Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G/3Gs, Repor och Sprickor i plasten

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Reptest på plasten...

IPhone 3G Scratch Test video and other General House & Home How-to Videos from Howcast

ser inte vidare lovande ut!

Kanske skulle investera i sånt där "osynligt" repskydd som visas.

Som det görs reklam för menar du.

Jag har använt min iPhone väldigt vardagligt och har inte fått några repor på den. Men om man har för vana att misshandla den med en nyckel och man inte vill få repor kanske ett skydd är att rekommendera...

Senast redigerat 2008-07-18 14:47

Jag skulle aldrig stoppa den i en ficka där jag förvarar andra grejer och är alltid försiktig när jag lägger den på bord eller dylikt. Skulle aldrig stoppa den i en väska med alla andra grejor.

Får den röra örat, eller kör du handsfree?

Själv älskar jag att plocka ur tobaksrester ur min, fredagspill..

Ursprungligen av henkebarn:

Jag skulle aldrig stoppa den i en ficka där jag förvarar andra grejer och är alltid försiktig när jag lägger den på bord eller dylikt. Skulle aldrig stoppa den i en väska med alla andra grejor.

Ursprungligen av jurassic579:

Får den röra örat, eller kör du handsfree?

Själv älskar jag att plocka ur tobaksrester ur min, fredagspill..

Den får i regel örat, men handsfree när jag lyssnar på musik. Lyssnar jag inte på musik skulle jag aldrig orka ha handsfree inkopplad.

Tobak och sånt joks har inte i min vardag att göra, så sådant behöver jag inte plocka ur min iPhone

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-18 13:52
Ursprungligen av drifter7508:

Reptest på plasten...

IPhone 3G Scratch Test video and other General House & Home How-to Videos from Howcast

ser inte vidare lovande ut!

Kanske skulle investera i sånt där "osynligt" repskydd som visas.

Den reklamfilmen påminner mig om TVShop, är det förvånansvärt att en plastprodukt inte klarar att bli skrapad av en nyckel?

har du tänkt att skrapa nycklar mot skärmen? släpa telefonen i gruset?

Jag har haft min iphone sedan november. inga repor än. Men jag har den inte ihop med annat i min ficka.

iPod-strumpa is the shit!

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

iPod-strumpa is the shit!

Då måste de ju ta av strumpan varje gång de ska röra vid skärmen?

Ursprungligen av henkebarn:

Då måste de ju ta av strumpan varje gång de ska röra vid skärmen?

Pja, jag måste ju ta av mig byxorna varje gång jag ska pinka också. Men visst, jag pillar ju på iPhonen oftare än jag pinkar med iSnoppen.

Jag kör med iPod-strumpa och har inga större bekymmer med det. Vetskapen att den skyddas mot repor gör det värt besväret.
Dessutom hjälper strumpan till att putsa skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 14:13

iPod strumpa???
Är ju bara köpa ett par strumpor på närmsta H&M, POP, Lindex eller var som helst som säljer barnkläder. Både syrran och syrrans dotter kör på det.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-18 14:28

iPhonen är för jävla fint byggd.

Tippade halv liter vatten över den när den låg på laddning. Den tog ingen skada.
Igår råkade jag tappa den från en pallhylla (2.5m upp), rakt ner i betonggolvet. Inte ens en repa. (jag höll dock på att dö själv när jag dykte efter luren).

Så jag har förbrukat två av min iPhones liv. Och jag som brukar vara extremt försiktig med mina mobiler..

Ursprungligen av davidee:

iPhonen är för jävla fint byggd.

Tippade halv liter vatten över den när den låg på laddning. Den tog ingen skada.
Igår råkade jag tappa den från en pallhylla (2.5m upp), rakt ner i betonggolvet. Inte ens en repa. (jag höll dock på att dö själv när jag dykte efter luren).

Så jag har förbrukat två av min iPhones liv. Och jag som brukar vara extremt försiktig med mina mobiler..

Ujuj!
Men skönt att höra att det gick bra!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-07-18 14:41
Ursprungligen av davidee:

iPhonen är för jävla fint byggd.

Tippade halv liter vatten över den när den låg på laddning. Den tog ingen skada.
Igår råkade jag tappa den från en pallhylla (2.5m upp), rakt ner i betonggolvet. Inte ens en repa. (jag höll dock på att dö själv när jag dykte efter luren).

Så jag har förbrukat två av min iPhones liv. Och jag som brukar vara extremt försiktig med mina mobiler..

Haha, skönt att det gick bra! kan tänka mig hur skraj man blir när man ska lyfta luren från marken, sjukt. Var det en 3G?

Nog med OT, ska köpa invisible shield så fort den kommer in på lager i svenska onlinebutiker... Gillar att vara på den säkra sidan, även om den tål mycket.

Jag är ultrapedant med mina prylar. Skulle adrig lägga den i samma ficka som man
har nycklarna i tex. Liväl så fick min iphone 2g små repor
på baksidan lite då & då. Räckte med att lägga den på bordet och komma åt
luren lite så repades den. Blir likadant med denna har jag läst lite här & där.
Synd att dom inte satsade på en "repfri" baksida precis som framsidan

Plasten verkar dock vara tåligare än alu-varianten.

Ursprungligen av drifter7508:

Jag är ultrapedant med mina prylar. Skulle adrig lägga den i samma ficka som man
har nycklarna i tex. Liväl så fick min iphone 2g små repor
på baksidan lite då & då. Räckte med att lägga den på bordet och komma åt
luren lite så repades den. Blir likadant med denna har jag läst lite här & där.
Synd att dom inte satsade på en "repfri" baksida precis som framsidan

Plasten verkar dock vara tåligare än alu-varianten.

hmmm, jag undrar en sak över ni som hittar repor på era mobiler. Letar ni efter repor? vill ni ha en mobil eller en staty som ska ses men inte röras? och använder ni lupp för att hitta fel?

letar man fel så kommer man hitta dom

Jag beställde precis både ett repskydd samt ett hölje till min iPhone 3G. Förhoppningsvis håller dom den repfri så länge som möjligt

Repskydd (budgetmodell): iPhone 3G Skin
Hölje: SENA CASES :: APPLE iPHONE 3G ULTRA SLIM POUCH

Allvarligt - vad gör lite repor på baksidan - värre vore väl på framsidan, eller?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-19 04:10

De första veckorna var jag precis som de flesta andra här beskriver; pedant som f*n. Borstade undan alla smulor från bordet innan jag lade den där, hade ingenting annat i samma ficka osv.

Men, efter ett tag tappades telefonen i bilen och under sätet där den på något sätt fick sig en rejäl törn med ett stort märke strax under kameran som följd. Nu accelererade skadorna och efter att i början ha använt min gamla mobil när jag var på krogen tog jag istället med iPhonen. När sprittarmen fått sitt och fötterna blivit runda flög mobilen i backen så det stod det härliga till. Den glider ju ganska lätt ur handen på en och på fyllan är det ju inte lättare att hålla i saker, dessutom blir rörelserna man gör lite häftigare. Istället för att smidigt hala upp mobilen ur fickan sliter man upp skiten och ur handen slinter den och flyger in i en vägg.

Summa summarum: den har nu fått så många märken att jag inte ens bryr mig längre. Nu har jag den tillsammans med nycklar och ärligt talat har den klarat sig bra från repor hittills, för några veckor sedan tillkom ett gäng repor (ingen aning om hur, men det var with the power of alcohol) som dock är de enda jag fått trots ganska krävande misshandel av telefonen.

Får ändå säga att för en telefon som är så high-tech som iPhone håller den extremt bra. Har många gånger tappat den i backen ganska hårt och det är endast ytliga skador jag åsamkat den. Håller lika bra som en gammal Nokia 3210.

Men nu blir det nog att köpa en 3G faktiskt, den börjar nämligen bli lite väl sliten!

EDIT: Såg nu att efter kvällens bravader har den svarta plasten vid mobilens nederkant börjat lossna. På höger sida kan jag få in en nagel under plastkanten och "öppna" lite. Yippiekaiay?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 04:14
Ursprungligen av Occhino:

De första veckorna var jag precis som de flesta andra här beskriver; pedant som f*n. Borstade undan alla smulor från bordet innan jag lade den där, hade ingenting annat i samma ficka osv.

Men, efter ett tag tappades telefonen i bilen och under sätet där den på något sätt fick sig en rejäl törn med ett stort märke strax under kameran som följd. Nu accelererade skadorna och efter att i början ha använt min gamla mobil när jag var på krogen tog jag istället med iPhonen. När sprittarmen fått sitt och fötterna blivit runda flög mobilen i backen så det stod det härliga till. Den glider ju ganska lätt ur handen på en och på fyllan är det ju inte lättare att hålla i saker, dessutom blir rörelserna man gör lite häftigare. Istället för att smidigt hala upp mobilen ur fickan sliter man upp skiten och ur handen slinter den och flyger in i en vägg.

Summa summarum: den har nu fått så många märken att jag inte ens bryr mig längre. Nu har jag den tillsammans med nycklar och ärligt talat har den klarat sig bra från repor hittills, för några veckor sedan tillkom ett gäng repor (ingen aning om hur, men det var with the power of alcohol) som dock är de enda jag fått trots ganska krävande misshandel av telefonen.

Får ändå säga att för en telefon som är så high-tech som iPhone håller den extremt bra. Har många gånger tappat den i backen ganska hårt och det är endast ytliga skador jag åsamkat den. Håller lika bra som en gammal Nokia 3210.

Men nu blir det nog att köpa en 3G faktiskt, den börjar nämligen bli lite väl sliten!

EDIT: Såg nu att efter kvällens bravader har den svarta plasten vid mobilens nederkant börjat lossna. På höger sida kan jag få in en nagel under plastkanten och "öppna" lite. Yippiekaiay?

<Ryyser:'(

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-19 10:32
Ursprungligen av Occhino:

De första veckorna var jag precis som de flesta andra här beskriver; pedant som f*n. Borstade undan alla smulor från bordet innan jag lade den där, hade ingenting annat i samma ficka osv.

Men, efter ett tag tappades telefonen i bilen och under sätet där den på något sätt fick sig en rejäl törn med ett stort märke strax under kameran som följd. Nu accelererade skadorna och efter att i början ha använt min gamla mobil när jag var på krogen tog jag istället med iPhonen. När sprittarmen fått sitt och fötterna blivit runda flög mobilen i backen så det stod det härliga till. Den glider ju ganska lätt ur handen på en och på fyllan är det ju inte lättare att hålla i saker, dessutom blir rörelserna man gör lite häftigare. Istället för att smidigt hala upp mobilen ur fickan sliter man upp skiten och ur handen slinter den och flyger in i en vägg.

Summa summarum: den har nu fått så många märken att jag inte ens bryr mig längre. Nu har jag den tillsammans med nycklar och ärligt talat har den klarat sig bra från repor hittills, för några veckor sedan tillkom ett gäng repor (ingen aning om hur, men det var with the power of alcohol) som dock är de enda jag fått trots ganska krävande misshandel av telefonen.

Får ändå säga att för en telefon som är så high-tech som iPhone håller den extremt bra. Har många gånger tappat den i backen ganska hårt och det är endast ytliga skador jag åsamkat den. Håller lika bra som en gammal Nokia 3210.

Men nu blir det nog att köpa en 3G faktiskt, den börjar nämligen bli lite väl sliten!

EDIT: Såg nu att efter kvällens bravader har den svarta plasten vid mobilens nederkant börjat lossna. På höger sida kan jag få in en nagel under plastkanten och "öppna" lite. Yippiekaiay?

Samma scenario hände mig, dock visade det sig att en iphone inte är festivaltålig. Skärmen la av efter fem dagars stenhårt festande. Men jag håller med om att den var sjukt tålig innan det. Testa att ta loss den svarta plasten helt och tryck tillbaka den, den sitter bara fast så att man ska kunna "klicka" tillbaka den. OT: någon som har en defekt iphone med fungerande skärm att sälja?

Ursprungligen av Occhino:

De första veckorna var jag precis som de flesta andra här beskriver; pedant som f*n. Borstade undan alla smulor från bordet innan jag lade den där, hade ingenting annat i samma ficka osv....

OSV...

Haha, men herregud. Gör du så med din dator också? Springer runt och slänger med den på fyllan?

Jag har aldrig supit bort en telefon aldrig tappat den i marken på fyllan... Men så vet jag att jag på fyllan är ostadig på handen, så jag håller hårdare i den då

Nåja, jag ska in döma!

jag tappade min 2G på fyllan för två helger sen, vilket jag lyckats göra förut. men den här gången landade den inte platt på fram eller baksidan utan rakt ner på hörnet. måste vara ett känsligt ställe för glaset just i hörnet sprack i femtioelva små bitar som en efter en faller lös då och då... dessutom förgrenade det sig till 5-6 långa sprickor över hela glaset. telefonen funkar som den ska, men ser ut som SKIT. Enbart därför jag funderar på att byta bort mitt halebop-abonnemang mot ett (för mig) sämre telia för att kunna lossa en 3G.

vissa resonerar att grejjerna ska användas och att lite repor och märken osv inte gör något så länge telefonen fungerar. men det här förtar faktiskt en väldigt stor del av glädjen med att använda telefonen, även om allting fungerar som det ska.

Har alltid varit brutalt försiktig. Men så för en vecka sedan gled den ur fickan på byxorna rakt ner i klinkersgolvet. Vilket sög. Fick smårepor på baksidan och några på displayen... den ska ju vara stöttålig. Första gången jag tappat den i stengolv sedan i mars när jag köpte den. Känns inte som att dt är värt ny display och små andra saker.

Har lärt mig att tänka mig allt i perspektiv nu har det hänt och kan inte göra så mycket åt det. Hatar repor men vad ska jag göra liksom...Inget man ville skulle hända lätt gjort och i ett ögonblicksverk.
Får se det som att det är någon mening med allt som händer hehe.
Mina ögonstenar har alltid varit min MBP och iphone men telefonen anänds mer i vardagen tyvärr.

Hur har ni lärt er att tänka kring dessa saker?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-30 11:25

Sprickor i vita iPhone 3Gs

Såg denna tråden: 3G - Cracks in Plastic Housing - Mac Forums
och tittade på min vita och såg 2 små sprickor, jag har inte tappat den eller något.

Hur ser era vita ut?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2008-07-30 11:44
Ursprungligen av angra:

Såg denna tråden: 3G - Cracks in Plastic Housing - Mac Forums
och tittade på min vita och såg 2 små sprickor, jag har inte tappat den eller något.

Hur ser era vita ut?

Min ser hel ut iaf. men jag stör mig lite på att smutsen syns rätt väl runt simluckan och ljudlösknappen etc...

Damn, det är verkligen en drös i den tråden som har problem alltså.
Hoppas inte detta är något som kommer hända med alla, det vore rätt illa...
Först tänkte jag att det kanske bara var repor, och att de syns extra tydligt på de vita modellerna eftersom det fastnar smuts i dem (vilket var en av anledningarna till att jag valde den svarta).
Men jag vet inte... På vissa bilder där är det verkligen stora sprickor.

Jag har kollat noga på min nu och kan inte se något iaf.
Håller tummarna

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-07-30 12:11

Jag har en liten spricka runt hörlursutgången. Har en vit 16GB. Hoppas detta inte blir ett nytt MacBook-syndrom.

Verkar tyvärr vara ett vanligt fenomen. Personer som varit väldigt försiktiga med sina iPhones har även råkat ut för sprickor. Det känns lite som om detta kan vara liknande macbook-problem.

Några bilder:
iPhone 3G Cracks - a set on Flickr

Ser inte bra. Särskilt när det är så många som fått sprickor..

Hoppas det bara gäller den Vita-modellen

Bevaka tråden