Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket väger en Prophet~5

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 00:07

Hej,

Jag tänker beställa två ställ ifrån Jaspers, det blir ett 170-4-145 och ett 170-4-120 med två par extra 40 cm holders. Nu e frågan om dom håller för säg en Prophet~5 eller Jupiter~8. Tänkte att JP8:an och A6:an får vara längst ned då dom är förstärkta. Man vill ju kunna vinkla syntarna lite och det verkar inte vara möjligt på dom förstärka nedre hyllorna.

Hur mycket väger en Prophet? och tror ni dom håller för syntar som väger max 20 Kg?

Mvh
Demokid

Det finns väl på googel? I annat fall borde väl beskrivningen av stället på sidan berätta hur många kg stället tar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 00:19

jag har försökt Google men hittar inga sidor som berättar hur mycket P5:an väger... inte änns min manual berättar nått om det.

Max som dom säger är "cautiously" (fick som svar) är 15 kg och 40 Kg på våningen längt ned. man vill ju kunna vinkla syntarna. : |

Enligt denna sidan SCI Prophet 5 Technical assistance
Weight = 37.5 Lbs = ~17kg

Demokid.

Du har väll en Prophet 5 själv? Bara att hoppa på vågen med den och dra bort din egen vikt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 09:55

katzenjammer: Tack... kanske borde gå en kurs i hur jag googlar.

visionfactory: Jo jag äger en P5 men ingen väg.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-23 11:44

Hej Bullen!
Varför känns syntar alltid så mycket tyngre än specifikationerna säger?
Lyfte min DX7a av stället igår och pustade/flåsade. Min tjej undrade vad som stod på och jag sa att "den här väger ju as, hur orkade jag kånka den på tunnelbanan?" varpå hon tog och lyfte den och sa: "Uff, den väger ju minst 30 kilo".
-"Japp, värre än ESQ-1an" svarade jag, men när jag sen kollade DX7ans specifikationer i manualen stod det ändå bara 14.6 kilo ...
Vad beror detta på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 11:50
Ursprungligen av kroffe:

Hej Bullen!
Varför känns syntar alltid så mycket tyngre än specifikationerna säger?
Vad beror detta på?

Precis som när man talar om en kylfaktor när det blåser och är kallt ute så finns det en vad man i branchen brukar kalla för otymplighetsfaktor. Det som väger in är vassa kanter och dimensionerna på objektet. En Jupiter8:a har tex en otymplighetsfaktor på 2.5 vilket anses vara högt.

Kommer ihåg när jag repade när jag var yngre och aspå på allt som var syntar och proggrock. Gick 2 km till replokalen och hem med en polysix under ena armen och en monopoly under andra. Tur var att jag aldrig tappade nån i marken pga ledverk muskelmeltdown.
När det var kallt ute var vi alltid tvungna att käka nått i en kvart 20 min för att mina händer skulle få tillbaks känseln. Garage!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 13:46
Ursprungligen av axelwaad:

Kommer ihåg när jag repade när jag var yngre och aspå på allt som var syntar och proggrock. Gick 2 km till replokalen och hem med en polysix under ena armen och en monopoly under andra. Tur var att jag aldrig tappade nån i marken pga ledverk muskelmeltdown.
När det var kallt ute var vi alltid tvungna att käka nått i en kvart 20 min för att mina händer skulle få tillbaks känseln. Garage!

Ahh vet hur det känns. Jag gick och åkte buss med en Polysix i softcase och en Juno-106 i flightcase. Det skulle jag inte orka idag. Ibland går jag med min PEK i flightcase till repan och är helt förstörd.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-23 12:50

Vad har en ESQ-1 i case för otymplighets-faktor då? För mig veterligen väger den bly, trots att den är enkel att lyfta...:p

Ni får göra som jag gjorde förr. Be mamma sy en fin softcase med axelband så man kan konka tunga babyn på ryggen till och från replokalen. Haha

Jag minns hur jag släpade en Jupiter-4 fram och tillbaka (väldigt hög otymplighetsfaktor...) för att min dumma cykel inte fick plats med den. Till slut kom jag fram till att den var enklast att bära på axeln, som en skitstor ghettoblaster ungefär. Jag trodde den vägde 24 kilo (vilket var nästan hälften av min kroppsvikt på den tiden, men manualen påstår glatt att den väger typ 17 kg. Det måste vara lögn. Hur som helst så kände jag mig som Starke Staffan där jag bågnade under monstret.

Den är i alla fall klart tyngre än en Emulator II, som förresten också enklast transporteras på axeln. Med flightcase avrådes alla transportmetoder som inte involverar gaffeltruck och/eller roadies.

Mono/poly 12kg o Polysix 11,5Kg

Året var 1995 och vårt band skulle spela på finalen i Z-tv:s musiktävling Zoom i hufvudstaden. Transporten gick medelst tåg, och eftersom jag absolut ville ha med mig min Clavinet D6, så var det bara att släpa. Till tåget, från tåget, till kungsträdgården och sen efter avslutad spelning till af chapman. Inte kunde man ta taxi heller eftersom den förb**** vattenfestivalen var i full gång. Eller så var jag för snål. Fyfan vad trött jag var. 21 kg funk. Men det var värt det, intalar jag mig nu efteråt.

(nej, vi vann inte)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 17:51

segerfalk:

Haru ingen inspelning ifrån programmet... hade inte Z på den tiden. Skulle vara kul att se er, lägg upp på Youtube vettja.

Har ett litet inslag inspelat på VHS, men ingen fungerande spelare. Semesterprojekt om det regnar...

Slå mig en signal så kan du komma över och låna min VHS-spelare. Den funkade sist jag använde den för något år sedan...

Ursprungligen av segerfalk:

Har ett litet inslag inspelat på VHS, men ingen fungerande spelare. Semesterprojekt om det regnar...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 12:49

Har du beställt ännu? Skulle annars inflika om en funderare på Jaspers-ställen, jag hade ett själv. De är väldigt icke-ergonomiska att ändra vinklar på mm, ganska bökiga att hålla på med. Quickloks gamla svarta monster för 3 syntar är nog bättre egentligen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 13:55

Hej! Jorå jag beställde två, 170-4-120 och 170-4-145 med extra holders. Jag är mycket nöjd, det är stabilt, tar lite govyta (endast 50 cm). Jämfört med vissa ställ ifrån t.ex. Quicklok som är hela 90 cm och inte lika stabilt.
På 145 stället får man plats med två småsyntar på samma hylla t.ex. Mode D och Pro~One eller Voyager och MS20. Det stället har just nu sex syntar men kommer troligen ha sju och detta är jävligt smidigt om man har lite yta.

Visst det tar lite tid att optimera vinklar och höjd och djup men när det väl är fixat är det kanon.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 16:42

Kul! Ja, de är ju bra ställ om man är lite tålmodig, det håller jag med om. Foto!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 16:55

Foton kommer så fort skrivbord med rackskåp är byggda. Vilket verkar ta tid då snickaren är på semester nu.

1
Bevaka tråden