Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC snyggare än Mac?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-06-03 12:52

Ur Residence, senaste numret tror jag:

Hellre PC än Mac för pryltokiga

Att ett teknikföretag blir känt för sin exklusiva design har ofta visat sig vara början till slutet.
Precis som anrika Bang & Olufsen på senare år vävt in sig i en metallicfärgad kokong av skräddarsydda butiker och förlorat formkänslan, håller datortillverkaren Apple på att tappa stilstinget. Krisen må vara över för själva Mac-datorn - men för Mac-designen har den bara börjat.
Macnyheterna kommer i en allst stridare ström av nytänkande former: från kuber till glasfiber, från de tidigaste iMac i vingummifärger tillden senaste iMac i rymrobotdräkt. Hela världen säger "wow" när de lanseras - och suckar trött ett halvår senare.
Apple lever hägt på sitt rykte bland grafiska formgivare, för vilka företaget också gör en briljant, professionell produkt. men varför välja en Mac som hemdator när en PC ger så mycket mer kapacitet och möjligheter för så mycket mindre pengar - och allt oftare även har ett fräschare formspråk?
Titta på den nya NEC-datorn här nedan, till exempel. Eller eller på Compac fantastiska lilla Tablet PC, den coolaste portabla dator som finns. Titta på DVD-spelaren som länkar ihpå PC:n med teven, på den 1,5-meters jätteskärmen och den trådlösa "soffskärmen". Det gemensamma, och typiska, för de spännande prylarna på denna sida är att de funkar med allt - utom med Mac.
Kåge Wedin

Innan ni bombar herr Wedin tycker jag aatt ni ska sansa er och formulera ett vänligt brev i stället för att idiotförklara honom. Det gör bara varumärket Apple illa.

Den som vill se hela sidaan kan göra det här

LOL!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 15:07

Detta måste ju vara ett aprilskämt som försovit sig?!
NEC-datorn längst ned trodde jag först var en Commodore-klon från 1985.

Vart är världen på väg...?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-03 15:08

Hoho!
Först skriver han att man tröttnar på Apples design ett halvår efter att den har kommit, och sen så utser han en iMac-kopia till världens snyggaste dator.
Yes...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-03 15:15

Mmm.. blev skitirriterad när jag läste det (ja, i senaste Recidence)
Men måste nog hålla med om att Tablet Pc´n är djäkligt cool...

In med funktionen i en PB12" så är den komplett...

• Medlem
  • 2003-06-03 15:19

Kiss-DVD,n är ful som stryk, jag tog hem en sådan för at leka med... Den är jäkligt ful, men jag skall nog köpa en ändå, trots att den inte klarar mpeg4

det här var väl tyvärr rätt väntat.
först blir residence mer o mer lik *urk* sköna hem/allt i hemmet/hus&hem och alla de andra (i mitt tycke) hemska tidningar, och så nu den här krönikan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Kiss-DVD,n är ful som stryk, jag tog hem en sådan för at leka med... Den är jäkligt ful, men jag skall nog köpa en ändå, trots att den inte klarar mpeg4

Men, har inte någon av KISS-modellerna Ethernet? Frågan är om dom inte funkar med Mac också?

På sätt och vis har han ju rätt men grejen är att han inte vet om det. Det han tror att han proklamerar är inte sant. Däremot är det ju sant att Mac är rätt död på "media"-fronten. Om man vill rigga en rejäl HTPC anläggning så är det ju tyvärr PC som gäller. Det hör man ju tom på namnet. Mina vänner som blivit bitna av HTPC/Projektor-vågen har inte mkt till övers för Mac, trots att de kört Mac innan.
Och i ärlighetens namn så får man nog räkna med att Mac kommer att fortsätta att leva i skymundan. Det gör ju inte Mac sämre på något vis men så är det.
Och det där med att koppla ihop datorn med en DVD för att få upp det på TVn..? Vad skall man med DVDn till? Har människan aldrig hört talas om TV-out?
Han kanske tillhör den där skaran med människor som driver runt i tillvaron och mumlar om hemmabio. Varje vecka är det ju ngt miffo man springer på som yrar om att de nog skall köpa en sån där hemmabio med DVD.
Då frågar man; har du inte DVD i datorn? Öööh jo...
Vad skall du med en till DVD till? Ööööh.. men jag vill ju titta på filmerna på TVn..
Har du inte TV-out? Öööh.. Uhhh.. TV-vad?

Jag börjar nästan misstänka att Sveriges Hi-Fi handlare har bildat någon slags mörk sekt som har till syfte att förslava den korkade massan med en massa produkter som de inte behöver.

Och design? Ärligt talat så tror jag att designen betyder otroligt mkt för Apple. Tänk om deras datorer fortfarande såg ut som beiga G3or. Då hade det varit slut för länge sedan.
Tvärt om är det ju så att PC-världen är enormt inspirerad av Apple. Det kan ju vem som helst se. Men tydligen inte herr Wedin.

• Medlem
  • 2003-06-03 15:47

jag tycker det är lite festligt att han tycker det är dumt att en pc bara finns till pc... Compaq gör pc:ar, Apple gör macar. :rolleyes:

• Medlem
  • 2003-06-03 16:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Detta måste ju vara ett aprilskämt som försovit sig?!
NEC-datorn längst ned trodde jag först var en Commodore-klon från 1985.

Det är ju det som gör den snygg. Eller fulsnygg kanske. Jag tycker (lite motvilligt) att den verkar ganska rolig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 16:40

NEC Valuestar ser ut som en räkneapparat från Facit, Sweda eller Addo tycker jag, plus ett tjockt tangentbord och en bred skärm. Vad är de där tomma ytorna på skärmens sidor till för? PostIt-lappar?

• Medlem
  • 2003-06-03 16:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Men, har inte någon av KISS-modellerna Ethernet? Frågan är om dom inte funkar med Mac också?

DP-500 har Ethernet. men du kan ändå inte bränna skivor från mac, eftersom den inte tar mp4 kontainern utan bara .avi.. Jag känner inte till nått sätt att skapa en avi-kontainer på mac.. Idioterna har stöd för fulhack, men inte ISO-standarder...

Ändå står det mpeg4 på fronten, vilket den uppenbart inte har stöd för.. AAC filer tar den inte heller, inte som .m4a iaf

Det skulle iof bara behövas att nån skrev ett litet program typ avi2mov, eller DivXdoctor men tvärtom. men behovet har aldrig funnits att konvertera från en bättre kontainer till en sämre, först nu, om inte kiss kan upgradera till .mp4 i nästa firmware

Jag är PC-användare och jag tycker att Kåge inte har någon aning om vad han pratar om. Han har en poäng på ett sätt-- det finns mycket snygga PC idag. Men snygg och Apple är två skilda saker. Kåge skapar en debatt på ett sätt antar jag. Debatter är alltid bra. Har svårt att se debatten sluta i favör för denna artikeln dock.

Tycker hans fördomar gentemot Apple är lite roliga. Den enda basis han har för sin dödsförklaring av Apples formgivning är att "Bang & Olufsen" (som säljer för miljoner) "har tappat stinget". Jadu.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-04 01:08

NEC-modellen ÄR snygg. Inget snack om saken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 02:08

Kåge Wedin har uppenbarligen inte tittat på Apples senaste bärbara datorer och inte heller nya iPod eller de senaste Apple-programmen. Märkligt att han har ett sådant jobb!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
NEC-modellen ÄR snygg. Inget snack om saken.

Haha

• Oregistrerad
  • 2003-06-04 08:36

Jonathan Ive = Designer of the Year

[OT] Pelleman: Med DVD:n ska man kolla DVD. Med bra bild och ljud.

Ja ja. Då förstår jag. Och jag som hela tiden trott att den var till för att utföra omskärelser...

Varför pratar han om Mac överhuvudtaget?

Varför inte bara rapportera det han vill om sina coola PC-prylar?

Den gamla vanliga avundsjukan...

Det är synd om den där jävla Kåge.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 22:35

Kåge, vilket konstigt namn förresten. Står det för Klas-Göran eller Kulsprutegevär? (Min gamle far hade en KG i lumpen. Numera har man automatkarbiner som säger pang pang fast mycket fortare.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Kåge, vilket konstigt namn förresten. Står det för Klas-Göran eller Kulsprutegevär? (Min gamle far hade en KG i lumpen. Numera har man automatkarbiner som säger pang pang fast mycket fortare.)

Kåge...
Nu kom jag å tänka på den klassiska skriften SoldF från lumpen.

Soldaten i Fält

• Oregistrerad
  • 2003-06-10 16:50

Kanske först kan upplevas som konstigt men jag är född och uppväxt i Kåge.

Dvs i det lilla samhället dryga milen norr om Skellefteå.

• Medlem
  • 2003-06-10 17:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av JonkeL
Kanske först kan upplevas som konstigt men jag är född och uppväxt i Kåge.

Dvs i det lilla samhället dryga milen norr om Skellefteå.

Aha! Det kanske är du som är Pyret? Hur är det med morfar?

Skämt åsido så känner jag folk från Kåge, numera boende i Uppsala.

KSP tänker du väl på?
Kulspruta typ modell 58.
KG=CG=Carl Gustav - tunggung granatgevär osv..

Den där lilla artikeln gjorde att den sista droppen trovärdighet trillade av den alltmer snedlutande skutan till in- och utredningstidning.

Prenumerationen är uppsagd, eller snarare överflyttad.

Får man ju tillfälle att bättra på sin danska lite också.

*lol*

KG = Kulsprutegevär = magasinsmatad
KSP = Kulspruta = bandmatad

Med lite god vilja skulle man kunna säga att KSP 90 är en modern efterföljare till vår gamla fina KG 42.

KG har ingenting med CG att göra. CG finns i två utföranden, dels en variant som avfyrar rsv-granater, dels en variant som är krullhårig och dyslektiker.

Ooootroligt OT men ändå...

Håller med, Mac är ganska värdelös som hemdator. Stödjer ju knappt några mediaformat över huvud taget. Kan inte enkelt RIPa och kopiera DVD-filmer (visst olagligt, men inte många bryr sig). Om någon portade DVDshrink skulle macmarknaden explodera....
Spelutbudet är obefintligt i jämförelse mm. listan kan göras lång. Mac lever på sin design och några få tekniknördar som vägrar inse att Adobes program idag funkar exakt lika bra på en PC.
Är dock själv en av de sista nördarna...
/martinator

Bevaka tråden