Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-16 14:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kanske de fortsätter sälja Leopard, för PowerPC-användare som av någon anledning fortfarande sitter kvar med Tiger. (Snow Leopard är ju "Intel-only").

Hur har det varit tidigare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 15:29
Ursprungligen av planB:

Hur har det varit tidigare?

Tidigare har alltid det nya operativet ersatt det gamla. Men det finns ju som sagt en chans att dom låter ppc-användare få möjligheten att fortsätta att köpa leopard.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-08-25 19:11

Är det någon som vet om det är en uppgraderings skiva man får för 319Kr eller
är det en TOTAL skiva med allt på ?!

Behöver man alltså först inst. Leopard och SEN Snow-Leopard ?!

Ursprungligen av basic:

Är det någon som vet om det är en uppgraderings skiva man får för 319Kr eller
är det en TOTAL skiva med allt på ?!

Behöver man alltså först inst. Leopard och SEN Snow-Leopard ?!

Denna fråga finns besvarad tidigare i diskussionen.
http://www.99.se/1820772-post652.html

Någon som vet om Spotify kommer att funka?

Enligt denna länk http://snowleopard.wikidot.com/ så står det bara ett frågetecken.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-26 01:34
Ursprungligen av basic:

Är det någon som vet om det är en uppgraderings skiva man får för 319Kr eller
är det en TOTAL skiva med allt på ?!

Behöver man alltså först inst. Leopard och SEN Snow-Leopard ?!

Som varit uppe tidigare, ingen vet säker innan fredag ;)... men eftersom att apple kallar det det en uppdatering för Leopard är det inte otänkbart att det finns något som känner om version 10.5.X är installerat.

... därefter borde man som vanligt kunna välja mellan att antingen "uppdatera" (standard), "radera och installera" eller "arkivera och installera".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 08:38

Najs då slipper jag iaf installera om en burk här hemma från ADC till riktiga. Vågar fortfarande inte gå över helt nu i och med personal.app inte fungerar i SL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 08:56
Ursprungligen av MrCoffee:

... därefter borde man som vanligt kunna välja mellan att antingen "uppdatera" (standard), "radera och installera" eller "arkivera och installera".

Nej, Apple har tagit bort "arkivera och installera" och "radera och installera". Sista ska du kunna komma åt inne ifrån Skivverktyg.
De båda alternativen är inte lika aktuellt längre då det numera funkar fint att uppdatera ett Mac OS X. I Mac OS X barndom var det en annan sak.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 09:45
Ursprungligen av acke:

Nej, Apple har tagit bort "arkivera och installera" och "radera och installera". Sista ska du kunna komma åt inne ifrån Skivverktyg.

Skivverktyg, var?

Har man tagit bort möjligheten att kunna sopa disken ren i samband med installation eller inte?

Ursprungligen av acke:

De båda alternativen är inte lika aktuellt längre då det numera funkar fint att uppdatera ett Mac OS X. I Mac OS X barndom var det en annan sak.

Man kan vilja göra en ren installation av andra skäl

Ursprungligen av planB:

Hur har det varit tidigare?

Tidigare har där nog inte varit några överlappningsperioder. Men å andra sidan, så är det väl länge sen man hade en så klar "gräns", dvs att man lämnar så många användare bakom sig (dvs alla PowerPC-datorer som fortfarande är i bruk).

Men andelen PowerPC-datorer som kan köra Leopard, men som inte redan kör Leopard - den är nog försvinnande liten. Så marknaden för att sälja Leopard är nog försumbar, så vid närmare eftertanke tror jag inte där blir någon officiell överlappningsperiod den här gången heller.

Men Leopard finns ju kvar i lager i butikerna, så där kommer den att säljas parallellt med Snow Leopard ett tag.

  • Medlem
  • 2009-08-20 17:25

Många rykten cirkulerar på nätet nu, men på detta forum finns det väl en del utvecklare också? Eller har jag missuppfattat det då?
Flera säger att 10A432 är "Golden Master". Kan det stämma? För då borde den väl komma ut i butikerna snart?

Jag tvivlar på att Apple kommer att fortsätta att sälja Leopard. I Apples ögon så är PowerPC dött, och om man av någon anledning ännu inte har uppdaterat till Leopard, varför skulle man göra det nu?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-16 16:01
Ursprungligen av ztaafen:

Jag tvivlar på att Apple kommer att fortsätta att sälja Leopard. I Apples ögon så är PowerPC dött, och om man av någon anledning ännu inte har uppdaterat till Leopard, varför skulle man göra det nu?

Att det inte blivit av, bara?

Jag har en MacBook Pro och har inte uppdaterat till Leopard. Tiger har fungerat utmärkt.

Ursprungligen av planB:

Att det inte blivit av, bara?

Jag har en MacBook Pro och har inte uppdaterat till Leopard. Tiger har fungerat utmärkt.

Ja, men Snow Leopard är ju inte något problem för dig eftersom du har en Intel-Mac.

I Apples ögon så är PPC dött, och det finns ingen anledning att fortsätta att stödja det, ens genom att fortsätta sälja gamla produkter.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 20:19

Har någon återställt en Leopard TM backup på Snow Leopard? Hur har det gått med prestanda osv? När jag återställde på Leoparden kändes datorn extremt seg efteråt, är det samma sak med Snow Leopard?
Jag sitter nämligen med en helt ny Snow Leopard install för tillfället och snacka om att den är snabb! Börjar hellre om från början än återställer min TM backup om jag förlorar farten...

Måste man hålla in 6 och 4 varje gång man startar för att hamna i 64-bit mode?

Verkar ju konstigt om det skulle vara GM eller? upplys mig..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 21:06
Ursprungligen av jurassic579:

Måste man hålla in 6 och 4 varje gång man startar för att hamna i 64-bit mode?

Verkar ju konstigt om det skulle vara GM eller? upplys mig..

Haha, va? Var fick du det ifrån?

Så har det alltid varit. Alla seeds startar med 32-bitars kernel, och extensions.

Om man håller ner "6" och "4" under starten ska den ladda 64-bitars istället.

Nu läser jag att Snow Leopard bara bootar med 64-bitarskärnan om man har 64-bits EFI.

Vet någon om man kan kolla vilken man har?

netkas.org SnowLeopard and 64-bit.
Här påstås det bland annat att ingen (!) Macbook kan boota 64-bitars Snow Leopard.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 21:44
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nu läser jag att Snow Leopard bara bootar med 64-bitarskärnan om man har 64-bits EFI.

Vet någon om man kan kolla vilken man har?

Enligt kommentar 21 på sidan du länkade till:

ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi

kör ovanstående i Terminalen.

Min 13" MBP kör en 64bitars EFI men en 32 bitars kernel (sorry jurassic579! ), ska testa att boota med en 64 bitars kernel nu. brb.

Update: Tja, datorn bootade glatt upp med en 64 bitars kernel istället. Märker ingen skillnad alls om jag ska vara ärlig, varför är det inte så här som standard på maskiner som stödjer det?

Senast redigerat 2009-08-16 21:57
Ursprungligen av shandar:

Enligt kommentar 21 på sidan du länkade till:

ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi

kör ovanstående i Terminalen.

Ah, tackar!! Missade kommentarerna.

Jag har EFI64 på min Macbook "late 2007" ser jag nu. Känns bra. Lyckas dock fortfarande inte boota 64-bitars kernel. Kör "Kernel Flags"-tricket i /Library/Preferences/com.apple.Boot.plist.

Okej, då är det väl det här som gör att jag inte köper 10.6.

Citat:

also Apple disabled 64-bit kernel support for any macbooks, even with 64-bit efi.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-16 22:08

Varför har de sådan idioti för sig?

Samma skit med Windowsdrivarna, man får köra msiexec... etc för att installera 64bitdrivrutiner på Macbook.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Okej, då är det väl det här som gör att jag inte köper 10.6.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 22:08
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ah, tackar!! Missade kommentarerna.

Jag har EFI64 på min Macbook "late 2007" ser jag nu. Känns bra. Lyckas dock fortfarande inte boota 64-bitars kernel. Kör "Kernel Flags"-tricket i /Library/Preferences/com.apple.Boot.plist.

Ska testa det strax, just nu höll jag bara ner 6 & 4 när datorn startade. En lustig och antagligen helt orelaterad bieffekt är att jag nu får ytterligare 5 frames per second i Civilization 4! Dessutom startar spelet snabbare

Ursprungligen av shandar:

Ska testa det strax, just nu höll jag bara ner 6 & 4 när datorn startade. En lustig och antagligen helt orelaterad bieffekt är att jag nu får ytterligare 5 frames per second i Civilization 4! Dessutom startar spelet snabbare

Du behöver inte pröva. Den laddar ju redan 64-bitars kernel. 6&4 funkade inte för mig, så det är min dator som inte stödjer det.

Ursprungligen av shandar:

Haha, va? Var fick du det ifrån?

Vad skrattar du åt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 22:36
Ursprungligen av jurassic579:

Vad skrattar du åt?

Ursprungligen av shandar:

Min 13" MBP kör en 64bitars EFI men en 32 bitars kernel (sorry jurassic579! ), ska testa att boota med en 64 bitars kernel nu. brb.

Nu ska jag vara tyst ett tag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 21:01

Nu väntar man bara på en recension av arstechnica.

Förklara gärna.. När den skarpa versionen kommer, ska man hålla nere 64 för att starta i 64-bit? Varför gör den inte det automatiskt?

Bevaka tråden