Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera MP3'or till podcasts?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 22:53

Min rubrik kanske låter lite märklig men jag har försökt hitta en lösning för att ljudböcker ska hamna under den vanliga podcastmenyn i Itunes istället för att lägga sig bland musiken så att säga.

Exempelvis har jag nyligen laddat ner Jens Lapidus - Aldrig Fucka Upp från DN.se och den kommer i formen av 253 st MP3-filer som lägger sig blandat med mina musikfiler. Det är ganska irriterande när man vill lyssna på musik och har slagit på shuffle. Sen saknar jag även funktionen att podcasten kommer ihåg var man var senast man lyssnade.

Finns det ett sätt att konvertera dem så att de går under podcastmenyn istället? Jag har försökt leta på forumet och även på andra ställen men inte lyckats speciellt väl, någon som har ett tips på hur man kan göra?

Mvh Jonas

hmm jag tror någon har sagt nåt smart sätt någonstans men jag minns inte.

Annars kan man (lite drygt) i iTunesbiblioteket först konvertera från mp3 till aac, sedan lägger du filerna på skrivbordet (och ta bort dem ur iTunes) och döper om alla på skrivbordet från blabla.m4a till blabla.m4b. Sedan importerar du dem till iTunes igen.

det sista b:et gör att iTunes ser det som en ljudbok och lägger det under "ljudböcker"-delen istället för musikdelen.

Det är lite tråkigt att döpa om alla manuellt, men det finns ju program som döper om mängder med filer, t.ex. massreplaceit
MassReplaceIt 2.9.1 - MacUpdate

Jag har som sagt för mig att någon visste något mer automatiserat sätt men detta är hur jag brukar göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 23:00

Aha, ska testa!

Borde ju gå att ordna smidigt med automator annars.

Ursprungligen av jonasdf:

Aha, ska testa!

Borde ju gå att ordna smidigt med automator annars.

Ja det går säkert att pussla ihop på nåt sätt om man är engagerad ^^

Jag använder två plugins för iTunes en från 3am och en från Doug's AppleScript.

Först använder jag iTunesJoin för att sammanfoga filerna för "Aldrig Fucka Upp" får du göra den i 2 delar då det finns en maxgräns på längden på spår för iTunesJoin då får du två AAC filer sedan så använder jag Doug's AppleScripts for iTunes ♫ Make Bookmarkable v2.4 som gör att den hoppar till Ljudböcker.

Markera de spåren som ska användas i de skriptet som ska användas sen starta det via en meny som dyker upp bredvid Hjälpmenyn.

1
Bevaka tråden