Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anna Maria:

Eftersom en hårddisk snurrar väldigt fort är det inte svårt att begripa att den kan gå sönder av vibrationer som blir av tvättmaskin eller att någon borrar i lägenheten eller i lägenheten öveanför. De flesta hårddiskar består ju av rörliga delar. Vissa hårddiskar har flera skivor inuti som snurrar väldigt fort, När de kraschar kan de få så svåra skador att de måste öppnas i renrum eller att de inte går att rädda alls... Och om de ska kunna räddas när de har kraschat så så måste datorn stängas av på en gång.
/Maria

Ligger hårddiskarna direkt på betonggolvet, nej, då kanske det inte är speciellt bra...

Både en torktumlare/tvättmaskin av någorlunda modern modell och datorchassi brukar hantera vibrationer helt ok.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-06 21:39
Ursprungligen av Anna Maria:

Eftersom en hårddisk snurrar väldigt fort är det inte svårt att begripa att den kan gå sönder av vibrationer som blir av tvättmaskin eller att någon borrar i lägenheten eller i lägenheten öveanför. De flesta hårddiskar består ju av rörliga delar. Vissa hårddiskar har flera skivor inuti som snurrar väldigt fort, När de kraschar kan de få så svåra skador att de måste öppnas i renrum eller att de inte går att rädda alls... Och om de ska kunna räddas när de har kraschat så så måste datorn stängas av på en gång och inte startas om. Om man startar om datorn när den har kraschat då är hårddisken oftast omöjlig att rädda.
/Maria

Jo jag vet, har öppnat åtskilliga diskar. Det där med renrum är ett försäljningstrick av de stora firmorna, iaf om man ska tro Scott Moulton.

Om grannen borrar i betongväggen ovanför så låter det rejält. Men att dess vibrationer ska fortplanta sig upp genom en våning betong, golv, skrivbord, datorns gummifötter, datorns chassi och in till hårddisken. Njae.

Blir kanske ett par gummifötter extra under dator och Nas i tvättstugan, men inte mer. Men placering ovan på maskinen, eller på ett trägolv bredvid är nog inte superbra. Men i mitt fall står tvättmaskinen löst på en 40cm betongplatta, hos mig är det maskinen som vibrerar, inte huset.

EDIT: Ta höjd = gardera sig för.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-07 08:46

Ju fortare de snurrar desto mindre påverkan av vibrationer. Och numera kan man bestycka NAS med SSD....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-07 08:58
Ursprungligen av PaO:

Allt är relativt behovet. Håller med när det gäller Företagsvärlden där behöver man en rejäl NAS med många diskar eller regelrätt filserver med backup rutiner även offsite. Problemet är ju att när man köper en NAS med flera diskar och den första pajar så bör man ju byta alla på sikt. För privata semesterbilder tycker jag nog backup på NAS utanför huset går före Raid. Det man bör fundera över om olyckan är framme hur lång tid tar det innan man kommer åt informationen

Företagsvärlden? Här är vi ju en samling nördar...
Sista meningen håller jag med om kan tillhöra företagsvärlden, där tid är pengar.
Jag har bytt två diskar på min 8disks NAS sedan den var ny (över 5 år gammal), inte byter jag alla bara för det (inte ens på företaget). Ett bra tillfälle att byta till lite större disk samtidigt

Ursprungligen av kenjon:

Ju fortare de snurrar desto mindre påverkan av vibrationer. Och numera kan man bestycka NAS med SSD....

Det verkar ologiskt. Hårddiskar höll mycket längre förr. De snurrade inte så fort då. Jag har en pentium 400 med Windows 98. Den funkar fortfarande. Den använder jag bara för att spela gamla Windows spel på.

Dessutom har jag hjälpt en som håller på med dataräddning och han säger att hårddiakar som inte är SSD kan gå sönder lätt av vibrationer. De flesta hårddiskar som jag har i mina datorer är inte SSD... Vad min Nas har för hårddiskar vet jag inte... Men jag vet att allt som jag lagrar på nasen kopieras till den andra hårddisken i nasen. När nasen är på väg att krascha eller är överbelastad på nåt sätt så blinkar den rött. Den gjorde det när jag installerade Linux Mint Sarah KDE så jag var tvungen att byta till Linux Mint Sarah Mate. Men nu har jag bytt till Linux Mint Sonya Mate. När nasen krschar då lämnar jag in den till någon som håller på med dataräddning så får han sätta i en ny disk i nasen.

Jag lagrar data på Blu-ray skivor och DVD-R skivor också. Delkin Devices archival Gold.

Den appelpryl jag har är Ipad pro. Min nästa dator blir en Mac.
/Maria

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-07 15:21
Ursprungligen av Anna Maria:

När nasen krschar då lämnar jag in den till någon som håller på med dataräddning så får han sätta i en ny disk i nasen.

För mig känns det som du använder NASen "fel" ?

För det första, fördelen med en NAS (som jag använder den) är att om en disk kraschar så kan jag på två minuter ta ut den och sätta i en ny, inget hokus pokus i det.

För det andra, om du måste lämna in den för data recovery, så har du inte nog med backuper. Essentiell data som man inte kan tänka sig förlora måste finnas på fler en ett ställe. Det är mycket billigare än att lämna in diskar för data recovery som inte alla gånger lyckas.

Ursprungligen av andas:

För mig känns det som du använder NASen "fel" ?

För det första, fördelen med en NAS (som jag använder den) är att om en disk kraschar så kan jag på två minuter ta ut den och sätta i en ny, inget hokus pokus i det.

För det andra, om du måste lämna in den för data recovery, så har du inte nog med backuper. Essentiell data som man inte kan tänka sig förlora måste finnas på fler en ett ställe. Det är mycket billigare än att lämna in diskar för data recovery som inte alla gånger lyckas.

Eftersom jag inte vet hur man gör och ingen annan heller i min bekantskapskrets så är det bäst att lämna in den så att inte båda hårddiskarna skadas i ett försök att ta bort den ena och sätta dit en ny. Jag lagrar datafiler på Blu-ray, DVD-R och på google drive också. Icloud har alldeles för lite utrymme...

Man ska inte ha bankfack numera påstår de flesta banker... Jag var tvungen att ta hem alla mina skivor som jag hade i bankfack. De skulle sluta med bankfask på den banken,,, Det finns inga bankfack att hyra på nån annan bank i Stockholm. Jag har frågat.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Eftersom jag inte vet hur man gör...

Tror att många kunniga här kan hjälpa dig

Som tidigare nämnt så är hela poängen med en NAS att kunna byta ut trasiga diskar utan att en hel partion ska gå förlorad. Utan att veta vad du har för NAS så finns det bra konsumentprodukter från tex Synology eller Qnap. Själv körde jag med RAID5 på en Synology-NAS och när en disk dog så tändes en röd lampa, sedan var det bara att plugga ur den trasiga disken och plugga in den nya, resten skötte min NAS.

Det tillsammans med att ta backup på din NAS till molnet kanske kan vara ett alternativ. Där finns val sås som backblaze etc.

Jag nöjer mig med lokal lagring (tex min dator), sedan NAS och sen backup på NAS:en till molnet.

Jag har lagrat så mycket på google drive att det är fullt,,,
Jag har lagrat email på sverige.nu också. Där är det också fullt.
/Maria

Ursprungligen av reboot81:

Det har jag inte hört talas om tidigare. Ska nu i höst installera Nas+dator 1m från torktumlare som står på betongplatta. Har du mer info på ämnet, eller var du hört detta så är jag intresserad av att få veta mer. Högst intresserad.

Endast att ta i beaktande om din tvättmaskin beter sig så här (utan sten i):

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-07 20:07
Ursprungligen av Anna Maria:


Jag har lagrat email på sverige.nu också. Där är det också fullt.
/Maria

Ja det förstår jag.
sverige.nu /mail:

Citat:

E-postkontot är 1 mb.

Åter till ämnet om NAS-enheter, tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-08 00:35
Ursprungligen av Anna Maria:

Det verkar ologiskt. Hårddiskar höll mycket längre förr. De snurrade inte så fort då. Jag har en pentium 400 med Windows 98. Den funkar fortfarande. Den använder jag bara för att spela gamla Windows spel på.

.....
/Maria

Hårddiskar går inte ofta sönder för att man utsätter dem för vibrationer, det är andra saker som pajar. Typ elektronikkortet eller lager. Att en snabbare snurrande disk kräver bättre lager är logiskt, att den skulle vara känsligare för yttre vibrationer är inte logiskt

Har du en NAS och en disk pajar, är det bara att byta den disken. Inget behöver "räddas" (om du kör med RAID 5, vilket kräver minst tre diskar). Så att lämna in den låter som slöseri med pengar. De flesta NASar idag har hotswap, så du behöver inte ens slå av den, bara att byta disken. Se inlägg #1589 igen.

Senast redigerat 2017-08-08 00:45
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-08 13:38

Att ha en off-site backup av allt är givetvis viktigt, men det tar lång tid att återställa data. Jag vet inte om du faktiskt gör dataåterskapning när du lämnar in NAS:en för diskbyte eller om de bara sätter i en ny åt dig och sedan så fixar NASen resten, vilket inte borde vara vidare dyrt med tanke på hur lite jobb det är.

Men jag tycker nog att du ska se till att ha en backup av NAS:en hemma om du har viktig information på den. Tex en USB disk som kontinuerligt tar backup av informationen på din NAS. På så sätt så minimerar du risken för att bli av med viktig data på grund av totalt HD-haveri i NAS:en. En lokal extra disk hjälper däremot inte mot brand eller stöld. Då är tex backblaze bättre som @barbapappa_86 förslog.

Ursprungligen av andas:

Att ha en off-site backup av allt är givetvis viktigt, men det tar lång tid att återställa data. Jag vet inte om du faktiskt gör dataåterskapning när du lämnar in NAS:en för diskbyte eller om de bara sätter i en ny åt dig och sedan så fixar NASen resten, vilket inte borde vara vidare dyrt med tanke på hur lite jobb det är.

Men jag tycker nog att du ska se till att ha en backup av NAS:en hemma om du har viktig information på den. Tex en USB disk som kontinuerligt tar backup av informationen på din NAS. På så sätt så minimerar du risken för att bli av med viktig data på grund av totalt HD-haveri i NAS:en. En lokal extra disk hjälper däremot inte mot brand eller stöld. Då är tex backblaze bättre som @barbapappa_86 förslog.

Du menar att jag ska kopiera allt på nasen till ett USB-minne? Usb-minnen är ganska svåra att sätta ettiketter på eller att skriva en bra innehållsförteckning på... Det får plats lite mera på en Blu-ray... Jag menar när man ska skriva vad som finns på den.
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-10 17:47
Ursprungligen av Anna Maria:

Du menar att jag ska kopiera allt på nasen till ett USB-minne? Usb-minnen är ganska svåra att sätta ettiketter på eller att skriva en bra innehållsförteckning på... Det får plats lite mera på en Blu-ray... Jag menar när man ska skriva vad som finns på den.
/Maria

Han syftar på en USB-disk, dvs en hårddisk som är USB ansluten.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-11 09:55
Ursprungligen av reboot81:

Han syftar på en USB-disk, dvs en hårddisk som är USB ansluten.

Precis, den kan vara ansluten konstant (beroende på NAS) och ta backup (dagligen/timmesvis/veckovis), med eller utan journalföring.

På så sätt har du all information lite bättre säkrad än om det bara ligger på NAS:en.

Ursprungligen av reboot81:

Han syftar på en USB-disk, dvs en hårddisk som är USB ansluten.

Då är min Nas bättre för allt som jag kopierar på Nasen kopieras till den andra delen av Nasen... Och när Nasen blinkar rött då är en av hårddiskarna trasiga . Då lämnar jag in Nasen till en som håller på med hårddiskräddning.

Men ibland kan det vara falskt alarm också... Jag installerade en version av Linux Mint KDE och då funkade inte Nasen. När jag tittade på den så blinkade den rött. Jag installerade Linux Mint mate istället och nu funkar nasen som den ska. Det är bara det att den är nästan full...
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Då är min Nas bättre för allt som jag kopierar på Nasen kopieras till den andra delen av Nasen... Och när Nasen blinkar rött då är en av hårddiskarna trasiga . Då lämnar jag in Nasen till en som håller på med hårddiskräddning.

Men ibland kan det vara falskt alarm också... Jag installerade en version av Linux Mint KDE och då funkade inte Nasen. När jag tittade på den så blinkade den rött. Jag installerade Linux Mint mate istället och nu funkar nasen som den ska. Det är bara det att den är nästan full...
/Maria

Jag har inte förstått vad olika Linux-distributioner har med NAS att göra?
En NAS är ju en egen enhet och därmed kvittar det totalt vad du har för operativsystem på dina datorer.

Hur blandar du in dem?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-13 19:21
Ursprungligen av Anna Maria:

Då är min Nas bättre för allt som jag kopierar på Nasen kopieras till den andra delen av Nasen... Och när Nasen blinkar rött då är en av hårddiskarna trasiga. Då lämnar jag in Nasen till en som håller på med hårddiskräddning.

Men ibland kan det vara falskt alarm också... Jag installerade en version av Linux Mint KDE och då funkade inte Nasen. När jag tittade på den så blinkade den rött. Jag installerade Linux Mint mate istället och nu funkar nasen som den ska. Det är bara det att den är nästan full...
/Maria

Har du förstått vad vi andra gör med våra Nas:ar? Vi kör lämplig form av RAID, tex RAID5. Går en disk sönder så plockar vi ut disken, stoppar i en ny och fortsätter som om inget hade hänt. Somliga enheter kräver att man loggar in och klickar på restore, men det här är inget som du behöver anlita någon för. Det handlar inte om hårddiskräddning. Sådan går loss på femsiffriga belopp och är helt onödiga om man bara ser till att ha rutiner för säkerhetskopiering.

Vad har du för Nas?

Ursprungligen av reboot81:

...Vad har du för Nas?

Det låter som hon har en tvådiskars i Raid1...

Jag har en fljdfråga på reeboot81's fråga: vad använder du för hårddiskar i din NAS o hur ofta har du egentligen lämnat in din nas på "hårddiskräddning"??

Ursprungligen av Mymac4ever:

...vad använder du för hårddiskar i din NAS...

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag kör med WD Red. Tycker de fungerar bra

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag kör med WD Red. Tycker de fungerar bra

Samma här

Nu vet jag inte om jag svarar rätt person ... Det var svårt att klicka på vissa av inläggen... Det enda jag vet nu är att min Nas heter Seagate och att det är två hårddiskar i den... Jag har lådan som nasen kom i i förrådet...

Orsaken till att den blinkade rött var att det var fel Linuxversion... Nu när jag har bytt Linuxversion så funkar den som den ska...

Jag vet att en del tycker att det verkar konstigt men vissa saker måste man uppleva själv för att förstå... Sen spelar det ingen roll om den som har nasen är datatekniker eller annat. Jag är bara en "vanlig" användare... Men jag kan en del saker som vissa vanliga användare och t.e.x. datatekniker inte har någon aning om...

En gång när jag skrev av en fil i pascal så ändrades setupen... Det tyckte många datakunniga som jag berättade det för var konstigt.... proppen gick också... Då var det bara att ta datorn och åka in med den till databutiken Descartes. Det hjälpte mej att konfigurera om datorn... Load setup defaults fanns inte på den datorn. En Pentium 400 med Windows 98 tror jag det var. Det kanske var min första dator en 386 som jag hade Windows 3.1 på. Jag kommer inte ihåg nu.
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-14 13:44
Ursprungligen av Anna Maria:

Nu vet jag inte om jag svarar rätt person ... Det var svårt att klicka på vissa av inläggen... Det enda jag vet nu är att min Nas heter Seagate och att det är två hårddiskar i den... Jag har lådan som nasen kom i i förrådet...

Orsaken till att den blinkade rött var att det var fel Linuxversion... Nu när jag har bytt Linuxversion så funkar den som den ska...
...

Seagate Nasar kör NAS OS 4, en linuxvariant. Men det är inte Mint. Och den har inget att göra med vad du kör på din dator. Nasen pratar vanliga protokoll NFS/AFP etc, vilka samtliga linuxdistar stödjer. Att du fick byta på din dator har inget med Nasen att göra.

Om jag inte minns fel så betyder en blinkande röd lampa på en Seagate att den inte har kontakt med nätverket.

Jag misstänker att någon lurar dig, för du har inte köpt hårddiskräddning och du har antagligen inte haft en trasig hårddisk från första början.

Om LED signaler på Seagate Nas
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/F...

Nån som vet hur man uppdaterar Plex media server på nasen(Qnap) till den version som anges i själva servern(inte den som finns i App center).

Jag kan ladda ner uppdateringen men jag har ingen aning om vart den hamnar eller hur jag installerar den

Ursprungligen av Mymac4ever:

Nån som vet hur man uppdaterar Plex media server på nasen(Qnap) till den version som anges i själva servern(inte den som finns i App center).

Jag kan ladda ner uppdateringen men jag har ingen aning om vart den hamnar eller hur jag installerar den

Hittar du filen via File Station?

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-01-09 14:31
Ursprungligen av Mymac4ever:

Nån som vet hur man uppdaterar Plex media server på nasen(Qnap) till den version som anges i själva servern(inte den som finns i App center).

Jag kan ladda ner uppdateringen men jag har ingen aning om vart den hamnar eller hur jag installerar den

Default så bör väl den nedladdade filen hamna i mappen "Downloads" och om du sen går in i App Center på Qnap:n finns det en plus-symbol i övre hörnet på fönstret för "Install manually". Browsa till filen där och klicka install.

Vipps så är det uppgraderat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-10 18:55

Vad har folk för diskar i sina NAS? Har en Drobo S själv m fem diskar i varav en just gav upp. Sett speciella NAS diskar men står ofta att de är gjorda för non-stop drift, hos mig går diskarna ner i power-save iaf en 3-4ggr/dygn. Den som dog var en 1TB Seagate HD103UJ från oktober 2009.

Bevaka tråden