Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Special Event" 2008-09-08

Tråden skapades och har fått 327 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 20:37

Så iTunes 8 på väg ner

Ursprungligen av kainen:

Så iTunes 8 på väg ner

Hittar det inte på apples hemsida, fortfarande 7.7

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-09-09 20:40

Mycket väsen om inte så mycket alls...

iTunes 8... Vad säger man? Apple borde ha pengarna att komma på något bättre, mer revulotionärt. Men de går väl åt till Steves parkeringsböter.

Genius? Last.fm, hört talas om det?

Och att de öht nämner nya "visualisers" som en fet nyhet säger väl det mesta...

Ursprungligen av Leftrustle:

iTunes 8... Vad säger man? Apple borde ha pengarna att komma på något bättre, mer revulotionärt. Men de går väl åt till Steves parkeringsböter.

Ja absolut måste pengarna gå till sådant, för Apple använder ju knappast sina pengar till att ta fram revolutionerande produkter som säg, iPhone och iPod. Tänk om Apple vore mer som Dell och Microsoft med sina revolutionerande produkter som Zune och liknande.

Ursprungligen av Leftrustle:

Genius? Last.fm, hört talas om det?

Vad har det med saken att göra? Last.fm, Pandora osv, det finns många tjänster som gör sådant, det hindrar ju inte att det är en användbar finess i iTunes.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja absolut måste pengarna gå till sådant, för Apple använder ju knappast sina pengar till att ta fram revolutionerande produkter som säg, iPhone och iPod. Tänk om Apple vore mer som Dell och Microsoft med sina revolutionerande produkter som Zune och liknande.

Vad har det med saken att göra? Last.fm, Pandora osv, det finns många tjänster som gör sådant, det hindrar ju inte att det är en användbar finess i iTunes.

Äh, klarar små indieutvecklare göra nästan lika häftiga, om inte häftigare, program på 3 man så lär inte nytänkande inom iTunes ta speciellt mycket av Apples totala resurser.

Ursprungligen av Leftrustle:

Äh, klarar små indieutvecklare göra nästan lika häftiga, om inte häftigare, program på 3 man så lär inte nytänkande inom iTunes ta speciellt mycket av Apples totala resurser.

Jag skulle gissa att mycket av jobbet med iTunes handlar om att programmet ska göra så himla mycket nu. Med iTunes Store ska det vara en butik och med iPhone-iPod ska det vara en synkningscentral. Så det är säkert en koloss till program att jobba med.

De förändringar som kommit är ju, om än inte revolutionerande, ändå förbättringar som många kan ha nytta av. Sen att Apple gärna vill slå sig för bröstet och säga att dom är bäst, störst och först även vid mindre uppdateringar - ja det är ju Apple helt enkelt

Wow, vilket icke-event. Dags för Apple att döda några darlings tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 21:20

Tyckte att det var nice att de släppte bättre lurar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-09 21:30
Ursprungligen av Fred!:

Tyckte att det var nice att de släppte bättre lurar.

Det var mindre nice att micen inte fungerar med iPhone annars hade de legat på inköpslistan.

Intressant att se hur dom nästan försöker konkurrera med Sony PSP och Nintendo DS med sin satsning på spel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-09 21:28

Undra om de nya in-ear lurarnas mic och knapp fungerar med iphone. Vore fantastiskt.

Ursprungligen av Fjonk:

Undra om de nya in-ear lurarnas mic och knapp fungerar med iphone. Vore fantastiskt.

Alltså vad jag kan läsa, och som andra varit inne på, så fungerar dom nya lurarna inte med iPhone. Det verkar ju heltokigt. Men från Apples egen sida om lurarna:

Compatibility Information

The remote and mic are supported only by iPod nano (4th generation), iPod classic (120GB), and iPod touch (2nd generation). Audio is supported by all iPod models.

Kan det verkligen vara så illa?

iTunes 8 med nya grid vyn kunde vara fantastiskt om man som i Cover Buddy kunde vända på en skiva för att se vilka låtar som döljer sig.

Annars är det inte mycket nytt men jag är helt klart nöjd om Apple fixar så att 2.1 mjukvaran är buggfri och snabb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 21:32

Ok, det kände jag inte till. Tänkte mest på kvaliteten på lurarna man får med inte är speciellt bra alls.

Är du säker på det föresten? Källa?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-09 21:36
Ursprungligen av Fred!:

Ok, det kände jag inte till. Tänkte mest på kvaliteten på lurarna man får med inte är speciellt bra alls.

Är du säker på det föresten? Källa?

På apple store kan jag iaf läsa detta:
"*Compatibility Information

The remote and mic are supported only by iPod nano (4th generation), iPod classic (120GB), and iPod touch (2nd generation). Audio is supported by all iPod models."

Om jag läser på rätt produkt dvs men jag tror det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 21:39

Det hade varit tillräckligt om du sagt att du såg det på apple men ok. Konstig miss av apple måste man säga, rent av korkat.

Ursprungligen av Fred!:

Det hade varit tillräckligt om du sagt att du såg det på apple men ok. Konstig miss av apple måste man säga, rent av korkat.

Jag förstår mig verkligen inte på Apple just nu. Först släppa Nike+ till iPod touch, men inte iPhone, och nu så visar det sig att deras nya headset (!) inte fungerar med iPhone heller. Det är inte ofta som jag svär, men det här är faktiskt helt jävla puckat! Hur fan tänkte de? Blir nästan arg, faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 22:17

Iofs får man ju med headset till iphone. Man försöker nog differentiera produkterna lite det har ju egentligen inte varit så stor skillnad mellan iphone och ipod touch.

  • Medlem
  • 2008-09-09 21:42

När tror ni att vi kan få klämma på iPod nano i butik i Sverige?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-11 16:16
Ursprungligen av Addex:

När tror ni att vi kan få klämma på iPod nano i butik i Sverige?

Jag undrar detsamma, beställde en iPod Nano från dustinhome nyss

Nu har Aftonbladet vaknat och rapporterar i vanlig påläst stil: "Senaste nytt ifrån Apple – nya Ipod Nano och Iphone presenterades i London".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-09 23:05

Känns ju sjukt om de nya lurarna inte funkar till iPhone. Kommer det kanske några som bara funkar till iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 23:01

Undrar om man inte bara menar att de inte fungerar med äldre ipods?

Det står ju "audio is supported by all ipods" längst ner, alltså inspelning fungerar bara med nya ipods. För kontakten ser väl lika dan ut, mini tele. Kan inte förstå varför det inte skulle fungera med iphone.

Dessutom så säljer ju apple själva två separata headset från sennheiser och V-moda till iphone.

Ursprungligen av Fred!:

Undrar om man inte bara menar att de inte fungerar med äldre ipods?

Det står ju "audio is supported by all ipods" längst ner, alltså inspelning fungerar bara med nya ipods. För kontakten ser väl lika dan ut, mini tele. Kan inte förstå varför det inte skulle fungera med iphone.

Både på sidan om hörlurarna och på sidan på Apple Store så står det inget om att det ska fungera med iPhone. Kolla in ikonerna längst nere på Apple Store-sidan t.ex.

Att ljudet fungerar med iPhone är ju självklart, frågan var om micken och fjärren. Utan dom är luren inte speciellt attraktiv för en iPhone-användare.

Hmm, ett litet hopp och en förklaring hos AppleInsider:

The new headphones are not listed as compatible with the iPhone, because it was not designed to adjust volume with the mic switch, but the mic should still work and the headphones will work with any iPod or other standard headphone jack device.

Enligt AI är det alltså volymkontrollen som inte kommer att fungera på iPhone. Däremot ska micken fungera som vanligt. Frågan är hur det är med play/pause?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 23:24
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, ett litet hopp och en förklaring hos AppleInsider:

The new headphones are not listed as compatible with the iPhone, because it was not designed to adjust volume with the mic switch, but the mic should still work and the headphones will work with any iPod or other standard headphone jack device.

Enligt AI är det alltså volymkontrollen som inte kommer att fungera på iPhone. Däremot ska micken fungera som vanligt. Frågan är hur det är med play/pause?

Ja undrar hur det där fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 23:21
Ursprungligen av Adrian B:

Både på sidan om hörlurarna och på sidan på Apple Store så står det inget om att det ska fungera med iPhone. Kolla in ikonerna längst nere på Apple Store-sidan t.ex.

Nej jag såg det. Men det står inte heller att det inte funkar. Det kan ju vara så att det är en uppdaterings miss på sidan som kommer att ändras senare och att de då även dyker upp som tillbehör till iphone.

Ursprungligen av Adrian B:

Att ljudet fungerar med iPhone är ju självklart, frågan var om micken och fjärren. Utan dom är luren inte speciellt attraktiv för en iPhone-användare.

Jag menar att även micen borde fungera eftersom det är en standard kontakt. Hur skulle dom kunna hindra det från att fungera om inte kontakterna ser olika ut? Här är en bild på sennheiser kontakten till iphone från applestore. Normalt är det left, right jord på en tele kontakt den extra ringen här måste vara för microfonen.

Ursprungligen av Fred!:

Nej jag såg det. Men det står inte heller att det inte funkar. Det kan ju vara så att det är en uppdaterings miss på sidan som kommer att ändras senare och att de då även dyker upp som tillbehör till iphone.

Näe, men Apples sidor fungerar inte så att dom listar alla tillbehör som inte fungerar, dom listar bara dom som fungerar.

Att det skulle vara en miss på både apple.com och i Apple Store är högst tveksamt.

Ursprungligen av Fred!:

Jag menar att även micen borde fungera eftersom det är en standard kontakt. Hur skulle dom kunna hindra det från att fungera om inte kontakterna ser olika ut? Här är en bild på sennheiser kontakten till iphone från applestore. Normalt är det left, right jord på en tele kontakt den extra ringen här måste vara för microfonen.

Japp, den är mick på iPhone. Och enligt AppleInsider ska den fortsättningsvis även fungera som mick, se mitt inlägg ovan. Det är bara volymkontrollen som inte ska fungera. Om AI har rätt alltså. Det står dock inget om play/pause i AI:s artikel.

Den extra ringen används för lite allt möjligt beroende på produkt verkar det som, så det kanske inte är en färdig standard, såhär skriver AppleInsider i artikeln jag länkade ovan:

The iPhone uses four conductors on its headphone jack: ground, stereo right, stereo left, and mic. This allows the iPhone to work with its headphones sporting an integrated mic (which doubles as a signal for track skipping).

On other iPods, the iPhone's headphones only function as regular headphones, with no working mic because the iPods lack a mic input connector on the headphone jack.

Prior to the iPhone, iPods used the fourth connector to export composite video via the iPod video output cables. This means all earlier models of iPods, including last year's 3G Nano, classic, and touch, will not work with headphone jack-based audio input.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-09-09 23:20

Det kanske kommer trådlösa lurar med A2DP till IPhonen... jag skulle iaf köpa

Bevaka tråden