Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 16:49
Ursprungligen av DaWolf:

Det är nu man känner att man har en gammal dator med G5...kan inte ens köpa ett nytt OS längre. Jaja...den har tjänat i strax 5 år så man får väl anse det som OK. Kan köpa nåns Mac Box Leopard om nån precis köpt den och hellre nu vill ha Snow!

Den fungerar väl lika bra när Mac OS X 10.6 har släppts som innan?

Ursprungligen av planB:

Då får man köpa en Leopard först... Jag ser inget konstigt med det. Att erbjuda en speciell Tiger-uppgraderingsversion av SL känns lite överkurs. Nu klagar jag inte eftersom jag ändå vill ha de programpaketen.

Så då kostar alltså det 129 + 29 dollar helt plötsligt? Känns lite ologiskt tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-24 16:55
Ursprungligen av acke:

Den fungerar väl lika bra när Mac OS X 10.6 har släppts som innan?

Jodå iofs...bara det att jag hade länge tänkt skaffa Leopard + 1 Gb RAM extra ett tag nu för att göra en liten uppfräshning och överge Tigern...men nu får man köpa det/skaffa det på annat håll. Bara känslan att man ligger ett steg till efter känns inte bra... :-/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-24 16:58
Ursprungligen av DaWolf:

Jodå iofs...bara det att jag hade länge tänkt skaffa Leopard + 1 Gb RAM ett tag nu för att göra en liten uppfräshning och överge Tigern...men nu får man köpa det/skaffa det på annat håll. Bara känslan att man ligger ett steg till efter känns inte bra... :-/

Det har du gjort hela tiden eftersom Leopard släpptes för 2 år sen och du kan fortfarande köpa Leopard ett bra tag framöver eftersom det är det sista systemet som fungerar på PPC macar.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 17:09
Ursprungligen av DaWolf:

Jodå iofs...bara det att jag hade länge tänkt skaffa Leopard + 1 Gb RAM extra ett tag nu för att göra en liten uppfräshning och överge Tigern...men nu får man köpa det/skaffa det på annat håll. Bara känslan att man ligger ett steg till efter känns inte bra... :-/

Inga problem, både Dustin.se och Inwarehouse.se har massor med kopior inne.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 18:17
Ursprungligen av DaWolf:

Jodå iofs...bara det att jag hade länge tänkt skaffa Leopard + 1 Gb RAM extra ett tag nu för att göra en liten uppfräshning och överge Tigern...men nu får man köpa det/skaffa det på annat håll. Bara känslan att man ligger ett steg till efter känns inte bra... :-/

Vi är alltså två på 99.se som kör Tiger? Jag trodde jag var ensam.

Tänkte först skaffa Mac Box med Leopard, men nu när jag ser att Mac Boxen med SL blir BILLIGARE så hoppar jag 10.5 helt och hållet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 18:11
Ursprungligen av acke:

Så då kostar alltså det 129 + 29 dollar helt plötsligt? Känns lite ologiskt tycker jag.

Det är ju det alla andra betalat och kommer få betala - de som uppgraderade till Leopard när det var en aktuell release.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-24 18:16

Hur många av er kommer vänta med att köpa Snow Leopard pga att Personal.app inte fungerar som det ska? Då tänker jag främst på när man ska göra sin deklaration, det här med identiferings-certifikatet eller vad det heter.. Att det var problem med det.

Jag är osäker på om jag ska köpa Snow Leopard nu på fredag pga det.

Jag väntar tills det är fixat - en ny Personal App från Nexus skulle jag tro det blir..frågan är när...hur aktivt och proffsigt det företaget egentligen är...i verkligheten. Apple skiter nog fullständigt i ärendet.
Inte har jag tänkt sluta göra mina bank/bizniz-ärenden på datorn bara för att jag inte kan vänta med SL. :-D.

Ursprungligen av dayweed:

Hur många av er kommer vänta med att köpa Snow Leopard pga att Personal.app inte fungerar som det ska? Då tänker jag främst på när man ska göra sin deklaration, det här med identiferings-certifikatet eller vad det heter.. Att det var problem med det.

Jag är osäker på om jag ska köpa Snow Leopard nu på fredag pga det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-24 18:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Inte har jag tänkt sluta göra mina bank/bizniz-ärenden på datorn bara för att jag inte kan vänta med SL. :-D.

Jag tänkte ungefär tvärtom. Inte tänker jag vänta på SL bara för att jag använder Personal(Vilket iofs inte är så ofta, då jag loggar in på banken på anat sätt).

Klart...behöver du inte Personal så är det ju bara att ösa på. Det är ju ingen brainer direkt :-D.

Ursprungligen av joakimo:

Jag tänkte ungefär tvärtom. Inte tänker jag vänta på SL bara för att jag använder Personal(Vilket iofs inte är så ofta, då jag loggar in på banken på anat sätt).

Ursprungligen av planB:

Det är ju det alla andra betalat och kommer få betala - de som uppgraderade till Leopard när det var en aktuell release.

Men så har det inte varit tidigare eller hur?

Jag förstår inte varför det inte finns ett mellanting mellan uppgraderingen och mac box set.

Och har jag förstått det rätt att om jag sedan ska installera om allt så måste jag först installera om 10.5 för att sedan uppgradera? Trodde sånt hörde hemma i Windows-världen?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-24 19:51

De gånger jag installerade om på min gamla MacBook Pro (3,1) där jag fick en Leoparduppgraderingsskiva så var det bara att sätta i uppgraderingsskivan, boota up på den och köra på
Så jag behövde inte installera Tiger för, för att sedan uppgradera till Leopard. Notera att jag en gång tidigare uppgraderade en Tigerinstallation på den hårddisken, men efter det var det bara att blåsa om allt som vanligt med Leopardskivan.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Men så har det inte varit tidigare eller hur?

Jag förstår inte varför det inte finns ett mellanting mellan uppgraderingen och mac box set.

Och har jag förstått det rätt att om jag sedan ska installera om allt så måste jag först installera om 10.5 för att sedan uppgradera? Trodde sånt hörde hemma i Windows-världen?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Och har jag förstått det rätt att om jag sedan ska installera om allt så måste jag först installera om 10.5 för att sedan uppgradera?

Jag gissar att om du redan har 10.5 på hårddisken så räcker det med att starta från 10.6-skivan, som då känner av att 10.5 är installerat, därefter väljer du att formatera från menyn och kan sedan köra installationen på en ren disk.

Om några dagar får vi se

Ursprungligen av DaWolf:

Det är nu man känner att man har en gammal dator med G5...kan inte ens köpa ett nytt OS längre

Du har haft nästan två år på dig att köpa Leopard.

Och det har varit känt väldigt länge att Snow Leopard är "Intel-only", och inte fungerar på PowerPC - så det borde inte vara någon överraskning idag.

Ursprungligen av DaWolf:

Vad jag kan se finns inte Leopard att köpa längre på Apple Store...

Du kan säkert köpa Leopard på Mediamarkt eller något annat liknande ställe.

"Snow Leopard är en uppgradering för Leopard-användare och kräver en Mac med Intel-processor." Så det kommer att krävas att man redan har Leopard för att kunna köra Snow Leopard? Jag trodde med all säkerhet att det var en stand alone-version. 10A432 har ju gått alldeles utmärkt att installera UTAN att jag har behövt uppgradera från Leopardinstallationen.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-08-24 17:00

Hur fungerar detta med uppgraderingar och olika mac:ar?

har:
Mac mini c2d 2.0ghz med Leopard 10.5.8
iMac c2d 2.8 fgz med Leopard 10.5.8 (denna köptes nyligen så köpte upgrade till snow leopard)..

den uppgraderingskivan jag kommer få "inom kort" kommer den fungera till båda mina mac:ar? eller är dom modell-specifika? typ skiva till iMac?

till min mac mini fick jag VID KÖPET med en Tiger installdisc+leopard upgrade.. så var ingen REN leopardskiva till den. var leopard installerad när den kom ny. och till iMac:en fick jag en ren leopard-install-dvd...

rent lagligt kanske man behöva något familjepaket av snow leopard för att installera på fler mac:ar? men kommer den SÄGA ifrån? eller kommer det fungera..

som sagt kommer jag kunna använda min upgrade snow leopard på båda mina mac:ar eller måste jag köpa en till UPGRADE dvd till min andra mac?

Ursprungligen av Jejje:

som sagt kommer jag kunna använda min upgrade snow leopard på båda mina mac:ar eller måste jag köpa en till UPGRADE dvd till min andra mac?

Kan installera med den skivan på båda datorerna - ja, förmodligen.
Får enligt licensavtalet installera med den skivan på båda - nej.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-24 17:33

Hur funkar det här nu? Är det som på windows att man tvingas formatera datorn för att kunna installera nytt eller har apple löst detta på något smidigt sätt så som bara de kan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 18:08
Ursprungligen av fluffsy:

Hur funkar det här nu? Är det som på windows att man tvingas formatera datorn för att kunna installera nytt eller har apple löst detta på något smidigt sätt så som bara de kan?

Du behöver inte formatera om. In med skivan, öppna Installeraren och följ anvisningarna.

Ska beställa ikväll. Nice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 18:13

"I know one guy who is feverishly working in overdrive right about now to have his extensive (and I mean extensive) review ready for our lovely readers. Look for the Ars Technica Snow Leopard review early next week."

Ser jag fram emot, finns ingen som skriver så bra recensioner av Mac OS X som John Siracusa.

Källa: http://arstechnica.com/apple/news/2009/08/snow-leopard-now-available-on-apple-store-for-aug-28.ars

Senast redigerat 2009-08-24 19:39
Ursprungligen av acke:

"I know one guy who is feverishly working in overdrive right about now to have his extensive (and I mean extensive) review ready for our lovely readers. Look for the Ars Technica Snow Leopard review early next week."

Ser jag fram emot, finns ingen som skriver så bra recensioner av Mac OS X som John Siracusa.

Kan bara hålla med, det är alltid ett sant nöje, han kan vara överdrivet besatt av detaljer och skriva om tekniska saker man inte fattar, men det är ändå värd läsning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 19:44

Tycker det är ett konstigt pris man har satt, 319:-, 299 låter ju bättre. Spelar inte så stor roll iofs, 20 spänn liksom, men ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 20:22
Ursprungligen av planB:

Det är ju det alla andra betalat och kommer få betala - de som uppgraderade till Leopard när det var en aktuell release.

Så har det aldrig fungerat förut. Hade väl varit en sak om Mac OS X 10.5 hade gått och köpa från Applestore, då hade det bara varit ett bökigt sätt att köpa det senaste. Nu måste du köpa Mac Box Set för 169 dollar. Blir konstigt att pressa på sina kunder både iLife och iWork tycker jag.

Ursprungligen av Adrian B:

Kan bara hålla med, det är alltid ett sant nöje, han kan vara överdrivet besatt av detaljer och skriva om tekniska saker man inte fattar, men det är ändå värd läsning

Det är ju besattheten som gör det värt att läsa. Alla andra recensioner mer eller mindre rapar ju upp Apple reklam-material. John går ju in på djupet och kommer med egna åsikter blandat med historia. Men absolut, det är ju väldigt tekniskt, på en nivå ibland långt över min nivå.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-24 19:57

Någon som vet om skivan skickas ut så att man har den på fredag eller skickas den först på fredag? Jag syftar på hur Apple brukar göra, förstår att ingen har en spåkula

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 20:17
Ursprungligen av Iphone77:

Någon som vet om skivan skickas ut så att man har den på fredag eller skickas den först på fredag? Jag syftar på hur Apple brukar göra, förstår att ingen har en spåkula

Lite svårt att veta, precis vid "lägg i kundvagnen" står det ju Färdig att skickas: Senast 28 augusti. Lite kryptiskt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-24 20:39

Min gissning är att det troligen kommer att skickas den 28:e som senast om man beställer idag. Dvs att om man beställer idag så förhoppningsvis får man det på Fredag, annars kommer beställningen att skickas senast på Fredag. Bara gissning dock

Ursprungligen av Fred!:

Lite svårt att veta, precis vid "lägg i kundvagnen" står det ju Färdig att skickas: Senast 28 augusti. Lite kryptiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 20:42
Ursprungligen av Drakfot:

Min gissning är att det troligen kommer att skickas den 28:e som senast om man beställer idag. Dvs att om man beställer idag så förhoppningsvis får man det på Fredag, annars kommer beställningen att skickas senast på Fredag. Bara gissning dock

Ja, så är det nog. Det betyder ju att dom kan skicka innan Fredag, men det är inte säkert, bara att det absolut inte är efter Fredag.:D Eller, vi skickar så fort vi kan, dock inte senare än Fredag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 21:02

Förbeställiningar/bokningar suger. Generellt.

Jag vet inte hur många gånger jag förbeställt varor men ändå fått det senare än de som helt enkelt gått direkt till butiker.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-24 21:20

Hur som helst blir det en beställning för mig ikväll då den enda Apple återförsäljaren konkursat här i stan.

Bevaka tråden