Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia vinner slaget om iPhone

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Conny W:

Eller snarare hur jag STÅR UT med min helt skitvärdelösa M600...

p.s. Blev precis tvungen att starta om den nu oxå... en ny nyck den har lagt sig till med. Jag SKA bränna upp den med blåslampa sen... hehe d.s.

Även jag gick på att köpa en M600i.. "Sync kommer väl snart.... JOMEN visst"
Det mest patetiska är ju att W950(typ samma telefon) kan man synca o den är inte ens en "bizznizz"-lur som M600 utger sig för att vara.

Jag är helt med på att träffas i nån avkrok nånstans och tillsammans ritualmörda våra M600'or i månsken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-04 11:26
Ursprungligen av Johan S:

Även jag gick på att köpa en M600i.. "Sync kommer väl snart.... JOMEN visst"
Det mest patetiska är ju att W950(typ samma telefon) kan man synca o den är inte ens en "bizznizz"-lur som M600 utger sig för att vara.

Jag är helt med på att träffas i nån avkrok nånstans och tillsammans ritualmörda våra M600'or i månsken.

Jag sålde den där JÄ### telefonen och skaffade en iPhone och jag lovar att ni kommer bli nöjda (om ni nu skaffar en). Den är logisk och enkel på alla sätt som M600 inte är. Jag måste dessutom säga att jag föredrar iPhones tangentbord. Sen på något sätt känns EDGE snabbare att surfa på än M600ans 3G.

J.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 16:08
Ursprungligen av Johan S:

Även jag gick på att köpa en M600i.. "Sync kommer väl snart.... JOMEN visst"
Det mest patetiska är ju att W950(typ samma telefon) kan man synca o den är inte ens en "bizznizz"-lur som M600 utger sig för att vara.

Jag är helt med på att träffas i nån avkrok nånstans och tillsammans ritualmörda våra M600'or i månsken.

Jag lyckades reklamera min m600i pga vanlig tattighet i mjukvaran + ngt strul med simkortet och fick köpa en P1i efter lite mellanskillnad faktiskt. Kan rekommendera ett försök iaf.

Vi som läser City vet ju att Telia fått iPhonen.

Senast redigerat 2008-04-01 17:22

Damn, Metro är verkligen världens bästa tidning!

Har aldrig tyckt att Telia är billigast, men ändå alltid de som fungerar bäst av det jag prövat. Jag bor centralt i Karlstad, men behöver mobiltelefon när jag är vid sommarstugan och då är det lite viktigare med mottagningen.

Jag har fullt förtroende för Telias teknik, täckning och support. Är bara rädd att det blir för dyrt.
Apple vill väl, om jag fattat det rätt, ha pengar för samtalskostnaderna. I så fall måste Telia tjäna MER på internettrafiken än vad de gör idag för att det ska gå runt. Visst, de kommer ju ha fler surfande kunder och på så vis ökar väl omsättningen ändå, men jag tror inte att det kommer bli billigt. Kan tänka mig att iPhone kommer kosta 3995:- + 4 abonnemang á 495/mån, 595/mån, 795:-/mån och 995:-/mån. Om de får något att säga till om...

Men det kanske kommer en helt ny business plan. Med tanke på 3G kommer det ju surfas ännu mer och då kanske Apple väljer att skriva om abonnemangen?

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2008-04-02 09:39

Huh... hoppas verkligen inte att det blir sååå dyrt. Det borde vara gratis att ringa och sen får man betala för surf. I alla fall i min egen lilla värld.

jag tror det kommer bli ganska dyrt. telia tänker säkert att det är en "premiumtelefon" och att de skall "mjölka" early adaptors...

Jag tvekar starkt på att Telia skulle släppa ett 'topp' abonnemang som är dyrare för iPhonen än som fristående men med samma innehåll.
Telia erbjuder Fastpris på samtal och fastpris för edge/3g/wlan för 599,- resp 199,- Det skulle sätta en gräns vid 800,-

Det enda Telia i dagsläget skulle kunna erbjuda som gör ett iPhoneabonnemang dyrare och som inte de vanligen erbjuder är avsaknad av övre gräns för datamängd. Den gräns de i januari satte till 5GB.
Den gränsen är väldigt svår att nå även på en iPhone. Dock går den att nå via mobilt bredbandsmodem och lite filöverföringar vilket jag antar är anledningen att Telia lade till maxmängden.

Telia behöver inte ta ut högre priser för att tjäna mera än tidigare även om Apple får procent på trafikintäkterna. De kommer ju att tjäna på folk går över till Telia från andra operatörer samt att de binder sig en längre tid.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-02 10:29

Jag byter givetvis till Felia - efter mååånga år som Comviq-kund (dom ÄR billigast) - eftersom jag måste ha en Iphone om jag inte ska bli psykiskt sjuk.
En fördel med Felia som tröstar mig är att man kan ställa sig i närheten av nästan vilken telefonkiosk som helst här i Sthlm och surfa med Iphonen med WiFi. Det innebär i praktiken att man är uppkopplad på riktigt (edge och 3G är bara segt trams enligt mig) i nästan vilken park som helst i denna stad. Hallelujah! Obetalbart!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-02 12:03
Ursprungligen av mjg:

Jag byter givetvis till Felia - efter mååånga år som Comviq-kund (dom ÄR billigast) - eftersom jag måste ha en Iphone om jag inte ska bli psykiskt sjuk.
En fördel med Felia som tröstar mig är att man kan ställa sig i närheten av nästan vilken telefonkiosk som helst här i Sthlm och surfa med Iphonen med WiFi. Det innebär i praktiken att man är uppkopplad på riktigt (edge och 3G är bara segt trams enligt mig) i nästan vilken park som helst i denna stad. Hallelujah! Obetalbart!

Är det Homerun-inloggning då, eller vad krävs?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-02 13:22
Ursprungligen av kenjon:

Är det Homerun-inloggning då, eller vad krävs?

Vet ej - jag testade det när det var öppet/gratis för alla t.o.m. augusti förra året. Vad jag minns så skulle alla få tillgång som hade någon form av abbo med Telia - jag förstod det som att man inte behövde bredband-abbo med Telia, utan ett tele-abbo räckte. Har jag fel?
Om det är så att man måste ha bredband-abbo via Telia för att koppla upp via deras telefonkiosker så får jag väl kontakta någon släkting som har bredband via Telia och låna deras inloggninguppgifter

Ja det är Homerun inloggning.

Ursprungligen av Patrik D:

Ja det är Homerun inloggning.

hur funkar det?

Ursprungligen av blomman_J_:

hur funkar det?

Jag använder programmet Deviscape som logga in min automatiskt, funkar perfekt, annars vore det lite jobbigt att behöva mata in lösenordet varje gång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 10:27
Ursprungligen av Patrik D:

Jag använder programmet Deviscape som logga in min automatiskt, funkar perfekt, annars vore det lite jobbigt att behöva mata in lösenordet varje gång.

Funkar det bra (jag har installerat det, men ej testat ännu).
Du röjer inte ditt Homerun-konto för andra Deviscape-användare?

Ursprungligen av kenjon:

Funkar det bra (jag har installerat det, men ej testat ännu).
Du röjer inte ditt Homerun-konto för andra Deviscape-användare?

Nej, all inloggning matar man in på Deviscapes hemsida, och den tar informationen därifrån när den ska logga in, så jag tror att den är säker.

Smart!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 19:24
Ursprungligen av Patrik D:

Nej, all inloggning matar man in på Deviscapes hemsida, och den tar informationen därifrån när den ska logga in, så jag tror att den är säker.

Smart!

Det jag inte förstås är hur den kan hämta information därifrån innan man har loggat in....?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 20:29

Jag har hört att 3 kommer att göra sitt yttersta att få iPhone.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-13 21:03

Vad folk inte inser är att iPhone i Sverige faktiskt kommer kosta lika mycket som den gör i Tyskland, Storbritanien och frankrike.
Det vill säga. ca 3800:- + 449:-/mån i 2 år.. som standardpris.

Ursprungligen av soft:

Vad folk inte inser är att iPhone i Sverige faktiskt kommer kosta lika mycket som den gör i Tyskland, Storbritanien och frankrike.
Det vill säga. ca 3800:- + 449:-/mån i 2 år.. som standardpris.

Vem är det som inte inser det?
Vad vill du säga med det?

Ursprungligen av soft:

Vad folk inte inser är att iPhone i Sverige faktiskt kommer kosta lika mycket som den gör i Tyskland, Storbritanien och frankrike.
Det vill säga. ca 3800:- + 449:-/mån i 2 år.. som standardpris.

Och du själv verkar ha missat att senaste ryktena talar för en helt annan prismodell

Ursprungligen av akerstrom:

Och du själv verkar ha missat att senaste ryktena talar för en helt annan prismodell

Jag har svårt att se att vi skulle få ett mycket bättre pris i Sverige än i övriga EU.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har svårt att se att vi skulle få ett mycket bättre pris i Sverige än i övriga EU.

Vem har sagt något om bättre pris? Jag pratade om ny prismodell.

Ursprungligen av akerstrom:

Vem har sagt något om bättre pris? Jag pratade om ny prismodell.

Det lät som att du menade det när du svarade soft. Vilket rykte är det du syftar på?

  • Medlem
  • 2008-04-20 10:23

Alltså som jag har uppfattat det hela så blir det förmodligen antingen telenor eller telia som får luren. Då kan man ju undra lite hur folk kan klaga på telias priser när telenor kostar mer än en tavla målad av Dave Chapelle. Dessutom har telenor enligt mina erfarenheter värre och krångligare support än Danmarks buss-system.

peace

Can

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-20 17:20

Det skall tydligen vara rätt kallt på iPhone-fronten inom Telia, då Apple vill ha ~50% av det intjänade. Den som lever får se.

Ursprungligen av Zlatan:

Det skall tydligen vara rätt kallt på iPhone-fronten inom Telia, då Apple vill ha ~50% av det intjänade. Den som lever får se.

Källa?!!?
Man kan inte bara slänga ur sig såna siffror utan att hänvisa någonstans om det ska vara det minsta trovärdigt.

Ursprungligen av theplague:

Källa?!!?
Man kan inte bara slänga ur sig såna siffror utan att hänvisa någonstans om det ska vara det minsta trovärdigt.

Till och med jag som jobbar på Telia visste inte ens att Apple tog 50 % :).

Men jag ska göra mitt bästa för att hämta så mycket info som möjligt.

Bevaka tråden