Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Calculation field eller Auto-enter Calculation

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är rätt ny i att använda FM och har lite svårt att förstå skillnaden mellan Calculation Field och Auto-enter Calculation. För mig verkar det nästan vara samma sak. När ska man använda den ena kontra den andra. Den enda skillnaden jag kan se är att man i Auto-enter Calculation kan förhindra att en man skriver över redan genomförd beräkning. Är detta enda skillnaden?

Tack för svar!

Nja, det finns åtminstone två viktiga skillnader. Automatiska data (Auto-enter calculation) är data som räknas ut när du ändrar/skapar just den aktuella posten, vilket innebär att om beräkningen t.ex. inkluderar data från en annan post/relation så kommer inte en ändring i den relaterade posten att uppdatera den aktuella postens automatiska data.

Ett beräkningsfält (Calculation field) däremot uppdateras alltid, även om den relaterade postens data ändras.

Anledningen till att föredra automatiska data kan vara t.ex. att man inte vill att data alltid ska uppdateras (tänk dig t.ex. en faktura som innehåller en beräkning på aktuell valutakurs, då vill du ju att värdet i gamla fakturor inte ska ändras)

En annan viktig fördel med automatiska data är att man kan skapa relationer och utföra sökningar mycket snabbt, eftersom automatiska data kan indexeras, vilket beräkningsfält inte alltid kan.

Om du tvekar är det förmodligen I 9 fall av 10 ändå ett beräkningsfält du vill ha

1
Bevaka tråden