Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia vinner slaget om iPhone

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-31 14:44

Telia kan få exklusiv rätt att sälja Apples succémobil iPhone i Sverige. Bolagen sitter just nu i förhandlingar om supermobilen.

"Vi diskuterar med Apple", bekräftar Teliasoneras svenska presschef Ola Kallemur för VA.

http://www.ekonominyheterna.se/nyheter/2008/03/31/telia-vinner-slaget-om-iph/index.xml

Vad tror ni? Är det fortfarande bara snack?

Det här är väl första gången man har riktiga bekräftade källor va? Annars brukar det vara någon kompis kompis mosters killes grannes hunds polare som berättat. Samma trovärdighet som alla försäljare på gatan med andra ord.

Det får mig att tänka på den fina sajten Byxorna Nere som jag gjort mig rolig över tidigare.

Den person som skriver för Byxorna Nere visste tvärsäkert att iPhone skulle få 3G i januari och lanseras med Telenor. Det var naturligtvis dyngfel. Så vad gör man då? Jo då utlovar man tvärsäkert att nu vet man verkligen hur det ligger till, iPhone kommer med 3G i mars för Telenor har skrivit under kontraktet redan! Klockrent.

Ursprungligen av Adrian B:

Det får mig att tänka på den fina sajten Byxorna Nere som jag gjort mig rolig över tidigare.

Den person som skriver för Byxorna Nere visste tvärsäkert att iPhone skulle få 3G i januari och lanseras med Telenor. Det var naturligtvis dyngfel. Så vad gör man då? Jo då utlovar man tvärsäkert att nu vet man verkligen hur det ligger till, iPhone kommer med 3G i mars för Telenor har skrivit under kontraktet redan! Klockrent.

Den där bloggen retar gallfeber på mig!

Ursprungligen av Patrik D:

Den där bloggen retar gallfeber på mig!

Håller helt och hållet med, jag blir riktigt förbannad. Skrev ett fult inlägg på den bloggen. Får se om admin lär vilja publicerade. Knappast...

Ursprungligen av Adrian B:

Det får mig att tänka på den fina sajten Byxorna Nere som jag gjort mig rolig över tidigare.

Den person som skriver för Byxorna Nere visste tvärsäkert att iPhone skulle få 3G i januari och lanseras med Telenor. Det var naturligtvis dyngfel. Så vad gör man då? Jo då utlovar man tvärsäkert att nu vet man verkligen hur det ligger till, iPhone kommer med 3G i mars för Telenor har skrivit under kontraktet redan! Klockrent.

Stämmer det att den där bloggen hade rätt om applikationsbutiken via iTunes innan någon annan skrev om det så är det väl iof ganska speciellt.

Ursprungligen av thevil:

Stämmer det att den där bloggen hade rätt om applikationsbutiken via iTunes innan någon annan skrev om det så är det väl iof ganska speciellt.

Jo, det kan jag hålla med om (om det nu stämmer).

Ursprungligen av thevil:

Stämmer det att den där bloggen hade rätt om applikationsbutiken via iTunes innan någon annan skrev om det så är det väl iof ganska speciellt.

Med tanke på att Apple säljer annat via itunes, hanterar, aktiverar telefonen där och dessutom meddelat att man släpper ett sdk till den så krävs det på sin höjd en okvalificerad gissning för att träffa rätt. Insyn är det minsta som behövts för det.

/p

Ursprungligen av petterf:

Med tanke på att Apple säljer annat via itunes, hanterar, aktiverar telefonen där och dessutom meddelat att man släpper ett sdk till den så krävs det på sin höjd en okvalificerad gissning för att träffa rätt. Insyn är det minsta som behövts för det.

/p

Jo, absolut och jag har inte för vana att lita på ryktessidor, speciellt inte svenska dito, däremot är det förstås intressant om det de skriver stämmer på samma sätt som att det blir ointressant om det bara är hittepå.

Men, om de nu har någon sorts trovärdig källa, som förstås inte heller vet allt, om det nu inte är Steven själv (och han kan ju också ha fel eller ändra sig), så kan det ju vara så att de är intressanta trots att de också har haft fel i flera hänseenden.

Det stora felet som den där bloggaren gör är förstås att skriva att det är på det ena eller andra viset och hävda det bestämt. Om han istället hade skrivit ryktet och förklarat på vilket sätt som källan bör betraktas som tillförlitlig hade han inte dragit ner byxorna på sig själv.

När han exempelvis skriver om att "vi även har hört talas om MMS" så är det ju knappast någon nyhet. Det lär väl alla som utvecklar en mobiltelefon tala om då och då och det görs säkert ännu oftare om man som utvecklare väljer att inte ha med den funktionen och ska konkurrera i Svedala med MMSmästrar som SE och Nokia. Sånt gör ju förstås att det andra pratet om källor känns lite konstlat.

Nä, han känner i bästa fall någon mellanchef på Telenor och vet nog inte ett dyft mer om iPhonelanseringen än kreti och pleti.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det här är väl första gången man har riktiga bekräftade källor va?

Jo, detta är nog det första rykte om svensk iPhone som jag känner har någon form av trovärdighet.

"Först ut var USA, där AT&T fick kontraktet. Sedan dess har luren släppts i fyra länder till: Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Österrike."

Han glömde Irland...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-31 16:55

Hoppas, hoppas att det är sant.

Ja det får vi hoppas på!

Ursprungligen av henkebarn:

Ja det får vi hoppas på!

Vi får också hoppas den svenska pressen lär sig att stava till "iPhone", Iphone är en hädelse O:-)

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-31 17:35
Ursprungligen av mackeswissman:

Vi får också hoppas den svenska pressen lär sig att stava till "iPhone", Iphone är en hädelse O:-)

True is that, my friend!

Det är säkert helt sant men det betyder ju inte att det blir av i alla fall. De kanske inte lyckas enas om intäktsfördelningen och då blir det ju inget hur som helst. Åtminstone inte i närtid.

Ursprungligen av mackeswissman:

Vi får också hoppas den svenska pressen lär sig att stava till "iPhone", Iphone är en hädelse O:-)

Det handlar ju inte om att lära sig, det är ett medvetet val att inte falla till föga för produktnamn som bryter om reglerna, utan konsekvent skriva på normal svenska. Det praktiseras fortfarande rätt flitigt i tidningsvärlden, t.ex. med Imac och Ipod. Och visst, jag kan å ena sidan köpa argumenten varför man ska göra så, men samtidigt finns det en gräns när det är bättre att ge upp principerna och anpassa sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 18:09
Ursprungligen av Adrian B:

Det handlar ju inte om att lära sig, det är ett medvetet val att inte falla till föga för produktnamn som bryter om reglerna, utan konsekvent skriva på normal svenska. Det praktiseras fortfarande rätt flitigt i tidningsvärlden, t.ex. med Imac och Ipod. Och visst, jag kan å ena sidan köpa argumenten varför man ska göra så, men samtidigt finns det en gräns när det är bättre att ge upp principerna och anpassa sig.

Men Ikea ska stavas genomgående med versaler va? IKEA.

  • Medlem
  • 2008-03-31 18:20
Ursprungligen av Konrad:

Men Ikea ska stavas genomgående med versaler va? IKEA.

All seriös press skiter i hur företag väljer att skriva. Även inarbetade förkortningar brukar skrivas med versal begynnelsebokstav, och efterföljande gemener. Ikea, Ica etc. Produkter som t ex cd och dvd, skrivs normalt genomgående med gemener.

Ursprungligen av stfm:

All seriös press skiter i hur företag väljer att skriva. Även inarbetade förkortningar brukar skrivas med versal begynnelsebokstav, och efterföljande gemener. Ikea, Ica etc. Produkter som t ex cd och dvd, skrivs normalt genomgående med gemener.

Det gör inte vanan mer estetiskt tilltalande,

Ursprungligen av Konrad:

Men Ikea ska stavas genomgående med versaler va? IKEA.

Ingvar Kamprad Emmaboda Almhult

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 20:57
Ursprungligen av Millegarden:

Ingvar Kamprad Emmaboda Almhult

Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd

Sådeså!

Ursprungligen av Adrian B:

Det handlar ju inte om att lära sig, det är ett medvetet val att inte falla till föga för produktnamn som bryter om reglerna, utan konsekvent skriva på normal svenska. Det praktiseras fortfarande rätt flitigt i tidningsvärlden, t.ex. med Imac och Ipod. Och visst, jag kan å ena sidan köpa argumenten varför man ska göra så, men samtidigt finns det en gräns när det är bättre att ge upp principerna och anpassa sig.

För mig förstör det bara tidningens anseende inom ämnet och artiklarna känns tråkigare att läsa när de stavar fel till namn som Imac och Iriver. Rätt dumt att något så enkelt kan få en att sura ihop totalt, Apples prylar eller inte. Känns som man är rätt varumärksesskadad.

IKEA är ju svenskt samt en akronym

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-31 21:47
Ursprungligen av Adrian B:

Det handlar ju inte om att lära sig, det är ett medvetet val att inte falla till föga för produktnamn som bryter om reglerna, utan konsekvent skriva på normal svenska. Det praktiseras fortfarande rätt flitigt i tidningsvärlden, t.ex. med Imac och Ipod. Och visst, jag kan å ena sidan köpa argumenten varför man ska göra så, men samtidigt finns det en gräns när det är bättre att ge upp principerna och anpassa sig.

Samtidigt skriver de själva:
Ny Teknik.
MacWorld.
ComputerSweden
etc....

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-03-31 17:49

Hoppas ni på Telia för de är bäst/billigat.. eller för att ni ska slippa byta operatör?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-31 21:07
Ursprungligen av soft:

Hoppas ni på Telia för de är bäst/billigat.. eller för att ni ska slippa byta operatör?

Hoppas på Telia för att min telefon ska fungera när vi är i fjällen. Köpte ett kontantkort från Tele 2 för att testa en gång men det slutade fungera bara ett par mil från Sundsvall. Det enda som gäller när man bor i Norrland är Telia.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-31 18:06

Jag hoppas på Telia för att det är det enda abb. som funkar i norrland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-31 18:17

Verkar ju mest vara upp till vem som de frågar:

Citat:

Denna typ av avtal är tydligen inte lätta att ro i hamn. När CS frågar Niklas Henricson, presschef för Teliasaffärsområde mobilitetstjänster hur det går med förhandlingarna blir svaret att man inte har något avtal.

– Vi har fört samtal med Apple i ett år och inget nytt har tillkommit under senare tid.

Nu hör det ju till att det kommer från IDG, svenska teknikvärldens svar på Svensk DAM tidning.. men men, jag tänker endå inte köpa en..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 18:25
Ursprungligen av ntity:

Verkar ju mest vara upp till vem som de frågar:

Nu hör det ju till att det kommer från IDG, svenska teknikvärldens svar på Svensk DAM tidning.. men men, jag tänker endå inte köpa en..

Själva skriver dom Svensk Damtidning på Svensk Damtidning, det vet jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-31 18:28
Ursprungligen av Konrad:

Själva skriver dom Svensk Damtidning på Svensk Damtidning, det vet jag.

bleh, så kan det gå då man ligger i soffan och skriver.

Bevaka tråden