Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in samtal?

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-04 23:42

verkar rimligt, här tror jag att det är lagligt att spela in samtalet bara den ena parten är med på det.
Fast det gäller egentligen bara bandinspelningar, om det är digitala inspelningar gäller PUL såtillvida du kan identifiera den andra parten

Ursprungligen av Tangen:

verkar rimligt, här tror jag att det är lagligt att spela in samtalet bara den ena parten är med på det.
Fast det gäller egentligen bara bandinspelningar, om det är digitala inspelningar gäller PUL såtillvida du kan identifiera den andra parten

Jag har för mig att det är lagligt att spela in i staterna om man gör den man pratar om medveten om att samtalet kommer att spelas in.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-05 13:36

Federala lagar tillåter inspelning av samtal i USA då minst ena parten är medveten om inspelningen.

"Federal law allows recording of phone calls and other electronic communications with the consent of at least one party to the call. A majority of the states and territories have adopted wiretapping statutes based on the federal law, although most also have extended the law to cover in-person conversations. Thirty-eight states and the District of Columbia permit individuals to record conversations to which they are a party without informing the other parties that they are doing so. These laws are referred to as “one-party consent” statutes, and as long as you are a party to the conversation, it is legal for you to record it. (Nevada also has a one-party consent statute, but the state Supreme Court has interpreted it as an all-party rule.)

Twelve states require, under most circumstances, the consent of all parties to a conversation. Those jurisdictions are California, Connecticut, Florida, Illinois, Maryland, Massachusetts, Michigan, Montana, Nevada, New Hampshire, Pennsylvania and Washington. Be aware that you will sometimes hear these referred to inaccurately as “two-party consent” laws. If there are more than two people involved in the conversation, all must consent to the taping."

Källa: "Can We Tape?"

Något nytt på fronten? Knåpa ihop en app som fånga upp och spela in sin och den man talar med röst kan ju inte vara svårt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-27 07:43
Ursprungligen av Användarnam:

Något nytt på fronten? Knåpa ihop en app som fånga upp och spela in sin och den man talar med röst kan ju inte vara svårt.

Jag tror inte Apple har släppt APIer för det och det verkar vara olagligt i USA.

Ursprungligen av zappee:

Jag tror inte Apple har släppt APIer för det och det verkar vara olagligt i USA.

Olagligt är det inte, om de berörda känner till detta, se NickZse inlägg ovanför.

Jag tror att Apple inte lade med i API hänger ihop med att Apple kan bli stämda för att det är för lätt att spela in utan att den andre får veta det.

Men det är faktiskt inspelarens ansvar att fråga om han eller hon får spela in, innan denne/denna aktiverar funktionen. Men i USA verkar man kunna stämmas för allt möjligt!

Det finns gott om applikationer för inspelning av samtal till Nokia-telefoner på Nokia Ovi-Store. De har dock en sak gemensamt, de ger ifrån sig ett pipande ljud vid start av inspelning samt med jämna mellanrum under samtalets gång, förmodligen för att göra folk uppmärksamma på att samtalet spelas in. Gissar att det här med samtalsinspelning är ett känsligt ämne. Det skulle vara ganska smidigt att kunna göra det ibland dock. Kommer ihåg att på min E72:a från Nokia så kunde jag välja att spela in alla samtal, endast inkommande, endast utgående, endast från folk som inte fanns i kontakter etc etc.

Intressant att det inte funkar att slå på inspelning i Röstmemon, växla till telefon och ringa upp med högtalare påslaget. Inspelningen slås av då.

Nå, jag brukar ringa från en fast högtalartelefon och spela in med iPhones Röstmemon-app.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-27 11:39
Ursprungligen av Mutant:

Intressant att det inte funkar att slå på inspelning i Röstmemon, växla till telefon och ringa upp med högtalare påslaget. Inspelningen slås av då.

Nå, jag brukar ringa från en fast högtalartelefon och spela in med iPhones Röstmemon-app.

Vad är det intressanta i det?

Det är precis så det ska fungera.

Det är intressant att de spärrat möjligheten att spela in medan telefonen är igång. Det går ju bra att byta till andra program och fortsätta spela in.

enligt ett inlägg på REQ: iPhone app for recording phone calls - Mac Forums så finns det tydligen en app som ska fungera.

"there's a jailbreak app called SpoofApp3g that will do this”.

Själv har jag ingen jailbreakad lur och ser hellre fram mot en mapp från apllestore. Det går kanske ändå inte jailbreaka 4.1

Ni som jailbreakat kanske kan testa o se om det är något att ha.

SpoofApp funkar nog fint, men kräver att man köper kredit via s.k. spoofcards etc..

SpoofApp: Caller ID Spoofing For Your Mobile Phone | SpoofApp.com

en bild också

Only works in the USA and Canada ser jag det står på den där bilden, funkar kanske inte i andra länder då.

Lite gamla, tog nya.

Finns i AppStore under namnet Phone Gangster, stöder internationella samtal.
http://itunes.apple.com/us/app/phone-gangster/id362421294?mt=8

Ursprungligen av keptang:

Lite gamla, tog nya.

Finns i AppStore under namnet Phone Gangster, stöder internationella samtal.
Phone Gangster for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Hmm... Dollarn är iofs billig nu men nästan 5 dollar per minut?
Minutes start at just $4.95! 5 FREE MINUTES WITH EVERY INSTALL!

Ursprungligen av pmarriott:

Hmm... Dollarn är iofs billig nu men nästan 5 dollar per minut?
Minutes start at just $4.95! 5 FREE MINUTES WITH EVERY INSTALL!

hahaha.. Nice price.

Den såg mer ut att fungera ,)

Kräver att man köper något kredit? Kanske inte är lika frestande, hoppas det finns fler app som kan spela in samtal.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-11-04 14:13

jag sitter fortfarande med min gamla diktafon kopplad med analog mic i örat mot vilket jag håller en gammaldags trådtelefon (fast abb). Min iPhone stör ju ut allt som ska spelas in på diktafonen när den är igång. Känns jävligt 1987. Finns det verkligen ingen app? Jag kommer i alla fall köpa en telefon med inspelningsmöjlighet nästa gång. Då kan jag ju säga upp mitt fasta abb (bara det betalar ju en ny telefon varje år).

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-11-04 14:22

ursäkta, men jag måste även få fråga om någon testat det här:
Spela in dina samtal iphone android symbian windows phone sony ericsson mobil till MAC

Verkar ju helt bisarrt att det här inte fungerar. Som så många andra redan påpekat så löser en telefon från 2000 just detta. Har lagen ändrats eller tekniken gått käpprätt ner i backen?

Om du använder dig av SIP via iphonen så fungerar Groundwire utmärkt för inspelning av samtal. Tyvärr fungerar inte inspelning av GSM-samtal eller som tillverkaren av appen skrev: "the iPhone just doesn't allow us to record GSM calls."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 14:18

Finns ju en app, någon som har provat?

The iPhone Recorder

Ursprungligen av Waleij:

Finns ju en app...

Funkar bara i USA, och det kostar pengar att spela in.

"Recorder 10 introduces an optional outgoing call recording service for pennies per minute!
Since we have to work directly with the phone company to provide this service, there is a usage fee, and it only works in the US."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 18:07

Urk så trist.... så är det när man läser snabbt!
Och man undrar ju varför dom säljer den i Svenska App store.

Väcker den här tråden till liv, finns det någon app för iPhone som fungerar i Sverige? De jag hittar verkar alla använda någon form av minutpris för inspelning.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Väcker den här tråden till liv, finns det någon app för iPhone som fungerar i Sverige? De jag hittar verkar alla använda någon form av minutpris för inspelning.

Dessvärre inte.. Du kan ju om tillfället kräver (och möjligheten finns) koppla in handsfreen och hålla upp den snäcka som saknar mick mot datorns mick och spela in på datorn via tex QuickTime..

Jag har för mig att Apple inte tillåter appar som direkt på telefonen spelar in samtal. Jag har förstått det som att samtliga till buds stående lösningar innebär att man ringer via en tjänsteleverantör som spelar in samtalet och skickar ut inspelningen till dig.

Här är en hel sida med olika lösningar;
Telephone Recorders: Telephone Recording Devices, SIM Card Readers, Cell Phone Recovery, Cell Phone Recorder

En polare har använt en sån för att lyssna av husets lina... han är numera ytterst lyckligt skild.....

Call Mynah - NEW Bluetooth Cell Phone Recorder - Click or call us today...

Video
Call Mynah Bluetooth Cell Phone Recorder - YouTube

Har en pryl Mynah BT cell Phone Recorder.
Den går in som ett BT-headset ungefär och DÄR kan man spela in .... fulebaj-lösning!

Total Google time, 30s

Bevaka tråden