Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1:a Januari 1970 - ? / Filer kan inte flyttas

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 09:39

Köp batteri hos Macbutikerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Det spelar inget roll vilken operativsystem man har på hårddisken eller annan data.
För det alltid förr eller senare blir små "skador" på b-tree (biblioteksfilerna) eller någon ett/nolla försvinner (magnetism på skivan blir försvagad). Här gäller att fräscha upp dataspår med att defragmentera hårddisken.

ALLTSÅ: sköt om din hårddisk varje vecka med att checka hårddisken med dessa olika reparationsprogram som finns att tillgå.

Nog för att hårddisken avmagnetiseras med tiden, men jag är extremt skeptisk till att avmagnetiseringstiden är så kort att man måste defragmentera varje vecka (om man inte bor i en transformatorstation, det vill säga). Har du något källmaterial att hänvisa till så att jag kan kolla upp det närmare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 13:15

Egentligen bör man göra lång och tydlig förklaringar så att det inte blir missförstånd.
När det gäller om avmagnetisering så sker det inte på några dagar :), men på flera månader eller mer än ett år kan det ske om man har otur. Det finns inte exakt mått, i mitt fall är det vad jag har hört i många år som tekniker.
Numera är hårddiskar jättelika lagringsstorlekar, det innebär också ju fler dataspår blir nästan oanvända.
Men tekniken går ju framåt och hårddisktillverkarna vet nog om detta problem. Det kanske håller numera flera år än förr ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Jaha.

Har för mig att just "cachen" (punkt 6) kan vara ett problem vid "drag n' drop", fast det kanske är batteriet.

6. Rensa cache med "Jaguar Cache Cleaner".
http://www.northernsoftworks.com/jaguarcachecleaner.html
(längst ned på den bombade sidan)

AHA! Efter jag gjorde det så funkade det att drag-and-drop:a igen. Tack!

Nu kvarstår bara jobbet att förebygga såna problem

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Bullshit. Det är bara windows som ständigt behöver kontrollera hårddisk och sånt. Har ALDRIG haft problem i över ett års användande av OS X på flera datorer eller Linux server som snurrat i ungefär ett och ett halvt år. Checka hårddisk? Bah!

Ciryon

Var inte så snabb att döma ut folks förslag på saker som kan hjälpa.

En kund till mig hade liknande problem med att flytta filer, och program som ständigt krschade. Det visade sig vara norton systemworks som var boven.

Vid ett annat tillfälle och en annan kund så var det en "reparation" av hårddisken som behövdes.

Så bara för att just Du inte har upplevt problemet så kan det faktiskt existera ändå.

Vidga vyerna...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 16:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av D Damlin
Så bara för att just Du inte har upplevt problemet så kan det faktiskt existera ändå.

Vidga vyerna...

Men skall väl dock börja nysta i den ända som verkar mest relevant?
En upplysning var ju datumet och det har ju med klockan att göra och den funktionen finns ju inte ens på hårddisken utan i pram. Ytterligare ett var ju att det uppstod efter att datorn varit avstängd ett tag - och det är ju då batteriet '"håller" pram:en...

Kanske bra att kolla hårddisken ibland - vad vet jag för jag gör det inte heller utan det bara rullar på - men många har ju "kör norton" som något jäkla universalmantra... Förvisso kan det nog lösa vissa problem (även om jag är skeptisk under X) men dom om några borde 'Vidga vyerna...'

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Men skall väl dock börja nysta i den ända som verkar mest relevant?
En upplysning var ju datumet och det har ju med klockan att göra och den funktionen finns ju inte ens på hårddisken utan i pram. Ytterligare ett var ju att det uppstod efter att datorn varit avstängd ett tag - och det är ju då batteriet '"håller" pram:en...

Kanske bra att kolla hårddisken ibland - vad vet jag för jag gör det inte heller utan det bara rullar på - men många har ju "kör norton" som något jäkla universalmantra... Förvisso kan det nog lösa vissa problem (även om jag är skeptisk under X) men dom om några borde 'Vidga vyerna...'

Jeffrey nämnde att han inte kunde flytta filer eller mappar.
Jag antog (möjligtvis felaktigt) att det var det problemet som ciryon syftade på i sitt inlägg.
Därav mitt inlägg.

Dessutom står det även i mitt inlägg vilken typ av problem som det gällde.

Men du kanske inte såg det?

Det borde åtminstone vara ganska klart nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-06-11 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Skriv "fsck -y" och tryck enter. Låt datorn kolla disken. Skriv sen "reboot -n" tryck enter. (inga citationstecken)

Vad gör kommandot "fsck -y" för något?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 17:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel Vad gör kommandot "fsck -y" för något?

man fsck i terminalen:
****
NAME fsck - filesystem consistency check and interactive repair
SYNOPSIS fsck -p [-m mode] fsck [-b block#] [-c level] [-l maxparallel] [-y] [-n] [-m mode] [filesystem] ...
-y Assume a yes response to all questions asked by fsck; this should be used with great caution as this is a free license to continue after essentially unlimited trouble has been encountered.
****
Klart som korvspad

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 17:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av D Damlin
Men du kanske inte såg det?
Det borde åtminstone vara ganska klart nu.

Visst såg jag det, och ovan i "tråden" ser du även vad lösningen var på just d'n'd

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-06-11 18:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
man fsck i terminalen:
****
NAME fsck - filesystem consistency check and interactive repair
SYNOPSIS fsck -p [-m mode] fsck [-b block#] [-c level] [-l maxparallel] [-y] [-n] [-m mode] [filesystem] ...
-y Assume a yes response to all questions asked by fsck; this should be used with great caution as this is a free license to continue after essentially unlimited trouble has been encountered.
****
Klart som korvspad

Jag ångrar nästan att jag frågade!

Bevaka tråden