Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-24 15:39
Ursprungligen av 20hz:

Haha.. nej ... men det är då det är extra viktigt att det verkligen fungerar

Jaha, du tänker så.. Jag tänker på deklarationen

Ursprungligen av dayweed:

Du menar att Personal.app kommer att fungera i slutet av månaden? Får hoppas på det då!

Edit: Jag kör inte heller med nån kabel, utan bara dosan och lösenord.

Banken klarar man utan Personal, tror det bli mera skit med CSN t ex...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-25 17:43
Ursprungligen av Goflorp:

Banken klarar man utan Personal, tror det bli mera skit med CSN t ex...

Jo precis, jag är mer intresserad för hur det kommer att fungera om jag loggar in på Skatteverket med e-legitimation eller vad det heter. Det fungerar idag väldigt bra, men med Snow Leopard vet jag inte än förstås.

Ursprungligen av dayweed:

Jo precis, jag är mer intresserad för hur det kommer att fungera om jag loggar in på Skatteverket med e-legitimation eller vad det heter. Det fungerar idag väldigt bra, men med Snow Leopard vet jag inte än förstås.

Nexus Personal startar snällt i Snow Leopard - för att direkt explodera....

Så fram till att Nexus får ordning på det så blir det jobbigt (igen) att vara macanvändare på CSN/Skatteverket och diverse andra myndigheter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-25 18:26
Ursprungligen av Goflorp:

Nexus Personal startar snällt i Snow Leopard - för att direkt explodera....

Så fram till att Nexus får ordning på det så blir det jobbigt (igen) att vara macanvändare på CSN/Skatteverket och diverse andra myndigheter.

Okej. Jag tänkte prova för att vara på den säkra sidan. Hoppas de hittar en fix snart då. Ganska viktigt att det fungerar felfritt som sagt. Du får gärna säga till om det blir uppdaterat för Snow Leopard då jag inte har så stor koll på det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-24 12:29

Apple store ligger nere nu, snow leopard på g?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 12:37
Ursprungligen av shampo:

Apple store ligger nere nu, snow leopard på g?

Skulle tro det.

Ursprungligen av shampo:

Apple store ligger nere nu, snow leopard på g?

Ja.

Priset blev 319 kr, vilket var något mer än jag tidigare gissade (295).

Börjar levereras 28 augusti.

Ser att andra inte har några problem med att använda personal.app m bank-id i 10.6? Bara man öppnar personal först, pluggar in dosan sedan och slutligen loggar in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 14:25
Ursprungligen av Stinky:

Ser att andra inte har några problem med att använda personal.app m bank-id i 10.6? Bara man öppnar personal först, pluggar in dosan sedan och slutligen loggar in.

Mitt personal självdör så fort jag matat in certet.
Kör endast med cert och lösen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-24 14:43

Nu går det att beställa... 28:e

Ursprungligen av djdisc:

Nu går det att beställa... 28:e

Coolt! 319 kronor. Ingen studentrabatt.

Lurigt att 29 dollar blir 319 kr.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-08-31 20:03

Åh NEEEEJ PowerPC är borta.

När Apple äntligen tänker riktigt förnuftigt med att snabba upp och effektivisera operativsystemet så har de glömt PowerPC.
Apples datorer är ju tänkta att ha lång livslängd. Tyvärr drabbas nu min fina G5:a som inte alls är pasé och resten av familijens Macar. Snow Leoparden hade annars varit en perfekt uppgradering för mig.

INTE KUL! MINUS APPLE

Annars saknas ju iPhone för Tele2, men det är ju en annan länk.

/Claes

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-31 20:10
Ursprungligen av MixiMera:

Apples datorer är ju tänkta att ha lång livslängd. Tyvärr drabbas nu min fina G5:a som inte alls är pasé och resten av familijens Macar. Snow Leoparden hade annars varit en perfekt uppgradering för mig.
/Claes

Programmakarna kommer överge PPC innan Apple gör det.

Ursprungligen av MixiMera:

När Apple äntligen tänker riktigt förnuftigt med att snabba upp och effektivisera operativsystemet så har de glömt PowerPC.
Apples datorer är ju tänkta att ha lång livslängd. Tyvärr drabbas nu min fina G5:a som inte alls är pasé och resten av familijens Macar. Snow Leoparden hade annars varit en perfekt uppgradering för mig.

INTE KUL! MINUS APPLE

Det är ju i och för sig ingen nyhet eftersom det har varit känt i mer än ett år (och misstankarna och ryktena ännu längre än så).

Visst är det tråkigt för den som sitter på en fin G5:a, men någonstans behöver Apple dra gränsen och gå vidare för att lägga krutet på att göra OS:et bättre på andra punkter. 10.5 kommer att finnas kvar för PPC-datorerna (förutom G3 och äldre som inte ens kan köra 10.5).

Ursprungligen av MixiMera:

Annars saknas ju iPhone för Tele2, men det är ju en annan länk.

Det beror nog på Tele2 och inte Apple. Eftersom alla andra operatörer säljer iPhone är det rimligt att anta att Tele2 fått erbjudandet men inte gillat Apples krav och tackat nej.

Fråga:

Hade min macbook pro på lagning för mer än ett år sedan. Hade Tiger då på burken och snubben som laga den fick för sig att uppdatera till leopard (jag fick vänta sjukt länge på att den blev fixad) som plåster på såret. Nu vill jag givetvis ha Snow leopard men vill stand alone och inte en upgrade. Har jag missat eller funkar det inte så?

Kikade på apple.se men hitta ingen vettig information.

Ursprungligen av willhaven1980:

...snubben som laga den fick för sig att uppdatera till leopard (jag fick vänta sjukt länge på att den blev fixad) som plåster på såret. Nu vill jag givetvis ha Snow leopard men vill stand alone och inte en upgrade.

Svaret är väl att ingen vet. Eftersom ingen har fått skivan ännu, så vet vi inte om det är en upgrade-version som kräver en redan installerad Leopard, eller om den går att installera "stand alone".

Men om du nu fick en Leopard-skiva som plåster på såren för den långa väntetiden, så har du ju Leopard - och då förstår jag inte varför du ställer frågan.

Senast redigerat 2009-08-24 15:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svaret är väl att ingen vet. Eftersom ingen har fått skivan ännu, så vet vi inte om det är en upgrade-version som kräver en redan installerad Leopard, eller om den går att installera "stand alone".

Men om du nu fick en Leopard-skiva som plåster på såren för den långa väntetiden, så har du ju Leopard - och då förstår jag inte varför du ställer frågan.

Då får man vänta och nej, jag fick aldrig en skiva.....Spännande värre va?
Därav min fråga ^^

Ursprungligen av willhaven1980:

Då får man vänta och nej, jag fick aldrig en skiva.....Spännande värre va?
Därav min fråga ^^

Om du inte fick Leopard-skivan, utan den här "snubben" bara installerade det till dig, så är det ju faktiskt en piratkopia du kör.

Och om det nu skulle visa sig att Snow Leopard-skivan är en "upgrade", så får du antingen köpa en Leopard först, innan du köper Snow Leopard, eller köpa Snow Leopard i ett "Mac box set".

Tror ni att MediaMarkt får in 10.6 på fredag? Det är numera den enda butiken i Växjö som säljer Macprylar efter MacSupport gick i graven. Skulle hellre handla den i en butik och få den samma dag än att beställa på nätet och eventuellt få den på fredag, eller nästa vecka.

  • Medlem
  • 2009-08-24 16:08

Tycker det framgår med all önskvärd tydlighet att det handlar om en uppgradering som kräver att man har leoprd sedan innan. Deras lilla guide säger:

"Ta reda på vilken uppgradering du behöver.

Mac OS X v10.5 (Leopard): Uppgradera din Mac genom att köpa Mac OS X Snow Leopard.Mac OS X v10.4 (Tiger): Uppgradera genom att köpa Mac Box Set, som innehåller Snow Leopard, iLife ’09 och iWork ’09."

Alltså: har man 10.5 så räcker uppgraderingen, har man 10.4 ska man köpa box set som innehåller hela operativsystemet plus iLife. Dessutom skulle det vara väl generöst att kunna köpa en full version av OSX för 300:-

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 16:16
Ursprungligen av jsalo:

[...] har man 10.4 ska man köpa box set som innehåller hela operativsystemet plus iLife.

+ iWork

Rätt schysst paketpris trots allt. Mac Box Snow Familjepaket är 400:- billigare än Mac Box Leopard ditto!

Jag kommer dock köra tigern tills dess Snowleopard har uppdaterats ett par gånger, eller kanske tidigare om det verkar helt problemfritt. Jag orkar INTE med att beta-testa.

Ursprungligen av jsalo:

Tycker det framgår med all önskvärd tydlighet att det handlar om en uppgradering som kräver att man har leoprd sedan innan. Deras lilla guide säger...

Ja, med tanke på deras formuleringar så borde det vara en uppgraderingsversion.

Men med tanke på att det inte har funnits uppgraderingsversioner av OSX sedan Panther, och med tanke på hur Apple har skämtat om Microsoft och alla olika val Windows-köparen måste göra, så skulle det förvåna mig om det inte är en fullversion vi får.

Vi får väl se på fredag...

Är det någon som hittar någon information om familjeuppgraderingen från 10.5 till 10.6?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-24 17:47
Ursprungligen av EricBradley:

Är det någon som hittar någon information om familjeuppgraderingen från 10.5 till 10.6?

När man lägger Snökatten i kundvagnen så får man välja om det ska vara enpack eller familjepack med en blå plopp i rätt ring.

Ursprungligen av Mija:

När man lägger Snökatten i kundvagnen så får man välja om det ska vara enpack eller familjepack med en blå plopp i rätt ring.

Tack Mija...
Jag hittade den och skickade in en beställning för ca: en halv timme sedan.:D
Jag satt och surfade på telefonen och missade denna ruta p g a storleken på skärmen.:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 16:31

Om man har Mac OS X 10.4 och inte vill ha iLife och iWork då? Vad är det jag missar?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 16:37
Ursprungligen av acke:

Om man har Mac OS X 10.4 och inte vill ha iLife och iWork då? Vad är det jag missar?

Då får man köpa en Leopard först... Jag ser inget konstigt med det. Att erbjuda en speciell Tiger-uppgraderingsversion av SL känns lite överkurs. Nu klagar jag inte eftersom jag ändå vill ha de programpaketen.

  • Medlem
  • 2009-08-24 16:33

Jo vore det bästa, har sett varianten från andra tillverkare (microsoft faktiskt har jag för mig) att man vi installationen måste stoppa i en skiva med förra versionen bara för att verifiera att man har en sedan ligger det en full version på nya skivan. Men som sagt vi får se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-24 16:39

Det är nu man känner att man har en gammal dator med G5...kan inte ens köpa ett nytt OS längre. Jaja...den har tjänat i strax 5 år så man får väl anse det som OK. Kan köpa nåns Mac Box Leopard om nån precis köpt den och hellre nu vill ha Snow!

Vad jag kan se finns inte Leopard att köpa längre på Apple Store...

Bevaka tråden