Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-26 10:25

Känns som om SL bara är en "Major Upgrade" av 10.5 om man INTE kan göra en ren installation.

Yes!!

Grand Central Dispatch - t.ex. - gör att man aldrig kan kalla SL en update/upgrade. Det är ett nytt OS.

Nå - man kommer att kunna göra hur många rena installationer på hur många burkar som helst :-). Det är som förr. Det är bara den där boxen som förvirrade en del.

Ursprungligen av Yes:

Känns som om SL bara är en "Major Upgrade" av 10.5 om man INTE kan göra en ren installation.

Yes!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 10:41

Så detta med familjelicenser är också bara en samvetsfråga? Hur funkade det med Leopard en användare/familje?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-26 10:42
Ursprungligen av planB:

Så detta med familjelicenser är också bara en samvetsfråga? Hur funkade det med Leopard en användare/familje?

Ja det är en ren samvetsfråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-26 10:45
Ursprungligen av planB:

Så detta med familjelicenser är också bara en samvetsfråga? Hur funkade det med Leopard en användare/familje?

Det är licensen som du bryter om du installerar en version på flera datorer. Även om det går så bryter du licensen. Familje packen ger dig rätten att installera den på 5 datorer även om du får endast en skiva.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2009-08-26 11:12
Ursprungligen av planB:

Så detta med familjelicenser är också bara en samvetsfråga? Hur funkade det med Leopard en användare/familje?

Ja så verkar det vara. Jag gillar Apples filosofi vad gäller licenser.. de som inte vill betala för sig kommer inte göra det oavsett nycklar & aktivering osv så varför slösa energi på sånt trams? Sen finns det olika nivåer för samvetet som matchas av licenstyper

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-26 12:24
Ursprungligen av Iphone77:

Ja så verkar det vara. Jag gillar Apples filosofi vad gäller licenser.. de som inte vill betala för sig kommer inte göra det oavsett nycklar & aktivering osv så varför slösa energi på sånt trams? Sen finns det olika nivåer för samvetet som matchas av licenstyper

Jag tror inte att dom bara ser det så... jag tror att dom ser det som att om du köper produkten ska du få det du betalar för och inte behöva fylla i en massa serienr och aktiveringar för att en del av användarna kopierar mjukvaran. Det tex Microsoft håller på med är ju kollektiv bestraffning.

Anledningen till att Apple är så avspända angående licenser etc är att dom - till skillnad från t.ex MS - är ett hårdvaruföretag och man behöver deras burkar för att köra deras mjukvara. Apple och MS går inte att jämföra i det avseendet. Hade Apple varit ett mjukvaruföretag så hade dom givetvis haft samma vidriga licens/nyckelsystem och donglar som alla andra. Ni som tror att dom bara är "sjyssta" och att dom inte "vill krångla till det" för oss är komiskt naiva :-D.
Det finns en logik bakom allt (nästan allt i alla fall).

Ursprungligen av kainen:

Jag tror inte att dom bara ser det så... jag tror att dom ser det som att om du köper produkten ska du få det du betalar för och inte behöva fylla i en massa serienr och aktiveringar för att en del av användarna kopierar mjukvaran. Det tex Microsoft håller på med är ju kollektiv bestraffning.

Ursprungligen av Zimmerman:

Anledningen till att Apple är så avspända angående licenser etc är att dom - till skillnad från t.ex MS - är ett hårdvaruföretag och man behöver deras burkar för att köra deras mjukvara. Apple och MS går inte att jämföra i det avseendet. Hade Apple varit ett mjukvaruföretag så hade dom givetvis haft samma vidriga licens/nyckelsystem och donglar som alla andra.

Visst ligger det mycket i detta, speciellt när det gäller operativsystemet. Kostnaden som Apple säljer Mac OS X är ju knappast i närheten den verkliga kostnaden för Apple, men det fungerar som ett utmärkt sätt att sälja den upplevelse som Apple vill ge, och den upplevelsen innefattar att köpa hårdvara från Apple.

Sen sparar ju Apple en faktiskt pengar på att inte ha serienummer eller liknande, det kräver ju en hantering, administration och support av något slag.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hade Apple varit ett mjukvaruföretag så hade dom givetvis haft samma vidriga licens/nyckelsystem och donglar som alla andra.

Det är inte så självklart tycker jag.

Apple har serienummer många andra mjukvaruprodukter som Aperture, Apple Remote Desktop osv. Inte "samma vidriga licens/nyckelsystem och donglar som alla andra", utan helt vanliga serienummer som inte ringer hem och kräver aktivering (tror jag). Så det är inte så svart eller vitt som du framställer det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ni som tror att dom bara är "sjyssta" och att dom inte "vill krångla till det" för oss är komiskt naiva :-D.

Jag skulle inte vara så snabb att skratta ut folk som tror det. Apple är förstås inte bara schysta, Apple är bra på att tjäna pengar, bättre än de flesta företag. Men jag tror Apple på riktigt jobbar hårt för att inte krångla till det. Och jag tror inte det ena behöver utesluta det andra.

Se bara på Microsoft olika alternativ för att köpa Windows som antagligen är uttänkta av någon expert på prissegmentering för att maximera inkomsterna. Medan Apple säljer en och endast en variant. Även om Apple var ett mjukvaruföretag har jag svårt att se att de skulle göra annorlunda.

Jag förstår inte varför det är så svårt att köpa att Apple faktiskt i grunden vill ge en bra användarupplevelse och göra bra produkter. Många verkar bli provocerade när man antyder att Apple skiljer sig från övriga företag, trots att exempellösa framgångar visar på just detta (men det bortförklaras med hype, marknadföring och okritiska lurande användare istället).

Nu är inte användarupplevelsen alltid Apple högsta prioritering. Det är uppenbart ibland som till exempel med låsningen av iPhone som knappast gör iPhone till en bättre användarupplevelse. Men i många fall stämmer det, det finns en känsla för detaljer och en större förståelse för vad som fungerar hos användarna än hos många andra företag.

Apple har t.ex. enligt uppgifter flera gånger skrotat iPhone-projektet innan de (Jobs) tyckte att användarupplevelsen var bra nog. Och samma lär gälla för tablet-projektet som nu till slut ska bli verkligen efter att åtminstone två gånger skrotats av Jobs på grund av för dålig användarupplevelse (kort batteritid, taskig prestanda osv).

Ursprungligen av Zimmerman:

Det finns en logik bakom allt (nästan allt i alla fall).

Absolut, men då gäller det ju att hitta rätt logik

Jag tror att du har fått en släng av Jobs Distorted Reality
Klart att Apple gör vackra saker med fenomenala användarupplevelser. det är ju det som ÄR Apple. Jisses.
Motivet att dom gör detta - och anledningen att dom fortsätter att göra detta - är PENGAR. Dom själva skulle skratta om någon påstod något annat. Jag tycker inte deras motiv är dåligt och jag har inga behov av att tänka bort deras girighet - jag skulle själv vilja tjäna en förmögenhet på att göra vackra verktyg för ett kreativt liv. Jag skiter faktiskt fullständigt i deras motiv - jag bara köper deras grejer, ty dom är bäst och jag behöver deras grejer.
Bara dom som lider av Distorted Reality är fixerade vid Apples motiv och vill att det ska vara något annat än pengar. Jag förstår inte varför. Det är ju inte en religion, politiskt parti eller ideell organisation vi talar om. Det är ju ett amerikanskt börsnoterat företag. En multinationell jätte. En av världens största datortillverkare.

Om inte skönheten och den utmärkta användarvänligheten gick att sälja så fanns ju inte Apple.

Ursprungligen av Adrian B:

Visst ligger det mycket i detta, speciellt när det gäller operativsystemet. Kostnaden som Apple säljer Mac OS X är ju knappast i närheten den verkliga kostnaden för Apple, men det fungerar som ett utmärkt sätt att sälja den upplevelse som Apple vill ge, och den upplevelsen innefattar att köpa hårdvara från Apple.

Sen sparar ju Apple en faktiskt pengar på att inte ha serienummer eller liknande, det kräver ju en hantering, administration och support av något slag.

Det är inte så självklart tycker jag.

Apple har serienummer många andra mjukvaruprodukter som Aperture, Apple Remote Desktop osv. Inte "samma vidriga licens/nyckelsystem och donglar som alla andra", utan helt vanliga serienummer som inte ringer hem och kräver aktivering (tror jag). Så det är inte så svart eller vitt som du framställer det.

Jag skulle inte vara så snabb att skratta ut folk som tror det. Apple är förstås inte bara schysta, Apple är bra på att tjäna pengar, bättre än de flesta företag. Men jag tror Apple på riktigt jobbar hårt för att inte krångla till det. Och jag tror inte det ena behöver utesluta det andra.

Se bara på Microsoft olika alternativ för att köpa Windows som antagligen är uttänkta av någon expert på prissegmentering för att maximera inkomsterna. Medan Apple säljer en och endast en variant. Även om Apple var ett mjukvaruföretag har jag svårt att se att de skulle göra annorlunda.

Jag förstår inte varför det är så svårt att köpa att Apple faktiskt i grunden vill ge en bra användarupplevelse och göra bra produkter. Många verkar bli provocerade när man antyder att Apple skiljer sig från övriga företag, trots att exempellösa framgångar visar på just detta (men det bortförklaras med hype, marknadföring och okritiska lurande användare istället).

Nu är inte användarupplevelsen alltid Apple högsta prioritering. Det är uppenbart ibland som till exempel med låsningen av iPhone som knappast gör iPhone till en bättre användarupplevelse. Men i många fall stämmer det, det finns en känsla för detaljer och en större förståelse för vad som fungerar hos användarna än hos många andra företag.

Apple har t.ex. enligt uppgifter flera gånger skrotat iPhone-projektet innan de (Jobs) tyckte att användarupplevelsen var bra nog. Och samma lär gälla för tablet-projektet som nu till slut ska bli verkligen efter att åtminstone två gånger skrotats av Jobs på grund av för dålig användarupplevelse (kort batteritid, taskig prestanda osv).

Absolut, men då gäller det ju att hitta rätt logik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 17:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att du har fått en släng av Jobs Distorted Reality
Klart att Apple gör vackra saker med fenomenala användarupplevelser. det är ju det som ÄR Apple. Jisses.
Motivet att dom gör detta - och anledningen att dom fortsätter att göra detta - är PENGAR. Dom själva skulle skratta om någon påstod något annat. Jag tycker inte deras motiv är dåligt och jag har inga behov av att tänka bort deras girighet - jag skulle själv vilja tjäna en förmögenhet på att göra vackra verktyg för ett kreativt liv. Jag skiter faktiskt fullständigt i deras motiv - jag bara köper deras grejer, ty dom är bäst och jag behöver deras grejer.
Bara dom som lider av Distorted Reality är fixerade vid Apples motiv och vill att det ska vara något annat än pengar. Jag förstår inte varför. Det är ju inte en religion, politiskt parti eller ideell organisation vi talar om. Det är ju ett amerikanskt börsnoterat företag. En multinationell jätte. En av världens största datortillverkare.

Om inte skönheten och den utmärkta användarvänligheten gick att sälja så fanns ju inte Apple.

Fast det är ju bara ett standardsvar. Så om man inte faktiskt kan visa direkt att ett visst företagsbeslut i slutändan leder till lägre vinst kan man alltid hävda det du säger (hur ofta kan man göra det?). ALLT ett företag gör kan man om inte annat hänvisa till ökad goodwill.

Jag menar inte att det du säger inte är tillämpbart på apple men det är ett lite lättvindligt argument.

Hur tillämpbart är det här på IKEA till exempel. Kanske bara undantaget som bevisar regeln (om det nu är det).

Senast redigerat 2009-08-26 20:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 12:43
Ursprungligen av Iphone77:

Ja så verkar det vara. Jag gillar Apples filosofi vad gäller licenser.. de som inte vill betala för sig kommer inte göra det oavsett nycklar & aktivering osv så varför slösa energi på sånt trams? Sen finns det olika nivåer för samvetet som matchas av licenstyper

Allt Apple gör är stött och blött. Anledningen till att Apple inte bryr sig lika mycket om piratande är att de tjänar i stort sätt alla sina pengar på hårdvara och att mjukvaran istort sätt är där för att sälja hårdvaran. Har man en sådan affärsidé så är det enkelt att vara relaxed när det kommer till aktiveringar och serienummer.
Skulle Apple bara tillverka mjukvara skulle de ha lika många hinder som Microsoft.

det har inte hänt mig iaf.. har väl installerat på 5 olika med en användarelisenser

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 11:10

(wilhelmsson, du hann svara innan jag tog bort min fråga som jag såg besvarats ovan.)

  • Oregistrerad
  • 2009-08-26 12:48

Jo så är det säkert. Som konsument är det iaf väldigt positivt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 14:57

Handen på hjärtat, hur gör ni själva? De flesta av er har väl fler än en mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 15:13
Ursprungligen av planB:

Handen på hjärtat, hur gör ni själva? De flesta av er har väl fler än en mac?

Köper själv två upgrades för 99 kr till min imac och macbook pro.

Licensbrott mot Apple är inget att ligga sömnlös över. Dom har stålar så det räcker och dom bryr sig inte ett skit om fusket - bara vi spenderar våra tusentals kronor på deras burkar. Och det gör man ju :-D.
Det är därför dom inte tjafsar om serienummer, aktiveringar och donglar. Det första dom gjorde när dom köpte Logic var att ta bort dongeln :-).
Apple tar marknadsandelar - framför allt när det gäller musik- och videoproduktion - delvis tack vare piratisering av deras apps. Det vet dom. Därdör jävlas dom inte.
När man väl har stålar - privat eller har blivit proffs - så är man helt torsk på deras sanslöst sköna mjukvara och man fortsätter att spendera tusentals kronor på deras burkar OCH betalar för mjukvaran.
Så blir man ett framgångsrikt datorföretag.

Ursprungligen av planB:

Handen på hjärtat, hur gör ni själva? De flesta av er har väl fler än en mac?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-26 15:46

Jag har beställt en Up To Date som förhoppningsvis kommer på Fredag. Samt jag skall springa ner till lokala Macaffären (MacHuset) och köpa 2st skivor till mina andra Macar på Fredag

Ursprungligen av planB:

Handen på hjärtat, hur gör ni själva? De flesta av er har väl fler än en mac?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-08-26 16:02
Ursprungligen av Drakfot:

Jag har beställt en Up To Date som förhoppningsvis kommer på Fredag. Samt jag skall springa ner till lokala Macaffären (MacHuset) och köpa 2st skivor till mina andra Macar på Fredag

99+319+319=mer än Familjelicens?

Eller har jag missförstått det hela?

Ursprungligen av Hjopek:

99+319+319=mer än Familjelicens?

Eller har jag missförstått det hela?

Det kanske är till ett företag, och där gäller inte familjelicensen.

Men om det är till privat-datorer så har du helt rätt i att det skulle bli billigare med en familjelicens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 16:05
Ursprungligen av Hjopek:

99+319+319=mer än Familjelicens?

Eller har jag missförstått det hela?

Kan vara så att datorerna är köpta på företaget.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-26 17:09

Helt korrekt gissat
Dock är en av de licenserna till den datorn jag skall sälja, så familjelicens hade inte funkat där är jag rädd :/

Ursprungligen av Hjopek:

99+319+319=mer än Familjelicens?

Eller har jag missförstått det hela?

Ursprungligen av planB:

Handen på hjärtat, hur gör ni själva? De flesta av er har väl fler än en mac?

Jag har bara en Mac själv, men däremot så har jag ofta lånat ut min Leopardskiva. Tror dock inte att någon som jag känner är intresserade av SL, så skaffar jag det så blir det nog bara på min dator.

  • Medlem
  • 2009-08-26 15:19

På min orderbekräftelse står det "beräknas skickas 28/8". Skickar dem den på fredag så får jag den väl inte förän på måndag eller tisdag nästa vecka?
Man kanske skulle ha köpt i butik istället?

Jag chansar vilt på att MediaMarkt har den på fredag. Tänker att om jag beställer nu lär jag inte hinna få den till fredag.

Tips om hur man får Snow Leopard att alltid boota i 64-bitars-läge, utan att behöva hålla nere "6" och "4" vid uppstarten.

Hold 6 and 4 keys at boot to enable 64-bit Snow Leopard (Updated) | The Apple Core | ZDNet.com

Men om man inte själv vill gå in och ändra i inställningsfiler, så är jag säker på att detta kommer att finnas med som ett enkelt val, via en kryssruta, i nästa version av MacPilot, Onyx, Tinkertool och andra liknande verktygsprogram. (Om det inte redan finns?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 15:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om man inte själv vill gå in och ändra i inställningsfiler, så är jag säker på att detta kommer att finnas med som ett enkelt val, via en kryssruta, i nästa version av MacPilot, Onyx, Tinkertool och andra liknande verktygsprogram. (Om det inte redan finns?)

Startup Mode Selector
Snyggaste Finder-symbolen jag sett på länge.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tips om hur man får Snow Leopard att alltid boota i 64-bitars-läge, utan att behöva hålla nere "6" och "4" vid uppstarten.

Hold 6 and 4 keys at boot to enable 64-bit Snow Leopard (Updated) | The Apple Core | ZDNet.com

Men om man inte själv vill gå in och ändra i inställningsfiler, så är jag säker på att detta kommer att finnas med som ett enkelt val, via en kryssruta, i nästa version av MacPilot, Onyx, Tinkertool och andra liknande verktygsprogram. (Om det inte redan finns?)

Ditt inlägg fick mig att söka lite, för jag blev nyfiken. Jag tänkte kanske det var en nackdel att inte boota i 64bit om nu SL stödjer 64bit fullt ut. Följande som tyder på att de flesta kommer inte att dra någon nytta av denna möjlighet:

"And Snow Leopard runs 64-bit-capable applications in 64-bit mode regardless of whether it’s booting into a 64-bit or 32-bit kernel. In fact, the only big advantage of booting into a 64-bit kernel would be the ability to use more than 32 gigabytes of RAM. There aren't any Macs that can do that now, anyway, due to hardware limitations."
Från: What's "64-bit" on Snow Leopard? | Mac OS X | MacUser | Macworld

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-26 15:26

Har jag missat att Snow Leopard har släppts?
När hände detta i så fall, var till å köpa osv?

Bevaka tråden