torsig1967
2. Om två samtidiga ljud (d.v.s. som programmerats till att spelas upp samtidigt) verkligen också kommer ut samtidigt.
Det som är lite svårt men intressant är att det är direkt lurigt att mäta huruvida två samtidiga ljud verkligen kommer samtidigt. Det ideala hade varit att kunna plocka ljudet från samma AD men från olika kanaler, vilket inte går, givetvis.
Det jag skulle göra då är att ta ett antal olika ljud som ligger i olika frekvensband och trigga dessa samtidigt. Ex, antag att vi tar flera toner med en fixa amplituder och frekvenser. Om vi förutsätter att alla vågformsgeneratorer startar samtidigt kan vi med hjälp av FFT studera frekvens och fas för korta sekvenser. Dock kan man ej med denna analys fånga den exakta tajmingen, ddvs det som definierar huruvida de triggas samtidigt eller ej (ej här avståndet mellan två på varandra följande ljud).
Ett annat sätt som jag tror är lättare och ger möjlighet att göra en visuell bedömning i typ Peak eller liknande är att ta en hihat som består av vitt brus genom en simpel AD-envelope, en bastrumma som består av en pitchmodulerad sinus med konstant amplitud samt en vanlig ton säg en sågtand på 2000 Hz.
Nu är det möjligt att gå in i detalj och studera den totala vågformen. Men givetvis fortfarande svårt att se huruvida de olika delara är fasförskjutna relativt varandra.
Såhär skulle jag göra.... och ett tredje sätt är att använda Wavelet analys... men den väntar jag med tills det verkligen krävs (försöker lära mig att använda det just nu för en kommande prototyp på en rytmikanalysator).