- Richard Rönnbäck
- Medlem ●
- Norrtälje
Jag skulle vilja be er som använder InDesign hjälpa oss hitta eventuella buggar. Observera att jag INTE frågar efter önskemål på nya funktioner, utan endast tillfällen där redan befintliga funktioner inte fungerar som avsett.
Ni kan antingen rapportera direkt till mig på mail richard.ronnback snabel-a adobe.com eller om ni hellre vill, via webbformulär http://www.adobe.com/misc/bugreport.html
Innan ni rapporterar något så vill jag för att bespara både mig och er onödigt arbete att ni har installerat uppdateringen till 2.0.2 samt övriga relevanta uppdateringar. Ni hittar uppgraderingarna på http://www.adobe.com/support/downloads
Har ni önskemål om nya funktioner så kan ni önska dem på http://www.adobe.com/support/feature.html
Tack för er hjälp
Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Är det vi diskuterat i den här tråden inne i ert system redan eller vill du ha hjälp att lägga in dessa åsikter?
Vad gäller beteendet med inklistringar från Freehand så tror jag det vore bra om du har möjlighet att lägga in det, eftersom jag inte har Freehand har jag lite svårt att återge de exakta stegen och terminologin. Sök & Ersätt i dolda/låsta lager är inrapporterad.
Jag skulle vilja ta upp en diskussion om detta problem innan jag vet om det ska in som en bugg eller ej.
Problemet med tomma fönster, paletter och layoutsidor i samband med att man öppnar ett dokument har vi på flera maskiner. Jag hittar ingen metod att bli av med problemet. Programmet är ominstallerat men ej OS X men inget strul för övrigt. Suitcase plugin senaste version av allt.
Jag skulle vilja ta upp en diskussion om detta problem innan jag vet om det ska in som en bugg eller ej.
Problemet med tomma fönster, paletter och layoutsidor i samband med att man öppnar ett dokument har vi på flera maskiner. Jag hittar ingen metod att bli av med problemet. Programmet är ominstallerat men ej OS X men inget strul för övrigt. Suitcase plugin senaste version av allt.
Jag tror inte det är i grunden InDesign-relaterat. Uppstår problemet enbart på OS X? Vilka "haxies" etc har ni installerade?
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag tror inte det är i grunden InDesign-relaterat. Uppstår problemet enbart på OS X? Vilka "haxies" etc har ni installerade?
Vi kör bara OS X. Man skulle ju kunna misstänka Window Shade X eftersom det är en fönsterhanterare. Problemet är bara att eftersom felet är intermittent så kan man inte bara göra ett snabbt test och säga "nu funkar det". Dokumentet kanske hade öppnats på rätt sätt ändå den gången. Det måste till ett längre test och då står man tyvärr ut med ofoget att refrescha paletterna manuellt med tab istället
Vi kör bara OS X. Man skulle ju kunna misstänka Window Shade X eftersom det är en fönsterhanterare.
Aha, vågar nästan sätta vad som helst på att det är orsaken. Ta bort alla spår av det på en maskin och se om det löser problemet.
Men när jag ändå är här.
Ganska ofta när jag öppna PageMaker 7-dokument så blir alla tonplattor vita, trots att de är inställda på en annan färg. Hur jag än ändrar färg så förblir de vita. Jag måste helt enkelt göra nya och lägga in istället. Otroligt irriterande. Finns det någon lösning till detta redan? Annars har du just fått en bugg.
Tillägg: det gäller fyllningen. Ramlinjen går att ändra.
Jag vet inte om detta är en bugg i Mac OS X eller om det är i Indesign som felet ligger.
Om jag har Indesign igång, startar classic, och sedan avslutar ID2 innan jag stängt ner Classic så tappar ID placering av alla paletter.
Jag skrev om detta i ett annat forum som du säkert kommer ihåg. Det hade med önskemålet om en palettspararfunktion.
Men det kanske är en bugg så jag vill påminna dig om att det kanske ska kollas upp.
- Slice -
PS. jag mailar dig om detta också
Skrevs ursprungligen av hugin
Jag kör Window Shade X och har inte märkt något dylikt.
Och jag kör varken WS X eller någon annan haxie och råkar ut för tomma paletter-problemet då och då...
Skrevs ursprungligen av - Slice -
Jag vet inte om detta är en bugg i Mac OS X eller om det är i Indesign som felet ligger.
Om jag har Indesign igång, startar classic, och sedan avslutar ID2 innan jag stängt ner Classic så tappar ID placering av alla paletter.
Jag skrev om detta i ett annat forum som du säkert kommer ihåg. Det hade med önskemålet om en palettspararfunktion.
Men det kanske är en bugg så jag vill påminna dig om att det kanske ska kollas upp.
- Slice -
PS. jag mailar dig om detta också
Vi kör ekonomisystemet Hansa i Classic vilket betyder att jag 99 dagar av 100 har både Classic och InDesign igång. Jag har aldrig sett det du beskriver. Låter mer som en lokal konflikt av något slag.
Här är den där palettspararen jag nämnde förut. 12 dollar kostar den.
Detta kanske inte du räknar som en bugg Richard, men jag skulle nästan vilja klassa det som en sån.
När man gör ett uppslag i ID2, d.v.s. har två sidor intill varandra så börjar inte linjalen om från 0 (noll) där nästa sida börjar. Det är ju trots allt en egen sida, och linjalen borde väl börja på 0 där en ny sida börjar? Vi betraktar detta som en bugg.
När man gör ett uppslag i ID2, d.v.s. har två sidor intill varandra så börjar inte linjalen om från 0 (noll) där nästa sida börjar. Det är ju trots allt en egen sida, och linjalen borde väl börja på 0 där en ny sida börjar? Vi betraktar detta som en bugg.
Menar du det att du får en linjal som går från 0 till 420 mm i stället för att du får två som går från 0 till 210 vardera när du har två A4 sidor brevid varandra i ett uppslag?
Det är en inställning som man kan göra under "Inställningar - Måttenheter och skalsteg". Där kan du ställa "Ursprung", tippar på att din är inställd på "Uppslag".
Välj Uppslag om du vill placera linjalens origo i det övre vänstra hörnet på varje uppslag.
Välj Sida om du vill placera linjalens origo i det övre vänstra hörnet på varje sida på varje uppslag.
Välj Rygg om du vill placera linjalens origo vid bindningen för varje uppslag.
Hoppas det hjälper.
/Mattias Jonsson - som nu nästlat sig in på Adobe.
Ha! En sak till kom jag på.
Om man har en bakgrundsfärg i ett textblock och sedan gör om texten till banor så försvinner färgrutan. Otroligt störande.
Tja, vet inte om man ska klassa det som en bugg eller som en "feature limitation". Men jag rapporterar det ändå.
En enkel workaround är att hålla nere Alt-tangenten samtidigt som du omvandlar texten, då sparas originaltextblocket under, samtidigt som du får en kopia med teckenkonturer. Ganska praktiskt om man skulle vilja redigera texten senare.
Ha! En sak till kom jag på.
Om man har en bakgrundsfärg i ett textblock och sedan gör om texten till banor så försvinner färgrutan. Otroligt störande.
Det enklaste sättet att unvíka det, är väl att inte använda färg i plattor som innehåller text. Jag kan inte komma på något scenario där det skulle kunna vara en fördel. Möjligen i tabeller?
Jag har alla språk installerade. När jag vill göra ett teckenformat så är bara de språk jag redan använt i dokumentet tillgängliga i listan.
Det är känt och beskrivs i Read Me-filen för 2.0.2. Hanteras enklast genom att applicerar språket någonstans i dokumentet innan man skapar formatmallar.
Ingen bugg, men en miss eventuellt. Något jag läste om på www.typophile.com
--- kopierar in här ---
> At my job, we often design low budget stuff in two > Pantone spot colors. While Quark can mix those > colors, provide satisfying screen preview and output > those files on film perfectly, InDesign doesn't know > how to handle this, to my disappointment.
Yves. You should send this into Adobe as a wishlist item. This is a really good feature.
--- end ---
Så om de inte rapporterar kanske du kan göra det. har inte provat själv så vet inte om det är korrekt eller inte. Dock vettigt önskemål om det saknas.