Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningarna testar iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-10 15:02
Ursprungligen av Rytterfalk:

Well, det kan du iofs göra utan några som helst problem på sonyericssons mobiler. Och då har du språkstöd för hyffsat antal vanliga språk via T9.

Nja alltså... jag behöver ju se de andra bokstäverna, använder ju två olika alfabet.

Undra när 99s första test av iphone 3G kommer. Blir väl Björnström som får den först "Down under"?

DNs recensent nämner inte ens mjukvaruplattformen iPhone/iPod Touch. Hon har säkert inte en susning om hur avgörande det är. Man blir så trött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 08:14

Varför skriver de flesta (bla DN) Iphone och inte iPhone? Varumärket heter väl ändå iPhone, och ser snyggare ut när man skriver det så.

Ursprungligen av Cartman:

Varför skriver de flesta (bla DN) Iphone och inte iPhone? Varumärket heter väl ändå iPhone, och ser snyggare ut när man skriver det så.

Pga att det inte är svensk standard att skriva iPhone.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-10 08:43
Ursprungligen av Cartman:

Varför skriver de flesta (bla DN) Iphone och inte iPhone? Varumärket heter väl ändå iPhone, och ser snyggare ut när man skriver det så.

Det är det vanliga tjafset om att det inte är korrekt svenska att inleda med liten bokstav...vilket iofs är sant...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 16:11
Ursprungligen av lasselu:

Det är det vanliga tjafset om att det inte är korrekt svenska att inleda med liten bokstav...vilket iofs är sant...

Är det något lands standard att skriva iPhone? Eller iMac, eller något annat ord med gemen bokstav direkt före en versal? Kanske oStandard?

iPhone är varumärket, namnet skrivs på det viset alltså ska det i enligt min, och säkert många andras mening, skrivas just så.

Ursprungligen av jimmy.r:

iPhone är varumärket, namnet skrivs på det viset alltså ska det i enligt min, och säkert många andras mening, skrivas just så.

Håller med.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-12 10:31
Ursprungligen av jimmy.r:

iPhone är varumärket, namnet skrivs på det viset alltså ska det i enligt min, och säkert många andras mening, skrivas just så.

Håller med, det är det enligt min mening också...men det förändrar inte faktum att det inte är korrekt svenska...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 08:47
Ursprungligen av Cartman:

Varför skriver de flesta (bla DN) Iphone och inte iPhone? Varumärket heter väl ändå iPhone, och ser snyggare ut när man skriver det så.

Jag har för mig en del sidor/tidningar har som princip att alltid skriva företags-/produktnamn med stor första bokstav, för att slippa förvirring och felskrivningar. Tyvärr ser det lite fult ut i fall som iPod/Ipod, iPhone/Iphone, nVidia/Nvidia, osv...

Ursprungligen av Cartman:

Varför skriver de flesta (bla DN) Iphone och inte iPhone? Varumärket heter väl ändå iPhone, och ser snyggare ut när man skriver det så.

Iphone är ett egennamn, i Sverige inleds egennamn som Fredrik, Johan, Vattenfall, Apple och Iphone med versal bokstav. Helt enligt skrivkonstens alla regler.

Utöver det är iPhone ett varumärke. Apples formgivare har då valt att frångå skrivregler, vilket är helt okej när man skapar loggor, genom att använda gemen begynnelsebokstav följt av en versal följdbokstav.

Svenska skrivregler är dock solklara på att Iphone är den korrekta stavningen.

Varför läser man ens DNs recension? =P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 09:25
Ursprungligen av RockyMontana:

Varför läser man ens DNs recension? =P

Därför att den ligger på frukostbordet hos över 300 000 hushåll.

Jag tycker det är en imponerande PR-strategi av Apple att låta alla publicera recensionerna dagen innan lanseringen. Hur mycket pengar har de själva behövt lägga ner på marknadsföring i Sverige?

Enligt bilden http://m3.idg.se/polopoly_fs/1.171296!imageManager/517698359.jpg verkar det som att det inte finns stöd för åäö på tangetbordet, betyder det att Apple håller fast vid den klumpiga lösningen med att "hålla nere" en knapp för att få fram åäö? Någon som vet mer?

Ursprungligen av bastuman:

Enligt bilden http://m3.idg.se/polopoly_fs/1.171296!imageManager/517698359.jpg verkar det som att det inte finns stöd för åäö på tangetbordet, betyder det att Apple håller fast vid den klumpiga lösningen med att "hålla nere" en knapp för att få fram åäö? Någon som vet mer?

Hrm, intressant... Hoppas att ordigenkänningen medger att man endast trycker A när man vill ha en Å eller Ä.
Om an exempelvis ska skriva ordet "ärlig", så räcker det att skriva "arlig" så ändrar den till "ärlig" per automatik.

Kan bli lite kul om man ska skriva ordet "äpple" och telefonen kanske tycker att det ska stå "Apple".

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Hrm, intressant... Hoppas att ordigenkänningen medger att man endast trycker A när man vill ha en Å eller Ä.
Om an exempelvis ska skriva ordet "ärlig", så räcker det att skriva "arlig" så ändrar den till "ärlig" per automatik.

Kan bli lite kul om man ska skriva ordet "äpple" och telefonen kanske tycker att det ska stå "Apple".

Verkligen, då kan man ju leva med att det inte finns åäö direkt på tangentbordet. Eftersom jag har haft två Palmprodukter och båda dem var ganska jobbiga när det kom till åäö, hoppas jag slipper uppleva detta på iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 13:52
Ursprungligen av RockyMontana:

Varför läser man ens DNs recension? =P

Hur menar du? Den var väl helt ok för en vanlig nyhetstidning. Men SvD's är bättre.

Ursprungligen av acke:

Hur menar du? Den var väl helt ok för en vanlig nyhetstidning. Men SvD's är bättre.

Jag har faktiskt inte läst den.
Men DN som dagstidning ger jag ungefär lika mycket för som för Aftonbladet eller Expressen. Crap crap crap alltså.
Men det är min åsikt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 16:21
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag har faktiskt inte läst den.
Men DN som dagstidning ger jag ungefär lika mycket för som för Aftonbladet eller Expressen. Crap crap crap alltså.
Men det är min åsikt det.

Oj, stor skillnad på DN och SvD vs Aftonbladet och Expressen. De har bättre och intressantare artiklar. Vad läser du för tidningar? HUr får du reda på vad som händer?

Hur som helst. Tycker det överlag är mycket bra kritik för iPhonen. Att ingen av artiklarna gå in på djupet och gräver ned sig i tekniken är inte så konstigt. Deras läsare är inte intresserade av det vi är intresserade av. De vill bara ha en snabb recension och det ger alla tidningar, en del dock bättre än andra.

Så trist att alla belyser 2 Mpix i kameran som för dåligt. Jag är snarare glad att Apple har begränsat upplösningen till vad sensor och optik är byggda för. Yvonne Edenholm skriver i DN:
– Bilderna blir riktigt fina på skärmen men duger inte att skriva ut som kort.

Det är synd att hon gått på megapixelhetsen. Bilderna i iPhone dugger alldeles utmärkt att skriva ut på papper, dock inte så stora. Men vanliga 10x15-kopior är inget som helst problem. Och handen på hjärtat, hur ofta beställer man förstoringar egentligen? Hur ofta beställer eller skriver man ut bilderna på papper över huvud taget?

Apple har tänkt helt rätt. Mobilkameran är en mobilkamera, med den tar man spontana bilder som man vill dela med sig av till sina vänner. Vill man ta bättre bilder som man verkligen ska använda till något, har dom flesta en bättre kompaktkamera eller DSLR till det.

Möjligen att man då ska hålla med om att avsaknaden av MMS är ett minus. Inte för att jag själv saknar MMS, jag har typ aldrig använt det, men tydligen har hela världens skeptiker bestämt sig för att MMS är det viktigaste av funktioner i en mobil och använder det argumentet till att totaldissa iPhone.

Apple hade kunna undvika en del onödig negativ kritik om dom bara inkluderat skitfunktionen i iPhone.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Så trist att alla belyser 2 Mpix i kameran som för dåligt. Jag är snarare glad att Apple har begränsat upplösningen till vad sensor och optik är byggda för. Yvonne Edenholm skriver i DN:
– Bilderna blir riktigt fina på skärmen men duger inte att skriva ut som kort.

Det är synd att hon gått på megapixelhetsen. Bilderna i iPhone dugger alldeles utmärkt att skriva ut på papper, dock inte så stora. Men vanliga 10x15-kopior är inget som helst problem. Och handen på hjärtat, hur ofta beställer man förstoringar egentligen? Hur ofta beställer eller skriver man ut bilderna på papper över huvud taget?

Apple har tänkt helt rätt. Mobilkameran är en mobilkamera, med den tar man spontana bilder som man vill dela med sig av till sina vänner. Vill man ta bättre bilder som man verkligen ska använda till något, har dom flesta en bättre kompaktkamera eller DSLR till det.

Håller med till stor del.
Dock tycker jag att man inte ska behöva stativ till att ta en klar bild med kameran.
Kolla på M3 (tror jag det var) recension så ser du hur suddiga bilderna blir.
Även när hon fotade spårvagnen så händer det något konstigt då bakdelen av spårvagnen ser helt vriden ut.
Behöver inte nödvändigtvis vara mer MPixel, men vore ju trevligt om man kunde ta klara bilder, som i de flesta andra mobilkameror.
I min S-E z770i blir bilderna väldigt mycket bättre i jämförelse, som också använder 2,0 Megapixel.

MMS fungerar ju, det är bara det att det inte fungerar by default utan är något som måste fixas. Är man dock i så stort behov av MMS så kan man väl lära sig fixa det.
Dessutom vet man ju inte vad som kommer att kunna hämtas på programaffären...
Det är bara för att de vill ha något att gnälla på.

Ursprungligen av RockyMontana:

Kolla på M3 (tror jag det var) recension så ser du hur suddiga bilderna blir.
Även när hon fotade spårvagnen så händer det något konstigt då bakdelen av spårvagnen ser helt vriden ut.

Kollade just M3, hittade inga bilder tyvärr. Var det någon annanstans du såg dom?

Det du beskriver låter dock som den optiska effekten "distortion". Optik av låg kvalitet har svårt att hålla horisonten rak, utan har istället en tendens att fall av och böjas ju mer utåt kanterna på bilden man kommer.
Det kommer sig av att bilderna vi tar ska vara rektangulära, men objektiven är som bekant runda. Det är bl.a. det man betalar dyra pengar för att slippa när man köper obejktiv till sin systemkamera.

Iofs. kanske jag ska vänta med att uttala mig för mycket om bildkvalitén. Hittills har jag endast kollat bilder på en polares iPhone. Då tyckte jag dock att bilderna blev helt okej, eller snarare okej utifrån perspektivet att det är just en mobilkamera som tagit bilderna.

Jag återkommer om drygt 24 timmar och ger nytt betyg.

Foton

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Kollade just M3, hittade inga bilder tyvärr. Var det någon annanstans du såg dom?

Det du beskriver låter dock som den optiska effekten "distortion". Optik av låg kvalitet har svårt att hålla horisonten rak, utan har istället en tendens att fall av och böjas ju mer utåt kanterna på bilden man kommer.
Det kommer sig av att bilderna vi tar ska vara rektangulära, men objektiven är som bekant runda. Det är bl.a. det man betalar dyra pengar för att slippa när man köper obejktiv till sin systemkamera.

Iofs. kanske jag ska vänta med att uttala mig för mycket om bildkvalitén. Hittills har jag endast kollat bilder på en polares iPhone. Då tyckte jag dock att bilderna blev helt okej, eller snarare okej utifrån perspektivet att det är just en mobilkamera som tagit bilderna.

Jag återkommer om drygt 24 timmar och ger nytt betyg.

Hej
De foton som nämns finns i GPs test
/A

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-10 09:32

Tycker 3M betygsättning är lite konstig. För design fick den 8? Varför inte 10 när det stod minst 3 gånger i artikeln att den är läcker.

I PC för Alla artikeln verkar största nackdelen vara att den inte fungerar med pekpinne. Det är just det som är den största fördelen. Vem vill ha en töntig pekpinne som du kan ständigt tappa bort?

I DN jämförs iPhone med telefoner som inte ens finns på marknaden. Då kan dom lika gärna börja jämföra med nästa iPhone som kommer nästa år.

Men testerna var i stora drag mycket positiva. Saknaden av MMS och klena kameran var rätt väntade kritik punkter.

//Rob

Tjena!

Fredrik: Bilderna finns på Så blir bilderna - Teknik & trender - Göteborgs-Posten , bla den på spårvagnen som nämnts i tråden tidigare. Finns väl 11 bilder tror jag att det var. Tycker själv inte att de var hemskt dåliga.

Så att ta bilder med iphone och skicka som mms går inte? Detta var något nytt för mig. Eller har någon länk till hur man gör? Det verkar ju väldigt märkligt.

Ta bilder med iPhone funkar utmärkt.
MMS är dock inte inbyggt, men ploppar kanske ut till AppStore senare. Det finns ju redan en MMS funktion till jailbreakade iPhone G1.

Ursprungligen av ejoakim:

Så att ta bilder med iphone och skicka som mms går inte? Detta var något nytt för mig. Eller har någon länk till hur man gör? Det verkar ju väldigt märkligt.

Ursäkta, men hur fasen kan man ha missat att den inte kan skicka MMS :)? Det är ju i stort sätt det enda man hör när någon pratar om iPhonen (nästan iaf ).

Ursprungligen av phindus:

Ursäkta, men hur fasen kan man ha missat att den inte kan skicka MMS :)? Det är ju i stort sätt det enda man hör när någon pratar om iPhonen (nästan iaf ).

Jag bara utgick ifrån att det fanns, känns nästan som en hygienfaktor. Jag kanske inte är tillräckligt mycket applefantast för att ha kollat upp alla detaljer.

Ursprungligen av ejoakim:

Jag bara utgick ifrån att det fanns, känns nästan som en hygienfaktor. Jag kanske inte är tillräckligt mycket applefantast för att ha kollat upp alla detaljer.

Tyckte bara att det imponerande att någon lyckats missa det så som folk och media har skrikit om det :).

För övrigt tycker jag också SVDs recension var bra. Rättvis och välformulerad. Det kändes som recensenten verkligen testat produkten. Han uttrycker sig verkligen så som jag har upplevt min iPhone. Dock tycker jag att han är lite väl positiv när det kommer till kameran. De enda gångerna jag har fått "användbara" bilder så har det varit väldigt optimala förhållanden.

Bevaka tråden