Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop: Relativ positionering av text med actions

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte batcha ett antal digitalfotograferade bilder genom Photoshop. Huvudsyftet är att skala ner och lägga på lite skärpa, men jag har även en annan önskan:

Jag skulle vilja lägga till en liten copyright-text diskret längst nere till höger på varje bild.

Detta hade varit en tårtbit om det inte var för att vissa bilder är på höjden medan andra inte är det. Så jag kan inte bara spela in när jag skriver min text som en action, för då blir det fel när det kommer till de stående bilderna.

Min fråga är alltså denna: Är det någon som har nåt tips för hur jag kan fixa en action som skriver en text som alltid har samma avstånd från det högra nedre hörnet, oavsett bildens storlek?

Tyvärr tror jag inte det är möjligt att göra med funktionsmakron, eftersom det kräver villkorslogik. Ett AppleScript/VB kan däremot göra det

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 10:55

Workaround:

- Rotera bilden 180°
- Skriv/klistra in texten
- Rotera textlagret 180°
- Rotera bilden 180°

Texten skrivs då alltid in på samma avstånd från nedre höger hörn (som tillfälligt är övre vänster hörn) oavsett stående/liggande.

Ah, tackar mattan, vid ett första test verkar detta lösa mina problem!

Jag insåg att det inte gick att göra rakt av, precis som Richard skrev, men jag hoppades på något typ av knep för att komma runt problemet. Detta var ett sånt knep jag sökte.

Nu undrar bara varför jag inte kom på det själv...

Det här är ett problem som tog mig några kvällar att lösa (inte för att jag satt heltid med det direkt). Det skulle inte vara så svårt om inte bilderna hade olika proportioner (stående eller liggande foton). Dessutom kan ju fotona variera i upplösning, så vi kan inte arbeta med absoluta pixelmått heller.

0. Använd inte Photoshop utan ImageReady.

Öppna en bild i ImageReady och börja spela in en ny action. I mitt fall vill jag ha bilderna 300X400 eller 400X300, beroende på "riktning". Copyrightnotis i högre nedre hörn.

1. Ändra storlek.
Image>Image Size>Action Options: Fit Image by: Width & Height. W:400, H:400.

2. Autolevels.

3. Lägg en ram genom att göra select all och stroke 1pxl center, deselect.

4. Infoga copynotisen i höger hörn...
För att spara lite tid har jag redan gjort en transparent copynotis att infoga i foton. Den ser ut så här:

men egentligen är den en transparent .psd. Den lägger vi längst ned till höger nu.

File>Place
(Välj bilden)
Offset Bottom Edge, Right Edge 0pxls

5. Klart! Kanske behöver du spara lite och sätta lite batch-options. Skapa en droplet.

Jag gjorde precis en droplet på skrivbordet och kastade två bilder på den. Resultatet:

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 12:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ah, tackar mattan, vid ett första test verkar detta lösa mina problem!

Jag insåg att det inte gick att göra rakt av, precis som Richard skrev, men jag hoppades på något typ av knep för att komma runt problemet. Detta var ett sånt knep jag sökte.

Nu undrar bara varför jag inte kom på det själv...

Vassego! Har själv strulat med att batcha stående/liggande i PS... iaf tills Richard tipsade om att 'Fit Image' faktiskt fanns i PS (om än underligt placerat under Batch-menyn)

Det var Richard's val av ordet 'villkorslogik' som gav mig idéen.

"I hjärnan"
- hmm, just det ja, PS mäter från övre hörnet... då hamnar ju texten på olika pixelmått på liggande/stående... om vi flyttar hörnet då? då försvinner ju villkoret... Kanske det ja...

Tack Anders för din lösning, det var en slags deluxe-variant så att säga... Jag klarar mig med mattans lösning för tillfället, men idén om att infoga en färdig bild (som copyright-text) var rätt intressant.

1
Bevaka tråden