Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Editor till JV-1010?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte mig en begagnad JV-1010:a häromdan, tyvärr fick jag inte med CD-skivan med SounDiver-editorn. Finns det någon annan editor som går att använda och som går att få tag på till ett överkomligt pris? Midiquest från Soundquest verkar ju kompetent men kostar ungefär lika mycket som jag gav för synthen.

Jag har kollat sourceforge.net efter gratisvarianter och hittade JSynthLib men jag har inte lyckats använda det ännu åtminstone. Dessutom har det inte stöd för just 1010:an, men jag tänkte chansa och se vad som händer (http://www.99.se/vrig-mjukvara/112581-gpl-syntheditor-bibliotikarie-jsynthlib.html).

Jag skickade ett mail till Roland också för att se om det går att få tag på en ny skiva, men det känns lite som att greppa efter ett halmstrå.

Nu har jag inte lyckats få någon klarhet i om SoundDiver-versionen på skivan går att köra i Windows XP. Men om det är så och någon har en OEM-skiva till Roland JV-1010 (eller XP-30, det är tydligen samma skiva) liggandes i nåt hörn kan jag tänka mig att köpa den till ett timligt pris.

Är några år sedan jag ens såg min SoundDiver-skiva men jag har för mig att det inte finns något XP-stöd. Åtminstone inte för den versionen man fick med från Roland.

Ok, var rädd för det. Jaja, om ingen känner till någon annan editor får den väl duga som preset-synth tills pengarna räcker till något vettigare och mer live-vänligt...

Största problemet med JV-1010:an enligt mig, är att presetarna är indränkta i fula (katastrofala) reverb. Det ska vad jag fattat det som gå att redigera och spara ändringar, men går det bara med editor? Ljudmodulen är ganska värdelös annars, och det är därför jag inte använder min.

Jag har faktiskt skivan liggandes någonstans, men har aldrig testat om den fungerar i xp. Varför skulle den inte fungera, egentligen? Det brukar ju gå att komma runt problemet med gamla program och xp genom att böka lite?

Hejsan !

Jag har skivan men håller på att flytta , så det kan ta ett tag att hitta den .

Har för mig att jag kört den på XP Home men är inte säker.

edit: nepp det var Win 2000 på den datorn.

Senast redigerat 2008-07-05 22:48

Jag har skivan hemma och så vitt jag vet funkar den fin-fint på XP.

Dock är jag inte hemma förrän nästa veckan, men jag kollar om jag hittar skivan när jag kommer hem.

Det låter ju bra! Nu återstår bara att se vem som hittar den först ;). Kan påpeka att det inte är någon direkt brådska för min del. Jag flyttade själv förra lördagen och borde packa upp saker och fixa i lägenheten istället för att leka med mina synthar. Egentligen alltså.

Ni kan väl skicka ett PM när ni kommit på vad ni vill ha betalt om ni hittar skivan. Jag är inte beredd att lägga någon astronomisk summa, men låt mig veta vad ni tänker så får vi se.

Jag kommer nog aldrig upphöra att förundras över hur effektivt det här forumet är

/Björn

1
Bevaka tråden