- Jonas W
- Medlem ●
- Solna
Och i princip alla andra ljud-dsptillverkare lyckas ju köra effekter över Firewire
Men då bara som högst 32 pluggar i taget (mono vid 16 bit/44kHz). Det är en begränsning som borde gå att höja med t ex Firewire800, men där kanske andra problem börjar dyka upp.
Phew haha, du skrämde mig där ett tag!
Trodde du satt på nån info jag helt hade missat.
Nope. Jag sitter och väntar med spänning på att se hur kompabiliteten kommer att vara mellan dom UAD-1 och UAD-2.
Känner att jag klarar mig bra med mina 4 UAD-1 kort, så min fundering är nog att gå för en MacPro och en sån där VirtuaVia box, men det hänger ju på om dom gamla UAD-1 dör i.o.m. UAD-2 eller ej...
YouTube - UAD-2 Trailer <- där finns nu mer info
UAD1 - 3 st 1081 per DSP
UAD2 - 15 st 1081 per DSP
köpes: UAD-2 Quad! Omedelbart!
Ja...fy f*n vad sjukt....gott...ett litet Neve bord så här till helgen!
Finns även : Universal Audio | UAD-2
Mvh
Såg också priser, men jag är osäker på om dom är finala, men dom var i alla fall:
UAD-2 Solo: $549 (=2.5 x UAD-1)
UAD-2 Duo: $999 (=5 x UAD-1)
UAD-2 Quad: $1599 (=10 x UAD-1)
Hmm, med 4 Quad kort får man kraft motsvarande 40 st UAD-1!!!
Det är riktigt koolt faktiskt!
Enligt Eric på JJRShop, och han borde veta, så får man uppgradera sina plugins gratis till och med den 31/12. Efter det ska det tydligen kosta. Men det är ju schysst att man får med alla pluggar upp i alla fall tycker jag.
D.
Men det betyder att UAD-1 och UAD-2 inte kan samverka, vilket jag iofs har antagit en ganska lång stund men ändå hoppats att det inte skulle vara sant.
Så, då blire till att hiva ut de 3 UAD-1-korten och shoppa ett UAD-2 Quad-kort? Frågan är om de nya pluggarna sedan bara kommer gå att köra på UAD-2 eller om de kommer att fungera för båda plattformarna. Känns mest som en licensfråga tycker jag.
Jag vill veta mer om de nya pluggarna. Särskilt Moog-prylen. Någon som hittat någon info om det på sidan? Sidan med beter sig lustigt för mig. Segar.
Svenska priser:
UAD-2 Core Solo
Inkl. MixEssentials II + 50UAD$
4 795:-
UAD-2 Core Duo
8 495:-
UAD-2 Core Quad
13 995:-
UAD-2 Flexi Solo
Inkl. MixEssentials II + 500UAD$
7 495:-
UAD-2 Flexi Duo
11 495:-
UAD-2 Flexi Quad
16 495:-
UAD-2 Nevana 32
Inkl. MixEssentials II + Neve88RS
6 595:-
UAD-2 Nevana 64
Inkl. MixEssentials II + Alla Neve plug-ins
13 995:-
UAD-2 Nevana 128
Inkl. MixEssentials II + Alla Neve plug-ins
18 495:-
Tackar. Jag som lite halvt om halvt hade hoppats på en oscillator eller två, men ett filter är aldrig fel.
Shoppa via JRRshop.com : Music Gear Store By Musicians, For Musicians annars? Det blir nog lite mer än 8900, men säkert billigare än 4sound och Musikbörsen.
Hur tänker du nu?
Jag handlar en hel del från Staterna (bla fotoprylar härifrån: http://www.buydig.com/). Min syster bor i LA så hon betalar med sitt Mastercard å får prylarna skeppade hem till henne, å jag för över pengar till hennes svenska Visa. Hon packar om å skickar, eller tar vi med när vi besöker varandra. Hittills har ingenting fastnat i tullen. Köpte senast en Canon 85/1.2 lins för 10.500:- (kostar runt 20kkr i sverige). Det sköna med att handla på postorder inom US, är att om butiken ligger i en annan stat så betalar man ingen moms.
Så hur som helst känns nog 8900:- som ett slutpris.
Inte alls verkar det som...
Jag handlar en hel del från Staterna (bla fotoprylar härifrån: http://www.buydig.com/). Min syster bor i LA så hon betalar med sitt Mastercard å får prylarna skeppade hem till henne, å jag för över pengar till hennes svenska Visa. Hon packar om å skickar, eller tar vi med när vi besöker varandra.
Min faster bor i USA...
Så hur som helst känns nog 8900:- som ett slutpris.
Då får det nog bli ett UAD-2 Quad i julklapp faktiskt. Varför inte lixom.
Undrar om det är någon idé att sälja av UAD-1-korten. Lär väl inte få något för dem, så de kan ju sitta kvar. Har ett Mackie-kort, ett vanligt Projekt Pak PCI och ett Projekt Pak PCIe. Någon som vill lägga ett bud på något av dem?
Nån som hunnit köpa och testa än? Är prestandan så bra som det utlovas?
Varför skulle den inte vara det? Det enda som kan påverka det är hårdvarukonflikter eller delvis okompatibel mjukvara (Logic 8):
"Is Apple's new 8-core Mac Pro compatible with the UAD-1e?
Some users are experiencing problems with Apple Mac Pro computers and Logic 8, when used with UAD Powered Plug-Ins. The problems manifest as CPU spiking, and occasional halting of playback. They seem to occur more often on the 8-core model. We have determined that this problem stems from the unique way in which Logic 8 treats plug-ins on a track with no audio currently passing through it. We are currently examining workarounds but have no definitive solution at this time. Please note that other hosts besides Logic 8 work fine with UAD-1e on the Mac Pro models, including the 8-core.
Therefore we do NOT currently recommend purchasing either a UAD-1e or UAD-1 to use with this specific CPU/DAW configuration." *