Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotoresa till Alaska

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att åka på en 2-3 veckors fotoresa till Alaska i augusti. Utöver information om just Alaska (som jag förmodligen inte får här) behöver jag information om utrustning etc.

Har beställt en D700 som jag med stor sannolikhet inte har fått innan den 7 augusti. Kommer därför ha med mig en D300 med ett D40-hus som backup.

D700 (ev.)
D300
D40
Nikkor 17-55/2.8
Sigma 30/1.4
Sigma 10-20/4.5-5.6
Tamron 90/2.8
Manfroto stativ

Kommer fota landskap så väl som orter och människor samt djur. Funderar på att hyra en motorcykel och bränna igenom vildmarken med. Har ingen teleoptik, utan får klara mig utan -- kanske är dumt?

Vad behöver jag ta med mig? En väska att bära alla prylar i är ju en självklarhet. Funderar på en crumpler-väska. Annat jag har missat eller helt enkelt inte tänkt på?

Någon som är sugen att hänga på? Gäller 7 aug och framåt så länge pengarna räcker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 11:15

Jag skulle välja något annat än en Crumpler att bära prylarna i. Crumpler-ryggorna är inte så bekväma när du börjar lasta dem tungt. Jag skulle också satsa på så få objektiv som möjligt - jag blir mest stressad (och trött i ryggen) av för många objektiv. 17-55:an är given, detta skulle jag komplettera med Sigma 10-20. 90:an och 30:an skulle få stanna hemma...

Låter som en grym resa och jag hade gärna hängt på om jag inte redan befunnit mig i USA då med en hemresa några dagar senare...

Jag tycker att du ska plocka med ett lite enklare teleobjektiv, t.ex. Nikkor 70-300 VR eller vad det heter. Väger inte så mycket och har bra kvalitet till priset.

Jag gillar annars Thom Hogans tankar och det han berättar om sin mentor Galen Rowell. Galens princip var att ha vidvinkel och telezoom och skippa allt där emellan. Bättre att orka bära med sig utrustningen hela dagarna... T.ex. en 30 1.4 vet jag inte hur mycket nytta av du har i Alaska?

Kolla också Thom Hogan's Nikon Field Guide and Nikon Flash Guide - tycker att han är klart mer nyanserad än t.ex. Ken Rockwell (båda är dock bra och intressanta att läsa).

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-21 19:19

Yepp....En SB-800 eller den nya SB-900 är rätt klokt att ha med...

Alaska ,,förmodar snö ?! och en sån rackare kan du få snygg upplättning.. osv
Ett måste skulle jag nog säga !?!

Och ett Ps; Jobbigt attans att ha typ 3 st olika Hus.. Du lär hela tiden plåta
med din nya D700 eller D300 (det hus som är bäst helt enkelt)

Svårt att bara tänka D40?!?
2 hus av samma Kaliber så får du ingen ångest ... av val för Fil kvalité..

tips* 1st D300 ->17-55 + 1st D300 ->70-200 + 2 SB-800
och ett gäng CF kort och batteri.....

Senast redigerat 2008-07-21 20:08

Tack för tipsen Har en SB-600, den får duga!

Vidare tror jag inte att jag kommer få med mig D700:an! Är nog lite för optimistiskt att tro att man ska få den i de första leveranserna

Thomas: Attans -- hade varit trevligt

Trisen: Tar bara med mig två hus, antingen D700 och D300 eller D300 och D40 beroende på om D700an kommer eller inte! Och sen har jag såklart beställt ett 24-70 till D700an oxo...

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-22 00:02

Å vad roligt det låt! Vill se många bilder när du är tillbaka

Det vill sig bara att jag hittar någon att åka med. Att brottas själv mot grizzlybjörnar har aldrig varit min grej!

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-23 20:20

Om du nu skall brottas med grizzlybjörnar så är ovan nämda ett bra tips.. från mig..

Grejen med D700 eller D3 är att du kan Pucha Iso till rätt högt samt möjlig hastighet i tider
+ dom garanterar exponreings liv.. menar jag över 150000< -- Med en D300 eller D3 Kommer du ej (inte) seskilnaden i vanligt fotografreande
i typ dags ljus .. grejen med FX just nu är att man har
möjlighet att pucha + Hastighet .. Vilket man gör i proffs bruk .. typ en ishockymatch eller andr svagare ljumöjligheter.... ----->
med trööööökig belysning ..och du behöver snabba tider ,ljusstarka gluggar, Hastighet..+ högt ISO .. ( SO DONT OVER KILL)

Så D300 topp för gemeneman bruk utöver ultimata gränser.. snöa inte in ....PLÅTA och ha kul och välj en bra optik

PS; har erfarenhet och tro mig en D300 Är Topp ..

Men D40 kommer bara göra livet surt om du nu har D300
sälj o köp nåt du kan ha användning för tips ; en macro tex..

Senast redigerat 2008-07-23 20:50

Don't forget your towel !

1
Bevaka tråden