Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrkontrollen till iMac gör bilden hoptryckt

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag använder fjärrkontrollen för att visa en film blir bilden hoptryckt. Varför. Det blir den inte vid normal visning. Jag har filmat i 16:9 i HD.
Lennart

• Medlem
  • 2008-07-17 00:34

När uppträder problemet? Hur har du filmat? Vad har du redigerat i? Hur visar du filmen?
Jag frågar för att kunna lägga tråden i rätt forum.
Admin

Hej Baron

Jag har använt en Canon HV30 och filmat i HDV och 16:9 format. Filmen har jag sedan tagit in till iMovie. Redigerat den lite grann. Den ligger kvar i iMovie. När jag kör den i datorn "manuellt" i fullskärmläge visas den helt OK. När jag däremot väljer att visa filmen med hjälp av fjärrkontrollen blir bilden hoptryckt till 4:3 format ? Man ser även att den svarta kanten på bildskärmen ökat i storlek.
Lennart

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 10:52

Är det möjligen olika program som används när du kör manuellt och med fjärrkontrollen?

Hej Northwiz

Ja inte vet jag. Olika program i starten är det naturligtvis.
1. Tom skärm
2. Trycker på MENY på fjärrkontrollen. På skärmen FRONT ROW med diverse förslag.
3. Väljer FILMER med fjärrkontrollen.
4. Nästa val MAPPEN FILMER.
5. Väljer MOVIEIS PÅGÅENDE FILMER.
6. Väljer AKTUELLA FILMER.
7. Väjer den aktuella filmen som visas hoptryckt.

Lennart

Ursprungligen av Lennart Johansson:

2. Trycker på MENY på fjärrkontrollen. På skärmen FRONT ROW med diverse förslag.

Berätta gärna också vilket program du använder när du kör vad du kallar "manuellt".

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 16:16

Hej Northwiz

Ja inte vet jag. Olika program i starten är det naturligtvis.
1. Tom skärm
3. Väljer FILMER med fjärrkontrollen.
4. Nästa val MAPPEN FILMER.
5. Väljer MOVIEIS PÅGÅENDE FILMER.
6. Väljer AKTUELLA FILMER.
7. Väjer den aktuella filmen som visas hoptryckt.

Lennart

Jag tror att du kanske kör två olika program - ett program med fjärrkontrollen och ett manuellt. I så fall kan det förklara varför det ser olika ut.

Hej Jesper

Vilket program jag kör under "manuellt"? Jag bara kör iMovie.

Lennart

Hej Kainen

Enligt manualen för videokameran används 2 070 000 pixlar för formatet 16:9.

Lennart

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 17:10

Hej Kainen

Enligt manualen för videokameran används 2 070 000 pixlar för formatet 16:9.

Lennart

Tänkte mer på bredd x höjd i stil med 1900x1080.
Om du tar "get info" på filmen i finder så brukar upplösningen stå där (under dimensions för mig med engelskt OSX) heter kanske upplösning på svenska.

Hej Kainen

Inte för att jag fann något INFO om bredd och höjd, men enligt manualen till kameran anger den 1920 x 1080 för den inställning jag använt när jag filmat. Den enda export jag gjort var in till datorn. Filmvisningen är dock helt normal när jag användr iMovie för att titta på filmen.

Lennart

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-18 13:19

Hej Kainen

Inte för att jag fann något INFO om bredd och höjd, men enligt manualen till kameran anger den 1920 x 1080 för den inställning jag använt när jag filmat. Den enda export jag gjort var in till datorn. Filmvisningen är dock helt normal när jag användr iMovie för att titta på filmen.

Lennart

Har du provat att köra filmen i QucikTime?
Det används i Frontrow och ser det likadant ut i QT så är det problemet.

Ursprungligen av Northwiz:

Har du provat att köra filmen i QucikTime?
Det används i Frontrow och ser det likadant ut i QT så är det problemet.

Jag körde filmen i Quicktime. Där hade den rätta proportioner men otroligt mycket sämre kvalité.

Till Baron och Kainen

Jag körde filmen i Quicktime. Där hade den rätta proportioner men otroligt mycket sämre kvalité.

Jag kör iMovie 6

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-19 08:51

Hmmm, okej, det är lite märkligt. Där borde det rimligen det vara samma "fel" men som övriga föreslår - jag tror att du måste se över hur du gör, vilket format du sparar till och även gå igenom storlekar och format för hur du sparar din film.

Hade det varit ett problem med encoders/decoders så hade du rimligen tappat bild eller ljud, eller båda - inte en förvrängning av bildformatet.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 15:13

Vad är det för upplösning på filmen? Antal pixlar?
Är antagligen pixelratio som blivit fel när du har exporterat filmen skulle jag gissa på. Jag har haft det problemet själv.

• Medlem
  • 2008-07-17 15:19

Det låter som att Frontrow inte kan hantera formatet. Men det kan väl inte stämma?

Hej Baronen

Jag misttänker också Frontrow. Å andra sidan borde det finnas någon metod att ställa in rätt format. Trots allt skulle jag tro att det är mMovies program som körs under Frontrow.

Lennart

• Medlem
  • 2008-07-18 11:22

Har du exporterat filmen från iMovie till en "riktig" filmfil? Gör det annars och se hur den blir.

• Medlem
  • 2008-07-18 14:55

Jag tror att det är dags för en exakt beskrivning av vad du gör, steg för steg.

Ursprungligen av Baron:

Jag tror att det är dags för en exakt beskrivning av vad du gör, steg för steg.

Jag kanske skall berätta att jag har videofilmat i många år och använt iMovie. Redigerat där och fört över till HVC tidigare och idag till DVD. Min förra kamera blev stulen för en månad sen i Grekland. Den hade ej HD-funktion (High Definition). Det har den här kamera och enligt kamerauppgifter "äkta" 16:9 format. Annars är det vanligt med ett manipulerat 16:9 format. Min dator är en iMac 24", några månader gammal. Nu till steg för steg.

1. Filmat med kameran i 16:9 format.
2. Fört över filmen till IMovie i datorn.
3. Klippt lite i filmen men inga avancerade redigeringar.
4. Kollat allt emellanåt på resultatet i iMovie.
5. Sparat filmen i mappen AKTUELLA PÅGÅENDE FILMER TILL DVD. Fimen sparad under titel KORRPKLEV2008.
6. Fått för mig att jag skulle se vad fjärrkontrollen kunde åstadkomma.
8. Börjat med tom skärm
9. Trycker på MENY på fjärrkontrollen. På skärmen FRONT ROW med diverse förslag.
10. Väljer FILMER med fjärrkontrollen.
11. Nästa val MAPPEN FILMER.
12. Väljer AKTUELLA PÅGÅENDE FILMER TILL DVD.
13. Väljer den aktuella filmen KORPKLEV 2008 som visas hoptryckt.

Inga konstigheter som synes. Det spelar ju strängt taget ingen roll hur filmen visas. Jag tyckte bara att det var ett bekvämt sätt att använda fjärrkontrollen. Filmen kommer jag att spara tillbaka i kameran när den är klar. För närvarande kan man inte använda HD-formatet utan att föra över det till BlueRay, så jag kommer att mellanlagra filmen på DV-tape till dess man enats om standard. Tänk på allt trassel med DVD-formatet. R+ och R- och allt vad det var.
Beträffande FRONT ROW är det mest av intresse för varför det inte fungerar. Det kan ju finnas andra situationer när det är allvarligare.

Lennart

• Medlem
  • 2008-07-18 15:44

Under punkt 5 undrar jag i vilket format du har sparat. Hur sparar du? ("Spara som...", exportera, annat)

Sedan undrar jag också hur du gör när filmen inte blir ihoptryckt.

Ursprungligen av Baron:

Under punkt 5 undrar jag i vilket format du har sparat. Hur sparar du? ("Spara som...", exportera, annat)

Sedan undrar jag också hur du gör när filmen inte blir ihoptryckt.

Hur jag sparar?
För att importera filmen till iMovie klickar man på NY. Där ger man den nya filmen en titel och klicka på SKAPA. Så är det bara att sätta igång att importera från kameran När jag tycker det är dags använder jag bara SPARA. Format? Jag antar att det är samma format som i kameran, DV. Ett val för DELA är VIDEOKAMERA. Då kan jag få tillbaka den redigerade filmen till videokamera där jag bytt till en blank tape.

Icke ihoptryckt?
Se punkt 4. "Kollar ibland på resultatet i iMovie."
iMovie har en "tjockpil" riktad till höger för att spela upp filmen och en vänsterriktad "dubbelpil" för att starta filmen från början. Det är bara att klicka på dem.

• Medlem
  • 2008-07-18 19:15

Okej. iMovie kan exportera filmen så att den går att se utan att man har programmet. Det borde ligga under Arkivmenyn och heta Exportera eller nåt. TEsta att göra det och exportera till formatet Quicktimefilm eller .mov. Öppna sedan resultatet i ett annat program än iMovie, tex i Quicktime.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-18 19:49

Som Baron säger här ovan, prova det.
Om du får upp alternativ för upplösning när du exporterar, glöm inte att välja en 16:9 upplösning.

Edit: Såg nu att om du använder iMovie 08 så heter menyvalet Share/Export using Quicktime

• Medlem
  • 2008-07-18 21:00

vilken typ av fil är det du kör i QT? Filändelsen avslöjar detta om du är osäker. Syns inte filändelsen kan du få fram den genom att visa info (Namn och filtillägg) på filen i Finder med äpple+I (I som i Ingvar).

Vilken filtyp?

Ursprungligen av Baron:

vilken typ av fil är det du kör i QT? Filändelsen avslöjar detta om du är osäker. Syns inte filändelsen kan du få fram den genom att visa info (Namn och filtillägg) på filen i Finder med äpple+I (I som i Ingvar).

Filtypen är .mov.

Lennart

• Medlem
  • 2008-07-18 23:01

Och när du dubbelklickar på den öppnas den väl i Quicktime? Inte i iMovie? Ser den alltså ok ut i QT men inte i Frontrow?!

Ursprungligen av Baron:

Och när du dubbelklickar på den öppnas den väl i Quicktime? Inte i iMovie? Ser den alltså ok ut i QT men inte i Frontrow?!

Den öppnas i Quicktime. Jag tittade på storleken på filerna. Quicktime= 81,2 MB och i iMovieProject 15,82 GB. Den ser alltså OK ut i Quicktime, bortsett från att kvaliten är mycket sämre. Det är ju inte så konstigt med tanke på filstorleken.

• Medlem
  • 2008-07-19 10:49

Den öppnas i Quicktime. Jag tittade på storleken på filerna. Quicktime= 81,2 MB och i iMovieProject 15,82 GB. Den ser alltså OK ut i Quicktime, bortsett från att kvaliten är mycket sämre. Det är ju inte så konstigt med tanke på filstorleken.

Storleken och kvaliteten är ju konfigurerbar vid exporten från iMovie.

Bevaka tråden