Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefon i datorn?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-30 12:23

Datorerna är utrustade med inbyggt modem. Men nu är det nu nätverket man använder för internet så då är det dags att finna nya användningsområden.

Hur är det med programvara för nummerupplysning? Telefonsvarare? Telefon? Telefonuppringare? Knappstyrd automatisk telefonist med grafisk presentation hur folk har klickat sig vidare?

Vissa saker förutsätter ju att datorn kan vakna på inkommande telefonsamtal. Men det vore grymt med inbyggd telefonsvarare. Kanske anpassad efter vem som ringer till och med!?

Vad säger ni?

De gamla geoport express-modemen hade ju ungefär hälften av funktionerna du efterlyser (följde med ett helt bibliotek med en röst som sa siffror och liknande, bland annat). Borde väl vara någon som gått vidare med det när geoport dog.

Har testat IP telefoni ett par gånger och då har man ett program som har hur många funktioner som hellt. Kommer dock inte ihåg vad det heter men jag skall undersöka saken.
IBM hade ett program som dom skickade med sin datorer för x antal år sedan. Kommer ihåg att jag hade terminator meningen "Il be back" som meddelande.

• Avstängd
  • 2003-05-30 14:05

Netphone 1400-MAC

• Oregistrerad
  • 2003-05-30 14:13

Men är inte NetPhone en programvara för ip-telefoni?
Det är jag ju inte intresserad av. Det handlar om vanlig telefon.

Kan man ringa upp en vanlig telefon med hjälp av IP-telefoni?

• Oregistrerad
  • 2003-05-30 16:48

mac-datorer man köper har i regel inbyggt modem. ett modem man bör kunna använda till mer än att bara ringa till internet.

jag vill kunna använda min dator som nummerpresentatör samt telefonsvarare. går det?

• Oregistrerad
  • 2003-05-30 17:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
mac-datorer man köper har i regel inbyggt modem. ett modem man bör kunna använda till mer än att bara ringa till internet.

jag vill kunna använda min dator som nummerpresentatör samt telefonsvarare. går det?

Telefonsvarare vill jag också ha i datorn, dock bara hittat andra skit program på nätet.

• Medlem
  • London
  • 2003-05-30 17:09

Det borde bara vara att skriva ett litet program som lyssnar på modemet och kollar vilket nummer det är som ringer. Gäller att få tag i protokollet som används bara.
Skulle jag kunna tänka mig att göra som sommarprojekt...

Som nummerpresentatör kan ni tyvärr glömma att använda macens modem. Standarden som vi använder här i Sverige för Caller ID (nummerpresentatör) är inte samma som modemen i macen klarar av tyvärr. Just nu finns det bara ett modem på Svenska marknaden som klarar av det, Powerbit.

• Oregistrerad
  • 2003-05-30 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Det borde bara vara att skriva ett litet program som lyssnar på modemet och kollar vilket nummer det är som ringer. Gäller att få tag i protokollet som används bara.
Skulle jag kunna tänka mig att göra som sommarprojekt...

Jo visst gäller bara att få reda på protokollet som sagt. har för mig att det fanns ett Windows program från Telia som gjorde detta förr, så revese enginering

• Medlem
  • London
  • 2003-05-30 17:46

Hur då "klarar av"? Kan du inte vara lite mer utförlig och förklara för oss som inte vet hur det funkar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Hur då "klarar av"? Kan du inte vara lite mer utförlig och förklara för oss som inte vet hur det funkar?

En gång i tiden kunde jag förklara utförligt, men den kuskapen har kommit bort

Men enkelt så finns det två olika standarder i telenäten för att skicka nummret som du ser i din nummerpresentatör. Den vi kör i Sverige är olik den i USA och större delen av Europa(hela?). Modemen har helt enkelt inte stöd för vårt svenska system. Det enda som har det är powerbitmodemmet som är svensktillverkat.

Jag gjorde ett program telefoniprogram för Windows ett par år sen. Det modemet (telefonikort) vi använde var från Schweiz och vi fick inte ut Caller ID från det. Jag har dock provat med ett Powerbit, det funkar utmärkt.

• Oregistrerad
  • 2003-05-30 19:29

Låter ju dystert med nummerpresentatör, men det här med telefonsvarare kanske kan vara något? Och hur är det med wake-on-call? Finns det?

• Oregistrerad
  • 2003-06-08 19:45

Är det ingen som har koll?

• Oregistrerad
  • 2003-06-08 20:52

Har själv kollat en del på det där att använda datorn som telefonsvarare. Har dock aldrig blivit av att jag har installarat något program för det.

Megaphone co har ett system, dock inte för MacOSX än men för OS9. Kommer inte ihåg varför jag inte la in det, men något problem var det iaf. Om det var kostnaden eller om det interna modemet inte stöddes vet jag inte.

CoMa är ett annat.

Skulle gärna se en sådan mjukvara.

Det borde dock gå, vet inget om caller-id grejen, vore ju sorgligt om sverige hade en egen standard. Men att ta samtal och lyssna borde minsann funka tycker jag, det finns ju som audio input att välja modemingången, och man kan ju lyssna på linan när man ringer med modemet.

Minns att det fanns modem som hade stöd för samplinguppspelning nångång på slutet av 90-talet. Vet inte om detta blev någon standard och finns i modemen. Jag kaninte se någon anledning till att det inte skulle funka, tekniskt sett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 09:37

Om man låter modemet ringa upp ett vanligt telefonnummer, så kan man höra personen som svarar i datorn. Men man kan inte säga något tillbaka genom mikrofonen. Det skulle vara en grym funktion att man kunde ringa vanliga samtal med datorn! Konstigt om det inte finns nåt sånt program...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-06-09 10:03

hm jag har ett par PowerBit modem liggandes =P

• Oregistrerad
  • 2003-06-09 11:43

Även om du har PowerBit så behöver vi ett program till datorn som klarar av tolkningen. Dessutom är det väl inte direkt usb-modem det där? Eller!?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Om man låter modemet ringa upp ett vanligt telefonnummer, så kan man höra personen som svarar i datorn. Men man kan inte säga något tillbaka genom mikrofonen. Det skulle vara en grym funktion att man kunde ringa vanliga samtal med datorn! Konstigt om det inte finns nåt sånt program...

Det fanns! Apple hade det på sina performa burkar ett tag, tror det var 630 serien med geoport modemet, någongång -94 eller så. Med den mjukvara som följde med från apple kunde man prata i mikrofonen och lyssna i lurar eller via högtalarna. Minns att det inte var helt 100, lite delay och sådär, som om man pratade med USA typ.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:00

Har under åren med stort intresse följt och testat en del lösningar för Mac och telefoni, och jag tror att det finns ett uppdämt behov för dylika lösningar för Mac.

Jag tänker mig funktioner som:

- Uppringning från datorn...
- Nummer hämtas från Adressbok eller dyl...
- Pop-up vid inkommande samtal...
- Styrning av AXE-tjänster...
- En/fleranvändarsystem...
- M.m...

Med de teknologier som Apple har i MacOS, så är jag övertygad om att det är genomförbart, frågan är bara vem som "tar steget" å börjar utvecklingen.

Men,

Jag tror inte att man i "onödan" ska använda sig av modemet för röst"trafiken", utan snarare endast använda modemet för att styra sin "vanliga" analoga telefon.

Detta för att minska risken för inkopatibilitet mellan olika modem och undvika att det blir proprietära lösningar.

Så,

Finns det någon/några därute som är villiga/kunniga att ta detta första steg??

Jag bidrar gärna med idéer, snarare än kod, då jag inte är en hejare på programmering.

-Torkel

• Oregistrerad
  • 2003-06-24 12:10

Jag bidrar gärna med idéer. Om det blir en intressant produkt för folk att köpa, kan jag till viss del komma med pengar till vissa investeringar.

• Oregistrerad
  • 2003-06-24 16:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Har under åren med stort intresse följt och testat en del lösningar för Mac och telefoni, och jag tror att det finns ett uppdämt behov för dylika lösningar för Mac.

Jag tänker mig funktioner som:

- Uppringning från datorn...
- Nummer hämtas från Adressbok eller dyl...
- Pop-up vid inkommande samtal...
- Styrning av AXE-tjänster...
- En/fleranvändarsystem...
- M.m...

Med de teknologier som Apple har i MacOS, så är jag övertygad om att det är genomförbart, frågan är bara vem som "tar steget" å börjar utvecklingen.

Men,

Jag tror inte att man i "onödan" ska använda sig av modemet för röst"trafiken", utan snarare endast använda modemet för att styra sin "vanliga" analoga telefon.

Detta för att minska risken för inkopatibilitet mellan olika modem och undvika att det blir proprietära lösningar.

Så,

Finns det någon/några därute som är villiga/kunniga att ta detta första steg??

Jag bidrar gärna med idéer, snarare än kod, då jag inte är en hejare på programmering.

-Torkel

Upprigning från datorn finns redan, något program på versiontracker som fixar det,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 02:39

Jag har har ett (förträngt) minne av att min första dator """En PC""" hade iallafall ett program som var både Fax in ut, och telefon med telsvarare, och en massa annat och detta var ett gäng år sedan.. så det borde finnas.

Men om man har bredband; är det då möjligt att få datorn att ringa upp en vanlig telefon eller måste man använda modemet och ett telefonabbonemang?

Jag tror inte att det är möjligt att ringa upp en vanlig telefon via bredband. Då behöver du nog modemet. Ett telefonsvararprogram för X vore bra om någon kunde tipsa om. Eftersom det inte tycks finnas, så kanske det inte går? Eller…?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-17 22:50

Men om man har bredbandstelefoni via fibern då? Som vi som har BBB har?

Phonevalet klarar av allt du efterlyser och mer därtill Jakob, men tyvärr går det inte att använda macens modem utan det ingår ett usb-modem i paketet. Har varit sugen på den ett bra tag nu men priset är tyvärr alldeles för högt satt, har för mig att det skulle gå på dryga 2 000 svenska kroningar inklusive frakt för att få en hit från staterna...

Den är dock jäkla cool, några av funktionerna:
-slå nr (fr adressboken)
-log av samtal
-spela in samtal
-nrvisning, kanske inte fungerar i Sverige? (Visar iaf de som finns i adressboken)
-telesvarare med flera röstbrevlådor/hälsningsfraser beroende på vem som ringer
-FJÄRRSTYRNING genom att man ringer in, slår kod kopplat till ett applescript!
-paus iTunes/iChat när man pratar i fånen

...och säkert mer som jag inte kommer ihåg.

www.parliant.com

En av våra tekniker beställde en phonevalet och fick den för ett par veckor sedan. Har inte frågat hur det gått med den än, men jag ska genast skicka ett mejl. Tror han betalade runt tusenlappen.

Edit: Fick precis svar, allt funkar kanon utom svensk nummerpresentation, men det ska tydligen komma i en uppdatering.

Senast redigerat 2004-08-18 00:11
Bevaka tråden