Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign pdf med PMS och frläggning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla

Jag har ett problem med indesign/Distiller när jag gör en pdf av en sida med en dekorfärg och en friläggning ( lagermask) på så försvinner bilden i dekorfärgen när jag förhandsvisar övertryck i acrobat.

Det känns ju logiskt att det gör det när Indesign vill platta till en dekorfärg och göra den till cmyk.

Är det någon annan som har eller har haft samma problem och hur löste ni det isåfall?

Jag bifogar en bild på mitt problem. Den vänstra fyrkanten är dekor och den högra är CMYK (utom ramen på boxen)

Tack på förhand

Senast redigerat 2008-07-04 10:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 07:58

Om du gör en lagermask i Photoshop så använder du ju genomskinlighet.

Genomskinlighet och dekorfärger går inte ihop.

Om du istället gör en urklippsbana på bilden så fungerar det om inga genomskinligheter finns med.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Om du gör en lagermask i Photoshop så använder du ju genomskinlighet.

Genomskinlighet och dekorfärger går inte ihop.

Om du istället gör en urklippsbana på bilden så fungerar det om inga genomskinligheter finns med.

Janne

Hej,

ja det funkar jätte bra att köra med bana. Men tänk dig att du har ett jätte spretigt hår då blir det inte lika snyggt med bana, så helst så skulle jag vilja ha det med genomskinlighet.
Det är också så att om man slår på "förhandsvisa övertryck" i acrobaten när man fått ut pdfen så ser det rätt ut.

tack för ditt svar

I så fall får du byta bakgrund till en cmyk-blandning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 09:45

Om du verkligen ska trycka med dekorfärg så får man göra en del manuella tricks för att få till det så att du får ett hål där bilden ska ligga och sen köra ut det som två olika PDF-filer. Tryckeriet får sen slå ihop dessa när de gör sin plåt.

Ska det fyrfärgtryckas så finns det ju ingen anledning att hålla på med dekorfärger i dokumentet.

Janne

1
Bevaka tråden