Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Special Event" 2008-09-08

Tråden skapades och har fått 327 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 13:51
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag hoppas lite på att Quicktime försvinner in i iTunes och att man kan börja kolla på film via iTunes. dvs att man har filmgalleriet på samma sätt som musikgalleriet, och stöd för fler format.
Men det kommer väl aldrig hända.

Hoppas jag aldrig kommer hända. Tycker iTunes har för mycket saker i sig som det är.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-03 14:02
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag hoppas lite på att Quicktime försvinner in i iTunes och att man kan börja kolla på film via iTunes. dvs att man har filmgalleriet på samma sätt som musikgalleriet, och stöd för fler format.
Men det kommer väl aldrig hända.

Låter ganska troligt.
Jag är, till skillnad från Acke, rätt positiv till sådan lösning.
ITunes är ju både mediespelare och medie-library (med synkning mot iPod).
Musik- och film-filer borde ju kunna hanteras på ungefär samma sätt.
iPod har ju gått mot film/tv (bredskärm på nano, stor på touch/iPhone) och
iTunesStore säljer ju filmer/tv-program.
Jag har aldrig handlat film/tv av Apple, men hur hanterar man dem på datorn idag?
(Var hamnar filerna efter köp på iTunesStore?)

Ursprungligen av hego99:

Jag har aldrig handlat film/tv av Apple, men hur hanterar man dem på datorn idag?
(Var hamnar filerna efter köp på iTunesStore?)

De hamnar under "Filmer" och "TV-program" i iTunes bibliotek.

Om du inte ser dessa val under "BIBLIOTEK", så finns de under Allmänt i iTunes inställningar, där du kan kryssa för vilka mediatyper som ska visas.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-03 14:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De hamnar under "Filmer" och "TV-program" i iTunes bibliotek.

Men då finns de redan i iTunes, RockyM eftersökte att man kunde kolla på film i iTunes, vilket man alltså redan kan!? Eller öppnas de i separat QuickTime-fönster från iTunes-mapparna?

Jag har själv mina filmer/TV i /users/hego/Movies, oftast filer i divx/avi-format. Jag vet inte hur vass iTunes är på att hantera dessa format. Skulle kanske vilja ha dem i iTunes.

Du kan hantera alla filmer i iTunes. Antingen genom att installera tillägg som gör att Quicktime kan hantera dem, eller genom att konvertera filmerna till ett format som Quicktime kan hantera utan installerade tillägg.

Men detta är en sidodiskussion som jag föreslår att vi lämnar nu, annars får vi bryta ut detta till en egen tråd.

Ursprungligen av hego99:

Jag har själv mina filmer/TV i /users/hego/Movies, oftast filer i divx/avi-format. Jag vet inte hur vass iTunes är på att hantera dessa format. Skulle kanske vilja ha dem i iTunes.

jag uttryckte mig nog korkat kanske, men det jag menar är att jag skulle vilja ha möjligheten att ha ett videogalleri som iTunes hanterar musik, fast möjligheten att kunna lägga in filmer från fler format, eventuellt bara ett plugin som löser det.
Men som det nämndes så går det ju redan, fast det är bara iPod-format om jag inte är ute och cyklar.

Men detta börjar bli lite väl OT och bör kanske behandlas i en annan tråd.

Vad tror ni om mina spådomar?
99.se - Visa inlägg - Nya iPods?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 14:31

Ja filmerna spelas redan nu upp i iTunes och det är väl ok. Men att tvinga mig att spela upp okomprimerade filmer i iTunes är idiotiskt och kommer inte att hända.

Dessutom, vill gärna ha mer DRM-fri musik i iTunes, hör ni det &%//%! musikbolag

  • Medlem
  • 2008-09-03 15:56

Big Deal... man kanske kan börja köpa hamburgare via iTunes eller låtar på Mc Donalds?

Tyvärr är varken min iPhone eller Macbook redo att uppdateras nu, och iPod är jag inte i behov av, men kommer ändå följa det hela med stort intresse =D

Dom borde försöka göra iTunes enkelt igen, som det var för ett par år sen.

Vanliga människor som laddar ner iTunes idag blir ju helt förvirrade när ploppar upp reklam för iTunes Store samtidigt som man ska lära sig alla femtielva funktioner som finns.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 16:23

Vem laddar ner iTunes? Den finns ju redan i datorn när man köper den

Han menade att vanliga människor, dvs windows-användare, laddar ner iTunes...:)

Jag håller för övrigt med. iTunes har blivit onödigt plottrigt, inte i klass med Graphic Converter, men ändå.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 16:38

Jag gillar iTunes. Dessutom tror ja att eventet bara kommer att ha med musik att göra. Alltså iPod/iTunes.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag gillar iTunes. Dessutom tror ja att eventet bara kommer att ha med musik att göra. Alltså iPod/iTunes.

Ja, det tror jag också. Nya iPod-modeller + iTunes 8 + iPhone OS 2.1 är vad det kommer att handla om känns det som.

Även om Apple rent av har nya bärbara redo att säljas närsomhelst så tror jag inte det lanseras på tisdag. Däremot tror jag det kommer senast i oktober.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det tror jag också. Nya iPod-modeller + iTunes 8 + iPhone OS 2.1 är vad det kommer att handla om känns det som.

Även om Apple rent av har nya bärbara redo att säljas närsomhelst så tror jag inte det lanseras på tisdag. Däremot tror jag det kommer senast i oktober.

Jag är rädd att hålla med. Tyvärr. Men men, min sambo som tänkt köpa är ändå ute på praktik i 10 veckor nu så då behöver hon inte någon just nu.

Men jag vill ju känna på den

Vad som skulle göra mig glad är att Apple annonserar att iPhone numera kan fungera som ett modem till datorn via bluetooth

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-03 23:50
Ursprungligen av Patrik D:

Vad som skulle göra mig glad är att Apple annonserar att iPhone numera kan fungera som ett modem till datorn via bluetooth

Källa?

Ursprungligen av f-our1:

Källa?

Tror bara han konstaterade att han hade blivit glad _om_ apple släppt det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 17:05

Är inte blåtand ganska långsamt? Bättre då med en 3G-dongel till datorn.

Ursprungligen av MatsOlov:

Är inte blåtand ganska långsamt? Bättre då med en 3G-dongel till datorn.

Tänkte inte på att den inte ens kommer upp i 3,6 Mbit, så det får bli en sladd.

Ursprungligen av MatsOlov:

Är inte blåtand ganska långsamt? Bättre då med en 3G-dongel till datorn.

Eller inbyggt Turbo 3G-modem/mottagare, kanske? Vore "ganska Apple" att slippa dongeln, tycker jag

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-04 09:31
Ursprungligen av henkebarn:

Eller inbyggt Turbo 3G-modem/mottagare, kanske? Vore "ganska Apple" att slippa dongeln, tycker jag

Vore självklart bäst. Men Apple brukar inte implementera sådant dom inte anser att alla behöver (diskett, modem, läsare för SD, CF mfl osv) utan man får köpa till om det är nödvändigt. Därför kan det nog ta tid innan det finns i en Mac, men bra skulle det onekligen vara.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vore självklart bäst. Men Apple brukar inte implementera sådant dom inte anser att alla behöver (diskett, modem, läsare för SD, CF mfl osv) utan man får köpa till om det är nödvändigt. Därför kan det nog ta tid innan det finns i en Mac, men bra skulle det onekligen vara.

3G-modem tror jag inte kommer finnas i en Mac på ett bra tag, det är just därför jag tror det blir någon sorts trådlös anslutning.

Lite långsökt, men skulle det inte fungera om man kunde skapa en trådlös WiFi-anslutning på sin iPhone och som sedan Macarna kunde ansluta till som ett nätverk.

Troligen har inte hårdvaran i iPhone stöd för sånt, men visst vore det coolt?

Ursprungligen av Patrik D:

... Lite långsökt, men skulle det inte fungera om man kunde skapa en trådlös WiFi-anslutning på sin iPhone och som sedan Macarna kunde ansluta till som ett nätverk...

Jag förstår inte vitsen. Varför inte ansluta macen direkt till nätverket via WiFi? De flesta macar har ju ett inbyggt airport-kort idag.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag förstår inte vitsen. Varför inte ansluta macen direkt till nätverket via WiFi? De flesta macar har ju ett inbyggt airport-kort idag.

Det handlar om tillfällen då man inte har något WiFi-nät att ansluta till.

Man kan ju idag inte använda iPhone som ett modem till datorn.
Och man kanske vill slippa att ha en 3G-dongel till datorn.

Så då skulle man göra så här i stället:
WiFi från datorn till telefonen, och sedan vidare med 3G från telefonen till internet.

Ok, jag trodde att det var mer "långsökt":) Att använda iPhone som 3G-modem går väl inte ens via bluetooth eller kabelanslutning, så varför plötsligt göra det möjligt via wifi? Det är ju snabbare än bluetooth så klart, men jag tycker att surfning via bluetooth och 3G-telefon går hyfsat snabbt. Skillnaden mot GSM är ju enorm även via bluetooth.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 18:44

Vad tror ni om denna bild?

http://images.macrumors.com/article/2008/09/04/053447-Screen_Protector_for_iPod_Nano_4th_Gen_Welcome_OEM_ODM__400.jpg

Ser rätt trovärdigt ut om man ser till de dimensioner som tidigare presenterats. Vilka lagringskapaciteter tror ni att nästa generations iPod Nano kommer att ha? Kommer det att öka från 4 och 8gb som finns idag? Har inte läst så mycket tankar och åsikter om just lagringskapaciteten i nästa generation.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-09-04 18:51
Ursprungligen av zAjben:

Vad tror ni om denna bild?

http://images.macrumors.com/article/2008/09/04/053447-Screen_Protector_for_iPod_Nano_4th_Gen_Welcome_OEM_ODM__400.jpg

Ser rätt trovärdigt ut om man ser till de dimensioner som tidigare presenterats. Vilka lagringskapaciteter tror ni att nästa generations iPod Nano kommer att ha? Kommer det att öka från 4 och 8gb som finns idag? Har inte läst så mycket tankar och åsikter om just lagringskapaciteten i nästa generation.

Tycker att den är ganska ful,men hur designen än blir tror jag det blir 8 o 16 GB att välja på.

Edit: 399 inlägg

Ursprungligen av zAjben:

Vad tror ni om denna bild?

http://images.macrumors.com/article/2008/09/04/053447-Screen_Protector_for_iPod_Nano_4th_Gen_Welcome_OEM_ODM__400.jpg

Ser rätt trovärdigt ut om man ser till de dimensioner som tidigare presenterats. Vilka lagringskapaciteter tror ni att nästa generations iPod Nano kommer att ha? Kommer det att öka från 4 och 8gb som finns idag? Har inte läst så mycket tankar och åsikter om just lagringskapaciteten i nästa generation.

Inte omöjligt, men varför är den designen praktisk, Apple?

  • Medlem
  • 2008-09-04 20:15
Ursprungligen av zAjben:

Vad tror ni om denna bild?

http://images.macrumors.com/article/2008/09/04/053447-Screen_Protector_for_iPod_Nano_4th_Gen_Welcome_OEM_ODM__400.jpg

Ser rätt trovärdigt ut om man ser till de dimensioner som tidigare presenterats. Vilka lagringskapaciteter tror ni att nästa generations iPod Nano kommer att ha? Kommer det att öka från 4 och 8gb som finns idag? Har inte läst så mycket tankar och åsikter om just lagringskapaciteten i nästa generation.

Jag tycker att den är extremt ful jämfört med de nuvarandra ipodsen. Samtidigt är det inte första gången apple kommer med en [b]ny ipod som är fulare. Och då tänker jag alltså på ipod nano g1 --> g2. ipod nano g2 var så sjukt ful, men tillbaka till ämnet...

Bilden ser mest ut som en photoshopad bild, nedre halvan från de nuvarande ipodsen och övredelen ungefär samma fast lite böjd, och avlång. Det enda som säger att denna bilden är riktig är att det finns en annan bild på den kommande ipoden som ser identisk ut med den som du länkade till, iofs säger det inte så mycket...

Bevaka tråden