Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia vinner slaget om iPhone

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gillar inte alla 'vi kan inte säga något' som telia ursäktar sig med på idg.se

Varför? har apple tystat dem?
Fler operatörer?
Ny prismodell som apple själva vill presentera?
Eller har man bara ett letter of commitment än så länge?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-27 09:37

Brukar det inte vara vanligt när det gäller Apple och deras partners att de inte säger något innan den officiella lanseringen? I detta fall torde det vara WWDC.

Ursprungligen av petterf:

Varför? har apple tystat dem?

Det är nog avtalat mellan dom och Apple tills vidare. Tror det varit så för andra operatörer också som Vodafone, Orange osv. Korta pressmeddelanden utan något fast datum.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är nog avtalat mellan dom och Apple tills vidare. Tror det varit så för andra operatörer också som Vodafone, Orange osv. Korta pressmeddelanden utan något fast datum.

Du har rätt - trist

För att svara på en del påståenden som florerat här så kan jag dementera. Avbrottet i Mobila nätet för nån fedag sen INTE berodde på nån "iPhone uppdatering". Det var ett hårdvarufel i signaleringsnätet. / Midmus

Senast redigerat 2008-05-27 11:54
Ursprungligen av Midmus:

För att svara på en del påståenden som florerat här så kan jag dementera att avbrottet i Mobila nätet för nån fedag sen INTE berodde på nån "iPhone uppdatering". Det var ett hårdvarufel i signaleringsnätet. / Midmus

Ja, hur kan man ens tro det? Det var ju ett jätteallvarligt fel som skapade stora problem, inte ens 112 gick att ringa. Tror någon på allvar att Telia skulle släcka ner 112 med flit för att lansera iPhone?

Läs mer om hårdvarufelet här:
Konstruktionsfel orsakade Telias störningar

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, hur kan man ens tro det? Det var ju ett jätteallvarligt fel som skapade stora problem, inte ens 112 gick att ringa. Tror någon på allvar att Telia skulle släcka ner 112 med flit för att lansera iPhone?

Läs mer om hårdvarufelet här:
Konstruktionsfel orsakade Telias störningar

Nä, det var inget hårdvarufel. Det var faktiskt Steve Jobs som var tvungen att bevisa att han inte överdrev när han sa att ett enskilt program kunde ta ner ett helt nät. Han gjorde det med ett hemmasnickrat program efter att han och Lasse Nyberg hade tagit en lite för blöt krogrunda för att fira avtalet.

Programmet skrevs faktiskt på Nybergs dotters gamla Bondi blue.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-05-27 22:10
Ursprungligen av Adrian B:

Tror någon på allvar att Telia skulle släcka ner 112 med flit för att lansera iPhone?

NÄ, men för oss som har lite humor kan det va lite roligt att skoja om det!

helt seriöst ..ska man binda sig i 24 mån ?? Det är därför jag hatar telia när det gäller såna mobiler som iphone osv. Dem rånar folk för hel***e . Jag ska hålla mig till den nuvarande iphone istället.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-28 08:14
Ursprungligen av sebas79:

helt seriöst ..ska man binda sig i 24 mån ?? Det är därför jag hatar telia när det gäller såna mobiler som iphone osv. Dem rånar folk för hel***e . Jag ska hålla mig till den nuvarande iphone istället.

Har nog mer med Apple än Telia att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 08:44
Ursprungligen av sebas79:

helt seriöst ..ska man binda sig i 24 mån ?? Det är därför jag hatar telia när det gäller såna mobiler som iphone osv. Dem rånar folk för hel***e . Jag ska hålla mig till den nuvarande iphone istället.

Seriöst på dig själv du, sitt inte och reta upp dig själv över saker som folk spekulerar över på internet förräns det är tillkännagjort vad som defakto gäller.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-05-28 10:53
Ursprungligen av sebas79:

helt seriöst ..ska man binda sig i 24 mån ?? Det är därför jag hatar telia när det gäller såna mobiler som iphone osv. Dem rånar folk för hel***e . Jag ska hålla mig till den nuvarande iphone istället.

Hatar också långa bindningstider.
Men konstigt nog... när det gäller iPhone tror inte jag bryr mig, eftersom jag aldrig kommer ha en annan mobil än den, och när det kommer en ny iPhone-modeller som nu har man i andra länder kunnat byta till sig en ny till en billig peng.

Ursprungligen av tobbehj:

NÄ, men för oss som har lite humor kan det va lite roligt att skoja om det!

Ok, jag läste bara Midmus dementi, så jag utgick ifrån att någon trott det på riktigt, skulle kanske kollat upp det före

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 11:44
Ursprungligen av Midmus:

dementera att avbrottet...INTE berodde på "iPhone uppdatering".

Detta betyder faktiskt att avbrottet visst berodde på "iPhone uppdatering".

O:-) Språkpolisen.

Kort och koncist ska det va.
TeliaSonera

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-27 10:47

Undra om man kommer kunna köpa den utan abonnemang, antagligen inte va.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 10:49

När tror ni Telia börjar sälja iPhonen...?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-27 10:58
Citat:

Well this CONFIRMS iPhone 3G is coming since only 3G phones are sold thru operators here. To be more precise the Finnish law doesn't allow anything other than 3G phones to be bundled with a subscription.

Kan ju vara sant

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-05-27 11:38

Hur heltäckande är Telias 3G-nät?

Btw: WOHO Blir att byta från Telenor till Telia nu

Ursprungligen av soft:

Hur heltäckande är Telias 3G-nät?

Telia.se - Tckningskarta HomeRun

ta bort att o lägg till en punkt. / Midmus

Förjävligt är det här. Det man kan förvänta sig är ett skyhögt pris på telefonen. Ingen som helst subventionering av priset när man skaffar ett abbonemang (som man förmodligen kommer bli tvungen att binda sig på i 24månader ändå) och förmodligen kommer det bli ett speciellt "Iphone"-abbonemang där Telia pressar ut lite extrapengar för bland annat Visual Voicemail!

Det är fan bara å knäppa händerna för att någon mer operatör får ta hit den, för visst. Iphone är fin. Men jag överger inte mitt tele2 abbonemang för Telia-råttorna!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-27 13:18
Ursprungligen av PeeMaN:

Förjävligt är det här. Det man kan förvänta sig är ett skyhögt pris på telefonen. Ingen som helst subventionering av priset när man skaffar ett abbonemang (som man förmodligen kommer bli tvungen att binda sig på i 24månader ändå) och förmodligen kommer det bli ett speciellt "Iphone"-abbonemang där Telia pressar ut lite extrapengar för bland annat Visual Voicemail!

Det är fan bara å knäppa händerna för att någon mer operatör får ta hit den, för visst. Iphone är fin. Men jag överger inte mitt tele2 abbonemang för Telia-råttorna!

Ta det lugnt. Vänta och se vad som händer. Jag är säker på att Telia inte har ett exklusivt avtal med Apple.

//Rob

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 13:18

Jag tror att Telia har exklusivt i tre månader, sen är fältet fritt. Den kommer dock inte att säljas olåst. Shit - jag hackar en. Kryper till korset. Hackar.

Polaren kom med en rätt intressant fråga... OM de nu får ett exklusivt avtal..... Kan inte det strida mot någon av våra konkurrenslagar? Jag menar att sälja en produkt som ENBART går att använda i Telias nät?
Jag vet att man kan köpa operatörslåsta telefoner. Men då har man ju alltid kunnat punga upp några hundringar för att få de upplåsta....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 14:05

Sverige är vilda västern. Vi har mycket, mycket lite regleringar angående sådant här, monopol, etc. Jämfört med många andra länder så är Sverige ett oreglerat land med lite byråkrati.
Detta kommer som en chock för många när dom kollar runt :-D. Ty, vår masokistiska självbild är ju det motsatta.

Ursprungligen av PeeMaN:

Polaren kom med en rätt intressant fråga... OM de nu får ett exklusivt avtal..... Kan inte det strida mot någon av våra konkurrenslagar? Jag menar att sälja en produkt som ENBART går att använda i Telias nät?
Jag vet att man kan köpa operatörslåsta telefoner. Men då har man ju alltid kunnat punga upp några hundringar för att få de upplåsta....

Ursprungligen av mjg:

Sverige är vilda västern. Vi har mycket, mycket lite regleringar angående sådant här, monopol, etc. Jämfört med många andra länder så är Sverige ett oreglerat land med lite byråkrati.
Detta kommer som en chock för många när dom kollar runt :-D. Ty, vår masokistiska självbild är ju det motsatta.

Ja, och då är folk väldigt opålästa. Att spela martyr i Sverige ter sig lika löjligt varje gång någon försöker sig på det.
"Titta upp ur naveln för fan!!!"

i telia supporten sa dom idag att de inte fått upp några "kom-igång-inställningar" för iphone på hemsidan ännu men att det är på gång så fort försäljningen startar..

Ursprungligen av ainekset:

i telia supporten sa dom idag att de inte fått upp några "kom-igång-inställningar" för iphone på hemsidan ännu men att det är på gång så fort försäljningen startar..

Haha, hade någon förväntat sig något annat?

Och sen är det förstås så att ALLA operatörer kör med t.ex. 24 månader i vissa fall. Det är ju inget nytt och har inget med Telia att göra.

Bevaka tråden