Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G/3Gs, Repor och Sprickor i plasten

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-30 13:22

Slog ihop 2 trådar och bytte till tydligare rubrik på tråden
/Kainen

Jag tycker iofs att det eventuellt nya problemet med sprickor i plasten förtjänar en egen tråd, om det skulle visa sig vara ett problem många får, eftersom denna tråden handlade om repor och folk som skadar sin telefon (till skillnad från ett eventuellt produktionsfel).

Men vi får väl avvakta och se vad som händer med det där (så jag antar att det kan ligga i denna tråden ), förhoppningsvis kommer inte alla drabbas av detta nu, men det verkar ju rätt tråkigt för alla i macrumours forumtråd.. :s
Men om det skulle visa sig att det är ett produktionsfel (och erkänns av apple), tycker jag att en ny tråd skall skapas för detta. Kan ju avvakta under tiden.
O:-)

Några fler här inne som hittar sprickor i sin iPhone 3g (utan att ha tappat den eller så)?

Ursprungligen av Andreas Th:

Några fler här inne som hittar sprickor i sin iPhone 3g (utan att ha tappat den eller så)?

Har en svart 16 GB som inhandlades på releasedagen. Har en liiiten spricka mellan hörlursutgången och mutereglaget. Den märks dock bara om man vet att den finns där, så det kan jag leva med. Efter de artiklar och bilder jag sett nu så försvann dock hoppet om att det kommer förbli så.

Hoppas nu verkligen att Apple tar tag i problemet så att de inte hanterar det lika dåligt som med MacBookarna - reparera om du har garanti kvar.

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2009-05-21 21:05
Ursprungligen av Christofer:

Har en svart 16 GB som inhandlades på releasedagen. Har en liiiten spricka mellan hörlursutgången och mutereglaget. Den märks dock bara om man vet att den finns där, så det kan jag leva med. Efter de artiklar och bilder jag sett nu så försvann dock hoppet om att det kommer förbli så.

Hoppas nu verkligen att Apple tar tag i problemet så att de inte hanterar det lika dåligt som med MacBookarna - reparera om du har garanti kvar.

Lite en men gå till Telia butiken och KRÄV (!!!) en ny! Får du inte det hänvisa till konsumentköplagen (22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.)

Min fru har virkat ett snyggt fodral till min iPhone. Tidigare har hon gjort det för iPods och diverse mobiltelefonmodeller och folk köper som tokiga av henne. Vi funderar på att göra det i lite större skala och sälja via nätet.

Hade jag haft fodralet direkt när jag fick min iPhone hade jag nog inte haft ett märke på den men nu är det en liten repa i glaset och gott om repor på baksidan men det gör mig faktiskt ingenting, har tappat den åtskilliga gånger i marken så den har sett massor med "action".

Ursprungligen av Joacim Melin:

Min fru har virkat ett snyggt fodral till min iPhone. Tidigare har hon gjort det för iPods och diverse mobiltelefonmodeller och folk köper som tokiga av henne. Vi funderar på att göra det i lite större skala och sälja via nätet.

Har du någon bild att bjuda på?

Spricka från hörslursingången, 16 GB svart

Även jag upptäckte för snart två veckor sedan en spricka i plasten på min svarta telefon, alltså bara en vecka efter inköp. Den startar vid hörlursingången och sträcker sig 5-6 mm snett nedåt/utåt. Den verkar dessutom ha blivit större efter detta. Jag antar att det beror på att hörlurarna sitter väldigt tajt, men det är ju givetvis inte acceptabelt att en ny produkt inte håller längre. Jag har aldrig tappat den eller suttit på den och har förvarat den i ett läderfodral, men alltså använt hörlurarna.

Jag är på semester och har inte kunnat besöka butiken där jag köpt den än, men gick in i en annan Teliabutik idag eftersom jag efter en vecka ännu inte fått något svar på mailet jag skickat till Telia. Svaret var inte helt oväntat att jag skulle gå till butiken där jag köpt den, men tjejen bakom disk sa också att det är "lite luddigt" hur reklamationer kring iPhones ska hanteras. Hon sade även att den förmodligen kommer att skickas till reparation där de kommer att konstatera att den inte går att laga och därmed åberopa "yttre påverkan" typ klämskada, vilket alltså skulle vara mitt eget fel. När jag sa att jag inte varit oförsiktig svarade hon bara att det blir mitt ord emot deras! Vidare informerade jag henne att enligt forum på nätet ser det ut att vara fler än jag som råkat ut för detta, men hon brydde sig såklart inte.

Apple borde agera och informera Teliabutikerna om att detta problem existerar så att de kan bemöta kunderna på ett trevligt sätt istället för att insinuera att vi ljuger!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-31 16:07

Enligt konsumentköplagen så gäller detta: Om du inom 6 månader från inköp av varan hittar fabrikationsfel på den så måste ÅTERFÖRSÄLJAREN BEVISA att felen INTE är fabrikationsfel.
Dvs jag tror att du har rätt bra chans att få en ny telefon, speciellt eftersom det verkar vara flera som har råkat ut för samma sak

Ursprungligen av kainen:

...jag tror att du har rätt bra chans att få en ny telefon, speciellt eftersom det verkar vara flera som har råkat ut för samma sak

Frågan är om det är värt att bry sig om det just nu med tanke på hur läget ser ut. Om det är ett designfel i alla iPhone 3G så kommer även nästa telefon få samma fel på kort tid. Såvida inte hela telefonen går i småbitar är det antagligen bättre att vänta och se om tillverkningsprocessen kommer att ändras, och efter det se till att få telefonen utbytt/reparerad. Risken är annars stor att den spenderar större delen av tiden som reparationsärenden hos Telia.

Jag kommer säkert ha ändrat uppfattning om detta när jag själv har fått fler sprickor

Ja det är synd att det är enbart Telia som har försäljning och abonnemangstvång på iPhone för det är helt klart att dom inte klarar av detta vore ju bättre om man kunde köpa telefonen på Apple Store såsom datorer och själv få välja vilket abonnemang man vill ha...

Har själv så o se Telia lämna ut helt ny iPhones för sprickorna.. Typiskt svenskt.

iPhones i USA byts ut på en gång. Bara gå ner till Apple Store och säga "tja jag har spricka. Okej här har du en ny".

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-31 22:31

Det är bara bra att lurarna inte är orepbara. Annars kan man ju inte kunna motivera att man behöver en ny när iPhone 4G kommer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-05 09:02

min tråd blev mördad brutalt med en stämpel av en tysk SS-soldat, så klistrar in det här

är på jobbet nu men såg förut nått skumt på framsidan på telefonen uppe i hörnet, som om det var ett hårstrå som satt fast, man försökte skrapa bort det, då man insåg att det var en spricka, den e inte stor men den syns, när jag kommer hem sedan skall jag bifoga bild.... dock är detta inget jag stör mig på utan lämnar in den nästa sommar i så fall då kanske mer har börjat krångla / repats

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 11:20
Ursprungligen av Esa:

min tråd blev mördad brutalt med en stämpel av en tysk SS-soldat, så klistrar in det här

OT: Den hårdare modereringen verkar fungera

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-08-11 07:44

Nu har jag också fått sprickor på min vita 16gb Precis bredvid knappen för att sätta på ljudlös..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-23 18:11

Jag upptäckte idag på min 3 veckor gamla iphone små sprickor runt kameralinsen.
Tur att de är ytterst små men blir de större blir det till ett byte.

upptäckte just nu en spricka i ena kanten på själva glaset. Troligtvis har jag råkat tappa den.

Nu beror det troligtvis på mig men jag undrar om det ändå finns något att göra. Om jag tex vill köpa en ny måste jag då teckna ett nytt abb. hos Telia?

Hur är det med självrisk osv. om man skulle ta det på sin klant försäkring?

fråga ditt försäkringsbolag!

Men de säljs ju även till folk som redan här abonnemang...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-01 15:16

Upptäckte två små sprickor mellan volymkontrollen och mute knappen idag. Snackade med säljaren på Telia, och hon hävdade att det skulle kosta 3900! jag hävdade att det var produktionsfel, vilket hon nog höll med om, men att flera telefoner hade kommit tillbaka från reparatören med en saftig prislapp eftersom de hävdade att det inte rörde sig om produktionsfel... Så som jag behandlat min telefon kan det inte vara självförvållat... Frågan är nu om man ska skicka iväg den.

PS. Just ja, skärmen känns dessutom som den är lägre (alltså lite intryckt) på höger sida. Varit så sedan jag fick den, känns också som ett produktionsfel :S

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-09-01 15:47

Upptäckte också en spricka i min idag...precis bredvid knappen för ljudlös...

Undrar om det är samma plast som Macbook...? Har ju varit en del problem med sprickor i dem:

Min MacBook spricker - 99.se

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-03 00:33

Börjar störa mig vansinnigt mycket på mina sprickor nu. Ska gå in till Telia i morgon och jag går inte därifrån förrän jag har en ny vit 16 gb i handen. Jag kan vara ganska besvärlig om jag vill :D. Nackdelen är väl att man måste göra om det om 2 månader igen om inte Apple mirakulöst fixat plasten/tillverkningsprocessen.

Ursprungligen av Zeel:

Börjar störa mig vansinnigt mycket på mina sprickor nu. Ska gå in till Telia i morgon och jag går inte därifrån förrän jag har en ny vit 16 gb i handen. Jag kan vara ganska besvärlig om jag vill :D. Nackdelen är väl att man måste göra om det om 2 månader igen om inte Apple mirakulöst fixat plasten/tillverkningsprocessen.

Lycka till!
Mina lurar gick sönder, inte ens dom får man nya. Dom är just nu skickade på reparation!
Ett par lurar som kostar 225 kr att köpa nya, skickas med lastbil ner till södra Sverige där en tekniker ska titta på dom och avgöra om svarsknappen verkligen är trasig eller ej, för att sedan reparera eller skicka ett par nya med lastbil samma väg tillbaka.

Skulle gissa att din iPhone går samma öde till mötes.

Jag har varken repor eller sprickor i min, vilket jag är sjukt tacksam över.

Har sedan ett par dagar haft den i ett Sena-fodral. Känns jättebra, för jag tyckte att skärmen alltid blev flottig om man hade den i byxfickan (svett, fukt osv) och man kunde vara rädd för repor både fram och bak om man lade den på ett bord, i sin väska etc. Känns jättebra att ha den i ett fodral!

Det är lite trångt i början, men allt utan blöja går att töja, som man säger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 01:11

Första caset som var riktigt snyggt. Köpte du det på Applestore eller är det någon butik som har det?

Jag köpte det på Jansson Data i Helsingborg.

Men det luktar gott i alla fall! Dött djur!
Skämt åsido, det är ju äkta läder eller skinn eller vad det nu kallas och luktar därefter.

Det har små hål så att ljud tar sig ut ordentligt, till exempel alarmklocka eller ringsignal.

EDIT: De har förresten en hel del på www.TheMobileStore.se - Mobil tillbehr till vldigt lga priser!.

Senast redigerat 2008-09-20 01:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 01:23

Är den vadderad på insidan?

Jepp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 06:51

Jag har tydliga sprickor vid "tyst knappen" och hörlursutgången. Känner att detta kan bli värre och kommer att propsa på att jag får en ny lur. Någon annan som gjort detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 17:30

Hmm, man får vänta en till två veckor på att få sin iPhone utbytt mot en "rekonditionerad" lur och under tiden får man låna en Nokia 1210 eller liknande.

Kort sagt: Surt!

Varför ska vi betala mer än amerikarnarna och få dåligare service?

Bevaka tråden