Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

quark > pdf

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 20:15

har gjort ett quarkdokument på 16 sidor (8 uppslag) och vill göra om alla sidor till en pdf. och skriva ut, men det går inte. (jag har quark 4). ett alternativ är att göra om alla uppslag till .eps och sedan göra om dem slöseri med tid. jag VET att det går att göra om allt till en pdf.
jag provade med destiller, men antingen så fungerade inte typsnitten, eller färgerna eller inget av dem.
så otroligt irriterande.
jag har provat att spara i quark 3 och göra om allt som en .pdf men det funkar ändå inte. jag håller på att bli knäpp. det måste väl finnas en lätt lösning?

Citat:

Skrevs ursprungligen av snuffzan
har gjort ett quarkdokument på 16 sidor (8 uppslag) och vill göra om alla sidor till en pdf. och skriva ut, men det går inte. (jag har quark 4). ett alternativ är att göra om alla uppslag till .eps och sedan göra om dem slöseri med tid. jag VET att det går att göra om allt till en pdf.
jag provade med destiller, men antingen så fungerade inte typsnitten, eller färgerna eller inget av dem.
så otroligt irriterande.
jag har provat att spara i quark 3 och göra om allt som en .pdf men det funkar ändå inte. jag håller på att bli knäpp. det måste väl finnas en lätt lösning?

När du har Quark öppet så ska du gå till Väljaren och välja laserWriter 8 som skrivare. Om du har installerat Acrobaten rätt så ska Distiller finnas som valbar skrivare i Quarks urskriftsdialog.
Ställ in rätt format, klicka i uppslag och rätt riktning o s v. Kolla förhandsvisningen.
Sen är det bara att göra som vanligt.
Men det kräver att Acrobaten är installerad ordentligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 21:42

hmm jag hittar inte destillern som en skrivare. acrobaten är installerad både i 9 och X... behöver den vara det?

Here's the Classic way, i OS 9.

Jag tror att du har Adobe PS installerat, om inte så föreslår jag att du gör det genom att ladda ner lämplig installerare från www.adobe.com/products/printerdrivers/

Installera Adobe PS, när det är klart så använder du "Skrivbordsskrivarverktyg" eller "Desktop Printer Utility" att skapa en skrivare som printar direkt till Postscript, denna postscript släpper du på distiller.

Starta Dektop Printer Utility, tryck Cmd+N för att skapa en ny skrivare.
I fönstret du får upp väljer du "Adobe PS" dom drivare, Konverterare som typ eller vad det heter. Tryck OK. Sen väljer du att postscript filerna skall sparas på skrivbordet och PPD kan du i detta fallet ta "Distiller.PPD".

När du sedan printar till denna printer kommer du skriva direkt till postscript, denna hamnar där du valt - t.ex på skrivbordet. Släpp på Distiller och så är det klart.

I nått valfritt program kan det vara idé att gå in i skrivarinställningarna och se till så att den skrivare du nyss skapat skapar Nivå 3 postscript med alla fonter inbakade och att denna inställning sparas. Men, det är ju valfritt.

Med Adobe InDesign så väljer du Arkiv, Exportera, OK = Klart.

/Mattias

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Jonsson
Here's the Classic way, i OS 9.

Jag tror att du har Adobe PS installerat, om inte så föreslår jag att du gör det genom att ladda ner lämplig installerare från www.adobe.com/products/printerdrivers/

Installera Adobe PS, när det är klart så använder du "Skrivbordsskrivarverktyg" eller "Desktop Printer Utility" att skapa en skrivare som printar direkt till Postscript, denna postscript släpper du på distiller.

Starta Dektop Printer Utility, tryck Cmd+N för att skapa en ny skrivare.
I fönstret du får upp väljer du "Adobe PS" dom drivare, Konverterare som typ eller vad det heter. Tryck OK. Sen väljer du att postscript filerna skall sparas på skrivbordet och PPD kan du i detta fallet ta "Distiller.PPD".

När du sedan printar till denna printer kommer du skriva direkt till postscript, denna hamnar där du valt - t.ex på skrivbordet. Släpp på Distiller och så är det klart.

I nått valfritt program kan det vara idé att gå in i skrivarinställningarna och se till så att den skrivare du nyss skapat skapar Nivå 3 postscript med alla fonter inbakade och att denna inställning sparas. Men, det är ju valfritt.

Med Adobe InDesign så väljer du Arkiv, Exportera, OK = Klart.

/Mattias

En omväg låter det som.
Om allt är som det ska så ska Distiller finnas som en valbar skrivare i Kvarkens utskriftsdialog. Gör den inte det så måste man uppdatera drivisarna för de laserskrivare man har och lägga till fräscha PPDs.
Jag kör Kvarken i Classic Mode på en Mac som inte kan boota i 9an och det fungerar precis som vanligt.
Fast jag längtar efter att kunna kasta ut Classicmappen. Men inte efter att köra InDesign.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 09:52

jag vill inte heller installera in design.
problemet är att jag inte kan installera nån skrivare på min ibook, då jag inte får använda nätverket på jobbet... (min privata ibook)

finns det nån annan lösning?

Jag vet inte om detta är någon hjälp, men när jag körde OS 9 med Acrobat installerat fanns det ju en "PDF-writer" i väljaren. När man väljer skrivare ska det finna en skrivare som heter PDF-writer, det är ingen skrivare, utan skapar PDF:er. När man väljer skriv ut i vilket program som helst sparas det som normalt sett hade kommit ut ur skrivaren som PDF-fil. Jag hade mycket nytta av det tillsammans med Word-filer som olika kunder skickade och ville lägga ut på nätet. Om du har Acrobat CD:n ska PDF-writern finnas att installera från den, om du inte redan har den installerad vill säga...

Varför krångla, skaff Print to PDF, ett sharewareprogram som du kan välja att köpa för 20 dollar, du lägger bara tillägget i systemmappen och vips har du en PDF skrivare i väljaren, du markerar den och fixar en PDF från vilket program som helst

https://order.kagi.com/cgi-bin/r1.cgi?JW&&

F

Använd INTE PDF-Writer om du inte bara ska ha en enklare PDF för korr - den konverterar t.ex. all vektorgrafik till bitmap!

Bästa (enligt mig) sättet att skapa en fungerande PDF från Quark 4.1.

1. Installera PDF-filter 1.6 (gratis på quark.com).
2 I "Inställningar:Tillämpning:PDF" välj Skapa en PostScript-fil som destilleras senare (stabilare och bättre kontroll av distiller-inställningar).
3. I "Inställningar:PDF Export..." ta bort alla kryss för hyperlänkar och ange Skrivarbeskrivning:Acrobat Distiller.

Sedan är det bara att välja "Övrigt:Exportera som PDF" för att få en så ren och bra PostScript-fil som möjligt, som sedan distilleras på vanligt sätt.

Hoppas att det hjälper
/Peter

Hej,

Det här postade jag på annat ställe, men jag vet inte hur man länkar till tråden på ett bra sätt, så här kommer ett sätt att göra det på (om du kör Mac OS X, vill säga!):

Hej,

Läste precis om denna dolda möjlighet i senaste numret av Cap&Design och tänkte dela med mig av min nyfunna kunskap om automatisering av X.

Börja genom att skapa en mapp kallad "PDF Services" under Användare > Ditt konto > Bibliotek.

Skapa sedan ett alias av t.ex. Mail och lägg det i mappen PDF Services. Döp aliaset till exempelvis "PDF till Mail".

När du nästa gång skriver ut från till exempel Explorer eller Word kommer det i nedre vänstra delen av dialogrutan finns två nya knappar, en för förhandsvisning och en för de alternativ som du skapat genom att lägga alias i mappen PDF Services.

I mitt exempel ovan skapas en pdf direkt i programmet Mail, redo att skickas iväg till vem som helst. Man kan även göra så att PDF:en skickas till ett Applescript och då blir ju möjligheterna väldigt stora.

Hoppas detta är något som kommer att vara användbart för något!

Hälsningar,

Christian

Vad ni än gör: Använd INTE den inbyggda PDF-funktionen i OS X, eller några konstiga Shareware.

De korrekta stegen för att skapa tillförlitliga och tryckbara PDF-filer är som Peter och Mattias säger att skapa en bra PostScript-fil och sedan köra den genom Distiller.

Sedan finns det steg som underlättar de stegen, men principen är den samma,

Har man problem med att få Acrobat/Adobe PS/Distiller att funka så finns det fri gratis support för registrerade kunder.

(Även om man kör Quark *s*)

Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic AB

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Vad ni än gör: Använd INTE den inbyggda PDF-funktionen i OS X, eller några konstiga Shareware.

De korrekta stegen för att skapa tillförlitliga och tryckbara PDF-filer är som Peter och Mattias säger att skapa en bra PostScript-fil och sedan köra den genom Distiller.

Sedan finns det steg som underlättar de stegen, men principen är den samma,

Har man problem med att få Acrobat/Adobe PS/Distiller att funka så finns det fri gratis support för registrerade kunder.

(Även om man kör Quark *s*)

Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic AB

Och vill man bara skapa enkla PDF-filer så köper man ett shareware program för 150:- och gör något roligare för pengarna än stoppar dom i halsen på andra

F

PS
Har även lämnat in enklare PDF från "Print to PDF" för tryck med bra resultat!!
DS;)

  • Medlem
  • 2003-06-04 18:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Jonsson
Med Adobe InDesign så väljer du Arkiv, Exportera, OK = Klart.

/Mattias

ungefär som i QXP 6, då...

  • Medlem
  • 2003-06-04 18:56

ladda ner Xtension PDF Filter

då kan du under Exportera ut filer som
PDF allt du behöver göra är att peka ut Distillern.

Om du kör Distiller 6:
((saxat från MacFixit.com)

Possible workaround for QuarkXpress not seeing Acrobat Distiller

Last week we noted that Quark Xpress 4.1.x and 5.0.x running in Classic mode under Mac OS X cannot directly use the Export to PDF commands that are available with the newly released Acrobat Distiller 6.

This solution is not thoroughly tested, so please let us know your results.

Perform a "Get Info" on the Mac OS X Distiller application, and show its package contents. Navigate to where the application resides in the package, usually Contents/MacOS/AppName. Make an alias of that item, which is the application residing in the package.

From QuarkXpress, instead of trying to choose the OS X distiller app, try pointing it to the alias created.

The original problem is that the first time you setup Xpress to use Distiller, you are required to find and identify the distiller application on your system. Unfortunately, as a Classic app, Quark cannot "see" the new Distiller 6.0 application package, which only runs under Mac OS X, as a usable version of Distiller.

UPDATE: MacFixIt reader Richard Cote offers another solution for getting Xpress documents into Distiller:

"I would suggest to those encountering the problem of Quark Xpress PDF plug-in not 'seeing' the Distiller 6.0 app to try writing their PS files to a temporary folder (maybe a watched folder) instead. To set this up in Quark 5.0, for example, go to Preferences > Application > PDF, and in the 'Workflow' options, select 'Create PostScript File for Later Distilling'. I've done this for years; preferring to have Distiller cue files for both reliability (especially under OS9) and speed, by keeping Distiller in the foreground during file processing. (Note this doesn't address a first-launch of Quark with the PDF plug-in.)

The chief difference with this method is that Quark won't trigger a launch of Distiller, or the processing of the particular file, but an open Distiller program can watch a folder just the same. It's also more efficient when preparing many PDFs to write all PS files first, and then run them through Distiller at once.

Micke

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Och vill man bara skapa enkla PDF-filer så köper man ett shareware program för 150:- och gör något roligare för pengarna än stoppar dom i halsen på andra

F

PS
Har även lämnat in enklare PDF från "Print to PDF" för tryck med bra resultat!!
DS;)

Då är det bara att gratulera dig. Du kan tacka din lyckliga stjärna för det. Visst kan det fungera för enklare grejer, men för de som jobbar yrkesmässigt med trycksaker så är det, ursäkta utrycket, idioti, att använda den typen av redskap.

Det säger jag inte för att jag jobbar på Adobe, utan för att jag har sett tillräckligt många exempel på obrukbara filer och omtryck för hundratusentals kronor för att veta att man inte ska använda den typen av program.

Om du själv vill göra det, fine - go ahead, men låt oss säga om någon här följer din rekommendation - och hamnar i en sån situation hur kul tror du då att de tycker ditt råd är?

Som man säger: Köper man kvalitet så gråter man bara en gång.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 22:03

mkt ifo på en gång
så fort jag får en ny strömkabel från apple ( den andra gick sönder efter nån månad) ska jag prova alla förslag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Då är det bara att gratulera dig. Du kan tacka din lyckliga stjärna för det. Visst kan det fungera för enklare grejer, men för de som jobbar yrkesmässigt med trycksaker så är det, ursäkta utrycket, idioti, att använda den typen av redskap.

Det säger jag inte för att jag jobbar på Adobe, utan för att jag har sett tillräckligt många exempel på obrukbara filer och omtryck för hundratusentals kronor för att veta att man inte ska använda den typen av program.

Om du själv vill göra det, fine - go ahead, men låt oss säga om någon här följer din rekommendation - och hamnar i en sån situation hur kul tror du då att de tycker ditt råd är?

Som man säger: Köper man kvalitet så gråter man bara en gång.

Självklart håller jag med dig, när jag arbetar med viktigare arbeten så lämnar jag färdigt QX dokument eller en EPS skapad i QX, inte går jag genvägen genom ett osäkert och sämre PDF dokument, oavsett hur det tillverkats!

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Självklart håller jag med dig, när jag arbetar med viktigare arbeten så lämnar jag färdigt QX dokument eller en EPS skapad i QX, inte går jag genvägen genom ett osäkert och sämre PDF dokument, oavsett hur det tillverkats!

F

PDF är som format betraktat ofantligt mycket säkrare än EPS. Samma dokument som PostScript-har många gånger högre felfrekvens än en Acrobat-PDF. Vid export till EPS-fil så begränsas man också av såväl formatets begränsingar som programmets

  • Medlem
  • 2003-06-05 20:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
PDF är som format betraktat ofantligt mycket säkrare än EPS. Samma dokument som PostScript-har många gånger högre felfrekvens än en Acrobat-PDF. Vid export till EPS-fil så begränsas man också av såväl formatets begränsingar som programmets

Håller med, sen jag gick över från att lämna "öppna" dokument (quark) till att skicka pdf filer så har antalet korrvändor och fel minskat dramatiskt. Synd bara att det är svårare att skylla ifrån sig när man själv klantat till det.

Det är ingen fråga om vilken otrolig betydelse PDF-filerna har haft för att på ett enkelt och säkert sätt lämna iväg material till tryck. Allt som sägs i föregående inlägg om säkerhet, tyngd etc. stämmer!

MEN, det är också bra att kunna använda enklare PDF-filer, som påsikter till personer i arbetsgruppen, korr till intervju"offer", en sida från Internet hem till mamma etc.

Jag tycker att Adobes mjukvara är ovärderlig men jag utnyttjar också gärna de inbyggda pdf-funktionerna i Mac OS X (som trickset jag beskrev tidigare i denna tråd).

Hälsng,

C.

PostScript är utdöende. PDF/X kommer att vara alena rådande standard i framtiden då det gäller tryckt media. De tryckerier som inte hänger med kommer att tappa kunder, eller åtminstone inte få nya.
Det ska gå fort och det ska vara billigt. Licenskostnaden för Quark/Acrobat är snabbt inhämtad om man följer PDF/X-standarden. Och om ditt tryckeri inte stödjer den, ska du byta!
Observera att det finns en utmärkt PDF-motor i QXP6 (Jaws från Global Graphic). Och med stor sannolikhet kommer PitStop som plug-in till Quark6 eftersom Enfocus och Global inlett ett samarbete.
Richard, Adobe kan få det tufft att motivera för Quark6-användare att köpa Acrobat6. Framför allt om man inte publicerar sitt material i flera kanaler.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ahlgren
PostScript är utdöende. PDF/X kommer att vara alena rådande standard i framtiden då det gäller tryckt media. De tryckerier som inte hänger med kommer att tappa kunder, eller åtminstone inte få nya.
Det ska gå fort och det ska vara billigt. Licenskostnaden för Quark/Acrobat är snabbt inhämtad om man följer PDF/X-standarden. Och om ditt tryckeri inte stödjer den, ska du byta!
Observera att det finns en utmärkt PDF-motor i QXP6 (Jaws från Global Graphic). Och med stor sannolikhet kommer PitStop som plug-in till Quark6 eftersom Enfocus och Global inlett ett samarbete.
Richard, Adobe kan få det tufft att motivera för Quark6-användare att köpa Acrobat6. Framför allt om man inte publicerar sitt material i flera kanaler.

Ja det är ju trevligt at Quark lagom till 10-årsjubiléet av PDF kommit på att det kan vara bra att ha. Deras lösning är (i den tappningen) oprövad så huruvida den är utmärkt eller inte återstår att se. Att Enfocus skulle komma med något till Xpress ska man nog inte hålla andan i väntan på, fn. har de ingenting i den vägen, men kanske kan det komma om något år. Erfarenhetsmässigt så tror jag snarast att det kommer att öka försäljningen av Acrobat, men allt detta är ju bara gissningar och spekulationer.

Sant är däremot att Adobe PDF används av 500 miljoner människor och har 10 års "proven track record" - lite skalskillnad...

Idag fick jag min dagliga leverans från Scribona. Paketet innehöll Acrobat 6.0 Professional.
Kul.
Hur surt Rickard Rönnbäck än tycker att det är med Quark Express så tror jag att det blir kalas, toppen samt kanon när Quark så småningom kommer med sin nya version.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Idag fick jag min dagliga leverans från Scribona. Paketet innehöll Acrobat 6.0 Professional.
Kul.
Hur surt Rickard Rönnbäck än tycker att det är med Quark Express så tror jag att det blir kalas, toppen samt kanon när Quark så småningom kommer med sin nya version.

Den blir säkert helt ok, men att det skulle påverka Acrobat-försäljningen märkbart är helt osannolikt, så många Xpress-användare finns det inte.

Lycka till med Acrobat 6 - du kommer att älska det, en av de bästa uppgraderingarna vi gjort.

Jag har provat den nu. Det går ruggigt snabbt i Distillern.:D
Gamla joboptions tycks funka också.
Det är verkligen ett lyft från den förra versionen.
Snart dags att skippa Classic, det är bara en sak som fattas...

F ö så har jag aldrig trott att Acrobatförsäljningen skulle påverkas av Quarkförsäljningen.

Edit: Tillägg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Sant är däremot att Adobe PDF används av 500 miljoner människor och har 10 års "proven track record" - lite skalskillnad...

Det är ju en sanning med modifikation. Låt mig citera från Global Graphics hemsida: "Jaws PDF creation tools have been developed since the format's inception in 1994." Vilken skalskillnad syftar du på?
Vidare angående Jaws PDF Library, som finns i Quark6: "The Jaws PDF Library is based on the core technology of the Jaws PDF creation family of product". Och angående sammarbetet med Enfocus: "The agreement will allow Global Graphics to incorporate Enfocus technology, with the first phase resulting in the integration of Enfocus' PitStop pre-flighting and Certified PDF technology into Jaws PDF Courier".
Du har nog rätt i att det kan dröja ett tag innan vi ser PitStop till QXP6. Men den kommer, var så säker. De lär ju ha fått eld i baken sedan ni (Adobe) valt att integrera preflight från "värsta konkurrenten" (callas software) i Acrobat6.
Jaws stödjer PDF 1.4 för tillfället, men eftersom PDF är en öppen specifikation dröjer det nog inte länge förrän 1.5 också stöds.
Jag tror dig när du skriver att Acrobat6 är en av de bästa uppgraderingarna ni gjort. Ser fram emot att få testa det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ahlgren
Det är ju en sanning med modifikation. Låt mig citera från Global Graphics hemsida: "Jaws PDF creation tools have been developed since the format's inception in 1994." Vilken skalskillnad syftar du på?

Men ge dig nu! För att ge dig en uppfattning om skalskilladen så gjorde jag en sökning på Google på "Adobe PDF" som ger 900.000 träffar och på "Jaws PDF" som ger 7500. Den skalskillnaden är ganska typisk, jag skulle tippa på att Jaws har mindre än 1% av det användarantal som Acrobat har.

För min del är nu den här diskussionen avslutad, jag gjorde mitt inlägg för att Snuffzan ska kunna göra tillförlitliga PDF:er, inget annat.

1
Bevaka tråden