Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve och Cinema Display

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,
jag har en hårdvarufråga, hade en Apple Cinema Display 20" till "övers" och försökte koppla den på min Xserve som ju har en minidvutgång. Jag använde en mini till DVI konverter från Apple. Jag vet att konvertern funkar tex på MacBook och på PowerBook G4 12" som ju har minidv-utgång.

Dåligt resultat med Xserve blev det, svart skärm, men inte (pulserande) viloläge utan fast klart sken på kontrollampan på skärmen. Ungefär som om att skärmen inte klarar av att köra på Xserves inställda upplösning på porten. Men det vet jag att skärmen gör.
Är Xserves videokapacitet "sämre" än den på de vanliga MacPro och MacBook Pro, månde, vad säger ni som har kört Xserve lite längre än jag?

/bert

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-28 12:53
Ursprungligen av Bert Nilsson:

Hallå,
jag har en hårdvarufråga, hade en Apple Cinema Display 20" till "övers" och försökte koppla den på min Xserve som ju har en minidvutgång. Jag använde en mini till DVI konverter från Apple. Jag vet att konvertern funkar tex på MacBook och på PowerBook G4 12" som ju har minidv-utgång.

Dåligt resultat med Xserve blev det, svart skärm, men inte (pulserande) viloläge utan fast klart sken på kontrollampan på skärmen. Ungefär som om att skärmen inte klarar av att köra på Xserves inställda upplösning på porten. Men det vet jag att skärmen gör.
Är Xserves videokapacitet "sämre" än den på de vanliga MacPro och MacBook Pro, månde, vad säger ni som har kört Xserve lite längre än jag?

/bert

Provade du att starta om Xserve, eller via Remote att byta upplösning?

Jo, kenjon, omstart, förstås, fortfarande svart ACD, men provade inte Remote (kör fortfarande Tiger Server pga SMB-trubblet i Leopard..).
Provade inte Remote - du menar Remote Server Admin förstås? Ska göra det, förstås.

Menar du att det borde fungera med ACD och att jag "råkade" ha för hög upplösning på ACDn när jag flyttade över den? ACDn går ju upp till 1920x1200, jag har faktiskt inte kollat vad Xserve pallar för i originalskick.. Borde nog göra det, va?

/bert

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-29 13:22

Jo, kenjon, omstart, förstås, fortfarande svart ACD, men provade inte Remote (kör fortfarande Tiger Server pga SMB-trubblet i Leopard..).
Provade inte Remote - du menar Remote Server Admin förstås? Ska göra det, förstås.

Menar du att det borde fungera med ACD och att jag "råkade" ha för hög upplösning på ACDn när jag flyttade över den? ACDn går ju upp till 1920x1200, jag har faktiskt inte kollat vad Xserve pallar för i originalskick.. Borde nog göra det, va?

/bert

Jag har en monitor som inte klarar det högsta min Xserve klarar, och har jag monitorn avslagen när jag startar om Xserve, väljer den tydligen en upplösning jag inte kan se. Kör jag då ARD och sänker upplösningen får jag bild på monitorn.
Men med din monitor borde det inte vara det felet....

Kenjon, vad är ARD, ursäkta akronymokunskapen..
Har nu testat dina råd med Remote Server Admin, i Leopard finns ju "dela skärm med servern" och vad man än sätter upplösningen i det delade fönstret till förblir den fysiska ACD-skärmen svart. På klienten med den delade serverskärmen ser allt bra ut (jag använde en MacBookAir med SSD.

Bytte jag till motsvarande uppsätt i en Tiger serevr kom jag inte långt, där finns (väl) ingen skärmdelning?

Återstod att byta till en enkel LCD19", köra den i typ 800x600 eller 1024x6768 med tusentals färger eller mer - det funkarde bra. Med samma upplösningar på ACDn var det som sagt svart.

Jag kollade specen på videokortet, det var "bara" 64MB och såg också att Apple säljer en "uppgradering" till annat videokort, 256MB där man påstås kunna köra en 30"ACD i full upplösning.. Fast det är ju att spilla krut på döda kråkor?..Kortet ligger på ynka 1700 pix, så det är inte det..

Så, om jag visste vad ARD var, kanske jag kunde få till det också, eftersom du får ihop'at. Men du kör uppenbarligen inte ACD'er på din Xserve?

Finns det någon som gör det på lilla 64MB videokortet?

/bert

Ett tillägg - tog fram

Xserve_TechnologyOverview12202006.pdf

och läste där

... Internal graphics. Built-in graphics—capable of driving up to
a 23-inch Apple Cinema HD Display over DVI as well as standard
VGA devices—provide administrators with convenient access
without taking up an expansion slot....

Alltså borde det jag försöker fungera.
Undrar just var felet ligger?
/bert

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-02 21:00

Ett tillägg - tog fram

Xserve_TechnologyOverview12202006.pdf

och läste där

... Internal graphics. Built-in graphics—capable of driving up to
a 23-inch Apple Cinema HD Display over DVI as well as standard
VGA devices—provide administrators with convenient access
without taking up an expansion slot....

Alltså borde det jag försöker fungera.
Undrar just var felet ligger?
/bert

Jag tycker också att det borde funka, har ingen idé tyvärr....
ARD=Apple Remote Desktop

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-05 17:13

Jag har en ACD 20" kopplat till en xserve intel och det funkar finfint.
Det enda som jag kan komma och tänka på sådär helt spontant är väl om "låset" är i låst läge, men jag har för mig att det inte påverkar skärmoutputten utan bara portarnas tillgänglighet.

Provade låset, det var öppet - annars hade vare sig tangentbord, mus eller anslutningar funkat. Så, jag satte tillbaks en analog vgaskärm, funkade fint, bytte i flygande fläng till min 20" ACD, den var svart. Fan flög i mig, tog fram en 23" ACD och - fortfarande flygande - kopplade in, och den tändes, såg bra ut i flera sekunder, sedan släck-tänd-släck i cirka en minut, sen helsvart. Både 20" och 23" fortfarande hela, kollat på annan maskin. Remote admin har funkat hela tiden,även Leo's dela skärm-funktion från remote server admin.

Så jag står nog med ett halvtaskigt videokort i den nya Xserven.
Och får fundera på om jag gitter ta den ur drift och lämna in den tunga plattan på garantiservice, eller sätta in ett ytterligare videokort - eller bara sucka och köra analog vgaskärm. Det funkar ju..

Om, så klart, inte nån annan har ytterligare funderingar - mina är ganska slut nu, tack för god assist.

/bert

1
Bevaka tråden