Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI CC# uppdelad i bitar?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Laddade hem demo av Novation V-Station och gillade vad jag hörde. Försökte kontrollera alla parametrar med min CME Bitstream, vilket fungerar bra... Förutom när det gäller OSCx vågform samt oktav. Synthen har 3 oscillatorer men bara 2st CC# för att kontrollera parametrarna (en för vågform och en för oktav). Läser man manual ser man CC#70 = vågform med addendum att bitar 0-1 kontrollerar OSC1, 2-3 OSC2, 4-5 OSC3 och bit 6 ändrar portamento.

Okej...
Jag kan egentligen ingenting om MIDI. Så vet inte riktigt hur jag skall få till detta. Försökte vara klok så prövade att sätta värde 0-3 (då 3 motsvarar om både bitar 0 och 1 är "på") på en kontroller vilket gjorde att jag plötsligt lyckades ändra vågform för OSC1. Men nu är problemet, hur ska man göra för att ändra vågform för OSC2 och 3? Oavsett vad jag sätter in för värden (har prövat alla olika kombinationer som kan tänkas stämma om bitar 2-3 är på) på själva kontrollerratten så ändrar den även vågformen för OSC1 (plus att den går inte igenom alla 4 vågformer för OSC2 t ex). Jag förstår inte alls hur detta är tänkt att fungera, så någonstanns gör jag fel. Någon gammal hårdvarunisse här som är bekant med upplägget som har lust att skina lite ljus på min tillvaro? Tack på förhand!

Så här funkar det om jag förstår din beskrivning:

Varje MIDI CC skickar ett 7-bitars meddelande. I normala fall styr de oftast en parameter, kontinuerligt (från 0-127) eller stegvis (uppdelade tex 0-64/65-127, eller 0,1,2,3-127). Novation verkar ha velat vara fiffiga och klämma in 4 parametrar på CC #70, genom att dela upp dem bitvis. (Jag gissar för att spara CC.)

Eftersom din CME stegar från 0-127 när man vrider på ratten så kommer du ändra bit 0 varje gång du vrider ratten, även om du bara vill ändra bit 2 (dvs 100 -> 011 -> 010 -> 001 -> 000).

Det du behöver är alltså något sätt att dela upp varje bitområde till en egen ratt, och sedan kombinera detta till ett CC-meddelande som skickar till din V-Station. Jag vet inget enkelt sätt att göra detta på i hårdvara (förutom möjligen en Clavia G2), men i mjukvara, via tex PD eller Max är det rätt enkelt: du lyssnar på 4 rattar/knappar, och när ett meddelande kommer in bitskiftar du det rätt mängd (osc1 inte alls, osc2 2 steg, osc3 4 steg, portamento 5 steg), slår ihop med de existerande värden och skickar som ett nytt CC-meddelande till din V-Station.

Vet inte om jag skulle tycka att det är värt besväret dock.

FM: Bra förklarat.
En lösning kan vara om du assignar 4st knappar istället till att skicka CC med rätt värde.

1
Bevaka tråden