Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd iPhone som 3G-dongel!

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-27 23:58

Någon teknikkunnig som vet om man kan använda sin iphone 3g som turbo3g-dongel för att komma åt internet med datorn. Så slipper man den här keffa extradongeln från 3...

Edit:
Man kan göra det. En manual finns här (inlägg 44 på sidan 2 senare i den här tråden:
99.se - Visa inlägg - Använd iPhone som 3G-dongel!

Baron, admin

Nej, troligtvis inte. Generation 1 gick det inte med och man har inte sagt något om det nu heller.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-28 00:35
Ursprungligen av phindus:

Nej, troligtvis inte. Generation 1 gick det inte med och man har inte sagt något om det nu heller.

VA! Funkade inte G1 som 3G-dongel!!!!!! Vad fasen kan DET ha berott på!?

Ursprungligen av Spooky:

VA! Funkade inte G1 som 3G-dongel!!!!!! Vad fasen kan DET ha berott på!?

He, he, he, he

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-28 00:38

Skämt å sido som frukthandlar'n sa'. Frågan är jättebra och jag är väldigt nyfiken på ett BRA svar. Går det eller går det inte... och då menar jag den iPhone som har 3G inbyggt? *hint, hint*

Ursprungligen av Spooky:

Skämt å sido som frukthandlar'n sa'. Frågan är jättebra och jag är väldigt nyfiken på ett BRA svar. Går det eller går det inte... och då menar jag den iPhone som har 3G inbyggt? *hint, hint*

Kötthandlaren ska det väl vara?

Och jag är också intresserad av möjligheten att ha iPhone 3G som dongle. Men så är det ju det där med begränsningarna. Telia t.ex tillåter upp till 5gb på maxhastighet, sen sänker de hastigheten till 30kbps. Så inte ladda ner film med iPhone som dongle! Då blir resten av månaden dyr!

Det ska tydligen gå med lite haxx (provade aldrig själv på min);

Feature: Use Your iPhone's Internet Connection On Your Laptop

3G till sin laptop (Macintosh åtminstonde) genom iPhone 3G känns ju som en given funktion. Annars är det ju nästan skräp. (Ska köpa en oavsett men ändå.)

Ursprungligen av eurodanzisch:

Det ska tydligen gå med lite haxx (provade aldrig själv på min);

Feature: Use Your iPhone's Internet Connection On Your Laptop

3G till sin laptop (Macintosh åtminstonde) genom iPhone 3G känns ju som en given funktion. Annars är det ju nästan skräp. (Ska köpa en oavsett men ändå.)

Funkar det så är det ju nice! Men det borde ju finnas i iPhone från början. Det borde ju i så fall innebära att om jag
- har en dataplan till mitt iPhone-abonnemang från t.ex Telia och
- befinner mig inom HomeRun-avstånd
borde jag, genom att göra enligt ovan, kunna surfa via wlan på min macbook utan att ha något mobilt bredbandsabonnemang utöver iPhoneavtalet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-30 09:41
Ursprungligen av henkebarn:

Funkar det så är det ju nice! Men det borde ju finnas i iPhone från början. Det borde ju i så fall innebära att om jag
- har en dataplan till mitt iPhone-abonnemang från t.ex Telia och
- befinner mig inom HomeRun-avstånd
borde jag, genom att göra enligt ovan, kunna surfa via wlan på min macbook utan att ha något mobilt bredbandsabonnemang utöver iPhoneavtalet?

Du kan väl surfa på homerun med macbooken istället?

Ursprungligen av bolle:

Du kan väl surfa på homerun med macbooken istället?

Ja, om jag har abonnemang för det, vilket kostar ytterliggare 199:- i månaden och kräver en dongle då man inte är i wlan-zon. Det är ju därför man vill ha iPhone - som kan ge 3G då man inte är i en wlan-zon - som "dongle".

Alltså, vad jag vill ha är möjlighet att nyttja abonnemanget jag kommer teckna för fastpris på datatrafik till min iphone med min macbook. Hänger du med?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-30 11:55
Ursprungligen av henkebarn:

Ja, om jag har abonnemang för det, vilket kostar ytterliggare 199:- i månaden och kräver en dongle då man inte är i wlan-zon. Det är ju därför man vill ha iPhone - som kan ge 3G då man inte är i en wlan-zon - som "dongle".

Alltså, vad jag vill ha är möjlighet att nyttja abonnemanget jag kommer teckna för fastpris på datatrafik till min iphone med min macbook. Hänger du med?

Jo, men på ditt inlägg som jag citerade verkade det som om du ville surfa på homerun med din macbook genom iphonen, vilket ju är onödigt. Jag förstår om man vill kunna använda iphonen som 3G-modem

Edit: Eller är det bara ett missförstånd över var homerun betyder? Är inte homerun telias wlan-nät?

Senast redigerat 2008-06-30 12:06
Ursprungligen av bolle:

Jo, men på ditt inlägg som jag citerade verkade det som om du ville surfa på homerun med din macbook genom iphonen, vilket ju är onödigt. Jag förstår om man vill kunna använda iphonen som 3G-modem

Edit: Eller är det bara ett missförstånd över var homerun betyder? Är inte homerun telias wlan-nät?

Jo, men för att jag ska kunna surfa över HomeRun med min Macbook måste jag ha ett abonnemang för det. Har jag då redan ett abonnemang för detta till min iPhone och kan använda det till MacBooken känns det väl onödigt att teckna ytterliggare ett abonnemang för 200:-/mån?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-30 12:31
Ursprungligen av henkebarn:

Jo, men för att jag ska kunna surfa över HomeRun med min Macbook måste jag ha ett abonnemang för det. Har jag då redan ett abonnemang för detta till min iPhone och kan använda det till MacBooken känns det väl onödigt att teckna ytterliggare ett abonnemang för 200:-/mån?

Ja, frågan är om man kommer att kunna utnyttja homerunuppgifterna till sin mac. Jag hoppas verkligen att man kan det. Det lär väl bero på hur de löser det med inloggning osv.

Ok, det jag menade var så klart att man inte kunde använda Gen 1 som modem eller brygga till internet, varken via BT eller USB. Inget tyder på att man kommer att kunna göra det med denna heller, utan extra program (hur man nu skall lyckas med det iom att bakgrundsprocesser inte får köras).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 09:10

Är ju annars bara att skaffa ett tvillingkort till abonnemanget och skaffa en USB-dongel... eller använder den man redan har.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 07:44
Ursprungligen av Trineo:

Är ju annars bara att skaffa ett tvillingkort till abonnemanget och skaffa en USB-dongel... eller använder den man redan har.

Det är det många inte vill ha.

Men för att återkomma till frågan så ska nog tricket med att använda iPhone som dongle fungera om programmen uppdateras till den nya firmware versionen. Eftersom man kommer behöva en jailbreakad telefon för det så är det nog inga problem med att använda egna program i bakgrunden.

Kanske bygger Apple in den funktionen i kommande firmware.

//Rob

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-30 12:30

Wlan-nätet borde du få tillgång till via användarnamn/lösenord oberoende om det är din macbook eller iphone som ansluter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 12:50

Homerun är ett separat system med egna inloggningsuppgifter, så jag har svårt att se hur de skulle kunna sätta det till att enbart tillåta inloggning från en iPhone och inte från en dator.

Om det fungerar fint även med sin laptop så är ju ändå Telias erbjudande rätt fint tycker jag. Dock så har jag ingen ordentlig uppfattning om hur utbrett Homerun är i Sverige och särskilt Stockholm.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-30 13:12
Ursprungligen av monophonic:

Om det fungerar fint även med sin laptop så är ju ändå Telias erbjudande rätt fint tycker jag. Dock så har jag ingen ordentlig uppfattning om hur utbrett Homerun är i Sverige och särskilt Stockholm.

Kolla telias täckningskarta Telia.se - Tckningskarta HomeRun

Ursprungligen av monophonic:

Om det fungerar fint även med sin laptop så är ju ändå Telias erbjudande rätt fint tycker jag.

Jag frågade i butiken och tydligen kunde man inte göra det. I så fall skulle man behöva stoppa in SIM-kortet i datorn. Inte för att jag fattade riktigt, men så sa Telia-killen i alla fall.

Jättesynd i så fall, för det är ju just en sådan detalj som kan göra skillnaden mellan om jag tycker att det är ett bra eller dåligt abonnemang.

Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Jag frågade i butiken och tydligen kunde man inte göra det. I så fall skulle man behöva stoppa in SIM-kortet i datorn. Inte för att jag fattade riktigt, men så sa Telia-killen i alla fall.

Jättesynd i så fall, för det är ju just en sådan detalj som kan göra skillnaden mellan om jag tycker att det är ett bra eller dåligt abonnemang.

Jo, men det är ju det som ändå är ok. Har man ett mobilt 3G modem så kan man ju ta ut SIM-kortet ur iPhonen och stoppa in det i modemet.

Ursprungligen av phindus:

Jo, men det är ju det som ändå är ok. Har man ett mobilt 3G modem så kan man ju ta ut SIM-kortet ur iPhonen och stoppa in det i modemet.

Alldeles för mycket pill för min smak.

Är man i en Wifi-zon, så plockar man bara upp datorn och kör.

Om man behöver stänga av sin telefon, plocka ut SIM-kort och inte kan ringa under tiden, så är det en kass och otidsenlig tjänst.

Sen vi lämnade 1900-talet vill jag aldrig nånsin mer behöva yttra meningen "Nä, det gick inte att ringa mig igår eftermiddag för jag satt och surfade"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 13:12

Just i stockholm (innerstan) så är det hyffsat utbrett, finns på många ställen. Däremot är det värre utåt landet, men det säger sig väl ganska självt att man lär inte hitta en hotspot i skogen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-09 10:21

Största anledningen till att jag vill använda iphonen som dongle är att jag vill kunna läsa och skriva mail inklusive bifogade filer från sommarstugan. Plan b kan ju vara att maila fram och tillbaka med bara iphonen och ladda över bilagor till datorn via usb. Någon som vet om det funkar (det måste det väl göra)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-09 15:28
Ursprungligen av Simbup:

Största anledningen till att jag vill använda iphonen som dongle är att jag vill kunna läsa och skriva mail inklusive bifogade filer från sommarstugan. Plan b kan ju vara att maila fram och tillbaka med bara iphonen och ladda över bilagor till datorn via usb. Någon som vet om det funkar (det måste det väl göra)?

Näh, jag tror inte du kan göra något via USB förrutom laddning och koppling till iTunes.
Däremot kan du flytta filer via SSH och WLAN (om du kommer åt SSH på 3G-modellen).

Ursprungligen av kenjon:

Näh, jag tror inte du kan göra något via USB förrutom laddning och koppling till iTunes.
Däremot kan du flytta filer via SSH och WLAN (om du kommer åt SSH på 3G-modellen).

Fast när man synkar så borde ju dokumenten följa med in till datorn (förutsatt att man synkar mail)? Har aldrig testat så jag vet inte med säkerhet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-09 15:34
Ursprungligen av phindus:

Fast när man synkar så borde ju dokumenten följa med in till datorn (förutsatt att man synkar mail)? Har aldrig testat så jag vet inte med säkerhet.

Det du har kryssat för i iTunes följer med, men det var väl inte det du undrade över?

Ursprungligen av kenjon:

Det du har kryssat för i iTunes följer med, men det var väl inte det du undrade över?

Tanken var att Simbup skulle skriva mail och ta emot mail via sin iPhone men sedan undrade han om bilagorna som han får till mailen (på iPhonen) går att laddas över via USB. Min tanke var att om man har satt upp att synka mail i iTunes så följer de mailen man mottagit i iPhonen med in på datorn och då även bilagorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 15:45

Varför inte bara ta ned mailet även i datorn? Har man pushmail så tas den ned i vilken dator man vill.

Bevaka tråden