Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lögn om minneskapacitet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har just investerat i en ny ipod touch 32g (postar från den) och är helt speach less för den gör mig så lycklig.
Men det finns en orm i paradiset; ipoden säger att den totala kapaciteten ligger på knappt 30g, när det utlovade minnet ska vara 32g. Jag möter samma irriterande fakta i både itunes och ipoden. Jag tänkte att det kanske är operativsystemet och app:sen(mail etc, ej jailbreakad), fast att de ska ta upp 2g från ipoden kändes lite väl mycket. Och det finns "övrigt" på några hundra MB i minnesbar:en som dyker upp längst ner i itunes.

Så andra ägare, är det samma för er? Eller ska jag reklamera?

Tack på förhand /A

Det är inget fel på maskinvaran, däremot är det underföstått (men framgår inte) att mjukvaran räknar i bas 2 istället för i bas 10 - binärt istället för decimalt.

32 gigabytes (GB) i bas 10 är samma sak som 29,8 gibibytes (GiB).

Kort och gott; din iPod har lagringskapaciteten 32 GB och det finns inget du kan klaga på. Förutom möjligtvis att iTunes (och i princip alla program på datorn) inte är specifika nog.

iTunes borde skriva ut antingen "32 GB" eller "29,8 GiB", men varken "32 GiB" eller "29,8 GB".

I övrigt har operativsystemet och alla program enbart 300 MB att bo på.

Jag funderar på att köpa en iPod Touch (16gb) och jag har gjort en mapp i iTunes där jag har knappt 16gb film och musik. Kommer inte detta att gå in i iPoden då?

Min 16GB-ipod har 14,84 GiB utrymme.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-30 22:10

Det är många som blandar ihop GB och GiB, hårddiskar mäts i GB alltså 1000 MB medans på en dator mäts hårddisken i GiB, dvs 1024 MB

okej, tack! Konstigt system... Men sweet att min iPod touch är klassad dator och får spela i högsta divisionen

1
Bevaka tråden