Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningarna testar iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Northwiz:

iPhone har inte stöd för bakgrundsfunktioner

Fast det har den ju visst det. Det är bara 3:e-parts program som inte går att köra i bakgrunden, det är ju inte så att OS X på mobilen helt plötsligt har blivit Mac OS 7.1 eller något.

När sen pushnotifieringsservern kommer så kommer ju också andra 3:e partsprogram att funka fint. För slutanvändaren kommer det väl inte spela någon som helst roll om hennes IM-meddelande dyker upp via en bakgrundsdemon eller inte?

Eller vad menar du att det skulle göra för skillnad?

Jag håller med dig om att tidningen inte behöver ha någon utläggning om detta och tills Apple har lanserat pushnotifieringsservern och vi vet att den funkar så stämmer det ju också att det inte går att använda exempelvis ett chattprogram.

Ursprungligen av thevil:

Jag håller med dig om att tidningen inte behöver ha någon utläggning om detta och tills Apple har lanserat pushnotifieringsservern och vi vet att den funkar så stämmer det ju också att det inte går att använda exempelvis ett chattprogram.

Man behöver kanske inte ha någon utläggning men man behöver inte ge sken om att iPhone inte har multitasking eller stöd för bakgrundsprocesser - dåligt språkval helt enkelt, ganska enkelt som journalist att påpeka att detta gäller de program som man köper från andra än Apple.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-09 10:17
Ursprungligen av thevil:

Fast det har den ju visst det. Det är bara 3:e-parts program som inte går att köra i bakgrunden, det är ju inte så att OS X på mobilen helt plötsligt har blivit Mac OS 7.1 eller något.

När sen pushnotifieringsservern kommer så kommer ju också andra 3:e partsprogram att funka fint. För slutanvändaren kommer det väl inte spela någon som helst roll om hennes IM-meddelande dyker upp via en bakgrundsdemon eller inte?

Eller vad menar du att det skulle göra för skillnad?

Jag håller med dig om att tidningen inte behöver ha någon utläggning om detta och tills Apple har lanserat pushnotifieringsservern och vi vet att den funkar så stämmer det ju också att det inte går att använda exempelvis ett chattprogram.

Hårklyveri - och det är jag övertygad om att du förstår också. Du kan inte sitta och läsa allting innantill och sedan tolka det ordagrant och kräva att vartenda ord ska vara korrekt. Då handlar det inte om att lösa innantill och försöka tillgodgöra sig en text utan om att leta fel. Speciellt inte om det handlar om recension vars målgrupp inte är utvecklare och tekniker. Recensenten avser inte exakt multitasking och menar inte att telefonen helt saknar sådana funktioner utan att du som användare kan komma att drabbas av telefonens begränsningar - IM och surfa samtidigt exempelvis.

Push Notification Service är ingen bakgrundsfunktion och den kommer inte att lösa behovet av att kunna använda sådana, fullt ut. Fråga vilken utvecklare som helst så kommer han/hon att förklara det för dig.

Jag är själv involverad i ett utvecklingsprojekt där vi plockat bort iPhone som plattform just av det skälet. Den tjänst och den mjukvara som vi hade tänkt att utveckla, och basera på iPhone, kan vi inte skriva därför att vi inte får ha en process igång i bakgrunden. Vi har nu fått välja Windows Mobile istället - av tekniska skäl och på grund av Apples begränsningar och vi är inte ensamma.

Ursprungligen av Northwiz:

Hårklyveri - och det är jag övertygad om att du förstår också.

Vilken rolig filur du är. Antingen är du inte i balans, har utvecklare som inte har lyckats förklara för dig hur PNS fungerar eller så är du ett troll.

Du har ett troll som avatar och du är inte är intresserad av att diskutera, du läste ju inte ens mitt inlägg innan du kom med påståenden och oförskämdheter.

If a bird looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Vi kan nog med alla rimlig säkerhet utgå från att du är ett troll.

Så då trollar jag bort dig från och med nu.

Poff - borta.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-10 09:53
Ursprungligen av thevil:

Vilken rolig filur du är. Antingen är du inte i balans, har utvecklare som inte har lyckats förklara för dig hur PNS fungerar eller så är du ett troll.

Du har ett troll som avatar och du är inte är intresserad av att diskutera, du läste ju inte ens mitt inlägg innan du kom med påståenden och oförskämdheter.

If a bird looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Vi kan nog med alla rimlig säkerhet utgå från att du är ett troll.

Så då trollar jag bort dig från och med nu.

Poff - borta.

Du har slut på argument och kallar mig obalanserad, troll och att jag dessutom skulle vara oförskämd. Tja, det är helt upp till dig. Kan du inte argumentera och diskutera så ska du naturligtvis inte göra det heller.

Bevaka tråden