Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SETI

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett mer jordnära projekt är att hjälpa forskare att förstå hur proteiner fungerar.
folding@home

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-05-03 14:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
[QB
I länken som jag angav som källa kan du läsa att samtliga demonstrationer (inkluderat SETI) var minst dubbelt så snabba som dom snabbaste PIIIor man kunde få tag i sensommaren 1999. Det är alltså inte frågan om några PII/500.[/QB]

Helt rätt, skrivfel av mig. PIII:or är vad jag menade. G4:an var ju konkurrent till dessa, och G3:an mot PII:orna.

Andra kan hävda precis vad de vill. Jag går till källorna. Apple har inte sagt att de har en AltiVec-optimerad klient (men de sa att den vore ideallisk att Altivec-optimera) och S@H-folk har alltid sagt att optimeringar för oilka plattformar inte förekommer. Jag litar på dessa.. Och _ser_ man på Apples demo på Sybold99 så _ser_ man att den är lika snabb som den publika klienten är. Ingen magi någonstans. Analogt är PCn lika långsam som man kunde förvänta sig.

I presentationen så säger han "... it takes 6 hours to, uh, data process on the G4 what takes 25 hours on a Pentium III" när han jämför SETI-klienten på G4 och Pentium III.

Dvs han påstår faktiskt att G4an är mer än 4ggr så snabb, trots att han jämför 500Mhz G4 med 600MHz Pentium III. Får du det hela att gå ihop?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-03 22:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MACaron:
Ett mer jordnära projekt är att hjälpa forskare att förstå hur proteiner fungerar.
folding@home

Ellerhur, skit i utomjordningar...bättre att hjälpa till och försöka bota sjukdomar...eller är det bara jag som inte är tillräckligt nördig?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-05-03 22:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Dvs han påstår faktiskt att G4an är mer än 4ggr så snabb, trots att han jämför 500Mhz G4 med 600MHz Pentium III. Får du det hela att gå ihop?

Det går ihop på det viset att en PIII/600 inte alls tuggar data så långsamt som han påstod. Det gör den om den är dåligt inställd eller man kör andra program samtidigt. Det finns en inställning i Windows-klienten som gör att man kan köra den även med andra program igång. Tack vare multitasking gör det inte så mycket för resten av datorn, men det ger skitdåliga resultat i S@H. Ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle få för sig att göra samm sak i Classic Mac OS (fast jag kör S@H på nice 19 i OSX) varpå den funktionen inte hittade till Mac-klienten, som alltså bara tuggar data när datorn inte pysslar med annat.

Min fars PII/400 gör ett paket i v3 av klienten på ca 24 h, så det finns ingen suck i helvetet att en bra konfigurerad PIII/600 skulle köra v.2 av klienten på längre tid.

PS.. min egen iMac/233 tuggar ett paket på 20 h i OSX. G3:an regerar fett över PII.

Bevaka tråden