Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte återställa, error (6), big HELP!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-19 16:28

Tjena, har drömt om skiten inatt. Satt igår kväll och skulle uppdatera min jailbreakade 1.1.2 till 1.1.4. Lite sent jag vet, men jag har inte orkat tidigare. Jag tänker att jag vill ha en clean install etc och vill inte ha en jailbreakad längre, så jag klickar på återställa och klickar JA på att jag vill återställa och uppdatera med senaste programvaran.

Efter att 1.1.4 har laddats ner så extraheras det och precis när den startar om och verkar ha återställts så flashar det till på ipoden (och den startar om igen) och jag får felmedelande att den inte kunde återställas, "ett okänt fel uppstod (6)". Nu visar ipoden äpplet istället och måste stängas av för att göra om proceduren.

SÅ, då har jag testat med olika saker, bl a hålla in båda knapparna i 10 sek, utan ikopplad, men även ikopplad för att sedan bara släppa power-knappen och hålla in andra knappen i 10 sek till efter att äpplet visat sig. Jag har testat detta hundra ggr på ett annat användarnamn på datorn men även testat att logga in på Win XP på min bootcamp och testa där men samma fel även där. Jag har testat med att ladda om 1.1.4, men även testat att återställa till 1.1.1 genom att hålla in ALT knappen och välja den. Jag har startat om ett flertal ggr också. ALLT resulterar i samma problem.

Det bara flashas och sen FEL. Det värsta är att jag har ju ingen programvara installerad på den nu, så när jag kopplar in den till iTunes så kan den ju inte berätta någon information alls om den. Så ända knappen som går att klicka på är ju då "återställa" på iTunes.

help me =(((((((((((((((((((((((((((((((((((

Har du garanti?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-19 17:21

Det ordnade sig!

Jag har den normala 1års-garantin om du syftar på den.

Hur som helst så testade jag i DFU-läget och det verkade först gå lite längre än tidigare försök men ändå misslyckades. Men så läste jag nånstans att det kan vara smart att koppla in den direkt till datorns USB istället för via min datorskärms USB-hub som jag tidigare kopplat den till.... aja det funkade direkt då, vet inte om det berodde på DFU-läget som jag körde direkt på men det verkade bara vara så enkelt... och här trodde man att man testat "allt".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-20 10:05

vad är dfu-läge för nåt?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-21 00:45

det är ett lite "djupare" recovery läge när du håller in båda knappar i 10 sek ungefär sen så släpper du powerknappen tills itunes hittar tillbaka podden och då släpper du även home knappen. då är det helt svart på skärmen.

feel free to correct me if im wrong

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-04-22 11:43

Hade för mig att recoverymode var det du kan göra med knapptryckningar medans program som ziphone kan lägga ipoden i dfu.

Feel free to correct me too

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-28 21:11

Sajmoon, du kan komma i både Recovery Mode och DFU-läge med knapptryckningar, precis som Agus säger.

Jag har exakt samma problem, får varje gång jag försöker återställa ipoden error 6. Spelar knappt någon roll vad jag gör känns det som. Har testat flera olika usb-portar, flera olika versioner av iTunes, olika firmwares etc. Någon som har en lösning?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-29 22:55

Om du inte lyckas med att knappa dig till DFU-mode så ladda ner Ziphone och sätt den i DFU. Ha den i inkopplad i USB-port som sitter direkt i moderkortet/logiken. Kör du stationär så är det på baksidan, är det Macbook Pro så ta porten på vänster sida. Hur det är med PC-laptops vet jag inte..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-30 07:51

gomorn på er!

behöver verkligen hjälp här! trodde inte detta kunde hända mig men ack så fel jag hade.. det är så här att häromdan så installerade jag det här jäkla programmet på min touch Intelliborn - Everyday Problems, Everyday Solutions

Allting verkade funka som det ska. så igår så kom det upp i Installer att jag skulle uppdatera programmet. Uppdateringen misslyckades två ggr. Då bestämde jag mig för att avinstallera programmet. Då började den hänga sig. Skärmen "ställer in språk..." va uppe jättelänge. Så då resetade jag den genom att hålla inne on/off-knappen o home-knappen samtidigt. hjälpte inte! testade nog det 20ggr minst. Det enda som syns är bara äpplet på skärmen.

iaf, kopplar jag in den till datorn så hittar itunes den. Jag tänkte köra en dfu-mode (om det nu hjälper). va händer med min musik som är inlagd? försvinner dem då? vill kolla med er först innan jag gör det.

tack på förhand!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-30 09:16

Jag fick samma problem, starta den som vanligt, SSHa in i den medans den håller på med sitt och ta bort programmet från applications.

Var försiktig med vad man installerar

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-30 09:58

jag har tagit bort programemet från Applications men vill inte funka ändå

om du orkar, skulle du kunna ge mig en steg-för-steg-guide?

tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-31 00:04

vad var programmets idé?
Jag ger dej gärna en 1-2-3 guide men måste veta vad det är för program

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-31 10:38

jag återställde sk-ten igår. sen körde jag en återställning från min säkerhetskopia. då fick jag tillbaka mina köpta applikationer. MEN mail-programmet funkar inte..trycker jag på ikonen studsar jag bara ut igen. nån som vet hur jag ska göra? kan det ha nåt med jailbreakningen att göra? innan ipoden hängde sig så körde jag ZiPhoneWin-2.6b. nu är den helt clean från jailbreak...

problem problem.. bläää

Senast redigerat 2008-05-31 11:00
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-06-01 14:28

Det är ett rättighetsfel på mail.app-mappen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-01 14:55

och enklaste sättet att ändra det är ju att jailbreaka, installera mobile installer och sen ädnra rättigheterna där.
Annars kan du SSH:a dig in i iPoden men det krävs också jailbreak.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-02 22:30

aha! hur gör jag det då?

jo nu några andra frågor. va tror ni händer om jag uppdaterar min touch till 2.0 efter jag jailbreakat den med ziphone?

Vad är det som egentligen som händer med bootloadern med ziphone? läst nåt om att bootloadern blir 3.9 eller nåt sånt för alltid. va spelar det för roll? vad är det som händer?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-03 14:07

vet inte om det är tillåtet att göra så här men ditt svar finns i den här tråden:
boot loader - MacWorld Forum - allt om Mac och iPod

Iphone Hänger sig och vägrar återställa sig

min iphone har hängde sig helt plötsligt, jag försöker restarta den men det går inte
och den jobbar jätte segt tills den kommer till skrivbordet,
men sen hoppar den tillbaks igen till den sidan där man ska låsa upp och den tänker.
(fast nu e den i recovery mode nu med itunes loggan och den vita sladden på skärmen)
hur kan jag återställa trelefonen till fabrikats inställning
för när jag väl gör det genom Itunes
hämtar den programuppdatering för iphone sen
förbreder iphone för återställning,
och det pågår ett tag sen så kommer ett fönster
upp där det står Iphone-enheten "iphone" kunde inte återställas. Ett okänt fel uppstod(1604)
senare kommer ett annat fönster upp och det står
Denna Iphone kan inte användas eftersom Apple Mobile Device-tjänsten inte har startats
va innebär detta och hur kan jag fixa det PLeaaaassee help me!!!!!

Ursprungligen av soran mixbah:

Denna Iphone kan inte användas eftersom Apple Mobile Device-tjänsten inte har startats
va innebär detta och hur kan jag fixa det PLeaaaassee help me!!!!!

Starta om datorn eller logga ut och in i användarkontot. Och pröva. Apple Mobile Device är en del av itunesprogrampaketet som kör i bakgrunden.

Hur gick det?

Här är förresten apples sida om error (6):

Unknown Error (6) When restoring iPhone or iPod touch with iTunes

Senast redigerat 2008-07-13 02:43
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-12 13:23

jo... mitt email-app igen.. jag köpte 2.0-uppdateringen. trodde det skulle lösa problemet med mitt email-app. men ack så fel jag hade! det funkar fortfarande inte!!!! så irriterande! måste finnas en annan lösning än att jailbreakar den för att komma åt rättigheterna ju! jag kan dessutom inte radera mitt gmail-konto från ipoden heller! trycker man på "radera konto" så händer det ingenting. aaaah irriterande! jag har skrivit till supporten. får se om dom har nån lösning. trist om man ska behöva återställa hela skiten igen

1
Bevaka tråden