en idiot? Macanvändare är ju som bekant en otroligt blandad skara, att försöka baka ihop alla ur den skaran till en stereotyp visar ju bara att han inte har den minsta aning om vad han skriver om. Betyget till DN blir inga äpplen utan en överkryssad blåskärm.
Är ju inte DN's artikel, visst kan dom få en blåskärm för att dom skriver om en annan publicerad studie, i detta fall :
Med rubriken "macanvändare är snobbar" trumpetar ekonomisajten thestreet.com ut den senaste undersökningen om världens kanske mest mytomspunna varumärke. Den som har en dator från Apple är "mer övertygad om sin egen överlägsenhet" än pc-användare, enligt studien.
Som sagt: Snobbar.
Håller dock med, den där studien verkar ju helt uppåt vägarna
Fattig artikel hos DN. Men vist stämmer det till viss del. Alla större val jag gör är avvägda och genomtänkta både en och två gånger. Jag har snygga möbler och kläder, varför ska jag då ha en ful och plastig dator? Om det gör mig till snobb så är jag väl det. Skiter jag i då jag tar det som en komplimang i detta janteland.
Är det inte snarare istället att pc användare är luffare än mac användare är snobbar?
Nej bara skoja, men det mesta han säger där stämmer inte riktigt.
Och jag måste fråga, vem fasen uppskattar inte en latte mer än vanligt kaffe? Som att fråga en person om han vill ha en gratis ferrari eller en gratis volkswagen från 1850
Och jag måste fråga, vem fasen uppskattar inte en latte mer än vanligt kaffe? Som att fråga en person om han vill ha en gratis ferrari eller en gratis volkswagen från 1850
Var ju det löjligaste sidospåret i den här tråden
Kanske vi som inte vill ha mjölk och i kaffet, vi som inte tycker om att blanda kaffet med någonting alls?
Det är ju som att säga "vem fasen uppskattar inte ett glas vin mer än en öl". Det är en smaksak helt enkelt, oavsett vilken datortyp man har.
Var ju det löjligaste sidospåret i den här tråden
Kanske vi som inte vill ha mjölk och i kaffet, vi som inte tycker om att blanda kaffet med någonting alls?
Det är ju som att säga "vem fasen uppskattar inte ett glas vin mer än en öl". Det är en smaksak helt enkelt, oavsett vilken datortyp man har.
Jo iofs fast det är kanske inte så vanligt, eller?
Det beror nog på väldigt mycket skulle jag tro, först och främst ålder
Annars kan jag bara tala för mig själv samt mina kollegor, där är det svart kaffe som gäller inte och nåt skum-mjölk-slask.. det lämnar vi på IT-avdelningen till Latté-mammorna!
PS, jag är bara 26, och här ska de vara svart kaffe och en stor stark
Jag.
Zoegas Festivita FTW!!1
On-topic: Artikeln är baserad på en artikel från thestreet.com som framförallt sysslar med FUD men tydligen inte drar sig för att måla karikatyrer.
Jag.
Zoegas Festivita FTW!!1
On-topic: Artikeln är baserad på en artikel från thestreet.com som framförallt sysslar med FUD men tydligen inte drar sig för att måla karikatyrer.
Mollbergs Blandning i Bodums pressbryggare ska det vara för höge Fan.
Fattig artikel hos DN. Men vist stämmer det till viss del. Alla större val jag gör är avvägda och genomtänkta både en och två gånger. Jag har snygga möbler och kläder, varför ska jag då ha en ful och plastig dator? Om det gör mig till snobb så är jag väl det. Skiter jag i då jag tar det som en komplimang i detta janteland.
Stämmer väldigt dåligt när man jämför ditt självporträtt i din avatar
Yes!!
DN-artikeln stämmer i viss mån: Jag äger faktiskt två par gympadojor. Det ena paret är svart med en massa målarfärg på. Det är cirka 20 år gammalt. De andra dojorna är vita och inköptes för 12 år sedan. Båda paren luktar illa.
Om den där Mac-undersökningen platsade i DN så borde väl mitt inlägg här platsa i den här diskussionen. Båda är ungefär lika intressanta.
Det var väl ingen större överraskning att personer som har gjort ett aktivt val mot strömmen när det gäller datorer gör det även i övriga livet. Sen använder inte alla macanvändare gympaskor & märkeskläder, själv kör jag med stålhätteskor & arbetsbyxor. Vilket iofs är ännu ett aktivt val.
Det blir ju ens plats i gruppen att inte riktigt höra till den stora gruppen.
I stort vad jag än köper som kostar en del pengar och som ska hålla, är informerade köp. Då kan jag känna mig nöjd efter köpet och i längden blir det bättre ekonomi. Jag lär mig också en del medan jag köper prylen.
Jag har körkort men ingen bil. Jag tycker att hybrid-bil är väldigt bra efter att ha åkt en del med en vän i hennes bil.
själv har jag inget fordon här heller förresten. La mina mopedpengar på att köpa en iMac istället
Stämmer:
använder bara bärbara datorer
köper ibland musik från ITunes
Stämmer inte:
använder inte tandblekningsmedel, ljusgult får duga
dricker bara te och inte alls någon form av kaffe
har bara ett par gymnastikskor och köper inte nya varje år
blandar mat, inte enbart ekologisk
använder ingen hybridbil, vet inte ens vad det är
Dessutom är jag inte en typisk Mac-användare för att jag:
har fel kön
är för gammal
är för oteknisk och för dator-ovan (iaf i jämförelse med brukarna här)
men delar nog egenskaperna för en typisk Mac-användare när det gäller:
nyfikenhet och intresse av att lära nytt
Om man räknar mängden utsläppt fossilt kol per energimängd är en etanolbil mer miljövänlig än en bensinbil.
Men om etanolen kommer från brasilien där regnskogen huggs ner för att plantera sockerrör är det inte lika miljövänligt.
Hursomhelst är etanolen inget hållbart alternativt till bensin, och kan i bästa fall fördröja den globala uppvärmningen.
Tillbaka till topic...
Men om etanolen kommer från brasilien där regnskogen huggs ner för att plantera sockerrör är det inte lika miljövänligt.
Nu är ju det här ett sidospår, men det där är helt enkelt inte sant. Sockerrör trivs inte ens på de breddgrader där Brasiliens regnskog växer utan måste ha ännu varmare klimat, så det stämmer inte att det skövlas regnskog till drivmedelsproduktion.
Faktiskt är sockerrörsetanol bland de bättre drivmedlen rent klimatmässigt, framför allt eftersom det redan nu odlas mycket mer sockerrör än vad världsmarknaden kan ta hand om, men även eftersom själva destilleringen drivs genom att elda med de delar av sockerrören som man inte kan jäsa till sprit.
Åter till ämnet...
Nu är ju det här ett sidospår, men det där är helt enkelt inte sant. Sockerrör trivs inte ens på de breddgrader där Brasiliens regnskog växer utan måste ha ännu varmare klimat, så det stämmer inte att det skövlas regnskog till drivmedelsproduktion.
Möjligt att det jag hörde var en rädsla för framtida skövlig, men inte att det skedde just nu.
Faktiskt är sockerrörsetanol bland de bättre drivmedlen rent klimatmässigt, framför allt eftersom det redan nu odlas mycket mer sockerrör än vad världsmarknaden kan ta hand om, men även eftersom själva destilleringen drivs genom att elda med de delar av sockerrören som man inte kan jäsa till sprit.
Åter till ämnet...
Bifogar vad som blev valt till årets bild 2008....
Jag sade inte att rök är ofarligt att andas in, utan att Brasiliens etanolproduktion har låg klimatpåverkan. Vem som helst förstår att man måste elda för att destillera sprit, och man kan definitivt ha invändningar mot hur arbetare och lokalbefolkning behandlas. Men det blir bara löjligt att få den etanol som finns att köpa i svenska mackar att framstå som ett dåligt miljöval jämfört med alternativen; klimatpåverkan är väldigt mycket lägre än något annat för oss tillgängligt fordonsbränsle även om man räknar in den i sammanhanget minimala mängd brännolja fartygsfrakten kräver. Problemet med etanol är föråldrad och ineffektiv motorteknik med kort bäst-före-datum, inte själva bränslet.