Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1:a Januari 1970 - ? / Filer kan inte flyttas

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag startar min dator, som vilat och varit utdragen ur väggen i en vecka, och den listar datumet som 1:a Januari 1970 + fel tid så betyder det vaddå...?

Senast redigerat 2003-06-10 20:10

Du måste byte backup-batteriet, lite olika typ beroende på vilken Mac du har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 23:30

Finns fler orsaker än batteriet. Vad har du för dator?

En G4 AGP 450...?

Nu kan jag inte ens dra filer fram och tillbaka - datorn responderar inte ett dugg på det kommandot...

Jag hatar verkligen Mac OS X - jag har inte haft _något annat än problem sedan jag bytte över. Så sjukt mycket störningar och kernel panics att jag funderat på att switcha till PC faktiskt.

Jag fattar bara inte vad det är som händer med min dator just nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jeffery
Jag hatar verkligen Mac OS X - jag har inte haft _något annat än problem sedan jag bytte över. Så sjukt mycket störningar och kernel panics att jag funderat på att switcha till PC faktiskt.

Och jag trodde jag var en tvivlare... OSX har inte precis imponerat på mej hittills. Jag har Linux som alternativväg, men än ska jag jobba vidare på att göra OSX till huvudplattform. Det kommer att ta ett tag, för det mesta gå fortare för mej i OS9.

Men gå över till M$ gör jag inte!

Har en lika dan maskin, rullar på hur bra som helt (kanske lite segt ibland):

PPC G4 450Mhz
768MB pc100/133
20GB
Mac OS X 10.2.6

Hur mycke minne har du?

Just nu 640mb men det har skiftat lite och inte verkat vara bundet till problemen.

Jag blir bara lite trött på allt prat om hur stabilt OS X är och allt. De beskrivningarna låter som ett helt annat operativsystem än det jag kör. Och då är jag ändå noga med att ha de nyaste uppdateringarna och liknande, 10.2.6 t ex.

Det låter som om det kan vara något med internbatteriet i alla fall. Jag hade en kund som upplevde "frysningar" och annat otrevligt (inklusive datum-problemet) med sitt Lagunblåa G3-torn. Efter byte av internbatteriet så mådde den bra.....

Hm - hur byter jag det och vad kostar det etc etc etc?

Ring direkt till Apple support el. till ngn ÅF (t.ex. Macoteket).

PS: Batteriet är ett 3,6 V Litium. DS.

Senast redigerat 2003-06-10 16:09

Okej, jag ska kolla upp det där med batteriet...

Men kan det verkligen göra att jag inte kan dra filer i systemet överhuvudtaget? Det är ju helt sjukt!:mad:

Jag kan alltså, bokstavligt talat, inte dra en fil _någonstans och det gäller även objekt i program också. Vad kan det vara?

(jag hatar hatar hatar os x)

Kan inte el. fär inte?

Brukar man inte försöka nollställa PRAM innan man byter batteriet? Jag har haft datum 1970 ett par gånger (pre-Mac OS X förstås) och nollställt PRAM, ställt in korrekt datum och fortsatt som vanligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-06-10 18:48

Låter mycket troligt att det är det internabatteriet som är paj, kan ge en massa underliga fel då.Hade lite problem själv förut, men jag gjorde en riktig formatering av hårddisken (skriver nollor över den), sen dess har det varit lungt.

  • Medlem
  • 2003-06-10 19:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jeffery
Jag blir bara lite trött på allt prat om hur stabilt OS X är och allt. De beskrivningarna låter som ett helt annat operativsystem än det jag kör. Och då är jag ändå noga med att ha de nyaste uppdateringarna och liknande, 10.2.6 t ex.

Håller med. "So much for the troublefree myth", som någon sammanfattade en lång genomgång av de problem han haft med OS X.

Har själv tröttnat på åbäket och återgått till OS 9. Allt är så mycket snabbare och snyggare där.

Jag har kört MacOS X sedan det kom och har aldrig upplevt några problem förutom att den första versionen var väldigt seg på en BW 300MHz. Jag har också installerat det till två av mina arbetskamrater. De kan absolut inte kallas datorkunniga. Det enda problemet var att lära om vad gäller hanterandet jämfört med OS 9.
Problemet med batteriet(som det ju egentligen ska handla om här) har funnits länge. LC 475:an exempelvis vägrade starta när batteriet var slut. På senare Mac-datorer har jag aldrig haft det problemet. Jag använder också Wintel-datorer och tycker att MacOS X är stabiliteten själv jämförelsevis. Vad använder ni med stora problem era datorer till egentligen? Är det en massa konstiga kosmetikaprogram som ni laddar ner från Internet eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 20:02
Citat:

LC 475:an exempelvis vägrade starta när batteriet var slut.

En del Quadra-modeller samt PM 6100 också! Folk kastade datorerna i tron att logikkorten var trasiga...

Okej, jag vill inte blossa upp en stor OS X vs Världen-debatt här - jag är bara sur för att jag inte kan flytta/dra mina filer nånstans.

Om det inte är batteriet (eller om det är det som orsakar det - säg det plz) - vad kan det då vara som orsakar det här? Jag kan inte jobba här när det är så.

Kosmetikaprogram? Usch då... Inte på min nya fina maskulina 12" iBook.

Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Kosmetikaprogram? Usch då... Inte på min nya fina maskulina 12" iBook.

Med kosmetikaprogram menade jag program som tex får Findern att bete sig eller se ut på ett visst sätt, ger små förändringar i dockans utseende etc men som kan ställa till mycket elände, eftersom dessa program är skrivna av någon som inte kan eller orkar göra programmet helt kompatibelt med operativsystemet.

Det där med 1970-01-01 verkar vara lite "lustigt" i unix-system. Man kan exempelvis i Linux ställa om klockan så att den visar antalet sekunder från ovan nämnda datum (en rå liten feature som jag lärde mig på kursen som systemadmin på RedHat 8). Det är inget sådant som spökar för förste talare i denna tråd? Antagligen inte, men...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-10 22:20

Det spelar inget roll vilken operativsystem man har på hårddisken eller annan data.
För det alltid förr eller senare blir små "skador" på b-tree (biblioteksfilerna) eller någon ett/nolla försvinner (magnetism på skivan blir försvagad). Här gäller att fräscha upp dataspår med att defragmentera hårddisken.

ALLTSÅ: sköt om din hårddisk varje vecka med att checka hårddisken med dessa olika reparationsprogram som finns att tillgå.

Det spelar ingen roll vad du har för datorn. Samt spelar inte roll med Window, Linux eller Mac OS.
Man ska sköta om sina mjukvarudata och ta backup

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 22:38

Kan man inte bara be den synka mot extern tidsserver och ge tusan i att stänga av den???
Skulle tro att datorn blir lite konfys om den skall sätta modifieringsdatum till en senare tidpunkt än skapandedatum och modifieringsdatum är det tidigaste tänkbara den kan hantera...
Kan ge mig tusan på att allt funkar fint om man sätter skapelsedatum till 1jan på allt - men tänker absolut inte prova

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
ALLTSÅ: sköt om din hårddisk varje vecka med att checka hårddisken med dessa olika reparationsprogram som finns att tillgå.

Bullshit. Det är bara windows som ständigt behöver kontrollera hårddisk och sånt. Har ALDRIG haft problem i över ett års användande av OS X på flera datorer eller Linux server som snurrat i ungefär ett och ett halvt år. Checka hårddisk? Bah!

Ciryon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-10 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Bullshit. Det är bara windows som ständigt behöver kontrollera hårddisk och sånt. Har ALDRIG haft problem i över ett års användande av OS X på flera datorer eller Linux server som snurrat i ungefär ett och ett halvt år. Checka hårddisk? Bah!

Ciryon

Det var bra att du säger ifrån, men men läs noga andras inlägg ( eller läser du aldrig ?)

Byt batteri så är det färdigtjafsat sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 00:23

Jeffery > Vilken version av Mac OS X har du? Om du har Mac OS X 10.2, hade du Mac OS X 10.0 eller 10.1 innan och installerade Mac OS X 10.2 över det?
Vad än andra här på forumet säger så kommer jag alltid att hävda att det är bäst att formatera och installera färskt när man ska "uppgradera" ett system. Allt annat är att be om bekymmer.

Ditt extra minne, är det bra minne eller billiga smutsminnen? Brukar vara den största orsaken till kernel panics.

Jaha.
Jag klistrar väl in min fixa-lista igen. Hoppas den är till någon nytta.
Har för mig att just "cachen" (punkt 6) kan vara ett problem vid "drag n' drop", fast det kanske är batteriet. Eller något annat. Vem vet i datorernas värld?

Här är mina tips för att få fart på maskineriet:

1. Säkerhetskopiera dina filer och program.

2. Se till att hårddisken har fin "volymstruktur". Starta om datorn. Håll ned "äpple och S". Släpp när en massa vit text kommer upp mot svart bakgrund. Skriv "fsck -y" och tryck enter. Låt datorn kolla disken. Skriv sen "reboot -n" tryck enter. (inga citationstecken)

Disk Warrior är annars ett kommersiellt program som är bra på att hålla hårddiskar i trim:
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html

3. Reparera privilegier på hårddisken med Skivverktyg (Program/Verktygsprogram). Finns under "Första Hjälpen"-fliken (eller vad den nu heter på svenska...)

Cocktail går också bra att använda till detta:
http://www2.dicom.se/cocktail/index.html

Eller OnyX:
http://www.macupdate.com/info.php/id/11582

4. Kör "MacJanitor" för att göra de "städningar" som finns i Unix.
http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html

Cocktail går också bra att använda till detta:
http://www2.dicom.se/cocktail/index.html

Eller OnyX:
http://www.macupdate.com/info.php/id/11582

5. Testa slänga inställningsfiler för de olika programmen du använder (om det är något/några särskilda som beter sig konstigt). Filerna finns i "Användare/*dittnamn*/Bibliotek/Preferences".

6. Rensa cache med "Jaguar Cache Cleaner".
http://www.northernsoftworks.com/jaguarcachecleaner.html
(längst ned på den bombade sidan)

Cocktail går också bra att använda till detta:
http://www2.dicom.se/cocktail/index.html

Eller OnyX:
http://www.macupdate.com/info.php/id/11582

7.Testa göra ett nytt användarkonto i Systeminställningar (System:Konton)
Använd detta ett tag och se om det funkar bättre.

8. Nollställ NVRAM.
Starta om datorn. Håll ned "äpple,alt (halvt badkar), O och F" (för att komma åt Open Firmware).
Skriv:
"reset_nvram" tryck enter
"set_defaults" tryck enter
"reset_all" tryck enter
(inga citationstecken)
Skriv sen "reboot" eller "exit" (minns inte riktigt) och tryck enter.

Det kan vara en idé att köra PRAM-nollställning i samband med NVRAM- nollställning. Se punkt 9 nedan.

9. Nollställ PRAM.
Direkt när datorn startar/startar om, håll direkt ned "äpple,alt (halvt badkar), P och R" hål ned dessa tills du hört start-plonget ett par gånger. Släpp sedan alla knappar och låt datorn starta upp.

Om man gjort ovanstående så ska det banne mig funka, annars är det nog någon form av fel på hårdvaran.
Kör i så fall Apple Hardware Test. Finns på en CD som följde med datorn.
Visst, det kan ju vara en bugg i OS X också, eller någon tredjeparts hårdvara eller mjukvara som gör att det krockar...

Man måste inte göra allt i exakt ovanstående ordning, men den är ganska bra

Ett annat tips:
Installera INTE 10.2 ovanpå 10.1.
Kör in 10.2 direkt och använd sedan den senaste "Combo" uppdateringen.
Hittas i listan här: http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/

Låter som batteri-fel.
Jag har en iMac som jag fick byta batteri till efter 2-3 år (i vintras). Jag gick runt till ett par datoraffärer (PC) men de hade inga sådana batterier. Till slut hittade jag ett i en fotoaffär. Om det nu är rätt, för efter ca ett halvår verkar det vara slut. Så ett råd är kanske att köpa det från en som kan Mac.

Det lustiga är att om jag startar om datorn, så ställs inte datum till 1 jan 1970, men om datorn varit avstängd ett tag, så gör den det. Laddas batteriet när datorn är igång, eller är det ett "vanligt" batteri?

Senast redigerat 2003-06-11 09:44
Bevaka tråden