Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändra publika TCP-portar i Airport Extreme?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder som hemmaserver en MacMini med OS X Server 10.4. Som router har jag en Airport Extreme.

Jag accessar minin och dess olika tjänster utifrån genom att i min router ha portmappat de protokoll jag är intresserade av (VNC, AFP, HTTP etc.) till minin.

Det hela funkar mycket bra, men jag har ett problem med fildelning via SMB, eftersom de portarna är spärrade hos min internetleverantör (Bredbandsbolaget)

Vad jag nu funderar på är om det är möjligt att mappa SMB till några andra portar, publikt, men fortfarande ha samma portar internt och på servern?

I Airport Express kan man nämligen ställa in både publika och privata TCP-portar, men eftersom jag inte riktigt fattar vad som menas med det skulle jag vara tacksam om någon ville förklara huruvida det är möjligt att ändra den publika TCP-porten, så att trafiken istället går via ett icke spärrat portnummer?

Kommer det i så fall att funka för Windows-klienter som vill ansluta med SMB utifrån?

Tacksam för hjälp

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-07-20 14:13

Jag vet inte hur det fungerar för windowsklienter och alternativa portar, men rent generellt är svaret ja på din fråga.

Jag har ett liknande upplägg som dig, och jag har mappat port 2525 publikt till 25 internt till exempel. På så vis kan jag skicka mail via min egen server oavsett om den anslutning jag befinner mig på har en spärr av port 25 för utgående trafik (de flesta internetleverantörer).

Dessutom har jag publikt port 1548 till server1.local:548 och 2548 till server2.local:548. Anslutningen görs via afp://publikt-ip:1548 för server1 och afp://publikt-ip:2548 för server2. Samma sak fungerar bra via smb och macen, men jag har inte provat från Windows.

1
Bevaka tråden