Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrkontrollen till iMac gör bilden hoptryckt

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baron:

Storleken och kvaliteten är ju konfigurerbar vid exporten från iMovie.

Det tänkte jag inte på. Jag har nog aldrig utnyttjat den funktionen. Det har antingen varit till video eller DVD. Hur som helst, med en filstorlek på 12 GB istället var allting OK. Ingen "hoptryckning" eller andra problem.

Lennart

Jag använde fjärrkontrollen och Front Row samt valde QuickTimefilen på 12 GB. Samma hoptryckning som det blir med iMoviefilen. Kör man filen direkt med QuickTime blir OK.

Senast redigerat 2008-07-19 13:35

Detta skrev jag för fyra dagar sedan i detta forum:

Är det någon som har erfarenhet av att se på HD-video som redigerats i iMovie? Jag talar nu om en Mac mini kopplad till om en tv med "Full HD". Min kamera spelar in i format MPEG, 1920*1080i på miniDV. När jag importerar sker en dekomprimering med Apple Intermediate Codec. Den fil som skapas är 4 ggr så stor som originalet, men å andra sidan är filen i ett format som går att redigera.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301599c

Om jag vill se på en video med Front Row, kan jag välja filerna .iMovieProject. På datorskärmen dras emellertid inte bilden ut ordentligt på bredden. Varför är det så?

Ett sätt att komma runt problemet är att från iMovie skapa en fil avsedd för kameran och spara den på hårddisken. Med MPEG Streamclip gör jag om den till en .mpeg fil. Den kan sedan spelas upp med Quicktime eller ännu hellre VLC. Nackdelen är att det tar tid och plats.
En annan variant är använda fullskärmsläge i iMovie.

Det hade varit trevligt om Front Row hade fungerat för HD!

Björn Wahlsten och Baron

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Detta skrev jag för fyra dagar sedan i detta forum:

Är det någon som har erfarenhet av att se på HD-video som redigerats i iMovie? Jag talar nu om en Mac mini kopplad till om en tv med "Full HD". Min kamera spelar in i format MPEG, 1920*1080i på miniDV. När jag importerar sker en dekomprimering med Apple Intermediate Codec. Den fil som skapas är 4 ggr så stor som originalet, men å andra sidan är filen i ett format som går att redigera.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301599c

Om jag vill se på en video med Front Row, kan jag välja filerna .iMovieProject. På datorskärmen dras emellertid inte bilden ut ordentligt på bredden. Varför är det så?

Ett sätt att komma runt problemet är att från iMovie skapa en fil avsedd för kameran och spara den på hårddisken. Med MPEG Streamclip gör jag om den till en .mpeg fil. Den kan sedan spelas upp med Quicktime eller ännu hellre VLC. Nackdelen är att det tar tid och plats.
En annan variant är använda fullskärmsläge i iMovie.

Det hade varit trevligt om Front Row hade fungerat för HD!

Vad skönt att se att det inte bara är jag som stött på problemet. Baron; Du kastade ju fram i början att det kanske är något fel på Front Row. Det tror jag också. Men som jag skrev tidigare så är ju huvudsaken att iMovie kan hantera formatet HD så att det går att spara ner till lämpligt media. Även om det hade varit trevligt om Front Row kunnat användas.

Lennart, stoppa in din QuickTime-fil i programmet MPEG Streamclip. Med MPEG Streamclip gör du om filen till en .mpeg fil. Det går snabbt. Denna fil fungerar bra i Front Row.

Lennart, stoppa in din QuickTime-fil i programmet MPEG Streamclip. Med MPEG Streamclip gör du om filen till en .mpeg fil. Det går snabbt. Denna fil fungerar bra i Front Row.

Tack för tipset. Jag hämtade ner programmet. Lyfte in QuickTimefilen och sparade den. Körde sen med fjärrkontrollen. Men nej. Filmen är lika hoptryckt som vanligt. Har FrontRow ett alldeles eget program för att visa film eller vad? Jag har kört en vanlig film 4:3 format. Det funkar utmärkt.

Lennart

• Medlem
  • 2008-07-19 15:28

Kan iMovie 6 hantera 16:9 alls?

Björn, Baron och alla ni andra.

Ursprungligen av Baron:

Kan iMovie 6 hantera 16:9 alls?

Snart dax att runda av diskussionen. Enligt amerikanska forum angående likartade ämnen skall iMovie 6 hantera HDV och 16:9. iDVD 6.04 skall också vara kapabel att hantera formaten. Även om min film var väl kort, 15 minuter, brände jag en DVD-skiva. Jag har bara en "tjockTV" så där kunde jag bara konstatera att TV:n ställde in sig efter 16:9. Annars blev bilden lika oskarp som vanligt.
I datorn blev bilden helt OK för att inte säga väldigt bra. Om det är HDV-format kan jag inte avgöra.
Ja, så långt har jag kommit. Tack för alla tips.

Björn
Jag använde QuickTime när jag konverterade med MPEG StreamClip. Jag skall försöka med iMovie också.

Den fil som skapas av iMove är av typ .mt2. Vid konverteringen i MPEG Streamclip skapas en fil typ .mpeg. Den förstår Front Row att spela upp korrekt - hos mig. Jag misstänker att Front Row använder QuickTime.

Den fil som skapas av iMove är av typ .mt2. Vid konverteringen i MPEG Streamclip skapas en fil typ .mpeg. Den förstår Front Row att spela upp korrekt - hos mig. Jag misstänker att Front Row använder QuickTime.

Jag provade att också konvertera från iMovie direkt. Samma hoptryckning so konvertering från Quicktimefilen.

Bevaka tråden