Mitt aber är väl just det: även ett ganska minimalt paket (de 4 pluggarna jag nämnde ovan tex) hamnar ganska snabbt upp mot 10.000-kronors-gränsen. Och då kan jag inte riktigt anse att det är billigt. Sen kan det mycket väl vara värt det ändå.
Ditt aber tror jag är att du av någon anledning hakat upp dig på att du måste jämföra UAs dyraste pluggar mot en massa plugins som inte har så mycket med dem att göra. Jämförelserna känns inte balanserade helt enkelt.. tycker jag då. Man måste inte köpa Neve-licensierade plugins för att få skitbra UA-pluggar. De pluggar från UAs sortiment som jag idag använder absolut mest (utöver pultec-EQn som hänger med korten "gratis") köpte jag för $99 och $127 (VCA VU och Precision Buss Compressor). De håller minst lika hög klass, men gör då lite andra saker. VCA VU-kompressorn är för övrigt den absolut bästa färgande mjukvarukompressorn jag någonsin testat.. bra mycket roligare än Neve 33609 (högst personlig åsikt)
För övrigt, ett UAD-1 PCI-kort med 13 pluggar kostar i butik från 2500kr. Hur mycket kostar en så grundläggande uppsättning pluggar från Sonalksis, URS, PSP, Fabfilter, Abbey Road, Flux, osv? Tänk då även på att Pultec-klonen som hänger med där är minst lika bra som Waves nya JJP-Pultec-klon och Abbey Road Brilliance Pak.
Efter att man köpt det paketet så är det väldigt billigt att köpa till mera pluggar.. och ska man ändå köpa till mera pluggar så blir det väldigt billigt att köpa till flera kort iom vouchers hit och dit