- cruslock
- Medlem ●
- Stockholm
Skulle skaffa en E-legitimation hos min bank Nordea.
Efter lite svordomar och tandagnissel, över att sidan för ledladdning till Mac har så låg användarvänlighet, så ringer jag Nordeas support.
Där får jag svaret att Apple datorer och deras program inte är säkra nog för att ladda ner deras program utan det bara är microsoft internetexplorer som är säkert nog.
Hon frågar om jag inte kan låna en PC så jag kan ladda ner programmet till den och flytta med en flyttbart minne eller med ett mail till min Mac. För då skall det fungera även om jag inte har en PC som deras höga säkerhet kräver.
Är alla banker så Mac fientliga eller har jag bara otur att jag valt Nordea?
cruslock:
Här kan du läsa lite inlägg och förhoppningsvis få svar på dina frågor=
http://www.99.se/internet/88264-nordea-e-legitimation-mac.html
http://www.99.se/mac-os-x/215369-nu-funkar-nordeas-e-leg-p-visakort-f-r-mac.html
http://www.99.se/macnyheter/210031-anv-nder-handelsbanken-internet-p-mac.html
Vill du söka mer kan du skriva in Nordea e-legi sökrutan Sök på 99
Lycka till !
KaRo
Jag har Handelsbanken och de har på sistone skärpt sig så mycket att jag nu känner att jag kan rekommendera dem till andra Macare.
Logga in via certifikat fungerar utmärkt.
Om man sedan har kvar det gamla "logga in med engångskoder" ("Skraplotter") så kan man även logga in från andra datorer än den där certifikatet sitter (man kan även spara den lilla certifikatfilen på ett USB-minne)
Jag har tidigare bytt bank. Swedbank (fast de hette ngt annat då) ifrågasatte att kjag som arbetande 26-åring ville ta ett banklån (65 000) för att köpa en motorcykel. Då skiter jag i er oh byter till ngt annat sa jag. Min nya bank kommer att höra av sig i nästa vecka sa jag.
Jag har aldrig behövt ångra det beslutet. Jag är 41 idag.
Efter lite svordomar och tandagnissel, över att sidan för ledladdning till Mac har så låg användarvänlighet, så ringer jag Nordeas support.
Där får jag svaret att Apple datorer och deras program inte är säkra nog för att ladda ner deras program utan det bara är microsoft internetexplorer som är säkert nog.
Hon frågar om jag inte kan låna en PC så jag kan ladda ner programmet till den och flytta med en flyttbart minne eller med ett mail till min Mac. För då skall det fungera även om jag inte har en PC som deras höga säkerhet kräver.
Är alla banker så Mac fientliga eller har jag bara otur att jag valt Nordea?
jag kan ju meddela att jag har fått det att fungera, och att det fungerar alldeles prima. Laddade hem programvaran till Mac (som finns i någon annan tråd här på forumet) och sedan drog jag ner fil (legitimation) till min fars PC, drog sedan över det via ett USB-minne och till Macen - gick alldeles utmärkt.
Hon frågar om jag inte kan låna en PC så jag kan ladda ner programmet till den och flytta med en flyttbart minne eller med ett mail till min Mac.
Konstigt att hon tycker du ska maila över filen. Det känns ju inte hundra.
Jag har kvar min gamla Pc som jag kan damma av och starta men min ilska kommer av att de inte anser att Mac användare är värda att satsa på.
Annars har mitt byte från Pc till Mac varit en fröjd men när det kommer till myndigheter och liknande instanser så känner jag att man blir bemött med oförståelse eller ren ignorans.
T ex minns jag hur helpdesk på ljudboksbiblioteket bemötte mig (jag har enligt lag rätt till stöd som dyslektiker som studerar på högskola). Personen svarade att det inte var någon ide att skapa en avancerad ljudboksspelare (Daisy spelare) då det bara är någon promille av dataanvändarna i Sverige som använder Apple datorer.
Det är som om de anser att det är roligt att jag har en dator att leka med men att om jag vill använda en dator bör jag ha en Pc.
Jag vill inte behöva trixa och fixa för att få det att fungera. Jag anser att Nordea ser sig som för stora för att behöva anpassa sig till alla Mac användare.
Jag tittar på alternativa banker. Har någon provat ICA banken?
Ja den fungerar. Man loggar in med personnummer och en personlig kod.
För att betala räkningar måste man använda en liten dosa som man stoppar in sitt bankkort i och får en annan kod tillbaka som man sedan signerar betalningarna med.
Jag skulle tvärvägra, helt enkelt för att Explorer på MS Windows är det i särklass minst säkra. Det enda som är säkert med den är att det är säkert att spionprogrammen satsar krutet där. Jag misstänker att "säkerheten" består i att de har support på enbart det. Men det kunde ju vara intressant att veta om det är något annat de baserar påståendet på.
Att köra sina bankgrejer på exakt det system som bedragarna väntar sig, det är ju som att stoppa huvudet i snaran.
Swedbank var det inga problem med var det någon som skrev. Det kan ajg verkligen itne hålal med om. Det finns ingen OS X (eller mac alls) version av deras programvara för E-kort och inte heller fungerar internet-varianden av E-kort på Mac (safari och firefox).
(nät varianten fungerar bra på en PC med firefox dock).
Swedbank (med alla deras namnbyten) var en svensk spjutspets när bankerna lades ut på nätet. Jag var en av dom första i landet som började fixa alla bankärenden på nätet. Har bara haft en enda bank - Swedbank (med alla deras namnbyten). Jag har aldrig haft några problem. Jag kör bara Mac. Allting funkar klockrent och har alltid funkat klockrent. Det fanns en kort period då jag var tvungen att använda Firefox istället för Safari - det är allt.
...
...
Jag har en del saker på Nordea och med det en sk personlig bankman som gav mig samma råd. När jag sa att jag inte kände någon som hade en PC som jag både kunde lita på och som var villig att ladda ner programvaran så menade han att det inte var så farligt - det borde vem som helst kunna ställa upp med. Märkligt nog var han inte beredd till det själv när jag föreslog att jag kunde komma hem till honom och göra det
Resultatet? Ingen e-leg men jag klarar mig bra!
Varför nöja sig med EN bank? Sprid riskerna, ta de godaste russinen ur kakan etc etc. Så gör jag. Har iofs det mesta på Swedbank men har även konton/vissa tjänster hos Ica och Länsförsäkringar och lite på Handelsbanken.
Det funkade för mig i Safari i Tiger men inte nu i Leopard, sen ska nu Skandiabanken (och säkert många fler) gå över till att sköta BankID i ett separat säkerhetsprogram. Det står att de inte har någon programvara till Linux, står inget om hur de tänkt hantera Mac.
Jag sprider gärna mina risker, har flera banker. Dock tycker jag att det ofta glöms bort hur mycket det är som är kopplat till ens bank. Det ska ganska mycket till innan jag byter löne-konto, csn-konto, kopplingen till skatte-återbäringen och allt annat som är kopplat till den. Det är faktiskt skönt att inte ha allt utspritt till olika ställen, tycker jag. Så då är Nordea bra, stabil, inte så mycket namnbyten hit o dit. De är typ som volvo. Jag tror inte den går i konkurs. Stabil så som en bank bör vara (don't quote me on that). Nordea har ganska bra räntor när jag har jämfört i alla fall, och det är gratis för studerande med visa och internetbank osv.
(I Holland betalar man?! 7€ i månaden?? För ett futtigt electron-kort? )
Den enda uppenbara framgången av att ha flera är att jag har ett maestro och ett visa-kort eftersom de kom i "paketet"..men så får man också två "dosor" där den ena inte funkar till den andra..
E-legitimation har jag funderat på att skaffa.. sen läser jag vad det är man måste göra för att få den, usb-kablar, nedladdningar pc hit och dit och sen tröttnar jag.
och bannar mig när det ska deklareras...
Så då är Nordea bra, stabil, inte så mycket namnbyten hit o dit. De är typ som volvo. Jag tror inte den går i konkurs. Stabil så som en bank bör vara (don't quote me on that).
I början på 90-talet var dom så ostabila att staten fick hjälpa till med 65 miljarder till Norbanken (och Gotabanken som som sen gick ihop med). Och bytte sen namn till Nordea för att tvätta bort det gamla sura.
I början på 90-talet var dom så ostabila att staten fick hjälpa till med 65 miljarder till Norbanken (och Gotabanken som som sen gick ihop med). Och bytte sen namn till Nordea för att tvätta bort det gamla sura.
Handelsbanken har jg för mig var en av de få banker som inte behövde hjälp av bankakuten...
Man kan ju undra vart alla dessa miljarder tog vägen. Ingen ELDAR ju upp kosing liksom - de hamnar ju alltid nånstans ...
Staten äger en del av Nordea, om den inte är utread redan. (rätta mig om jag har fel)
Jo staten är stor ägare i Nordea... och Nordea är den bank som är den sista utväg
för många utslagna människor att kunna vända sig till i alla typ av utbetalnings
ärenden legitimering osv.. även tror jag alla studiebidrag pansioner osv går via nordea
om man nu inte har en annat bankkonto.. eller sosialpondus..
tror att man oxå kan cacha ut utbetalningar där -> om man saknar ett konto..
en hjälpande hand (Bank) med andra ord men absolut inte en topp Bank O:-)..
och vist nordea tog den största smällen på 90 talet och staten fick lösa kapitalsmällen.. den lysande vinst makinen Kassaservice (posten) är oxå
Nordea vilket stakars äldre personer som inte vet vad en Enter knapp sitter får betala 50-6o pix för vardera giro inbetalnig... HUTLÖÖÖST o trist
men kassaservice lär bli ett minne blåt om nått år eller så/ Hmmm..
Gotabanken tror jag blev provinsbanken som nu ägs av DanskeBank..
Jo staten är stor ägare i Nordea... och Nordea är den bank som är den sista utväg
för många utslagna människor att kunna vända sig till i alla typ av utbetalnings
ärenden legitimering osv.. även tror jag alla studiebidrag pansioner osv går via nordea
tror att man oxå kan cacha ut utbetalningar där -> om man saknar ett konto..
en hjälpande hand (Bank) med andra ord men absolut inte en topp Bank O:-)..
och vist nordea tog den största smällen på 90 talet och staten fick lösa kapitalsmällen.. den lysande vinst makinen Kassaservice (posten) är oxå
Nordea vilket stakars äldre personer som inte vet vad en Enter knapp sitter får betala 50-6o pix för vardera giro inbetalnig... HUTLÖÖÖST o trist
men kassaservice lär bli ett minne blåt om nått år eller så/ Hmmm..
Gotabanken tror jag blev provinsbanken som nu ägs av DanskeBank..
Bara en liten OT undran, inget påhopp alls:
Är felstavningarna medvetna eller bara något som blev pga att du hade brått när du skrev?
studiebidrag från csn betals ut via swedbank.
Sedermera är staten borgenär för bankerna i sverige och således så är inte det heller ett bekymmer.
Jag har swedbank och e-kort och bankID fungerar ypperligt. Dock måste man använda den web-baserade e-kort tjänsten. Men det gjorde jag även på PC då det var väldigt irriterande med det där e-kortet som poppade upp vid olika tillfällen då den trodde man skulle fylla i kontouppgifter för betalning.
Har haft nordea och de har vid 2 tillfällen dragit totalt 22000kr från mitt konto utav misstag (De har erkännt själva) och det tog 3 månader att få tillbaks det.. och ingen ersättning. Det ledde till att jag bytte bank omgående.
[edit]
sedan så har även nordea frågat , inte mig men en bekant om han inte ska skaffa mig en "riktig dator" istället.. det vart ett bankbyte kort därefter.
E-leg fungerade tidigare utmärkt hos LF Bank, men just nu är det mitt minsta problem!
Förvisso visar de stort intresse för att hitta en lösning, men hur någon kan släppa en dylik app går över mitt förstånd. För mig som Mac-användare är det problem, men hela uppdateringen är det Vistavarning för. Svarstiden är upp till 60 sekunder och det ger härliga telefonmodemvibbar, för er som var med på den tiden. Om man väntar färdigt utan trycker enter innan sidan laddats blir man utkastad och kan inte logga in igen.
http://www.99.se/internet/243120-varning-f-r-l-nsf-rs-kringar-banks-nya-hemsida.html
Så finns här någon som fått Nordeas kortläsare att funka (med usb-kabeln kopplad förstås). Jag har nu trasslat med supporten och en del på egen hand. Kortet är aktiverat (via pc och Nexus Personal installerat (senaste version). Drivrutiner har installerats. I Firefox ser jag 2 st PIN- varianter "Basic" och "Signature". Med den 4-siffriga PIN-koden så kommer jag inte in på RSVs e-tjänster vilken PIN jag än väljer. I Nexus ser jag att kortläsaren finns och min ID-fil.
What's next?
Byt bank.
Seriöst. Ta dina pengar, gå in på ett handelsbankkontor. Säg att du vill flytta hela skiten, huslån och hele fan om de ger dig bra service, trevlig attityd och bättre räntor/villkor än vad du har nu.
Du kommer med största sannolikhet få det bättre.
De sköter flytten över. - Enkelt.
Livet är för kort för "Dålig Öl och Gnälliga Kärringar"