Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 18:41

Refinements jag gillar:
50% snabbare Time Machine
2x snabbare Wake Up
Mycket mindre Mac OS X
Pålitligare utmatning av diskar
Att man nu kan dela filer från sin dator även när den är i vila
Exchange-stöd

Jag tycker detta är en enormt bra uppdatering! För 29 dollar är det en stöld tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 16:10
Ursprungligen av acke:

Att man nu kan dela filer från sin dator även när den är i vila

Har någon hittat en mer teknisk beskrivning av detta?

Det verkar som om APExtreme eller TimeCapsule kan väcka en vilande dator vid behov???

Jag har labbat en hel del med WOL (Wake-On-Lan) för att uppnå detta men har haft problem med att APExtreme tappar sina routing-tabeller så att den inte vet vilken MAC den ska skicka till. Och multicast-paket filtrerar den ju bort.

Dessutom fungerar ju WOL endast för trådbunden ethernet och inte WLAN.

Så vad är nytt?? Vad jag ser behövs det främst en uppgradering av firmware i APExtreme/TC.

Ursprungligen av acke:

Refinements jag gillar:
50% snabbare Time Machine
2x snabbare Wake Up
Mycket mindre Mac OS X
Pålitligare utmatning av diskar
Att man nu kan dela filer från sin dator även när den är i vila
Exchange-stöd

Jag tycker detta är en enormt bra uppdatering! För 29 dollar är det en stöld tycker jag.

En liten fråga bara. Wake up tiden. Är det när man satt datorn i vänteläge. Det är väl inte uppstartningstiden, som jag hoppas att det är.

Ursprungligen av lill_postiZ:

En liten fråga bara. Wake up tiden. Är det när man satt datorn i vänteläge. Det är väl inte uppstartningstiden, som jag hoppas att det är.

Wake up tolkar jag som när man haft datorn i viloläge. Om det varit uppstartningstiden hade de nog skrivit start up time.

Ursprungligen av lill_postiZ:

En liten fråga bara. Wake up tiden. Är det när man satt datorn i vänteläge. Det är väl inte uppstartningstiden, som jag hoppas att det är.

Nu gällde detta "uppvaknande", men jag tror att uppstartstiden också kommer att bli förbättrad. Inte för att den direkt är långsam idag, tycker jag.

Ursprungligen av Capeman:

Nu gällde detta "uppvaknande", men jag tror att uppstartstiden också kommer att bli förbättrad. Inte för att den direkt är långsam idag, tycker jag.

Låter bra. Jag upplever att min uppstart går långsamt. Trotts att jag nyligen installerade om Leopard på nyformaterad hårddsik. Sitter dock på macbook pro. Den har väl inte så snabb disk.

Ursprungligen av lill_postiZ:

Låter bra. Jag upplever att min uppstart går långsamt. Trotts att jag nyligen installerade om Leopard på nyformaterad hårddsik. Sitter dock på macbook pro. Den har väl inte så snabb disk.

Min jobblaptop har Vista. Det är kanske därför jag upplever till och med min PowerBook G4 867 MHz som snabb i booten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-10 00:31

Satt och läste denna lista:

Apple - Mac OS X Snow Leopard - Enhancements and Refinements

Plötsligt fann detta:

Citat:

Multi-Touch gestures in older Mac models.
All Mac notebooks with Multi-Touch trackpads now support three- and four-finger gestures.

Betyder detta att min svarta MacBook (ett år gammal ungefär) kommer få denna funktionalitet? Eller är det andra trackpads de menar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 00:39
Ursprungligen av Adzam 1:

Betyder detta att min svarta MacBook (ett år gammal ungefär) kommer få denna funktionalitet? Eller är det andra trackpads de menar?

Det kom till MacBook i och med unibody-versionen.

Ursprungligen av Adzam 1:

Satt och läste denna lista:

Apple - Mac OS X Snow Leopard - Enhancements and Refinements

Plötsligt fann detta:

Betyder detta att min svarta MacBook (ett år gammal ungefär) kommer få denna funktionalitet? Eller är det andra trackpads de menar?

Den svarta och vita macbook har väl inte multi-touch trackpad, det är ju two-finger scroll. Multi-touch trackpad finns endast vad jag vet på de senaste versionerna av apples bärbara som är baserade på unibody.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-10 02:00

Ok, så vad är nyheten? Jag förstår inte riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 08:25
Ursprungligen av Adzam 1:

Ok, så vad är nyheten? Jag förstår inte riktigt.

Vissa multitouch-funktioner som bara kommit till de senaste bärbara kommer nu bla till första MacBook Air.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-10 09:42
Ursprungligen av acke:

Vissa multitouch-funktioner som bara kommit till de senaste bärbara kommer nu bla till första MacBook Air.

Aha då förstår jag! Tack!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-10 13:13

Undras om det kommer att vara en "uppgraderingsskiva" man får när man köper SL för 29$?

Ursprungligen av joakimo:

Undras om det kommer att vara en "uppgraderingsskiva" man får när man köper SL för 29$?

http://www.apple.com/se/macosx/specs.html står det:

Citat:

Upgrading from Mac OS X v10.5 Leopard.
If your Intel-based Mac is running Mac OS X v10.5 Leopard, just purchase Mac OS X v10.6 Snow Leopard when it’s available and follow the simple installation instructions.

Upgrading from Mac OS X v10.4 Tiger.
If your Intel-based Mac is running Mac OS X v10.4 Tiger, purchase the Mac Box Set (when available), which is a single, affordable package that includes Mac OS X v10.6 Snow Leopard; iLife ’09, with the latest versions of iPhoto, iMovie, GarageBand, iWeb and iDVD; and iWork ’09, Apple’s productivity suite for home and office including Pages, Numbers and Keynote.

Det kan tolkas som att man måste köpa box setet för att få en "fullversion" och att den version som säljs separat bara funkar för uppgradering från Leopard.

Systemkraven kommer nog att ge många lite huvudbry. Flera av de nya teknologierna kräver lite olika hårdvaror för att fungera. Tänker då främst på hårdvaruaccelerering i QuickTime och OpenCL.

http://www.apple.com/macosx/specs.html

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-10 15:36
Ursprungligen av Capeman:

Systemkraven kommer nog att ge många lite huvudbry. Flera av de nya teknologierna kräver lite olika hårdvaror för att fungera. Tänker då främst på hårdvaruaccelerering i QuickTime och OpenCL.

Apple - Mac OS X Snow Leopard - Technical specifications

Ytterligare en anledning till att köpa sig en MBP med 9600M GT. Synd bara att man inte har oändligt med pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 15:40
Ursprungligen av Capeman:

Systemkraven kommer nog att ge många lite huvudbry. Flera av de nya teknologierna kräver lite olika hårdvaror för att fungera. Tänker då främst på hårdvaruaccelerering i QuickTime och OpenCL.

http://www.apple.com/macosx/specs.html

Noo, mitt 8600M GT får inte stöd för H.264-kodning i 10.6. Enligt http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3986.0.html har 8600M-chippen stöd för H.264, så jag förstår inte varför Apple skippat det för datorer med 8600M GT. Nu har jag inte haft några problem med H.264-material, men ändå. Man vill ju kunna använda kraften som finns

Ursprungligen av doomas:

Noo, mitt 8600M GT får inte stöd för H.264-kodning i 10.6. Enligt http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3986.0.html har 8600M-chippen stöd för H.264, så jag förstår inte varför Apple skippat det för datorer med 8600M GT. Nu har jag inte haft några problem med H.264-material, men ändå. Man vill ju kunna använda kraften som finns

Jag trodde faktiskt att jag skulle kunna installera och få Open CL på min imac 24. men nej då... inte än i alla fall. Blir ingen snö leopard för mig förräns ett 256 MB kort från invidia som inte går att byta får ta del av Open CL. jag fick ta upp hakan från golvet när jag såg vad som skulle få del av Open CL och andra grafiska/beräknings tunga optimeringar. helt otroligt svagt av apple om det inte kommer uppdateringar till SL som inte lämnar sina andra intel användare med hyffsade grafik kort och processorer i sticket.
Mycket besviken men så klart förhoppningsfull att apple utökar sin lista på Open CL kompatibla maskiner när SL väl är lanserat.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag trodde faktiskt att jag skulle kunna installera och få Open CL på min imac 24. men nej då... inte än i alla fall. Blir ingen snö leopard för mig förräns ett 256 MB kort från invidia som inte går att byta får ta del av Open CL. jag fick ta upp hakan från golvet när jag såg vad som skulle få del av Open CL och andra grafiska/beräknings tunga optimeringar. helt otroligt svagt av apple om det inte kommer uppdateringar till SL som inte lämnar sina andra intel användare med hyffsade grafik kort och processorer i sticket.
Mycket besviken men så klart förhoppningsfull att apple utökar sin lista på Open CL kompatibla maskiner när SL väl är lanserat.

Om jag inte missförstått detta så ligger det till stor del hos korttillverkarna. Det är inte någon ny företeelse att utföra beräkningar på vector-CPU:er, det har man sysslat med sedan 60-talet. Däremot är det bara härom året som man på allvar började använda grafikkort för att effektivisera vissa typer av beräkningar och det har krävt en del extra arbete från korttillverkarna.

Ursprungligen av Marcus K:

Om jag inte missförstått detta så ligger det till stor del hos korttillverkarna.".

Det väl ändå Apples ansvar att bygga datorer där man kan uppdatera grafikorten?
Om man måste köpa en ny dator för 15000 för att kunna använda CL så hjälper det inte mycke att Snow Leopard SP bara ska kosta $29.00...

På frågan om nya drivrutiner kommer att vara nedladdningsbara genom 10.6 egen drivrutinsdatabas där drivrutiner laddas ner vid behov vid inkoppling av ny skrivare eller om man kommer behöva ladda ner ett uppdaterat programpaket från tillverkare för installering precis som cdskiva idag gav Canon mig detta svar igår. Frågan ställdes map Canon MP620.

"Troligtvis så kommer det att finnas uppdateringar att ladda ner som man kan installera med hjälp av CD-skivan. Vi har tyvärr ingen information om exakt hur det kommer att gå till föräns Mac OS X 10.6 släpps.

Med Vänliga hälsningar
Canon Support Centre"

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-10 20:37

Gah! Inget ZFS i snow leopard!

Ursprungligen av pme:

Gah! Inget ZFS i snow leopard!

Nä, det är skumt.

Plötsligt är ZFS för Mac OS X Server helt dött. Finns inte refererat någonstans längre. Igår fanns det med under Key Technologies på http://www.apple.com/se/server/macosx/specs.html men idag är det helt borta.

Undrar just vad det är som gått snett? Något internt? Oöverstigligt problem i integrering med Mac OS X? Problem i relationerna mellan Oracle, Sun och Apple?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-10 22:21
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Nä, det är skumt.

Plötsligt är ZFS för Mac OS X Server helt dött. Finns inte refererat någonstans längre. Igår fanns det med under Key Technologies på http://www.apple.com/se/server/macosx/specs.html men idag är det helt borta.

Undrar just vad det är som gått snett? Något internt? Oöverstigligt problem i integrering med Mac OS X? Problem i relationerna mellan Oracle, Sun och Apple?

Förmodligen för att snow leopard ska komma ut i tid tog de bort zfs stödet.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 01:33
Ursprungligen av Robo-X:

Förmodligen för att snow leopard ska komma ut i tid tog de bort zfs stödet.

//Rob

Precis, Oracle har väl inte så mycket varken att vinna på att hindra Apple att använda det eller ens försöka då det är Open Source.

Ursprungligen av Robo-X:

Förmodligen för att snow leopard ska komma ut i tid tog de bort zfs stödet.

//Rob

Tog Apple bort stöd för ZFS för att Snow Leopard ska komma ut i tid till - vad? Varför så bråttom att man tar bort en viktig feature?

Ursprungligen av Macce65:

Tog Apple bort stöd för ZFS för att Snow Leopard ska komma ut i tid till - vad? Varför så bråttom att man tar bort en viktig feature?

Jag säger inte att det är tidsbrist som är anledningen till att man tog bort ZFS...

...för det är ingen av oss som vet...

...men om detta nu är anledningen, så är det väl förmodligen för att man vill få ut det före Windows 7, som släpps 22 oktober.

Senast redigerat 2009-06-12 09:38
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 09:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag säger inte att det är tidsbrist som är anledningen till att man tog bort ZFS...

...för det är ingen av oss som vet...

...men om detta nu är anledningen, så är det väl förmodligen att man vill få ut det före Windows 7, som släpps 22 oktober.

Det trodde jag också men apple tog bort zfs stödet redan i mars. Och då så ms att win 7 kommer nästa år. Jag tror beslutet togs för flera månader sen men det är först nu som det togs bort på hemsidan. Kanske för att bli klara så fort som möjligt med snow leopard.

//Rob

Apple dashes hopes for ZFS support in Snow Leopard

It appears that Apple made a last-minute decision to remove support for the advanced ZFS filesystem from Snow Leopard Server, despite previously highlighting it as a key technological feature of the upcoming upgrade to its server OS.

http://arstechnica.com/apple/news/2009/06/apple-dashes-hopes-for-zfs-support-in-snow-leopard.ars

Bevaka tråden